Gå til innhold

Tips til aktivisering av en 15mnd'er gml gutt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I påvente av barnehageplass går jeg hjemme med mini på nå 15mnd'er. Akkurat nå er ikke energien på topp pga morgenkvalme og ekstrem trøtthet så jeg har veldig dårlig samvittighet for den lille tassen som ikke får vært ute hver dag en gang :tristbla:

Han er tydelig litt for lite aktivisert om dagen, for han finner bare på ting han ikke får lov til. Prøver å være flink å sitte på gulvet med han og leke med putteboks og slik, men føler at det ikke er nok. Han har ikke helt skjønt poenget med å tegne heller, blyanten passer best i munn :fnise:

Men er det noen som har noen smarte tips på hva vi kan finne på som ikke er så veldig energikrevende, og kanskje mer energikrevende etterhvert som jeg forhåpentligvis kommer mer tilbake til meg selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Hva med å "bygge" en hytte, med stoler, tepper o.l. Mine syntes i hvertfall det var veldig stas, og kunne leke det inne i timesvis. Disney-kanalen er også grei å ty til noen ganger,da. Det er faktisk ganske mange lærerike program på Playhouse Disney- kanalen. Ta med deg puter og pledd på gulvet. Legg deg til rette og ha mange bøker og leker rundt omkring. Da er du liksom med på leken samtidig som du kan ligge og slappe av......

Skrevet

Barn er så forskjellige. Forsøker å huske hva mitt barn drev med for kun kort tid siden... (det går bare så fort)

Trille gåvogner og sånn var stas, stable oppi leker og traske rundt, vi hadde sånn brio-vogn. Duplo var gøy en periode, det er litt sånn av og på, men bygge bygge bygge. Og kjøre duplotog har alltid vært gøy, sånn som går selv på batteri.

Det må heller ikke bare være puttebokser, hva med kjøkkenstæsj i tre og plast som skal inn og ut av en lav kjøkkenskuff?

Ellers har mitt barn alltid syntes det var morsomt å hjelpe til med skikkelig ting som tømming av oppvaskmaskinen, putte klær inn i vaskemaskinen og sånn, i dag er det faktisk seriøst god hjelp i toåringen som kan slepe med seg en kleskurv på vaskerommet og putte inni. De små setter utrolig stor pris på å få hjelpe til og gjøre ordentlige ting - og bare tenk fremover hva det er å hente på at dette er en naturlig del fra de er små.

Skrevet

Regner med jeg kommer til å trenge noen av disse tipsene selv om noen mnd :fnise:

Har vel ikke så mye å bidra med, men det første jeg tenkte på var å lese/kikke i bøker og duplo lego. Har skjønt at det er stor stas å bygge høyt tårn som en raser igjen.

Ellers er jeg enig med de over her som sier at barna kan være med og hjelpe med våre aktiviteter som klesvask osv. Kanskje kan han ha en egen skuff på kjøkkenet som han kan putte litt kjøkkenting og leker oppi?

Nå er det jo snart jul, og da får han helt sikkert endel leker som dere kan bruke i tiden fremover. Det satser ihvertfall vi på. Har selv kjøpt et slags bilvaskemaskin med små biler som ligger inni gjennomsiktige kuler. Ser for meg at det er en lettvint aktivitet og sitte og putte i bilene og se de trille gjennom vaskemaskinen. Den har litt lyd og greier til å trykke på. Også vet jeg at han får fisher price parkeringshus.

Selv er jeg litt sånn at jeg kan aktivisere han med sine leker, men vil ikke at jeg skal måtte være der og leke med han hele tiden. Så når han kommer bort til meg, følger jeg han tilbake og setter han igang med noen leker igjen.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du må vri hjernen, etter en uke hjemme med sykt barn blir man sprø! Hvis du er hjemme er det jo viktig å skaffe møteplasser med andre barn, kanskje på ettermiddagen hvis det ikke er noen hjemme, og i helgene selvsagt.

Ellers er min 1 1/2 åring super-happy med å hjelpe til. I går lagde vi mat sammen. Dvs. jeg holdt på, og hun fikk lov til å helle oppi boks med tomat, og lekte lenge med boksen etterpå. Da vi lagde salat fikk hun en egen bolle og puttet ting oppi. Det er underholdning en time! Så nå i jula er det jo bare å lage pepperkaker og what not som underholdning.

Cluet for underholdning er jo også å gjøre nye ting også. Jeg prøver å finne frem nye ting å leke med, om det er en kjøkkenbolle eller en veske med noe rart i. Her er også bading en stor suksess, vann er alltid morsomt.

Jeg tror også det er lurt å komme seg ut. Tar med ungen i butikken, går turer hver dag (nå har jo jeg bikkje, men uansett), besøke forskjellige lekeplasser med lekestativer osv. Kanskje ha noen regelmessige planer for hva man kan gjøre i løpet av uken? Dra i svømmehallen, handle matvarer osv.

Et annet tips er faktisk å ta bort noen av lekene for så å ta dem frem igjen etter noen uker. Blir som nye!

Lykke til!

Skrevet

Finnes det ikke en åpen b.hage du kan ta ha med i?

De fleste barn synes det er artig. Og bruker ikke å være så slitsomt for de voksne heller, ettersom barna begynner å leke helt selv.

Skrevet

Åpen barnehage er gull! Det er det i de fleste kommuner /bydeler tror jeg. vet ikke hvor du bor, men i Oslo finnes fks childplaent.no med dropin, og opplegg for liten og stor. Større lekelplasser er også fine magneter for å la barna treffe andre barn.

Skrevet

Ja, blir nok noe sånn åpen bhge når den værste spyinga gir seg! Tusen takk for tips alle sammen!!!

Skrevet

min datter på 3 år fikk kjøkken til bursdagen sin.. men når hun er i barnehage og lillebror på 11 mnd er hjemme, synes han kjøkkenet er kjempestas!

det er akkurat passe høyt så han kan stå og holde seg fast og vri på noen knapper slik at det kommer lyd! Det fulgte med en del bestikk, tallerkner, kjeler og matvarer med dette kjøkkenet.. og alt er sånn passe stort så det går an å holde i og smake litt på for minsten :fnise:

hvis du kjenner flere med barn på omtrent samme alder kan man jo også byttelåne en sekk med leker.. så får barna mye nytt å leike med uten att det blir så dyrt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...