Gå til innhold

Er du et kjerringemne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På noen områder så - jeg er glad i, og relativt flink til, å lage skikkelig mat fra bunnen, og i år har jeg til og med bakt julekaker. Baker gjerne brød og rundstykker også. Jeg liker hage- og praktisk arbeid, og jeg tror jeg hadde egnet meg godt på en liten gård for 100 år siden (selv om jeg vet det er hardt arbeid kan jeg i hvert fall mange av oppgavene, fra hesjing til sylting til å melke kyr). Jeg hekler og syr, men det blir stort sett nokså skeivt. Jeg liker å ha det ryddig og reint, men i praksis blir begge deler nokså nedprioritert :) Dessuten er jeg økonomisk av meg og får mye ut av pengene. Omsorgsgenene er det litt dårligere med tror jeg, jeg har i hvert fall ingen trang til å jobbe med folk og ikke en entydig stemme som forteller meg at jeg burde få barn og bli en fantastisk mor.

Egentlig synes jeg ikke denne kjerringrollen er så veldig feminin jeg, da :ler: Og jeg har heller ikke noe behov for å ha en mannemann som bare gjør manneting - ting som å bære ved, male vegger o.l gjør jeg gjerne selv. Men han er bra å ha til de tingene jeg synes er gørrkjedelige, som å rydde papirsøppel og sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, kan ikke kalle meg det. Er kjempedårlig på alt som har med strikking, scrapping og sying å gjøre, gjør meg ingenting da det ikke er noe gøy heller. Jeg kan selvfølgelig legge opp en bukse, men det blir ikke noe pent. Husarbeid er noe av det kjedeligste som finnes, og jeg lar det drøye lengst mulig før jeg må tørke støv...interiørdesign kan jeg ikke noe om, jeg veit hvilke farger jeg liker, men det passer som regel ikke sammen det jeg kjøper....:sjenert: Da jeg bodde hjemme fikk jeg pappa til å stryke det jeg hadde som måtte strykes, der jeg bor nå eier jeg ikke et strykejern engang....

Men, jeg er veldig flink til å lage mat og kaker!

Skrevet
Hvis kjærringemne betyr tradisjonell husmor så er jeg overhodet ikke det. :)

Jeg ville aldri bodd sammen med en mann som krevde at jeg gjorde mer enn min halvdel av husarbeidet. Den dagen vi evt får bil, hus og hage å vedlikeholde vil jeg selvsagt ta min (halv)del på det området også, for jeg mener at fordelingen skal være rettferdig i den forstand at den ene ikke gjør mer enn den andre. For oss fungerer det best at vi deler det mer eller mindre på midten, og at begge tar del i vasking, matlaging osv. Hadde jeg vært veldig glad i å lage mat, og han veldig glad i å vaske gulv hadde vi selvsagt delt det opp annerledes, men jeg hadde uansett ikke levd med en som mente kvinnen bør gjøre flere huslige ting enn mannen. Ikke engang hvis jeg var et såkalt kjærringemne, faktisk. Av prinsipp hadde jeg krevd at han gjorde sin del, uansett. :fnise:

Her er jeg fullstendig enig med deg. Det er ikke riktig at den ene parten skal gå hjemme å slave å gjøre alt i husest. Selv om man er et kjerringemne kan jeg ikke tenke meg at det betyr at man elsker å vaske?? :fnise: Kan godt være.

Selv om jeg gjerne kunne vært hjemme med barn tror jeg at jeg kommer til å velge annerledes. Jeg har fått en jobb med gode klatremuligheter, og tror jeg er dum om jeg ikke tar denne sjansen. Husvasken kommer jeg til å sette bort framover. Det kommer til å bli himmelsk.

Lage mat syns jeg er gøy, det plager meg ikke.

Jeg liker nok å ha det ryddigere enn jeg har det:)

Men det er greit å kunne det som må gjøres da, selv om ikke alt er like gøy!

Skrevet (endret)

Nei, jeg kan ikke strikke, hekle, stryke klær, brette klær pent, sy, lage mat. Jeg fordrar ikke husarbeid, og bytter mye heller dekk på bilen. Jeg kunne aldri vært hjemmeværende , ikke bare pga de overnevnte ting men også fordi jeg ville gått på veggen (som jeg har gjort når jeg har vært i permisjon med ungene).

Jeg kan bake dersom det er veldig enkle ting, ikke kaker o.l men brød, rundstykker og liknende. Jeg kunne aldri vært sammen med en mann som mente at kvinners jobb er husarbeid og mannens er "utearbeid", og det er jeg heldigvis ikke heller. Han er knallflink til å lage mat, og tok mesteparten av permisjonen med barn nummer en, med nummer to ca halvparten (hurra). Jeg er vanvittig glad i ungene mine, men jeg orker ikke å gå hjemme, om jeg så bare har en deltidsjobb så er jeg nødt til å ha noe mer for å føle meg "nyttig".

Scrapping kunne jeg derimot tenkt meg å prøve, jeg har vært borti ganske mange forskjellige hobbyer som silkemaling, lage dekorasjoner, smykker osv (jobbet på hobbybutikk da jeg gikk på videregående). Nå fotograferer jeg, og det kunne vært morsomt og lage scrapbooking album til ungene som de kan få når de blir voksne.

Legger til at vi har 1 plante- den er av plast (og det er det en grunn til).

Endret av viren
Skrevet

Ikke kjerringemne. Har underutvikla omsorgsgen, og har ytterst få problemer med å dele gulvplassen med klær.

Jeg klarer stort sett å lage god mat, men hater det intenst så det må jeg tvinge meg til å gjøre. Jeg er ganske flink med klær, og liker faktisk å stryke, men gjør det aldri. Vi prøver å holde redet noenlunde hygienisk, og jeg rydder så godt jeg kan. Er håpløs på håndarbeid, men kan skifte dekk og bremseklosser.

Å, nå kom jeg på noe: jeg er en jævel til å lage mat på primus!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg er halvgodt kjerringemne. Elsker alt som er litt skapende, som matlaging (fra fancy til å lage hjemmelaget kraft og bake brød selv), interiør, håndarbeid, planter ute og inne, dyrke egen mat eller plukke ville vekster osv til å lage mat av, pynte med blomster, planlegge selskaper osv. Kan også like storrengjøring og generalopprydning (men liker det bedre hos andre), men hverdagsrydding, vask og klesvask, og spesielt støvsuging har jeg lite sans for. Er veldig barnekjær, og synes picnic med boller, kakao og små barn 200 meter unna huset er topp, eller å ha unger med på f.eks matlaging. Er best på det som er lystbetont, rutinepreget arbeid ligger det i min natur å utsette. Har ikke støv på hjernen, og kan snu ryggen til evt rot og kose meg.

Skrevet

At man er et bra kjerringemne betyr jo ikke at man gjør alt husarbeidet selv og lar mannen slippe unna. Jeg tolker begrepet mer i retning av at man trives med og er flink til, huslige sysler.

Skrevet

Nei, så definitivt ikke. Jeg strikker, broderer, syr og baker, men der stopper det, gitt. Jeg er rotehuet i forholdet, og kommer hjem til ferdig middag og ryddet leilighet hver dag. Jæskla digg, må jeg si, og ja - jeg er blitt skikkelig bortskjemt. :skravle:

Skrevet

Veeel.. kjerringemne og kjerringemne..

Jeg kan sy litt. Jeg kan bake noe. Jeg kan scrappe, men blir aldri ferdig. Jeg kan vaske og støvsuge, men foretrekker heller sofa og tv.. Så kjerringemne vet jeg ikke, men kjærsten har ikke klaget hittil :tunge1:

Skrevet

Nå har jeg aldri fått bekreftet om jeg er eller om jeg ikke er, men jeg ser på meg selv som et definitivt nei.

Jeg hater å rydde, men gjør det fordi om. Her er det kun jeg som er flink til å rydde, hun jeg bor med løfter ikke en finger før oppvasken kan gå omtrent!

Jeg liker ikke å støvsuge, men det gjør jeg fordi om.

Vaske badet er noe griseri, men det må jo til.

Stryke klær? Hah.. eier ikke strykebrett eller strykejern.

Sy? Nei.. har ei nål da, men den finner jeg ikke igjen :fnise:

Lage mat liker jeg heller ikke. Det er så utrolig kjedelig.

Men selv om jeg misliker alt dette, så betyr det ikke at jeg ikke gjør det, fordi jeg er en veldig ryddig person(sånn i det skjulte), og takler ikke når det går alt for lang tid mellom ryddinga(men jeg har null problemer med litt rot). Den dagen jeg eventuelt får barn(håper jo jeg får det :jepp: ), da har jeg lyst å være hjemme med de til de er 2 år..

Men kjerringemne, hehe.. Tror ikke jeg blir plassert i den kategorien! Foretrekker andre ting..

Skrevet

Jeg kan hvis jeg vil, men jeg gidder som regel ikke. Men jeg er flink til - og liker å lage mat. :)

Skrevet

Jeg er, ifølge min kjære her, et meget duganes kjærringemne. Ifølge hans definisjon er det et kvinnfolk som kan å styre hus og heim med stødig hånd, ha oversikt over hvem som skal hva når, sørge for at alle har det de til enhver tid trenger og som gjør det koselig å være hjemme.

Av husmoregenskaper er jeg sterk på håndarbeidsfronten, er en racer til å strikke, sy, hekle og brodere. Behersker også endel litt sære teknikker som kniplinger, nupereller og nålebinding.Scapper derimot ikke, synes det er uhorvelig kjedelig.På rydde-og vaskesiden er jeg ikke spesielt flink. Huset er stort sett rimelig ryddig og rimelig rent, men pusser sjelden \aldri vinduer, vasker yttergangen når det var høyst nødvendig for en uke siden og stryker minst mulig. Lage mat gjør jeg, men er ikke glad i å lage avanserte kaker og desserter med en halv teskje av ditt og et kvart kryddermål av datt. Gjærbakst typen en splæsj av dette og en dæsj av datte er mere meg.

Hagen er mitt domene, der står jeg på hodet i en eller annen jordhaug hele sesongen. Det hender min kjære blir innkalt som traktor når det er veldig mye som skal flyttes eller graves, men det er sjelden. Snømåking og strøing er det også jeg som gjør,jeg er den som er først ut av døra om mogenen.Nå det kommer til oppussing er jeg flink på å legge strie og laminat ( guds gave til kvinner som pusser opp på egen hånd)og alt av maling er det jeg som gjør. Av annet vedlikehold har jeg gjennom årenes løp blitt rimelig dyktig på det meste, men holder meg laaaaangt unna alt som har med strøm og vann å gjøre.

Kjerringemne? Tja.... min kjære mener det er en hedersbenevnelse som man skal være stolt av. Så ja, jeg er nok et kjerringemne.

Skrevet
Jeg er, ifølge min kjære her, et meget duganes kjærringemne. Ifølge hans definisjon er det et kvinnfolk som kan å styre hus og heim med stødig hånd, ha oversikt over hvem som skal hva når, sørge for at alle har det de til enhver tid trenger og som gjør det koselig å være hjemme.

Av husmoregenskaper er jeg sterk på håndarbeidsfronten, er en racer til å strikke, sy, hekle og brodere. Behersker også endel litt sære teknikker som kniplinger, nupereller og nålebinding.Scapper derimot ikke, synes det er uhorvelig kjedelig.På rydde-og vaskesiden er jeg ikke spesielt flink. Huset er stort sett rimelig ryddig og rimelig rent, men pusser sjelden \aldri vinduer, vasker yttergangen når det var høyst nødvendig for en uke siden og stryker minst mulig. Lage mat gjør jeg, men er ikke glad i å lage avanserte kaker og desserter med en halv teskje av ditt og et kvart kryddermål av datt. Gjærbakst typen en splæsj av dette og en dæsj av datte er mere meg.

Hagen er mitt domene, der står jeg på hodet i en eller annen jordhaug hele sesongen. Det hender min kjære blir innkalt som traktor når det er veldig mye som skal flyttes eller graves, men det er sjelden. Snømåking og strøing er det også jeg som gjør,jeg er den som er først ut av døra om mogenen.Nå det kommer til oppussing er jeg flink på å legge strie og laminat ( guds gave til kvinner som pusser opp på egen hånd)og alt av maling er det jeg som gjør. Av annet vedlikehold har jeg gjennom årenes løp blitt rimelig dyktig på det meste, men holder meg laaaaangt unna alt som har med strøm og vann å gjøre.

Kjerringemne? Tja.... min kjære mener det er en hedersbenevnelse som man skal være stolt av. Så ja, jeg er nok et kjerringemne.

Godt han vet å sette pris på deg;O)

Skrevet

Jeg leste gjennom tråden for å se om det var noen dugandes kvinnfolk her. :lur: Men jeg tenker nøyaktig det samme som mannen din om hva som er bra kjerringemne. At man er handy, er ikke så nøye. Pointet er at hun er organisert, har oversikt over huset og får ting unnagjort samtidig som hun gjør det koselig hjemme.

I et hjem med ei dugandes kjerring pleier det å være masse unger fra hele nabolaget.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jer ser jeg er på god vei. Jeg har alltid vært veldig glad i å sy og strikke. Men dessverre er ikke det å sy gardiner det morsomste jeg gjør, da det er det kreative ved syingen som appellerer mest til meg.

I begynnelsen av samboerskapet med kjæresten, var han det beste kjerringsemnet med tanke på vasking og rydding, men nå har jeg blitt strengere enn ham. I det store og hele stiller vi ganske jevnt, og jeg er ikke noe bedre kjerrigemne enn ham.

Men med litt kakebaking i jula, merker jeg at jeg står i fare for å forbigå ham.

Det kan forsåvidt være hyggelig å pusle hjemme, men jeg kunne på ingen måte vært hjemmeværende. Da ville jeg gått på veggen. Vasking er ikke morsomt i lengden.

Skrevet

Jeg er nok et heller stusselig kjerringemne. Jeg kan ikke fordra håndarbeid. Det er samboer som er mest interessert i å stå på kjøkkenet, han er også mer interessert i strikking - og vi er begge like uinteressert i husarbeid. :fnise:

Skrevet

Jeg kan, hvis jeg vil og må.

Men har lagt husmorlista litt lavere i de siste årene. Foretar sjelden det som kalles for nedvask/rundvask av hus etc., og er vel mer opptatt av å ha en koselig atmosfære enn at det er gullende rent i alle kriker og kroker.

Matlaging er gøy, men helst når jeg kan lage det til mine kjære. Og baking er ikke min favoritt, men svinger gjerne opp med en treretters middag istedet for nybakt kake.

Sy kan jeg, så symaskinen står framme hele tiden, alltid noe som skal fikses og ordnes. Har sydd mye patchwork.

Hagearbeid er min desidert største favoritt.- Å spa i jorda,se det vokse og gro, gir meg en helt spesiell lykkefølelse.

Kjerrringemne, tja? -sånn midt på treet, tror jeg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Er best på det som er lystbetont, rutinepreget arbeid ligger det i min natur å utsette. Har ikke støv på hjernen, og kan snu ryggen til evt rot og kose meg.

Jeg kjenner meg igjen i det, ja. Samboeren er god på det rutinepregede, så jeg har foreslått en fordeling ut fra det. Men den er han visst ikke helt med på... Konklusjonen er at jeg syns husarbeid som munner ut i direkte kos (lage boller, ommøblere, lage noe til leiligheten), er mye morsommere enn å f.eks. rydde i boden, som jeg ikke merker noe til i hverdagen uansett. Jeg er vel ikke så unik der, tenker jeg. Jeg er god til å utsette kjedelige ting, mens han utsetter moroa til han virkelig kan nyte den med god samvittighet (i følge ham). Man kan si vi utfyller hverandre (evt. er en håpløs match ;)).

Skrevet

Her om dagen hadde jeg kjøpt meg nye microfiberkluter til kjøkkenbenken og kom jeg og måtte prøve de og ble oppriktig glad og fornøyd av disse klutene og tenkte at jammen fine kluter, billig var de også, så JA jeg er blitt sikkelig kjerring.

Skrevet

Og før i dag skrev jeg julekort mens julebaksten sto og avkjølte seg på kjøkkenbenken mens jeg humret og lo av P4.

(Jøye meg trenger en tur på byn jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...