Gå til innhold

Hvordan få katten vår til å slutte og bæsje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk oss :katt: i sommer og har nå sett de siste ukene at katten vår har fått en uvane som kanskje ikke er så uvanlig. Den "gjør fra seg" i sandkassen til sønnen vår. Noe som er utrolig ekkelt!!

Og ikke nok med det, store deler av hagen vår er også full av bæsj...!! :spy:

Ser for meg hvordan dette blir til sommeren når ungene er ute i hagen store deler av dagen og leker... :forvirret:

Noen som har noen gode råd slik at vi kan få katten til å venne seg av med dette?

Vet jo at dette er en av ulempene med å ha katt, men skjønner rett og slett ikke hvorfor den ikke går i utmarka i stedet... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dekke til sandkassen til sønnen din?

Katter vil grave ned bæsjen sin, derfor er sandkasser populære. Men dere kan jo kanskje lage til en plass den kan grave ute? Eller ha en kattedo med sand i på utsiden.

Skrevet

Ja, vi har vurdert og kjøpe en slags presenning el.l. til og dekke over sandkassen med.

Har også satt en kasse med sand i ute, så gjenstår det og se om den vil gå der da... Frykter at den har vendt seg av med kassen, men forhåpentligvis kan det tilvennes igjen.

Takk for svar! :)

Tar gjerne i mot flere tips...

Skrevet

Det er ikke en uvane katten har, sandkassen er rett og slett bare helt ypperlig for en renslig katt å gjøre fra seg i, for da får den gravd ned møkka skikkelig. Hehe. Dere må bare dekke den til, slik at katten ikke får gått oppi der. Og det er nok ikke bare deres katt som er oppi der.

Skrevet
Vi fikk oss :katt: i sommer og har nå sett de siste ukene at katten vår har fått en uvane som kanskje ikke er så uvanlig. Den "gjør fra seg" i sandkassen til sønnen vår. Noe som er utrolig ekkelt!!

Og ikke nok med det, store deler av hagen vår er også full av bæsj...!! :spy:

Ser for meg hvordan dette blir til sommeren når ungene er ute i hagen store deler av dagen og leker... :forvirret:

Noen som har noen gode råd slik at vi kan få katten til å venne seg av med dette?

Vet jo at dette er en av ulempene med å ha katt, men skjønner rett og slett ikke hvorfor den ikke går i utmarka i stedet... :ler:

Eneste mulighet for at katten din skal gå på do i "utmarka" er at du tar den med på tur i "utmarka".

Dette er noe alle som har hund vet hvordan utføres: opp av sofaen, på med klær og gå ut med dyret..

Min hage så også ut slik du beskriver din, men vi har ikke katt selv. Vi har naboer som syns det er så utrolig koselig med katt, men gidder ikke å ta ansvar for dem. Bare slipper dem ut slik at dem kan bruke vår hage til offentlig toalett.

Skrevet
Eneste mulighet for at katten din skal gå på do i "utmarka" er at du tar den med på tur i "utmarka".

Dette er noe alle som har hund vet hvordan utføres: opp av sofaen, på med klær og gå ut med dyret..

Min hage så også ut slik du beskriver din, men vi har ikke katt selv. Vi har naboer som syns det er så utrolig koselig med katt, men gidder ikke å ta ansvar for dem. Bare slipper dem ut slik at dem kan bruke vår hage til offentlig toalett.

Den viktigste grunnen til at katt er så vanlig kjæledyr er jo nettopp at det ikke er noe arbeid og ansvar med dem.

Blir det innført samme regler som gjelder for hund er det nok mange katte-eiere som knerter katta.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det er slik vi ikke-katteeiere har det med våre sandkasser også...

Gjest Gjest_Lita_*
Skrevet

Lag egen sandkasse til katta, da vel. Plasser den der du ønsker og bær katta dit hver gang den vil ut på do. Om du i tillegg dekker til lekesandkassa til ungen din, vil den garantert gå i sin egen sandkasse og bæsje. Bare husk at "utedoen" også må rydes for bæsj av og til...

Skrevet

Den viktigste grunnen til at katt er så vanlig kjæledyr er jo nettopp at det ikke er noe arbeid og ansvar med dem.

Og jeg som trodde jeg kunne lite om katter...

Katter gjør fra seg der hvor det er renest og lettest å grave ned etterlatenskapene! Punktum! I tettbebygde strøk fremstår sandkasser og sirlige blomsterbed som et opplagt valg. Jeg har ikke hatt katt så lenge, men selv om han nå er ute mesteparten av døgnet, er kattedoen akkurat like mye brukt som de første ukene da han bare var inne. Årsaken er høyst sannsynlig at det er frost i bakken og at kattedoen inne fremstår som det mest fristende stedet å gjøre fra seg.

Når våren/sommeren kommer, tror jeg min katt kommer til å tilbringe absolutt det meste av tiden ute, men da har jeg tenkt å sette en kattekasse med til en hver tid ren, tørr sand på trappen. Den vil da forhåpentligvis fremstå som mer fristende enn nabobarnas sandkasser. I min barndom var det dog slik at hvis man ønsket en sandkasse fri for dyreavføring av forskjellig slag, så måtte man dekke den til når barna ikke lekte der. De færreste gjorde det, men ingen døde av det og vi var sjelden syke. Jeg kan godt forstå at det er ekkelt, men ikke eklere en at det lar seg plukke opp i en plastpose eller en bit avispapir og kastes.

(For de som kan enda mindre om katter enn meg, så kan jeg opplyse om at katter ikke er flokkdyr og at de oppretter territorer som gjør at fremmede katter ikke uten videre slipper inn og at kastrerte katter, av begge kjønn, har sine, ganske små, som ikke frekventeres av andre enn evt. hannkatter på vandring. Over disse "territorialgrensene" har voksne katter som møter hverandre ute minimal kontakt og ferdes ikke i hverandres habitat. Unntak forekommer, men da er det i så fall snakk om høyst en katt eller to. Det dreier seg m.a.o. svært sjelden om store mengder katter som gjør fra seg i en og samme sandkasse).

Selv har jeg også hund og å plukke møkk i hagen er i sommerhalvåret noe som må gjøres svært ofte, for ikke å si daglig. Godt mulig jeg har plukket ganske mange "ruker" etter naboenes katter også, men for å være helt ærlig, studerer jeg det ikke særlig nøye og opphavet har jeg ikke brydd meg noe særlig om. Møkk er møkk enten det stammer fra rev, grevling, katt, hund, elg eller rådyr. Alle artene er observert i min hage :ler: .

Min konklusjon er at jeg forstår ikke helt plagen. Vil man leve helt uten ulemper fra andres barn/hunder/katter/forstyrrende gressklipping/festing osv. så kjøper man seg en eiendom lang fra folk. (Jeg har en og takke meg til katter fremfor elg og rådyr i blomsterbedene :ler: ...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...