Gjest Grafica Skrevet 14. desember 2007 #101 Skrevet 14. desember 2007 Dersom man forventer å bli tatt seriøst er det absolutt en fordel å skrive seriøst. Men det var kanskje aldri målet ditt uansett.. (?) Målet mitt var å livne opp en diskusjon som begynner å bli ganske amper; er da ikke noe galt i å prøve å få folk til å trekke på smilebåndet
viren Skrevet 14. desember 2007 #102 Skrevet 14. desember 2007 Freezepop - igjen et langt innlegg så jeg siterer ikke hele men "Hensyn og respekt er en TOSIDIG sak, røykere tar mye hensyn til ikke-røykere, uten å få noe tilbake for det. Hva med å tenke over det?" Det er dinuvane, det er du som tvinger den på andre om du røyker ved et busskur feks. Selvfølgelig skal man respektere hverandre, og jeg greier ikke å se den hetsen som røykere så indignert snakker om. Når ikke-røykere blir plaget av deres valg om å ta en røyk, da må det være lov å skrive det, og ikke minst forlange at røykere så langt det lar seg gjøre unngår å plage andre med sin uvane. Det bør være fullstendig unødvendig og måtte be røykere om å gå litt lengre unna, det absolutt minimum man burde kunne forvente er at røykeren selv flytter seg unna for å tenne en røyk.
Cidric Skrevet 14. desember 2007 #103 Skrevet 14. desember 2007 Glemte å svare på dette: Ja, jeg mente det det koster samfunnet å behandle pasienter som lider av sykdommer relatert til røyking. Det er selvfølgelig vanskelig å beregne nøyaktig, men jeg kan jo poste tall Statens tobabakkskaderåd kom med i 1995 som gir en viss pekepinn: Offentlige utgifter forbundet med røyking basert på 1994-tall viser en andel av offentlige utgifter på 3,2 mrd kroner som skyldes røyking. Statens inntekter av tobakksavgifter for 1994 var til sammenlikning på 5.040 mill kroner. 5,0 - 3,2 = 1,8 milliarder i profitt i statskassa. I tillegg har du alle pengene som blir spart i trygdekassa gjennom 11 år lavere levealder. Skulle liksom disse tallene vise at røyking koster samfunnet penger?
viren Skrevet 14. desember 2007 #104 Skrevet 14. desember 2007 5,0 - 3,2 = 1,8 milliarder i profitt i statskassa. I tillegg har du alle pengene som blir spart i trygdekassa gjennom 11 år lavere levealder. Skulle liksom disse tallene vise at røyking koster samfunnet penger? Jeg tror kanskje du leste litt feil der - det var altså 5 millioner inn gjennom avgifter, mens utgiftene var 3.2 milliarder.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #105 Skrevet 14. desember 2007 Jeg ville aldri ha kysset en røyker eller snuser, ei heller hatt en slik som far til barna. Takke meg til godluktende, sikre menn.
Cidric Skrevet 14. desember 2007 #106 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Jeg tror kanskje du leste litt feil der - det var altså 5 millioner inn gjennom avgifter, mens utgiftene var 3.2 milliarder. Jeg tror heller at du har lest feil, eller kilden du har hentet det fra har presentert det på en måte som gjør det egnet til misforståelser. 5.040 millioner leser jeg som femtusenogførti millioner, det anser jeg som en naturlig tolkning. Finner ikke tallene for 1994 selv akkurat nå, men en kjapp søk på SSB produserte tallene for 2003-2006, oppgitt i tusener av milloner: 6 760, 6 799, 6 800 og 6 643. Med mindre statens inntekter fra tobakksavgifter gikk opp fra 5 millioner i 1994 til 6,7 milliarder i 2003, en ganske imponerende økning, tror jeg 5 milliarder i 1994 er en ganske grei slutning. Link Edit: Glemte linken. Endret 14. desember 2007 av Cidric
Gjest lissi32 Skrevet 14. desember 2007 #107 Skrevet 14. desember 2007 Ok, jeg kan godt fortsette å argumentere, fordi jeg synes fortsatt det er utrolig trangsynt der trådene vi (røykere) skriver ikke blir lest, men sett over i leting etter sitater og ting å angripe. Men ok, for å si det på en annen måte: At vi hetser ikke-røykere og at ikke-røykere hetser oss er kansje ikke så konstruktivt. En ting er eksempelet med barnevognen, igjen prøvde jeg å overdrive for å få frem et eksempel, det fungerte tydeligvis ikke og ble bare enda mer siter-og-angrip-mat for deg... MEN jeg har ALDRI i mitt liv blitt spurt høflig om jeg kan flytte meg hvis jeg tenner en røyk der det er andre folk. Det eneste som skjer er at ikke-røykere: 1)Hater i stillhet, og slenger alt hatet ut i slike diskusjoner, eller 2)Er frekke og forlanger at du flytter deg med de ufyselige vanene dine Det er massevis av dårlige vaner jeg plages av på folksomme steder hver dag. Men dere som tydeligvis går gjennom livet fyllt med så mye hat og irritasjon over at vi forpester livet deres, hva med rett og slett å spørre høflig? Det er absolutt ikke alle ikke-røykere som er så ømfintlige at de plages av at noen andre røyker i nærheten, så vi som gjerne vil ha en røyk går ikke automatisk bort i en hekk for å tenne en røyk. Hvis jeg hadde stått i et buss-skur og tent en røyk, og damen som står der sier høflig "unnskyld, jeg lider av astma, kan du være så snill å trekke litt unna hvis du skal røyke?" hadde jeg sagt unnskyld og trukket meg unna. Hensyn og respekt er en TOSIDIG sak, røykere tar mye hensyn til ikke-røykere, uten å få noe tilbake for det. Hva med å tenke over det? Hva forventer dere i takk?? Skal jeg gå bort til alle som røyker ute, som jeg ikke vet om damper på ungene sine hjemme, å takke for at de røyker utendørs? De er jo utendørs uansett, hva de gjør andre steder vet jo ikke jeg. Jeg skøjnner ikke hva jeg kan gi dere røykere tilbake?? Empati når dere får kols og kreft, det skal dere få! Noe mer, nei....
Arkana Skrevet 14. desember 2007 #108 Skrevet 14. desember 2007 (endret) I tillegg har du alle pengene som blir spart i trygdekassa gjennom 11 år lavere levealder. Skulle liksom disse tallene vise at røyking koster samfunnet penger? Da kan vi jo i samme slengen ta med alle millionene i tapte skatteinntekter som staten ikke får fordi røykere dør tidligere eller er så syke at de ikke kan jobbe i det hele tatt. Endret 14. desember 2007 av Arkana
Cidric Skrevet 14. desember 2007 #109 Skrevet 14. desember 2007 Da kan vi jo i samme slengen ta med alle millionene i tapte skatteinntekter som staten ikke får fordi røykere dør tidligere eller er så syke at de ikke kan jobbe i det hele tatt. Hva tror du 'Offentlige utgifter forbundet med røyking' er egentlig? Selvsagt er helserelaterte utgifter med i dette tallet, det utgjør jo langt den største delen! At en del vil dø før de er ferdig med yrkesaktiv del av livet er et poeng, det har du rett i. Men dette er likevel langt unna å veie opp for 11 års pensjonsutbetalinger.
Gjest Grafica Skrevet 14. desember 2007 #110 Skrevet 14. desember 2007 Hva forventer dere i takk?? Skal jeg gå bort til alle som røyker ute, som jeg ikke vet om damper på ungene sine hjemme, å takke for at de røyker utendørs? De er jo utendørs uansett, hva de gjør andre steder vet jo ikke jeg. Jeg skøjnner ikke hva jeg kan gi dere røykere tilbake?? Empati når dere får kols og kreft, det skal dere få! Noe mer, nei.... Og hva vet du om hvor mange som røyker inne som har unger? Så godt som alle slutter å røyke når de får barn, eller holder røykingen til visse steder i huset; på kjøkkenet under kjøkkenvifta for eksempel, når det ikke er barn på kjøkkenet. Eller går ut. Hvis dèt er det største problemer ditt, så får du begynne å spørre hver røyker om de har barn og om de isåfall røyker inne. Alle barnefamilier jeg kjenner til, røyker ikke inne. Eller sluttet å røyke når de fikk barn.
Gjest lissi32 Skrevet 14. desember 2007 #111 Skrevet 14. desember 2007 Og hva vet du om hvor mange som røyker inne som har unger? Så godt som alle slutter å røyke når de får barn, eller holder røykingen til visse steder i huset; på kjøkkenet under kjøkkenvifta for eksempel, når det ikke er barn på kjøkkenet. Eller går ut. Hvis dèt er det største problemer ditt, så får du begynne å spørre hver røyker om de har barn og om de isåfall røyker inne. Alle barnefamilier jeg kjenner til, røyker ikke inne. Eller sluttet å røyke når de fikk barn. Her tror jeg du er ganske uviten. Jeg vet mange mange som røyker innendørs selv om de har barn. Jeg ser stadig folk som røyker i bilene med barn i. Nordpå røyker de inne i alle hus. Aldri hørt noen må gå ut der. Så selv om dere tar hensyn fins det mange som gir jamt fan i hvor de røyker.
freezepop Skrevet 15. desember 2007 #112 Skrevet 15. desember 2007 Her tror jeg du er ganske uviten. Jeg vet mange mange som røyker innendørs selv om de har barn. Jeg ser stadig folk som røyker i bilene med barn i. Nordpå røyker de inne i alle hus. Aldri hørt noen må gå ut der. Så selv om dere tar hensyn fins det mange som gir jamt fan i hvor de røyker. og det er selvsagt fryktelig fryktelig synd!! Det handler om ikke å dra alle under én kam. Jeg prøvde å poengtere dette for noen poster siden når jeg nevnte eplespisere og innvandrere Det finnes noen (kansje tilogmed jeg burde si "endel") kjipe røykkere som ikke bryr seg i det hele tatt om andre rundt seg. Disse ødelegger da for de aller fleste som røyker. Det er akuratt som at vi får inntrykk av at muslimer er onde fordi vi leser i avisene at de vil ta over verden og gjøre den muslimsk. Dette er selvsagt ikke sant, men et mindretall ødelegger (som alltid) for et flertall. Det er foresten synd du virker så offensiv rundt dette temaet, og når noen prøver å fortelle at det er ikke alle som er så kjipe slenger du rundt deg med at "du er så uvitende". du forteller om det du kjenner til, jeg forteller om det jeg kjenner til, alle forteller om det de kjenner til. Et diskusjonsforum er til for å få et mer nyansert bilde på forskjellig ting, ikke for å ha en mulighet til å slå andre menneskegrupper i hodet med internett-pinner
Arkana Skrevet 15. desember 2007 #113 Skrevet 15. desember 2007 Alle barnefamilier jeg kjenner til, røyker ikke inne. Eller sluttet å røyke når de fikk barn. Jeg tviler ikke på at veldig mange gjør det, men det gjelder langt fra alle. Jeg kjenner ikke så mange røykere, men de fleste av dem røyker inne blandt barna sine eller med barn til stede. Jeg synes det er helt forferdelig. To av dem, min svoger og svigerinne, sier til barna sine at de ikke må begynne å røyke selv fordi det er så vanskelig å slutte og fordi man kan bli syk av det (og barna vet godt at røyking var en grunn til at farmor fikk kreft og døde), og dette sier de mens de begge sitter der i stua og patter med røyken rundt seg. Hva slags signal er det til barna?
Gjest Bolledeig Skrevet 15. desember 2007 #114 Skrevet 15. desember 2007 (endret) Jeg røyker, og jeg bryr meg døyten om hva som kan skje-en-gang pga røyken. Dø skal jeg uansett!! Svært mange røykere jeg har snakket med gir inntrykket av at man bare dør plutselig, men litt tidligere enn alle andre. Røykerelaterte sykdommer som kols og lungekreft gir en langsom og smertefull død. Det er ikke bare snakk om en uproblematisk forkortelse av livet. Ellers tror jeg egentlig at folk som røyker vet dette veldig godt, og i dag er det ingen (i Norge) som fremdeles ikke har fått med seg at røyking ikke er farlig. Man vet veldig godt hva som skjer, men velger å røyke likevel og det blir deres valg på samme måte som dem som velger å basehoppe, spise junkfood til alle døgnets måltider og liknende. Røyker man, så lenge man ikke plager andre med passiv røyking, er det hver enkelt persons valg. Selv om jeg bruker retten min til å kunne være veldig uenig i det valget. Endret 15. desember 2007 av Bolledeig
Gjest Heloise Skrevet 15. desember 2007 #115 Skrevet 15. desember 2007 Du som røyker, tenker du noen gang at dette vil ta livet av deg på sikt? Eller lever du i total fornektelse hver gang du tenner en røyk? Du som ikke røyker? Hva syns du? Jeg selv har aldri tatt et trekk røyk, og skjønner ikke dem som lager masse unnskyldninger for å røyke istedet for å si ja jeg vet det er farlig, men jeg ønsker ikke gjøre noe med det, eller jeg prøver å slutte. Flere dør hvert år av røyking enn kreft, bilulykker og fedme. Skremmende. Jada, vet jeg får pes for denne tråden, men "COME AN" Jeg er klar Jeg er ikke-røyker. Vokst opp i et hjem som var tett av røyk og lærte da å hate røyk... Jeg "hater" det ikke sånn som jeg gjorde lenger, for nå bor jeg for meg selv og ingen røyker hos meg. De som røyker må få lov til å gjøre det om de vil det selv og liker det. Så lenge man ikke "tvinger" røyken sin på andre så er det da ikke noe problem. Som ikkerøyker er jeg fremdeles med mange røykere jeg kjenner ut i røykepauser eller ut fra utestedet om de skal røyke.. Men det er mitt valg, og røyken er deres valg.
Mann 42 Skrevet 15. desember 2007 #116 Skrevet 15. desember 2007 Svært mange røykere jeg har snakket med gir inntrykket av at man bare dør plutselig, men litt tidligere enn alle andre. Røykerelaterte sykdommer som kols og lungekreft gir en langsom og smertefull død. Det er ikke bare snakk om en uproblematisk forkortelse av livet. Det er derfor det kalles benektelse.... Men selvsagt, med litt flaks, så stuper man bare helt uventet av et alt for tidlig hjerteinfarkt eller slag. For de aller flestes vedkommende, så slår nok dessverre den ekstra helsebelastningen seg ut i form av kreft, eller i form av KOLS. Eller begge deler. Og kreft er en ganske langdryg affære, du dør ikke bare plutselig av kreft. Det er lang tids sykdom, kjemoterapi og operasjoner, og i det hele tatt: Det er idiotisk å med viten og vilje øke sjansene for å utsettes for noe slikt. Mesteparten av tiden, så er velbehaget ved røyking bare tilfredstillesen av suget, som igjen bare er en tidlig murring av abstinens. Det blir som å påføre seg selv en kløende flekk fordi det er så deilig å krafse på den.
Gjest nextlife Skrevet 15. desember 2007 #117 Skrevet 15. desember 2007 Nordpå røyker de inne i alle hus. Aldri hørt noen må gå ut der. Så selv om dere tar hensyn fins det mange som gir jamt fan i hvor de røyker. Ehhhhh, hva f... slag påstand er dette? (Denne tråden ligger ikke under skråblikk og generaliseringer) Til opplysning bor jeg nordpå, alle røyker ikke her. Jeg kjenner flere som røyker, og INGEN av dem røyker innendørs.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #118 Skrevet 15. desember 2007 Hva tror du 'Offentlige utgifter forbundet med røyking' er egentlig? Selvsagt er helserelaterte utgifter med i dette tallet, det utgjør jo langt den største delen! At en del vil dø før de er ferdig med yrkesaktiv del av livet er et poeng, det har du rett i. Men dette er likevel langt unna å veie opp for 11 års pensjonsutbetalinger. Du har rett i at et slikt regnestykke tilsier at røyking ikke koster samfunnet noe, heller tvertimot. Problemet er imidlertid at røyking binder opp menneskelige og strukturelle ressurser som ville tilført samfunnet mye mer både økonomisk og kvalitativt hvis de var anvendt på andre områder. Så ja, hvis man regner med alternative inntekter og utgifter, så koster røyking samfunnet mye.
Gjest lissi32 Skrevet 15. desember 2007 #119 Skrevet 15. desember 2007 Ehhhhh, hva f... slag påstand er dette? (Denne tråden ligger ikke under skråblikk og generaliseringer) Til opplysning bor jeg nordpå, alle røyker ikke her. Jeg kjenner flere som røyker, og INGEN av dem røyker innendørs. Jeg sier der jeg er fra røyker de inne i alle hus. Da snakker jeg om de jeg kjenner, og det er omtrent de fleste siden det er en liten plass. Jeg skriver ikke hele eller alle i nordland, finnmark, troms, gjør jeg vel?
viren Skrevet 15. desember 2007 #120 Skrevet 15. desember 2007 Jeg tror heller at du har lest feil, eller kilden du har hentet det fra har presentert det på en måte som gjør det egnet til misforståelser. 5.040 millioner leser jeg som femtusenogførti millioner, det anser jeg som en naturlig tolkning. Finner ikke tallene for 1994 selv akkurat nå, men en kjapp søk på SSB produserte tallene for 2003-2006, oppgitt i tusener av milloner: 6 760, 6 799, 6 800 og 6 643. Med mindre statens inntekter fra tobakksavgifter gikk opp fra 5 millioner i 1994 til 6,7 milliarder i 2003, en ganske imponerende økning, tror jeg 5 milliarder i 1994 er en ganske grei slutning. Link Edit: Glemte linken. Jeg hadde tenkt å quote fra linken hvor jeg fant tallene, men ser at det blir for mye. Tallene er hentet herfra, under "helsebegrunnede særavgifter". Grunnen til at jeg inkluderte disse tallene er at det blaa står "en artikkel av Tore Sanner (Tidsskr N lægefor nr 28, 1991: Hva koster sigarettrøykingen samfunnet?) er det beregnet at kostnadene inkludert produksjonstap ved sykdom og for tidlig død pga røyking langt overskrider avgiftsprovenyet. Til sammenligning ble det i 1994 benyttet i overkant av 4 mill. kroner i det tobakksskadeforebyggende arbeidet." Jeg forstår det slik at det betyr at de totale utgiftene i forhold til forebygging, behandling, produksjonstap og utbetaling av sykepenger/trygd overgår inntektene fra avgifter relatert til disse produktene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå