Gå til innhold

Lever du i fornektelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Aha, så fordi DU sliter med dødsangst, så er det greit å angripe røykerne (for hundreogørtende gang)?

Jeg har alltid ment at Norge/samfunnet gjør for lite for å tilpasse ting for røykerne nå til dags. Gata er full av sneiper, fordi det finnes ikke offentlige askebeger lenger. I... England tror jeg det var? så var det snakk om å sette opp egne "røykeskur" på de største kollektiv-holdeplassene, altså ikke et helt tett rom, men et tre-veggers skur som samlet røykerne. Hadde staten faktisk lagt ting litt rette, istedet for å slå så sinnsykt hardt ned, så hadde alle vært gladere.

Og som Mina sa: Røykerne betaler sine egne sykehusregninger. Sist jeg så regnestykke på det, så tjente vel faktisk staten penger på røykerne, fordi det er ikke så sinnsykt mange som blir syke, og avgiftene er helt utrolig høye.

Egentlig er det nesten jeg har lyst til å begynne å rope om diskriminering (det pleier jo å funke til det meste). Det er ikke lov til å diskriminere på grunnlag av hudfarge, nasjonalitet, vekt, utseende osv, men vaner, det er lov. Jaja.

TS: Jeg skjønner poengene dine, men for å være helt ærlig; Du kan ikke redde verden. Du hjelper ingen med denne tråden, og ingen hjelper røykerne ved å drive og gi dem moralprekener.

Angriper jeg røykerne eller går dere i forsvar og føler dere angrepet??

Tror du jeg ønsker å redde verden? Jeg er ikke mor teresa og for meg er det revnende likegyldig at dere røyker. Jeg har heller ikke det jeg kan se gitt noen moralprekener??

Skjønner ikke hvor du finner alt dette du skriver jeg har sagt?

Jeg har ikke som mål å hjelpe noen, dette er et diskusjonsforum, og tåler dere ikke å snakke om det som tema er bør dere kanskje holde dere unnaog

At jeg sliter med dødsangst er min business. Det har ingenting med røyking å gjøre, men det har med å gjøre at jeg passer på MEG SELV og hvordan jeg lever mitt liv!! Jeg sier aldri hva folk skal spise, om de trenger min hjelp kommer de til meg. De som røyker driter jeg i, så lenge de ikke røyker på meg.

Endret av lissi32
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mann42 :)

Jeg har ikke giddet å lese igjenom hele tråden. Renger med at jeg har lest mestparten før.

Jeg ville bare svare på det du skrev, om at alle som røyker har prøvd å slutte. Feil- jeg har aldri sluttet å røyke. Har ikke hatt lyst.

Kanskje en dag når jeg er motivert. Om jeg blir det.

JA, jeg vet det er dyrt og jeg har råd til det, JA jeg vet det KAN være farlig, og det hender en sjelden, sjelden gang at jeg tenker på det. NEI, jeg røyker ikke inne hos folk som ikke røyker, selv ikke hos de som sier: Bare røyk.

Ikke at det spiller så stor rolle, men det jeg sa, var at jeg ikke har møtt en røyker noen gang som ikke har ønsket at han kunne slutte, og de fleste har prøvd flere ganger. Selv så tenkte jeg for det meste akkurat som deg, at jeg ikke var motivert, ikke hadde lyst, syntes det var godt, anskje kom til å slutte senere en gang, etc, etc, etc. Men jeg ville ikke tenke så mye på det. Og der ligger vel kjernen i all avhengighet: Man vil ikke ta det inn over seg at man driver med noe skadelig.

Forøvrig: Etter at jeg har vært røykfri noen år, og ikke lenger kjenner noe sug etter røyk, så ser jeg at det jeg oppfattet som behagelig ikke var mer enn tilfredsstillelsen av et kunstig behov som bare hadde rot i selve avhengigheten. Men det tok noen måneder, kanskje så mye som et år, før det gikk opp for meg. Frem til da hadde jeg mye sug etter røyk, og måtte nekte meg den tilfredsstillelsen hele tida. Så en dag ble jeg klar over at det var flere uker siden jeg hadde hatt lyst på røyk, og at jeg rett og slett hadde glemt det. Siden har jeg aldri merka noe sug, og det er mange år siden nå.

Den første sigaretten jeg tok, var antakelig den største tabben jeg har gjort i mitt liv. Ingen spm om det.

Skrevet

Vel.. Nå føler jeg at jeg tar en god del hensyn til ikke røykere.

Jeg tenner f.eks ikke en røyk i et trangt buss skur, eller en annen plass med mye mennesker.

Jeg var på en fest for litt siden og der var det 1 person som ikke likte røyklukt, så da røyket ingen av oss andre inne heller.

Jeg har ihvertfall ikke dårlig samvittighet for noen andre enn meg selv og min helse.

Skrevet

Jeg røyker ikke, og har heller aldri prøvd. Men jeg kan til dels skjønne hvordan røykere som vil slutte har det, da sjokolade og andre godsaker er min last. :goodbye: Heldigvis skader det ikke andre enn meg selv. :popcorn:

Skrevet
Vel.. Nå føler jeg at jeg tar en god del hensyn til ikke røykere.

Jeg tenner f.eks ikke en røyk i et trangt buss skur, eller en annen plass med mye mennesker.

Jeg var på en fest for litt siden og der var det 1 person som ikke likte røyklukt, så da røyket ingen av oss andre inne heller.

Jeg har ihvertfall ikke dårlig samvittighet for noen andre enn meg selv og min helse.

Vel, du burde kanskje vurdere å ta akkurat den siste biten der mer alvorlig. Den dagen du oppdager at du har påført deg skade som du begynner å finne plagsom, så er det for seint. Om du f.eks får KOLS eller et forstadium, så kommer du ikke til å bli bedre selv om du slutter der og da. Lunger som har begynt å brytes ned, reparerer seg ikke, etter at skaden er kommet over et visst nivå. Og der er du lenge før du begynner å kjenne noe videre ubehag.

Skrevet
Men jeg ville ikke tenke så mye på det. Og der ligger vel kjernen i all avhengighet: Man vil ikke ta det inn over seg at man driver med noe skadelig.

Nå er det vel ikke spesielt påfallende at man ikke til enhver tid ønsker å tenke på hvor skadelig det er å røyke.

Alle som er normalt oppgående vet at det er skadelig å røyke.

Akkurat som folk vet at feit mat og sprit er usunt - det betyr ikke at folk sitter og tenker på kolesterol, tette blodårer, infarkt og skrumplever under julemiddagen.

Skrevet (endret)
Nå er det vel ikke spesielt påfallende at man ikke til enhver tid ønsker å tenke på hvor skadelig det er å røyke.

Alle som er normalt oppgående vet at det er skadelig å røyke.

Akkurat som folk vet at feit mat og sprit er usunt - det betyr ikke at folk sitter og tenker på kolesterol, tette blodårer, infarkt og skrumplever under julemiddagen.

Jada, både røyking og feit mat er arkivert under S for "skadelig".

Den mappen befinner seg i et kassert arkivskap som står nederst i kjelleren i et ubrukt toalett, hvor trappene er borte, og lyset er gått.

Det at folk "vet at det er skadelig", er stort sett synonymt med at de har lest eller hørt det en million ganger, så de har det liksom på harddisken. Likevel virke det som om det ikke angår dem. Ergo vet de det, men de vet det egentlig ikke likevel. Ikke før den dagen kommer da de merker at de ikke kan gå opp to etasjer i blokka hvor de bor uten å bli anpusten.

Endret av Mann 42
Skrevet
Jada, både røyking og feit mat er arkivert under S for "skadelig".

Den mappen befinner seg i et kassert arkivskap som står nederst i kjelleren i et ubrukt toalett, hvor trappene er borte, og lyset er gått.

Og akk så trist livet hadde vært om man ikke fikk gjøre noe av det som er arkivert under "s".

Skrevet
Og akk så trist livet hadde vært om man ikke fikk gjøre noe av det som er arkivert under "s".

Uten akkurat røykingen syns jeg faktisk at livet er mye bedre, enn med røyken. Den var ikke en berikelse i det hele tatt.

Gjest GundaGamp
Skrevet
Du vil tydeligvis bare ha en ny røykedebatt, der man kan gå til angrep på de som røyker. Dette har vært diskutert opp og ned i mente her inne, og denne diskusjonen er ikke noe annerledes selv om du prøvde å vinkle den litt annerledes.

Og her er bare noen få av andre tråder om emnet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...&hl=røyking

Så "rart" at alle de trådene var startet av ikke-røykere! Jeg røyker, og trives med det! Jeg er likevel alltid påpasselig med å ikke være i veien/plage andre med min røyk. Når jeg skal begynne å planlegge barn og familie slutter jeg, og går aldri tilbake til sigarettene. Men her og nå nyter jeg livet til det fulle! :) Sykdom og økonomi bekymrer ikke meg mer enn det bekymrer andre..

Skrevet
Så "rart" at alle de trådene var startet av ikke-røykere! Jeg røyker, og trives med det! Jeg er likevel alltid påpasselig med å ikke være i veien/plage andre med min røyk. Når jeg skal begynne å planlegge barn og familie slutter jeg, og går aldri tilbake til sigarettene. Men her og nå nyter jeg livet til det fulle! :) Sykdom og økonomi bekymrer ikke meg mer enn det bekymrer andre..

Det er jo ikke rart i det hele tatt siden røykere er i fornektelse :fnise:

Skrevet

Det er en ting du, og alle andre irriterende ikke-røykere burde forstå. Alle som røyker vet akkurat hva de driver med. Du velger å ikke røyke, jeg velger å ta kollektivtrafikk i så stor grad jeg kan. Det dreier seg om personlige valg. Jeg vet nøyaktig hva risikoene er, men velger å leve et liv der jeg ikke ser meg over skulderen etter farer hvert femte minutt. Jeg er heldig; jeg lever i Norge og har det så bra som et menneske kan få det, jeg velger å utnytte det og leve slik jeg vil.

Alle røykere vet hva de driver med, og å drive og dytte ting opp i ansiktet på dem eller gjøre narr av dem hjelper ingen med å slutte :)

Skrevet
fordi jeg er avhengig, retten og sletten!

Jeg tror mange har det som deg, de er avhengig men har et ønske om å slutte, innerst inne:O)

Skrevet

Jeg røyker fordi jeg liker røyk. Jeg liker det faktisk så godt at jeg ikke vil slutte heller. :)

Skrevet (endret)

Edit... ooops, siterte feil post ;D Dette er ment som svar til milkyway sin post rett oppi her ;D

Ja til de grader og, vi tilbragte vel halve kvelden utpå den verandaen når dere var i oslo :fnise:

Endret av Grafica
Skrevet

Jeg har masse masse å komme med her, men det meste er egentlig allerede sagt.

Bestefaren min (døde for noen år siden) røykte fast rullings nesten hele livet sitt, han spiste loff med sukker på (!!) fast som niste hver dag han var på jobb, og gjett hva, han var sunn og frisk (om enn døv, men det har nok ingenting med vanene hans å gjøre) til han døde i en alder av nesten 90. Tingen er at i vår utrolige frykt for alt som kan være pittelitt skadelig (ånei, det er uvejv vei, på sikt kan det gi ryggproblemer til lastebilsjåfører, ånei, poteter kan gi kreft, ånei, du kan få kreft av alt mulig, ånei det er bakterier her, iiiik) så kommer vi om et par generasjoner til å bli så skrøpelig at vi dør hvis noen blåser på oss. Dette er foresten ikke en tommel opp til røykere, men et pittelite spark i rompa til ikke-røykere som klager over at de kommer til å få kols fordi "de lukter røyk der noen har røyka før".

Jeg synes det er fryktelig egoistisk å være så nærtagende av ting. Røykere er den gruppen mennesker som tar MEST hensyn til andre. Vi går ut i kulda og røyker, vi røyker ikke inne med mindre den som eier stedet gir klarsignal, vi blir lovlig diskriminert i jobbmarkedet, og vi tar alt som blir slengt etter oss. Er det nok? Neida, stakkar dere ikke-røykere som "oj, det lukter jo vondt her! æsj og fysj, så hensynsløse dere er som kan finne på å røyke UTE!? røyken kan jo blåse inn vinduet mitt, og det synes jeg er ubehagelig". Neste gang jeg blir skjemt av en ikke-røykers dårlige ånde eller kroppslukt, er det greit for meg å gå bort til vedkommende og si "unnskyld, du sjenerer meg med kroppslukta di, tenk litt på oss andre, ta deg en dusj"?

Litt toleranse skader ingen, og unskyld meg men ingen av dere kommer til å dø av passiv røyking fordi dere lukter røyk når dere går nedover langs karl johan!

Skrevet
Røykere er den gruppen mennesker som tar MEST hensyn til andre.

Nei, nå må du virkelig gi deg!!! Det er regelrett løgn!

vi røyker ikke inne med mindre den som eier stedet gir klarsignal,

Det er det da vitterlig ingen røykere som gjør heller.. ;) Husk på det nå!

Og husk at det å være røyker er en selvvalgt ting. Det kan altså ikke sammenlignes med diskriminering for ting som ikke er valgt (som kjønn, hudfarge osv).

Det er helt feil å påstå at røykere blir diskriminert, de møter bare naturlige konsekvenser av egne valg. Enkelt å greit!

Skrevet

Bestefaren min (døde for noen år siden) røykte fast rullings nesten hele livet sitt, han spiste loff med sukker på (!!) fast som niste hver dag han var på jobb, og gjett hva, han var sunn og frisk (om enn døv, men det har nok ingenting med vanene hans å gjøre) til han døde i en alder av nesten 90. Tingen er at i vår utrolige frykt for alt som kan være pittelitt skadelig (ånei, det er uvejv vei, på sikt kan det gi ryggproblemer til lastebilsjåfører, ånei, poteter kan gi kreft, ånei, du kan få kreft av alt mulig, ånei det er bakterier her, iiiik) så kommer vi om et par generasjoner til å bli så skrøpelig at vi dør hvis noen blåser på oss. Dette er foresten ikke en tommel opp til røykere, men et pittelite spark i rompa til ikke-røykere som klager over at de kommer til å få kols fordi "de lukter røyk der noen har røyka før".

Jeg synes det er fryktelig egoistisk å være så nærtagende av ting. Røykere er den gruppen mennesker som tar MEST hensyn til andre. Vi går ut i kulda og røyker, vi røyker ikke inne med mindre den som eier stedet gir klarsignal, vi blir lovlig diskriminert i jobbmarkedet, og vi tar alt som blir slengt etter oss. Er det nok? Neida, stakkar dere ikke-røykere som "oj, det lukter jo vondt her! æsj og fysj, så hensynsløse dere er som kan finne på å røyke UTE!? røyken kan jo blåse inn vinduet mitt, og det synes jeg er ubehagelig". Neste gang jeg blir skjemt av en ikke-røykers dårlige ånde eller kroppslukt, er det greit for meg å gå bort til vedkommende og si "unnskyld, du sjenerer meg med kroppslukta di, tenk litt på oss andre, ta deg en dusj"?

Litt toleranse skader ingen, og unskyld meg men ingen av dere kommer til å dø av passiv røyking fordi dere lukter røyk når dere går nedover langs karl johan!

Lite nyansert bilde du gir her, og kun fra ene siden.

Er ikke mange år siden vi satt på cafe med barn og måtte tåle at alle røykte rundt oss. Det ble røyka på kontorer og i butikker, nærmest overalt hvor det passet dere å ta en røyk.

Det blir fortsatt røyket i tusenvis av hjem og biler. Dette er uskyldige barn som ikke kan gå unna røyken om de hadde ønsket.

Om du mener vi kun bli utsatt for litt røyk på Karl Johan så har du ikke veldig vidt syn og der kun din egen sak. Det er flere sider i en sak. Jeg har sagt jeg har all respekt for de som ikke plager andre med sin røyk. Men det er mange som gir jamt fan og røyker akkurat hvor det måtte passe dem, også hvor det ikke er lov. På toaletter i fly, andre toaletter, i en krok på pub, osv.

Mange røyker mens de er gravid og mens de ammer.

Syns det blir ganske teit å si at røyking bare plager røykerne. Hadde det vært så vel, hadde vel ikkerøykerne gitt jamt f i de som røyker.

Skrevet (endret)

Så siden din bestefar ikke døde som følge av røyking, er det ikke så farlig? Det var da fryktelig naivt. Ei jeg jobber med mistet faren sin til lungekreft (som følge av røyking), og har nå fått beskjed om at svigerfaren har fått KOLS som følge av røyking (og han sluttet å røyke for 10 år siden). Hvis du sammenlikner kreftfaren fra røyking med å spise poteter og tror at det er den samme så bør du kanskje skaffe deg litt mer informasjon.

Det er da helt innlysende at røykere skal gjøre sitt ytterste for ikke å sjenere andre med sin uvane, noe annet ville jo være hårreisende. Jeg er dog helt enig i at når man lever tett innpå hverandre som vi gjør i dag, tar kollektivtrafikk, jobber sammen etc så bør man tenke litt på egen hygiene, også for andres skyld. Jeg mener at dersom det er en person på en arbeidsplass feks som til stadighet lukter gammel svette og det er svært plagsomt for andre, ja så må det være lov å ta det opp med vedkommende. Det er dog en viss forskjell: passiv røyking kan være farlig, svært farlig til og med og jeg synes det er trist at du bagatelliserer det.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/28/519553.html

Endret: lagt til en link

Endret av viren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...