Gå til innhold

Lever du i fornektelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du som får i deg sukker, tenker du noengang på at det kan gi deg diabetes? Du som spiser hamburger, tenker du noengang på at det kan gjøre deg overvektig? Du som kjører bil, tenker du noengang på at du bidrar til å lage hull i ozonlaget som kan utrydde oss alle? Du som drikker lettbruis, tenker du noengang på at virkningene av aspartam fortsatt er ukjente? Du som drikker alkohol, tenker du noengang på at en for sterk fyllekule kan gi deg hjerneskade?

Jeg er så inderlig lei stigmatiseringen av røykere! Det er lov å peke på røykere og si "FYYYY!!!!" men ikke lov til å gjøre det samme mot en unaturlig tynn person som sitter og nipper til en salat, eller en person som drar på fylla hver lørdag. Man skal ikke peke på andre sine usunne vaner, det er uhøflig og slemt, men røykerne er det lov å moralisere ovenfor støtt og stadig. Selv om det er noen du ikke kjenner som står tre meter fra deg på busstoppet. Om jeg derimot går bort til en overvektig mann som står og spiser en smultring og sier "du, du burde kanskje bytte ut smultringene med salat", så er det hyl og skrik og hoi og hei.

Ja, jeg røyker, jeg trives med å røyke, det får meg ut fra klasserommet og ut i frisk luft på skolen, jeg liker å røyke, og har ingen planer om å slutte enda. Jeg er fullstendig klar over risikoene, men jeg er ung og gjør som jeg vil mens jeg kan. Jeg slutter den dagen jeg blir gravid, og da er det slutt for alltid. Frem til da drikker og spiser jeg det jeg har lyst på, og røyker når jeg har lyst.

Ja, ungdommen raser, det er det ingen tvil om :jepp: Det er akkurat som å høre seg selv på 80-tallet da den første røykeloven kom. Nå blei jeg reint nostalgisk, dere.

Jeg husker at jeg foreslo en lov mot feit mat og pølsespising på offentlig sted i et leserbrev en gang :fnise:

Faktisk var jeg så irritert på hele loven at jeg begynte å røyke igjen i protest etter en av skjerpingene. Den ble jo strammet inn i flere omganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det var slik at røykere ikke plaget andre på noen måte, så hadde det overhodet ikke brydd meg om de ønsket å bruke pengene på røyk (det har ikke jeg noe med) eller ødelegge helsen sin.

Jeg blir rasende når jeg ser gravide som røyker, og jeg blir forbannet over røykere som er nødt til å stå å røyke på t-bane/buss/trikk holdeplasser hvor det er mange andre mennsker, slik at disse blir påtvunget røyken.

Et annet aspekt er at røyking forårsaker kreft, KOLS og en rekke andre sykdommer, som fører til enda større press på helsevesenet for å ta seg av alle disse som vet veldig godt hva det er de påfører seg selv. Jeg mener faktisk at man har et visst ansvar for å ta vare på egen helse når man lever i et fellesskap, man kan ikke bare leve i sin egen boble. En del av disse blir så syke at de i tillegg må slutte og jobbe, å leve på offentlige stønader resten av livet.

Og før Grafica med flere begynner å sutre fordi de stakkars røykerne blir "stigmatisert" : det over gjelder også narkomane, alkoholikere osv. Når det gjelder å utsette andre for passiv røyking: så lenge man påfører andre plager MÅ man tåle at det blir sagt, spesielt med tanke på hvor farlig passiv røyking faktisk er.

Skrevet

Hehe. Jeg må le litt av argumentasjonen her.

Greit nok at røykere ødelegger sin egen helse og potensielt kan påføre andre skade ved passiv røyking. Nå er det vel slik at mange røykere tar hensyn og ikke røyker opp i trynet til ikke-røykere.

Så da gjenstår spørsmålet - er det like legitimt å bli "rasende" på tjukke folk, folk som ikke trener og folk som genrelt tar lite hensyn til helsa si?

Greit nok at de ødelegger sin egen helse - men de tar også opp sykehusplasser som potensielt kunne vært brukt til andre, organer som kunne vært transplantert til andre - og ikke minst - det er VÅRE skattepenger som brukes på å redde disse.

Med andre ord går det ikke bare ut over dem selv - men også deg og meg.

Jeg stiller meg spørsmålet om hvorfor det ikke er like legitimt å starte en "mobb en tjukkas"-tråd her....

Skrevet

Det kommer nok det, også. Faktisk så var det jo startet en lignende tråd om vekt, feit mat og det å leve i benektelse, parallellt med denne.

Skrevet (endret)
Dersom det var slik at røykere ikke plaget andre på noen måte, så hadde det overhodet ikke brydd meg om de ønsket å bruke pengene på røyk (det har ikke jeg noe med) eller ødelegge helsen sin.

Jeg blir rasende når jeg ser gravide som røyker, og jeg blir forbannet over røykere som er nødt til å stå å røyke på t-bane/buss/trikk holdeplasser hvor det er mange andre mennsker, slik at disse blir påtvunget røyken.

Et annet aspekt er at røyking forårsaker kreft, KOLS og en rekke andre sykdommer, som fører til enda større press på helsevesenet for å ta seg av alle disse som vet veldig godt hva det er de påfører seg selv. Jeg mener faktisk at man har et visst ansvar for å ta vare på egen helse når man lever i et fellesskap, man kan ikke bare leve i sin egen boble. En del av disse blir så syke at de i tillegg må slutte og jobbe, å leve på offentlige stønader resten av livet.

Og før Grafica med flere begynner å sutre fordi de stakkars røykerne blir "stigmatisert" : det over gjelder også narkomane, alkoholikere osv. Når det gjelder å utsette andre for passiv røyking: så lenge man påfører andre plager MÅ man tåle at det blir sagt, spesielt med tanke på hvor farlig passiv røyking faktisk er.

Ja nemlig. Unnskyldningene er mange, fornektelsen er stor. Man røyking skader mange på en eller annen måte. Hadde det bare vært så enkelt å si at de plager kun seg selv.

Endret av lissi32
Skrevet (endret)
Det kommer nok det, også. Faktisk så var det jo startet en lignende tråd om vekt, feit mat og det å leve i benektelse, parallellt med denne.

Ja, jeg ser det nå:-)

Personlig er jeg tilbøyelig til å være for dødsstraff for de som bevisst utsetter sin egen kropp for slikt.

Endret av Paradokset
Skrevet
Ja, jeg ser det nå:-)

Personlig er jeg tilbøyelig til å være for dødsstraff for de som bevisst utsetter sin egen kropp for slikt.

Er jo en naturlig årsak jo. De tar livet av seg selv, bare tar litt tid noen ganger.

Skrevet

Usunn mat kunne selges med påtrykte advarsler om fare for diverse sykdommer. Advarselen skal dekke minst en tredjedel av emballasjen, og være skrevet i sort på hvit bunn.

Og så kan man ha slogankonkurranser. "Fett er svett", eller klassikere som "Det er bedre med en liten kjapp en, enn en stor og slapp en".

Hotell Cæsar kunne få en tjukkas som hadde mye problemer med selvbildet. Han kunne også røyke mye og ha et spilleproblem. Men så kommer alt seg etter at han blir med i Anonyme Tjukkaser og begynner på Atkinsdietten. Da får han seg dame (Aylar, kanskje) som han traff på treningsstudio.

Skrevet

Synes det er patetisk at ikke-røykere setter av såå mye tid til å irritere seg over røykere.. Må nesten le litt ;)

Ville forresten mye heller ha tilbragt tid med en røyker som pusta røykskya rett i ansiktet mitt, enn å henge med noen som er sånn som ts; sitter på ræva og promper og er sur og grinete, og bruker masse tid på å irritere seg over andres valg her i livet.

Skrevet
Synes det er patetisk at ikke-røykere setter av såå mye tid til å irritere seg over røykere.. Må nesten le litt ;)

Ja for all del. Noe mer latterlig enn å bry seg om folks helse og samfunnets ressursbruk skal du lete lenge etter.. :kaffe:

Skrevet (endret)
Du som får i deg sukker, tenker du noengang på at det kan gi deg diabetes? Du som spiser hamburger, tenker du noengang på at det kan gjøre deg overvektig? Du som kjører bil, tenker du noengang på at du bidrar til å lage hull i ozonlaget som kan utrydde oss alle? Du som drikker lettbruis, tenker du noengang på at virkningene av aspartam fortsatt er ukjente? Du som drikker alkohol, tenker du noengang på at en for sterk fyllekule kan gi deg hjerneskade?

Jeg er så inderlig lei stigmatiseringen av røykere! Det er lov å peke på røykere og si "FYYYY!!!!" men ikke lov til å gjøre det samme mot en unaturlig tynn person som sitter og nipper til en salat, eller en person som drar på fylla hver lørdag. Man skal ikke peke på andre sine usunne vaner, det er uhøflig og slemt, men røykerne er det lov å moralisere ovenfor støtt og stadig. Selv om det er noen du ikke kjenner som står tre meter fra deg på busstoppet. Om jeg derimot går bort til en overvektig mann som står og spiser en smultring og sier "du, du burde kanskje bytte ut smultringene med salat", så er det hyl og skrik og hoi og hei.

Ja, jeg røyker, jeg trives med å røyke, det får meg ut fra klasserommet og ut i frisk luft på skolen, jeg liker å røyke, og har ingen planer om å slutte enda. Jeg er fullstendig klar over risikoene, men jeg er ung og gjør som jeg vil mens jeg kan. Jeg slutter den dagen jeg blir gravid, og da er det slutt for alltid. Frem til da drikker og spiser jeg det jeg har lyst på, og røyker når jeg har lyst.

Du sier akkurat det jeg mener, bare så mye bedre formulert enn jeg selv ville gjort.

Ville forresten mye heller ha tilbragt tid med en røyker som pusta røykskya rett i ansiktet mitt, enn å henge med noen som er sånn som ts; sitter på ræva og promper og er sur og grinete, og bruker masse tid på å irritere seg over andres valg her i livet.

Hehe, dette er jo litt komisk, og er jo i grunnen et stort JA til trådstarters spørsmål...

Endret av Emera
Skrevet

Jeg røyker ikke selv og bortsett fra det så bryr jeg meg ikke så hardt om hva andre velger å gjøre.

Skrevet

Når du snakker om at vi lever i et fellesskap, og da regner jeg med at du mener at det koster samfunnet mye penger å sørge for de som har blitt syk?

Har du et regnestykke som forteller hva dette koster samfunnet? Og du må da ikke glemme regnestykket på det røykerne betaler inn is tatskassen hvert eneste år, for det er mer enn det du tydeligvis forstår. Men sett opp regnestykke på dette, og klarer du å få det til å bli et høyere beløp på de som behøver hjelp, skal jeg heller være enig med deg. Men ejg tror faktisk ikke det, for røykerne betaler inn så mye at dette helt sikkert dekker kostnadene og vel så det

Skrevet

Jeg nekter ikke for at det er farlig, det er jeg fullt klar over.

Jeg røyker fordi jeg er ekstremt avhengi og jeg synes det er godt.

Men jeg kommer til å bli gravid om noen år og da er det stopp.

Skrevet

Mann42 :)

Jeg har ikke giddet å lese igjenom hele tråden. Renger med at jeg har lest mestparten før.

Jeg ville bare svare på det du skrev, om at alle som røyker har prøvd å slutte. Feil- jeg har aldri sluttet å røyke. Har ikke hatt lyst.

Kanskje en dag når jeg er motivert. Om jeg blir det.

JA, jeg vet det er dyrt og jeg har råd til det, JA jeg vet det KAN være farlig, og det hender en sjelden, sjelden gang at jeg tenker på det. NEI, jeg røyker ikke inne hos folk som ikke røyker, selv ikke hos de som sier: Bare røyk.

Skrevet

Hva jeg driver med du veldig lite om. At jeg laget en humoristisk tråd om klementiner skulle jeg aldri gjort om jeg visste at så mange sure folk skulle ta seg nær av too much info og at den var på feil plass i forumet.

Kalle meg sur og grinete?? Jeg er alt annet enn det. Sitter på ræva??? Tja, etter jeg har pusset opp huset, trent, vasket klær og laget middag, vaska opp, ja jeg sitter på ræva, noen ganger. Er det din business?

Irritere meg over andres valg?? Hvor har jeg gjort dette? Jeg blir syk når folk røyker på meg, og har all rett til å unngå folk eller steder hvor det blir røyka!! Ditt innlegg forteller faktisk bare mer om deg.. :popcorn:

Skrevet (endret)

Det som er patetisk, er at det ikke går ann å starte en tråd, hvor jeg har en genuin interesse for folk som lever i total fornektelse, uten at noen sier at jeg bruker all min tid på dette!!

Jeg er like opptatt av dette når det gjelder mat og fornektelse.

Endret av lissi32
Skrevet
Det som er patetisk, er at det ikke går ann å starte en tråd, hvor jeg har en genuin interesse for folk som lever i total fornektelse, uten at noen sier at jeg bruker all min tid på dette!!

Jeg er like opptatt av dette når det gjelder mat og fornektelse.

Anyway: Tråden er en suksess: De fleste røykere som har svart, er i total benektelse, og blir hissige bare du tematiserer uvanen deres.

Skrevet
Anyway: Tråden er en suksess: De fleste røykere som har svart, er i total benektelse, og blir hissige bare du tematiserer uvanen deres.

Jeg jobber med overvektige og mennesker som ønsker å endre livssti. Dette gjør jeg ved å endre måten de tenker på!

Jeg ønsket å høre hva folk som røyker tenker, og om de tenker i det hele tatt.

Jeg sliter med dødsangst om dagen, og syns det er interessant at folk frivillig får inn for å ta livet av seg-på sikt.

Jeg skjønner det er vanskelig å slutte å røyke, jeg har aldri sagt noe annet. Jeg har sagt jeg sliter med allergi. Jeg har aldri sagt at de som røyker er dumme, selv om jeg har problemer med å forstå hva de som kjører i seg sigarett etter sigarett tenker. Var kun det jeg ville ha svar på! Mange sinte mennesker ble det hvertfall! Så du har rett, jeg fikk svar. ;O)

Skrevet

Aha, så fordi DU sliter med dødsangst, så er det greit å angripe røykerne (for hundreogørtende gang)?

Jeg har alltid ment at Norge/samfunnet gjør for lite for å tilpasse ting for røykerne nå til dags. Gata er full av sneiper, fordi det finnes ikke offentlige askebeger lenger. I... England tror jeg det var? så var det snakk om å sette opp egne "røykeskur" på de største kollektiv-holdeplassene, altså ikke et helt tett rom, men et tre-veggers skur som samlet røykerne. Hadde staten faktisk lagt ting litt rette, istedet for å slå så sinnsykt hardt ned, så hadde alle vært gladere.

Og som Mina sa: Røykerne betaler sine egne sykehusregninger. Sist jeg så regnestykke på det, så tjente vel faktisk staten penger på røykerne, fordi det er ikke så sinnsykt mange som blir syke, og avgiftene er helt utrolig høye.

Egentlig er det nesten jeg har lyst til å begynne å rope om diskriminering (det pleier jo å funke til det meste). Det er ikke lov til å diskriminere på grunnlag av hudfarge, nasjonalitet, vekt, utseende osv, men vaner, det er lov. Jaja.

TS: Jeg skjønner poengene dine, men for å være helt ærlig; Du kan ikke redde verden. Du hjelper ingen med denne tråden, og ingen hjelper røykerne ved å drive og gi dem moralprekener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...