Gå til innhold

Lever du i fornektelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Kanskje fordi dette er noe som:

1) Plager veldig mange uskyldige i form av passiv røyking.

2) Er totalt unødvendig, ingen trenger røyk, i motsetning til mat som alle må ha, og overspising er dermed ikke så fjernt (siden fedme ble nevnt).

3) Fordi noen av oss har sett på nært hold skadene røykingen gjør og ikke kan forstå at noen ønsker seg selv så vondt.

1) Enig her. Alle mennesker SKAL ta hensyn til andre. Dette har jeg inntrykk av at mange begynner å bli flinkere til.

2) Jeg synes nå ingen trenger fjorten pizzaer om dagen heller. Eller narkotiske stoffer. Eller null mat. Det er mange ting som er totalt unødvendig som mennesker likevel gjør.

3) Jeg har også sett skader av røyking, og jeg synes heller ikke det er morsomt å se. Og personlig forstår jeg heller ikke at folk vil gjøre seg så vondt.

Altså, jeg skjønner argumentene dine. Det jeg ikke forstår er hvorfor man gidder å påpeke det, når menneskene det angår må være klar over selv at dette ikke er bra for dem. Derfor holder jeg nå heller munn og tenker mitt. Jeg kommenterer heller ikke fete mennesker, anorektiske mennesker, partydopere eller andre jeg personlig vurderer som usunne. Det finnes omstendigheter som gjør at de handler slik som ikke jeg har noe med.

Endret av Ciara
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Altså, jeg skjønner argumentene dine. Det jeg ikke forstår er hvorfor man gidder å påpeke det, når menneskene det angår må være klar over selv at dette ikke er bra for dem. Derfor holder jeg nå heller munn og tenker mitt. Jeg kommenterer heller ikke fete mennesker, anorektiske mennesker, partydopere eller andre jeg personlig vurderer som usunne. Det finnes omstendigheter som gjør at de handler slik som ikke jeg har noe med.

Nå er dette en litt annen setting enn "det virkelige liv". Når noen stiller slike spørsmål sier jeg gjerne min mening, hvor åpenbar den enn måtte være. Jeg kjenner mange røykere og så fremt de ikke spør rett ut (noe de så langt naturlig nok aldri har gjort) sier jeg aldri noe som helst om hva jeg synes om røykingen deres (men jeg forbeholder meg retten til å nekte dem å røyke inne i mitt hus og til å nekte dem å røyke hvis de vil ha mine fremtidige barn på overnattingsbesøk). At de kan sukke og snakke om hvor leit det er at svigermor døde av kreft mens de selv patter på den ørtende sigaretten den dagen, for ikke å snakke om at barna deres bor i dette svineriet (min erfaring er dessverre at de fleste røykere gjerne røyker innendørs rundt barna), er selvsagt noe som rører noe i meg, men jeg lar være å komme med kommentarer, selv om jeg i allefall når det gjelder barna har en del jeg gjerne skulle sagt. Men her på KG lar jeg det gjerne rase ut. ;)

Endret av Arkana
Skrevet
Men du synes kanskje det er verdt å dø av kreft om 30 år for å røyke?

Av de menneskene jeg kjenner til som har dødd av kreft har alle vært ikkerøykere, to vegetarianere, fire under 40 (to under 30) og én under 60. Det er riktig som du sier at røyking øker sjansen for ulike kreftformer, men ikke mer enn (høyt forbruk av) rødt kjøtt, ftalater, luft- og vannforurensing, transfett, alkohol, mangel på mosjon og alle slike faktorer som enten er livsstils- eller samfunnsbetinget. I tillegg er endel kreftformer arvelige. Alt i alt er det tilfeldigheter som avgjør hva den enkelte dør av uansett - og jeg tror det er det røykere og andre med en eller flere dårlige vaner forholder seg til.

De røykerne jeg kjenner er stort sett normalt utrustede mennesker som selvsagt vet mye om helserisikoen ved å røyke, men det er ikke tvil om at

Dessuten synes jeg det er rart det fortsatt er så mye fokus på hvor mye røykere plager andre - etter at røykeloven ble innført synes jeg ikke jeg merker "noe" til røykere lengre, bortsett fra litt sur lukt og at endel ikke hiver sneiper der de skal. Det bør være til å leve med... Jeg kjenner heller ingen som insisterer på å røyke inne på private fester eller når de har besøk dersom noen sier fra at de ikke liker eller tåler det.

Jeg røyker ikke selv, og spiser sunt, men trener så lite at jeg må skylde på mosjonsmangel den dagen jeg får en alvorlig sykdom. Eller kanskje jeg heller bør jobbe med å innse at alle dør en dag uansett?

Skrevet
Det er riktig som du sier at røyking øker sjansen for ulike kreftformer, men ikke mer enn (høyt forbruk av) rødt kjøtt, ftalater, luft- og vannforurensing, transfett, alkohol, mangel på mosjon og alle slike faktorer som enten er livsstils- eller samfunnsbetinget. I tillegg er endel kreftformer arvelige. Alt i alt er det tilfeldigheter som avgjør hva den enkelte dør av uansett - og jeg tror det er det røykere og andre med en eller flere dårlige vaner forholder seg til.

Jeg er ikke enig i at det er tilfeldigheter som avgjør hvem som dør og av hva. Jeg tror helt klart livsstilen påvirker i aller høyeste grad. Ellers er jeg enig i at det er mye som kan påvirke livsstilen og ingen er vel perfekte, men jeg ville tro at røykere ikke er nevneverdig sunnere enn andre mennesker når det gjelder matvaner, trening o.l. og dermed forverrer de jo bare helsen sin enda mer. Det er da klart verre å aldri trene og leve på snop i helgene og i tillegg røyke som det er å "bare" gjøre de to første.

Skrevet

Jeg føler ikke jeg kan be folk om å røyke ute når jeg er hos dem. Jeg sier heller ikke at jeg er allergiker. Det tørr jeg faktisk ikke, men det går jo ikke lange tiden før jeg blir dårlig.

Jeg syns det er rart å si at røyking ikke går utover andre.

Det går jo utover en hau med barn som må puste dette inn i deres eget hjem, i bilen, når de er i magen, og melka de må drikke som inneholder nikotin.

Det går utover de som må se at familie og nære dør av røykerelaterte sykdommer.

Får vel ikke begynne å snakke om hvor mye dette koster samfunnet, man drar jo inn hauevis på avgifter i tillegg.

Fedme er et helt annet problem. Kan gjerne lage ny tråd om det.

Skrevet
Jeg føler ikke jeg kan be folk om å røyke ute når jeg er hos dem. Jeg sier heller ikke at jeg er allergiker. Det tørr jeg faktisk ikke, men det går jo ikke lange tiden før jeg blir dårlig.

Jeg syns det er rart å si at røyking ikke går utover andre.

Det går jo utover en hau med barn som må puste dette inn i deres eget hjem, i bilen, når de er i magen, og melka de må drikke som inneholder nikotin.

Det går utover de som må se at familie og nære dør av røykerelaterte sykdommer.

Får vel ikke begynne å snakke om hvor mye dette koster samfunnet, man drar jo inn hauevis på avgifter i tillegg.

Fedme er et helt annet problem. Kan gjerne lage ny tråd om det.

Det at du ikke våger å fortelle menneskene rundt deg at du er allergiker, kan du da virkelig ikke late røykerne for. Av og til må man gjøre noe selv for å få det bedre, og i ditt tilfelle ville det vært naturlig å fortelle menneskene rundt deg at du er allergisk for røyk. Velger de å fortsette å røyke rundt deg, vil jeg si at de ikke akkurat kan kalles venner.

Men du kan ikke be noen røyke ute om det er du som er på besøk i deres hjem, men hadde jeg vært deg og de ikke hadde respektert deg godt nok ville jeg gått. Det handler om å ta hensyn til andre mennesker.

Jeg røyker ute, og røyker ikke inne i det hele tatt. Jeg står ikke rett utenfor inngangspartiet og røyker, ei heller på bussholdeplassen. Jeg tar så mye hensyn som jeg kan som røyker, men jeg røyker på min egen altan selv om røyken eventuelt siver opp/bort til naboen.

Jeg vet hvilke sykdommer jeg kan få, men jeg velger å røyke for det. Jeg vet jeg er egoistisk, men jeg velger nå å røyke for det. Blir jeg syk så får jeg ta det da, men det er mye en kan bli syk av selv om man ikke røyker. Nå sier ikke jeg det som en unnskylding, men det er nå slik jeg tenker. Dø sal vi alle en gang, og det er noe som er helt sikker.

Skrevet (endret)
Det at du ikke våger å fortelle menneskene rundt deg at du er allergiker, kan du da virkelig ikke late røykerne for. Av og til må man gjøre noe selv for å få det bedre, og i ditt tilfelle ville det vært naturlig å fortelle menneskene rundt deg at du er allergisk for røyk. Velger de å fortsette å røyke rundt deg, vil jeg si at de ikke akkurat kan kalles venner.

Men du kan ikke be noen røyke ute om det er du som er på besøk i deres hjem, men hadde jeg vært deg og de ikke hadde respektert deg godt nok ville jeg gått. Det handler om å ta hensyn til andre mennesker.

Jeg røyker ute, og røyker ikke inne i det hele tatt. Jeg står ikke rett utenfor inngangspartiet og røyker, ei heller på bussholdeplassen. Jeg tar så mye hensyn som jeg kan som røyker, men jeg røyker på min egen altan selv om røyken eventuelt siver opp/bort til naboen.

Jeg vet hvilke sykdommer jeg kan få, men jeg velger å røyke for det. Jeg vet jeg er egoistisk, men jeg velger nå å røyke for det. Blir jeg syk så får jeg ta det da, men det er mye en kan bli syk av selv om man ikke røyker. Nå sier ikke jeg det som en unnskylding, men det er nå slik jeg tenker. Dø sal vi alle en gang, og det er noe som er helt sikker.

Har du tenkt på at også ikkerøykere og allergikere blir mobbet???

Noen ganger når jeg har sagt ifra så har jeg ikke blitt tatt alvorlig eller latterliggjort. Ikke gøy, å dette sitter i, siden det har skjedd mange ganger.

Høres jo ut som du er veldig flink å tenke på de som ikke røyker, all honør til deg. Jeg syns det med røyking kan være vanskelig noen ganger, særlig når jeg ikke har mulighet til å unngå røyken, siden jeg vet jeg blir tett.

Endret av lissi32
Skrevet

Jeg synes vel ikke man kan kreve at folk skal la være å røyke i sitt eget hjem. Da får man heller ta konsekvensen av at de røyker inne, og sørge for at man møtes et annet sted eller stå over en fest som holdes der hvis man blir dårlig.

Skrevet (endret)
Jeg synes vel ikke man kan kreve at folk skal la være å røyke i sitt eget hjem. Da får man heller ta konsekvensen av at de røyker inne, og sørge for at man møtes et annet sted eller stå over en fest som holdes der hvis man blir dårlig.

Ja jeg foretrekker det fremfor å komme å "klage og syte" som mange røykere kaller det. Akkurat som vi ikkerøykere er slemme mot røykerne.

Dette går faktisk begge veier. Pr idag plager det meg lite. Jeg er mest hjemme, og ingen får røyke her. Jeg kan nyte en lunsj på cafe uten røyk, jeg er strålende fornøyd. Heldigvis røyker ikke min samboer, min søster har sluttet, hun andre røyker ikke, heller ikke min mor. Begge mine svigerforeldre har sluttet, så det er veldig behagelig om dagen. Å ingen trenger bli syk av røykerelaterte sykdommer. Jeg klager ikke, ønsket bare en litt annen diskusjon om røyking enn alle som røyker er dumme.

Endret av lissi32
Skrevet

Jeg kjenner meg i grunnen veldig godt igjen i røykernes rasjonaliseringer og avvisning av at det er noe større problem at de røyker. Samt i irritasjonen over moraliserende ikke-røykere. Jeg røkte selv i ca 20 år før jeg slutta for noen år siden. Mens jeg røykte, var det nesten utenkelig at jeg skulle slutte, og ikke hadde jeg lyst heller. Det var jo så koselig, og det var alltid så sosialt å sette seg ned med en røyk og en kopp kaffe, enten man var på jobb eller hjemme. Og tur på byen uten å røyke, det var iallfall HELT utenkelig. Måtte jeg velge mellom frokost og kaffe m/røyk en morra jeg hadde det litt trangt med tid, så blei det kaffe og røyk.

Sånn periodevis så kuttet jeg ut røyken, men jeg kunne ikke tenke meg å slutte for godt. Jeg hadde lest at dersom man tok seg et par måneder av en gang i blant, så restituerte kroppen seg og man slapp de verste skadene. Når jeg hadde røykestopp, så var det gjerne fordi jeg kjente at jeg var i dårlig form, og jeg tenkte det var på tide med en hvit måned.

Gjest Steinar B.
Skrevet

Ikke si at dette er en tråd der en ikke røyker skal fortelle til en røyker at det er farlig å røyke :fnise:

Starter med å si at jeg ikke røyker.

De som røyker vet at det er farlig.

De merker at det er dyrt.

De som røyker vet da vel alle ulempene med røyking!

Røykeånde,røyklukt av klærne og håret, irriterende å gå ut fra restaurant for å ta en røyk eller hos ikke røykende venner, mindre fruktbarhet, sjenanse for andre etc

Er det noen som tror at røykere ikke er klar over dette? :dåne: :dåne:

:dåne:

Røykere vet alle negative ting om røyking! :kgbaby:

Skrevet

Saken med røykere er ikke at de ikke vet hva de driver med, men de er meget avhengige, og er derfor meget flinke til å finne på unnskyldninger for seg selv.

De lever altså på en løgn, og er i total benektelse. Jeg kjenner ikke en eneste røyker som ikke har prøvd å slutte gjentatte ganger, men de aller fleste klarer det jo ikke. Jeg sluttet sikkert 7-8 ganger i min røykekarrierer på ca 20 år, og alle forsøkene var preget av stor ambivalens fra første stund, samt at det var et kjempe nederlag da jeg sprakk. Noe som reduserte motivasjonen for å prøve på nytt. Da koste jeg meg heller med røyken.

Gjest Catwoman
Skrevet

Røyking er dyrt og farlig, og ser og lukter ekkelt - ihvertfall synes mange det.

Men det er også godt, og jeg har ikke tenkte å slutte, jeg tør ikke og klarer ikke.

Skulle helst ønske jeg aldri noen gang smakte - men det er for sent nå.

Men jeg er også veldig fornøyd med røykeloven, synes det er helt topp å være på røykfrie utesteder, og leiligheten vår er helt røykfri. Røyke kan jeg fint gå ut å gjøre.

Skrevet
Du som røyker, tenker du noen gang at dette vil ta livet av deg på sikt? Eller lever du i total fornektelse hver gang du tenner en røyk?

Du som får i deg sukker, tenker du noengang på at det kan gi deg diabetes? Du som spiser hamburger, tenker du noengang på at det kan gjøre deg overvektig? Du som kjører bil, tenker du noengang på at du bidrar til å lage hull i ozonlaget som kan utrydde oss alle? Du som drikker lettbruis, tenker du noengang på at virkningene av aspartam fortsatt er ukjente? Du som drikker alkohol, tenker du noengang på at en for sterk fyllekule kan gi deg hjerneskade?

Jeg er så inderlig lei stigmatiseringen av røykere! Det er lov å peke på røykere og si "FYYYY!!!!" men ikke lov til å gjøre det samme mot en unaturlig tynn person som sitter og nipper til en salat, eller en person som drar på fylla hver lørdag. Man skal ikke peke på andre sine usunne vaner, det er uhøflig og slemt, men røykerne er det lov å moralisere ovenfor støtt og stadig. Selv om det er noen du ikke kjenner som står tre meter fra deg på busstoppet. Om jeg derimot går bort til en overvektig mann som står og spiser en smultring og sier "du, du burde kanskje bytte ut smultringene med salat", så er det hyl og skrik og hoi og hei.

Ja, jeg røyker, jeg trives med å røyke, det får meg ut fra klasserommet og ut i frisk luft på skolen, jeg liker å røyke, og har ingen planer om å slutte enda. Jeg er fullstendig klar over risikoene, men jeg er ung og gjør som jeg vil mens jeg kan. Jeg slutter den dagen jeg blir gravid, og da er det slutt for alltid. Frem til da drikker og spiser jeg det jeg har lyst på, og røyker når jeg har lyst.

Skrevet
Jeg røyker alltid utenørs, så det kan umulig plage andre. Det tror jeg også gjelder flertallet av røykere nå til dags, kanskje bortsett fra de som bor alene eller par der begge røyker og det ikke er barn i huset.

Du viser bare hvor lite du vet om ikke-røykere. Når du røyker utendør så plager du faktisk andre. På vindstille dager kan jeg alltid lukte røyken på veien etter at en røyker har gått og røyket. Selv om jeg ikke kan se røykeren. Det du puster ut forblir der du puster det ut.

Og å gå bak en som røyker er helt grusomt. Alt røyken en røyker puster ut havner inn i lungene på de som går bak røykere.

Og verst er det på buss/trikk holdeplasser. Der er det så mange som røyker at jeg vet ikke hvor jeg skal stille meg for å unngå å få røyken i ansiktet.

Så ikke-røykere får i seg mye røyk selv om røykere bare røyker ute.

Hadde det vært opp til meg hadde det vært forbudt å røyke i Norge. Eller i hvert fall på alle offentlige steder, også ute.

Ikke si at dette er en tråd der en ikke røyker skal fortelle til en røyker at det er farlig å røyke :fnise:

Starter med å si at jeg ikke røyker.

De som røyker vet at det er farlig.

De merker at det er dyrt.

De som røyker vet da vel alle ulempene med røyking!

Røykeånde,røyklukt av klærne og håret, irriterende å gå ut fra restaurant for å ta en røyk eller hos ikke røykende venner, mindre fruktbarhet, sjenanse for andre etc

Er det noen som tror at røykere ikke er klar over dette? :dåne: :dåne:

:dåne:

Røykere vet alle negative ting om røyking! :kgbaby:

Jeg har ingen problem med at røykere røyker og ødelegger egen helse. Det jeg har problem med er at de skader helsa til alle andre rundt seg også, som når de røyker ute som nevnt ovenfor.

Jeg mener røyking er utrolig egoistisk. Egentlig alt et menneske gjør som skader ens helse er egoistisk i mine øyner. Dette fordi ingen menneske er et øy, og helse til en røyker påvirker folk rundt også. En eksempel på dette er min mor. Hun har vært røyker i 30 år når hun fikk slag for noen år siden. Hun har heldigvis kommet seg ganske godt etter det slaget, men det første året var helt forferdelig. Jeg måtte avvlyse min ferie for å være hos henne. Hun trengte hjelp med alt. Jeg måtte bruke masse energi, egen tid og penger på å hjelpe henne. Og selvsagt skal man bry seg om egen familie. Men hun så ikke at henne handlinger som røyker hadde også effekt på livet til andre mennesker. Jeg har aldri vært så sliten som det første året etter at hun fikk slag. Og det verste var at hun nektet å godta at røykingen er hovedårsaken til at hun fikk slag.

Gjest puselabb
Skrevet
Du som får i deg sukker, tenker du noengang på at det kan gi deg diabetes? Du som spiser hamburger, tenker du noengang på at det kan gjøre deg overvektig? Du som kjører bil, tenker du noengang på at du bidrar til å lage hull i ozonlaget som kan utrydde oss alle? Du som drikker lettbruis, tenker du noengang på at virkningene av aspartam fortsatt er ukjente? Du som drikker alkohol, tenker du noengang på at en for sterk fyllekule kan gi deg hjerneskade?

Jeg er så inderlig lei stigmatiseringen av røykere! Det er lov å peke på røykere og si "FYYYY!!!!" men ikke lov til å gjøre det samme mot en unaturlig tynn person som sitter og nipper til en salat, eller en person som drar på fylla hver lørdag. Man skal ikke peke på andre sine usunne vaner, det er uhøflig og slemt, men røykerne er det lov å moralisere ovenfor støtt og stadig. Selv om det er noen du ikke kjenner som står tre meter fra deg på busstoppet. Om jeg derimot går bort til en overvektig mann som står og spiser en smultring og sier "du, du burde kanskje bytte ut smultringene med salat", så er det hyl og skrik og hoi og hei.

Ja, jeg røyker, jeg trives med å røyke, det får meg ut fra klasserommet og ut i frisk luft på skolen, jeg liker å røyke, og har ingen planer om å slutte enda. Jeg er fullstendig klar over risikoene, men jeg er ung og gjør som jeg vil mens jeg kan. Jeg slutter den dagen jeg blir gravid, og da er det slutt for alltid. Frem til da drikker og spiser jeg det jeg har lyst på, og røyker når jeg har lyst.

Du sier akkurat det jeg mener, bare så mye bedre formulert enn jeg selv ville gjort.

Skrevet

Det er èn stor forskjell mellom røyking og annen usunn livsstil (overspising, anoreksi osv), og det er nettopp det at det også går ut over andre i form av passiv røyking. Andre blir ikke skadet av passiv hamburgerspising.

Selv mistet jeg min far da jeg var 17 år hvor røyking antagelig var en av faktorene til at han døde så tidlig. Jeg blir også fysisk uvel av å tilbringe en kveld i et rom hvor det røykes - nesen tetter seg helt og jeg føler meg rett og slett syk.

Så, nei, jeg har ikke særlig mye til overs for røyking, men jeg synes det er mange færre som røyker nå enn for bare noen få år siden.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Du som røyker, tenker du noen gang at dette vil ta livet av deg på sikt? Eller lever du i total fornektelse hver gang du tenner en røyk?

Flere dør hvert år av røyking enn kreft, bilulykker og fedme. Skremmende.

Er ikke det et ganske idiotisk argument. Du dør uansett som du røyker eller ikke.

Om ikke av sykdom eller ulykke. Så vil livet selv ta knekken på oss til slutt.

Jeg synes at man burde slutte og argumentere for døden når vi skal få folk til å slutte å røyke. Siden vi dør uansett.

så skal det sies at jeg ikke røyker og har aldri gjort det.

Gjest Silmarill
Skrevet

Er det både farlig og dyrt å røyke? :overrasket: Jøss! Rart!

Hvorfor er det ingen som kan si i fra til røykerne om det? :klø:

De vet nok ikke om det selv, men når noen for engangs skyld sier i fra - da slutter dem sikkert tvert :kaffe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...