Gå til innhold

Lever du i fornektelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lever ikke i fornektelse. Det at jeg begynte å røyke er det jeg angrer mest på her i livet, ung og dum. Nå er jeg bare eldre og dum som ikke klarer å slutte. :sur::klaske:

Jeg røyker bare på kjøkkenet eller verandaen hjemme og hvis jeg røyker ute ( bussholdeplassen f.eks) så går jeg vekk fra folk og blåser en annen vei. Jeg vil ikke laste andre med mine laster. Jeg synes også at den nye røyke loven er genial, selv om det er fryktelig godt å ta seg en røyk inne. Men det er bedre å respektere andre mennesker som kanskje ikke tåler røyk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røyking er forøvrig ikke "pittelitt skadelig" jf Freezepops post.

16% av dødsfallene i Norge skyldes røyking. Gjennomsnittlig forventet reduksjon i levealder for røykere: 11 år.

Fra Folkehelseinstituttets rapport: "Hvor dødelig er røyking?"

De beste beregninger som finnes viser at om man ser verden under ett dør det årlig nær 5 millioner personer av røyking. Over halvparten (56%) av disse røykedødsfallene skjer før fylte 70 år. Nye undersøkelser basert på norske data viser betydelig helseskade også ved lavt daglig sigarettforbruk og bekrefter høy dødelighet i middelalderårene (40-70 år). Blant norske storrøykere (20 eller flere sigaretter daglig) døde 26% av kvinnene og 41% av mennene mellom 40 og 70 år, mens de tilsvarende tall blant personer som aldri hadde røykt var 9% og 14%.

Rapporten i sin helhet: http://www.fhi.no/dav/F96A862E2C.pdf

En røyker kan gjerne si "jeg bryr meg ikke om faren for reduksjon i levealder", men å bagatellisere denne faren er å lyve for seg selv for å rettferdiggjøre avhengigheten sin.

Skrevet
Når du snakker om at vi lever i et fellesskap, og da regner jeg med at du mener at det koster samfunnet mye penger å sørge for de som har blitt syk?

Har du et regnestykke som forteller hva dette koster samfunnet? Og du må da ikke glemme regnestykket på det røykerne betaler inn is tatskassen hvert eneste år, for det er mer enn det du tydeligvis forstår. Men sett opp regnestykke på dette, og klarer du å få det til å bli et høyere beløp på de som behøver hjelp, skal jeg heller være enig med deg. Men ejg tror faktisk ikke det, for røykerne betaler inn så mye at dette helt sikkert dekker kostnadene og vel så det

Glemte å svare på dette:

Ja, jeg mente det det koster samfunnet å behandle pasienter som lider av sykdommer relatert til røyking. Det er selvfølgelig vanskelig å beregne nøyaktig, men jeg kan jo poste tall Statens tobabakkskaderåd kom med i 1995 som gir en viss pekepinn:

Offentlige utgifter forbundet med røyking basert på 1994-tall viser en andel av offentlige utgifter på 3,2 mrd kroner som skyldes røyking. Statens inntekter av tobakksavgifter for 1994 var til sammenlikning på 5.040 mill kroner.

Skrevet

Viren: Og etter det har tobakksutgiftene blirr mer enn dobbelt så høye... Å vise til tall som er 13 år gamle nytter ikke, røykeloven var ikke innført, flere røyket, og folk røyket mer.

Skrevet

Jeg synes at folk som driver med selvvalgte skadelige ting som røyking burde være pålagt å betale en egen ekstra helseskatt.

Skrevet

Jeg synes folk som ikke trener regelmessig, som inntar mer enn en viss mengde sukker omdagen, som ikke følger en diett godkjent av en ernæringsekspert, som kjører bil, som ikke kildesorterer, som ikke sparer strøm osv osv osv burde betale ekstra i skatt.

Herregud da, ingen er perfekte mennesker. Og det er en selvvalgt skadelig ting å ikke trene, å ikke spise perfekt osv.

Gud, jeg er så lei bedrevitende ikkerøykere... "Jeg røyker ikke, så jeg er perfekt og har rett til å dømme/se ned på alle andre"

Skrevet
Lite nyansert bilde du gir her, og kun fra ene siden.

Er ikke mange år siden vi satt på cafe med barn og måtte tåle at alle røykte rundt oss. Det ble røyka på kontorer og i butikker, nærmest overalt hvor det passet dere å ta en røyk.

Det blir fortsatt røyket i tusenvis av hjem og biler. Dette er uskyldige barn som ikke kan gå unna røyken om de hadde ønsket.

Om du mener vi kun bli utsatt for litt røyk på Karl Johan så har du ikke veldig vidt syn og der kun din egen sak. Det er flere sider i en sak. Jeg har sagt jeg har all respekt for de som ikke plager andre med sin røyk. Men det er mange som gir jamt fan og røyker akkurat hvor det måtte passe dem, også hvor det ikke er lov. På toaletter i fly, andre toaletter, i en krok på pub, osv.

Mange røyker mens de er gravid og mens de ammer.

Syns det blir ganske teit å si at røyking bare plager røykerne. Hadde det vært så vel, hadde vel ikkerøykerne gitt jamt f i de som røyker.

Ok, for det første:

selvsagt gir jeg et lite nyansert syn på saken :) Jeg mener ikke at røyking er 100% en positiv ting, men om jeg skulle komme med alle argumentene jeg kan komme på for og mot så kunne jeg sitti et par dager før jeg ble ferdig, og ingen hadde giddi å svare. jeg slang ut noen påstander som jeg står 100% for. Såklart er det overdrevent, men det ville jeg tro mye her er, i en debatt må man provosere littegranne.

I -alle- debatter så kan man til slutt ende opp med at et lite mindretall ødelegger for de fleste. Jeg tror over 90% av røykere tar hensyn til andre. Hvis jeg hadde stått på en t-banestasjon og noen hadde stått med en barnevogn og bedt meg om jeg kunne flytte meg et par meter sånn at ikke barnet hennes ble utsatt hadde jeg SELVSAGT gjort det. Jeg røyker ikke inne hos folk som ikke gjør det selv, jeg går alltid ut når jeg tar meg en røyk. Dette gjelder for over 90% av røykere, men selvsagt finnes det de som ødelegger. Jeg sto på bussen og skulle til å gå av da jeg ble truffet av en epleskrott som egentlig var ment å treffe en søppelbøtte. Dama som kasta den (rundt 30/40 vil jeg tro) sa ikke unnskyld eller plukket den opp igjen fra gulvet på bussen. Jeg går fortsatt ikke rundt og hetser folk som spiser eple fordiom noen er dust og kaster rundt med epleskrotter. Alle innvandrere er ikke kjipe selv om mesteparten av min kontakt med dem er negative, jeg er fortsatt klar over at de som roper høyest ofte blir sett på som en stereotype av en definert gruppe. Så jeg vil egentlig si at jeg har et ganske nyansert syn på ting, i motsetning til alle heksejakterne som løper rundt og slår røykere i hodet fordi det finnes røykere som ikke tar hensyn.

"Røyking er forøvrig ikke "pittelitt skadelig" jf Freezepops post."

JEg kan godt henvise til artikler der samtlige av ting du spiser blir forbundet med kreft. Jeg er klar over at røyking er mer enn "pittelitt skadelig", jeg er på den andre siden skeptisk til "statlig advarsel". Forskere tilbakeviser statlige advarsler om at fett kan føre til direke hjerteskader. Men ja, jeg er klar over at det er mer enn "pittelitt skadelig", se på sammenhengen i innlegget mitt, ikke ordene. Du kan finne mange sitater i innlegget mitt du kan sitere og argumentere mot med fakta. Jeg bruker ord, og:

til viren, sammenligningen til min bestefar var en del av et argument, som du ikke kommenterte i det hele tatt. Jeg er som nevnt før klar over at røyking er skadelig. Les hele avsnittet og kommenter det istedenfor :)

Ellers, fordi jeg er så unyansert: røyking er svært helseskadelig, det er vanskelig å slutte... jeg kan komme med en lang liste hvorfor man ikke skal røyke, MEN: Disse står jo så fint i fet svart skrift på røykpakkene, så jeg trodde de fleste visste det allerede.

Skrevet
Jeg synes at folk som driver med selvvalgte skadelige ting som røyking burde være pålagt å betale en egen ekstra helseskatt.

Skulle gjerne gjort det, men har ikke råd pga klimakvoter :(

Skrevet
Skulle gjerne gjort det, men har ikke råd pga klimakvoter :(

Hva snakker du om??!?!?

Skrevet
Hva snakker du om??!?!?

Har ikke råd til å betale ekstra helseskatt, alt av ekstra penger går til å betale klimakvoter, skjønner du vel. Det er jo så trendy å være miljøbevisst! Akkurat som at det er trendy å være ikke-røyker... :fnise:

Skrevet
Har ikke råd til å betale ekstra helseskatt, alt av ekstra penger går til å betale klimakvoter, skjønner du vel. Det er jo så trendy å være miljøbevisst! Akkurat som at det er trendy å være ikke-røyker... :fnise:

Skikkelig seriøst innlegg med andre ord :filer:

Når det gjelder å "ha råd" til en slik skatt, så var vel det litt av poenget. Tar man seg råd til å røyke, bør man absolutt også ta seg råd til å være med å betale for helseskadene som kommer av røyking.

Skrevet
Viren: Og etter det har tobakksutgiftene blirr mer enn dobbelt så høye... Å vise til tall som er 13 år gamle nytter ikke, røykeloven var ikke innført, flere røyket, og folk røyket mer.

Selvfølgelig kan man vise til disse tallene, det er jo en grunn til at tobakksutgiftene har gått opp - og det har de gjort gradvis. De utgiftene som de som røykte i 2004 og før det påførte fellesskapet er jo reelle, og det at staten har økt utgiftene for å bøte på dette er veldig bra. I tillegg er det kapasiteten til helsevesenet: det er allerede så lange køer, pasienter som må ligge på gangen osv at den store andelen med røykere som får sykdommer relatert til dette ikke akkurat hjelper på.

Jeg kan ikke se at noen ikke-røykere i denne tråden har påstått at de er perfekte, det var et svært usaklig argument for å forsvare en slik avhengighet. Hadde ikke røyking gått ut over andre mennsker (passiv røyking, utgifter, press på helsevesen etc) hadde jeg overhodet ikke brydd meg - om røykerne ønsket å påføre seg selv den risikoen er det opp til dem. Det er når det går ut over resten jeg reagerer.

Nå har vi forøvrig avgift på sukker, sjokolade , bensin osv og det er det en grunn til.

Skrevet

Når det gjelder å "ha råd" til en slik skatt, så var vel det litt av poenget. Tar man seg råd til å røyke, bør man absolutt også ta seg råd til å være med å betale for helseskadene som kommer av røyking.

jepp, og det blir gjort gjennom skatt og skyhøye avgifter. Og sikkert en liten, søt egenandel.

foresten, synes du en narkoman burde bli fratatt all sosialhjelp fordi "det var jo egentlig han som valgte å ta narkotika"? Eller en arbeidsløs burde bli fratatt sosialhjelpen hvis det på noen måte er den personens skyld at han/hun ikke er i jobb? Velfersstaten Norge tar vare på alle, selv om de har tatt noen gale valg.

VRÆÆL SÅ URETTFERDIG!

eller?

Skrevet

Åja det er sant, på KG skal man være 200% seriøs hele tiden... :filer:

Skrevet
jepp, og det blir gjort gjennom skatt og skyhøye avgifter. Og sikkert en liten, søt egenandel.

Ja, og jeg mener du burde betale ennå mer når du gjør noe så ufattelig teit som å røyke.

foresten, synes du en narkoman burde bli fratatt all sosialhjelp fordi "det var jo egentlig han som valgte å ta narkotika"?

Eller en arbeidsløs burde bli fratatt sosialhjelpen hvis det på noen måte er den personens skyld at han/hun ikke er i jobb?

Nei. Det er stor forskjell på å ha havnet et sted pga omstendigheter og muligens noen dårlige vurderinger, til det å aktivt gå inn for en helseskadelig vane hver eneste dag.

Velfersstaten Norge tar vare på alle, selv om de har tatt noen gale valg.

VRÆÆL SÅ URETTFERDIG!

eller?

Nei, det er bra at velferdsstaten tar vare på alle. Men mennesker med penger (det må de jo ha, røyking er jo dyrt) som bevist hver eneste dag velger å opprettholde en slik vane som i så stor grad går ut over dem selv, menneskene rundt dem og i siste rekke selve velferdsstaten bør kunne pålegges å betale litt ekstra for dette.

Skrevet

Freezepop - innlegget ditt var så langt så jeg siterer ikke hele,

men siden du mener jeg trakk det du nevnte om bestefaren din ut av sammehengen, hva var poenget ditt med den delen av innlegget?

"Hvis jeg hadde stått på en t-banestasjon og noen hadde stått med en barnevogn og bedt meg om jeg kunne flytte meg et par meter sånn at ikke barnet hennes ble utsatt hadde jeg SELVSAGT gjort det."

Mener du virkelig at hun måtte bedt deg om å flytte deg for at du ikke skulle utsette barnet for røyk? Hadde du stått og røkt og hun hadde kommet med barnevognen og sett at du røkte, men likevel stilte seg ved siden av deg når det var andre steder å stå mener jeg selvfølgelig ikke at du skulle være nødt til å flytte på deg. Men dersom du står sammen med en med barn så tenner du vel ikke en røyk der du står?

Sammenlikningen din med eplet forstår jeg ikke. Om noen står ved siden av meg og spiser eple, så plager det da ikke meg? Sannsynligheten for at de skulle kaste eplet på meg er ikke veldig stor.

Det samme med eksempelet ditt med innvandrere: dersom en innvandrer har gjort noe "slemt" mot meg og jeg står ved siden av en annen på tbanen, så skader da ikke dette meg? Men dersom en røyker står ved siden av meg og røyker, og neste person står ved siden av meg og røyker så blir jeg jo plaget av det begge gangene?

At du er skeptisk til undersøkelser foretatt av et statlig organ i forhold til skadeligheten av røyking svarer vel rett "ja" på trådstarters opprinnelige spørsmål. Man kan gjerne sjekke om datagrunnlaget er riktig, hvordan undersøkelsene er foretatt osv, men å avvise forskning fordi den er gjort på oppdrag av myndighetene er vel å gå litt langt.

Skrevet
Åja det er sant, på KG skal man være 200% seriøs hele tiden... :filer:

Dersom man forventer å bli tatt seriøst er det absolutt en fordel å skrive seriøst. Men det var kanskje aldri målet ditt uansett.. (?)

Skrevet (endret)

Du er morsom du, Grafica. Så sinna at sarkasmen renner av deg...

Og det er vel ingen som bekrefter trådstarters spørsmål så mye som du gjør.

Er det plutselig trendy å ikke røyke? Jeg tror ikke trend har så mye med dette å gjøre. Det som har skjedd er at et eller annet sted på veien så ble det å røyke lavstatus. Alt skremmeriet, med TV-visninger av svarte lunger, ødelagte arterier osv, det funker ikke. Folk dampet videre. Og det er jo nettopp på grunn av selvfornektelse, som er en del av menneskets mentale forsvarsverk. Uten dette forsvaret på hadde vi gått til grunne, fordi vi ble så sårbare.

Dessverre så er det jo ulempen med forsvarsverket at vi også klarer å skyve fra oss erkjennelsen av at noe er skadelig, farlig og potensielt dødelig.

Jeg mener at det ikke er greit å hetse røykere. Men det er typisk oss mennesker, vi lar pendelen svinge helt over til motsatt side. Vi MÅ liksom ha noen å forakte, noen å se ned på.

Nå er det sånn med røyking at det faktisk ER plagsomt. Det er plagsomt at det røykes på verandaen under slik at røyken siver inn igjennom vinduene våre. Det ER plagsom at én eneste røyker fyller opp busskuret med osen sin så de som er plaget av det må stille seg utenfor. Det ER plagsomt å måtte forsere en vegg av røyk for å komme fram til en eller annen dør. Og det må røykerne forholde seg til.

Denne konflikten tror jeg vil komme til å forbli her. Jeg vet i hvertfall ikke hvordan den kan løses til beste for alle. Men én ting vet jeg, det hjelper ingenting at enkelte røykere løper rett i skyttergropa. Og hets og forakt fra ikkerøykere fører ingensteds hen.

Endret av Emera
Skrevet

Emera: Det er sant at det er trendy å være ikke-røyker nå. Tenk på 20-30 tallet, da var røyking et slags statussymbol, alle de rike og vellykkede gjorde det, og nå er det omvendt; alle de vellykkede røyker -ikke-. Prinsesse Mette Marit ble bedt om å slutte å røyke når hun ble medlem av kongefamilien, f.eks. Så egentlig mener vi det samme, vi har bare forskjellige måter å si det på ;)

Og nei, sint er jeg ikke ;) freezepop som sitter ved siden av meg i sofaen kan skrive under på det. Er bare at jeg er så lei disse diskusjonene, jeg synes rett og slett det begynner å bli litt dumt nå :)

Jeg mener, som nevnt tidligere, at det finnes løsninger; få tilbake røykeområdene. Utenfor store kjøpesenter f.eks; la det være et eget "skur" til røyking. På de største samleplassene i storbyen, det samme. På kafèer, del uteplassen i to med en platvegg eller lignende. Fordi slik jeg ser det, er det eneste måten å hinde at man i offentlighet blir sjenert av røyk. Men staten er så iherdig på at alt skal gjøres vanskeligst mulig for røykerne, og dermed blir røykerne sure og tenker "til helvete med det!". Om jeg hadde kommet til en kafè som hadde uteplassen delt i to, hadde jeg satt meg på røykesida, og tenkt at "det var jammen smart".

Jeg er veldig bevisst på folk rundt meg når jeg røyker ute. Om jeg står på t-banestasjonen, prøver jeg å stå lengst mulig unna mennesker som ikke røyker, og hvis det blåser, slik at vinden blåser det bort. Om vi står en gjeng utenfor skolen, er jeg nøye med å blåse røyken ut slik at den ikke treffer de ikke-røykerne som er blitt med ut for å få litt luft. Osv osv. Og omtrent alle jeg kjenner som røyker, gjør dette. Men så er det selvsagt også de som ikke gjør det, som gjør livet surt for alle, både dem som røyker og dem som ikke gjør det.

Skrevet
Du er morsom du, Grafica. Så sinna at sarkasmen renner av deg...

Og det er vel ingen som bekrefter trådstarters spørsmål så mye som du gjør.

Er det plutselig trendy å ikke røyke? Jeg tror ikke trend har så mye med dette å gjøre. Det som har skjedd er at et eller annet sted på veien så ble det å røyke lavstatus. Alt skremmeriet, med TV-visninger av svarte lunger, ødelagte arterier osv, det funker ikke. Folk dampet videre. Og det er jo nettopp på grunn av selvfornektelse, som er en del av menneskets mentale forsvarsverk. Uten dette forsvaret på hadde vi gått til grunne, fordi vi ble så sårbare.

Dessverre så er det jo ulempen med forsvarsverket at vi også klarer å skyve fra oss erkjennelsen av at noe er skadelig, farlig og potensielt dødelig.

Jeg mener at det ikke er greit å hetse røykere. Men det er typisk oss mennesker, vi lar pendelen svinge helt over til motsatt side. Vi MÅ liksom ha noen å forakte, noen å se ned på.

Nå er det sånn med røyking at det faktisk ER plagsomt. Det er plagsomt at det røykes på verandaen under slik at røyken siver inn igjennom vinduene våre. Det ER plagsom at én eneste røyker fyller opp busskuret med osen sin så de som er plaget av det må stille seg utenfor. Det ER plagsomt å måtte forsere en vegg av røyk for å komme fram til en eller annen dør. Og det må røykerne forholde seg til.

Denne konflikten tror jeg vil komme til å forbli her. Jeg vet i hvertfall ikke hvordan den kan løses til beste for alle. Men én ting vet jeg, det hjelper ingenting at enkelte røykere løper rett i skyttergropa. Og hets og forakt fra ikkerøykere fører ingensteds hen.

Ok, jeg kan godt fortsette å argumentere, fordi jeg synes fortsatt det er utrolig trangsynt der trådene vi (røykere) skriver ikke blir lest, men sett over i leting etter sitater og ting å angripe.

Men ok, for å si det på en annen måte: At vi hetser ikke-røykere og at ikke-røykere hetser oss er kansje ikke så konstruktivt. En ting er eksempelet med barnevognen, igjen prøvde jeg å overdrive for å få frem et eksempel, det fungerte tydeligvis ikke og ble bare enda mer siter-og-angrip-mat for deg... MEN jeg har ALDRI i mitt liv blitt spurt høflig om jeg kan flytte meg hvis jeg tenner en røyk der det er andre folk. Det eneste som skjer er at ikke-røykere:

1)Hater i stillhet, og slenger alt hatet ut i slike diskusjoner, eller

2)Er frekke og forlanger at du flytter deg med de ufyselige vanene dine

Det er massevis av dårlige vaner jeg plages av på folksomme steder hver dag. Men dere som tydeligvis går gjennom livet fyllt med så mye hat og irritasjon over at vi forpester livet deres, hva med rett og slett å spørre høflig? Det er absolutt ikke alle ikke-røykere som er så ømfintlige at de plages av at noen andre røyker i nærheten, så vi som gjerne vil ha en røyk går ikke automatisk bort i en hekk for å tenne en røyk. Hvis jeg hadde stått i et buss-skur og tent en røyk, og damen som står der sier høflig "unnskyld, jeg lider av astma, kan du være så snill å trekke litt unna hvis du skal røyke?" hadde jeg sagt unnskyld og trukket meg unna.

Hensyn og respekt er en TOSIDIG sak, røykere tar mye hensyn til ikke-røykere, uten å få noe tilbake for det. Hva med å tenke over det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...