Gå til innhold

Lever du i fornektelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du som røyker, tenker du noen gang at dette vil ta livet av deg på sikt? Eller lever du i total fornektelse hver gang du tenner en røyk?

Du som ikke røyker? Hva syns du?

Jeg selv har aldri tatt et trekk røyk, og skjønner ikke dem som lager masse unnskyldninger for å røyke istedet for å si ja jeg vet det er farlig, men jeg ønsker ikke gjøre noe med det, eller jeg prøver å slutte.

Flere dør hvert år av røyking enn kreft, bilulykker og fedme. Skremmende.

Jada, vet jeg får pes for denne tråden, men "COME AN"

Jeg er klar :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet det er farlig, og jeg vet at det kan ta livet av meg en vakker dag, men jeg velger å røyke fordi jeg liker det.

Og hvilke svar ønsker du egentlig fra de som ikke røyker? At de skal kritisere de som røyker? At de skal herske med de, som har blitt veldig vanlig nå til dags? For jeg klarer ikke helt å forstå hva en person som ikke røyker har med dette å gjøre.

Skrevet (endret)
Jeg vet det er farlig, og jeg vet at det kan ta livet av meg en vakker dag, men jeg velger å røyke fordi jeg liker det.

Og hvilke svar ønsker du egentlig fra de som ikke røyker? At de skal kritisere de som røyker? At de skal herske med de, som har blitt veldig vanlig nå til dags? For jeg klarer ikke helt å forstå hva en person som ikke røyker har med dette å gjøre.

:fnise:

Akkurat slike svar som dette jeg ventet meg!! Rett i forsvar! Jeg syns faktisk jeg har noe med det. Så lenge jeg er allergiker og noen røyker så det går utover min helsa så har jeg lov å nekte folk å røyke inne hos meg, eller forlate der det blir røyket. Jeg syns røykeloven er det beste som har skjedd, jeg stoppet utviklingen min av astma, og slipper bruke ventilator hver gang jeg er på cafe eller ute å spiser.

Hvordan hersker folk med deg fordi du røyker??

Viktig å huske at røyking går utover utrolig mange uskyldige små vesener. Det er egoistisk å tenne en røyk hvor som helst.

Man vet jo hva passiv røyking gjør. De som er røyker utendørs har jeg full respekt før. Da plager de ingen andre.

Endret av lissi32
Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg synes det er utrolig trist å miste folk pga røyk. Verst er det når det er barn som mister foreldre. Røyk påvirker også livskvaliteten og helsen til en av mine nærmeste, som er veldig følsom for passiv røyk selv i friluft.

Skrevet
:fnise:

Akkurat slike svar som dette jeg ventet meg!! Rett i forsvar! Jeg syns faktisk jeg har noe med det. Så lenge jeg er allergiker og noen røyker så det går utover min helsa så har jeg lov å nekte folk å røyke inne hos meg, eller forlate der det blir røyket. Jeg syns røykeloven er det beste som har skjedd, jeg stoppet utviklingen min av astma, og slipper bruke ventilator hver gang jeg er på cafe eller ute å spiser.

Hvordan hersker folk med deg fordi du røyker??

Viktig å huske at røyking går utover utrolig mange uskyldige små vesener. Det er egoistisk å tenne en røyk hvor som helst.

Man vet jo hva passiv røyking gjør. De som er røyker utendørs har jeg full respekt før. Da plager de ingen andre.

Du vil tydeligvis bare ha en ny røykedebatt, der man kan gå til angrep på de som røyker. Dette har vært diskutert opp og ned i mente her inne, og denne diskusjonen er ikke noe annerledes selv om du prøvde å vinkle den litt annerledes.

Og her er bare noen få av andre tråder om emnet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...&hl=røyking

Skrevet

Ett familiemedlem av en kolega av meg fikk nettopp kreftdiagnosen. Og røyking har nok litt av skylden. Vi stod og snakket om dette i en stund. Da vi var ferdig måtte jo selvfølgelig alle røykerne ut å ta seg en blås.. Jeg gjorde mine tanker for å si det sånn.

Jeg er en litt sånn "av-og-på" røyker. Skulle gjerne ønske at jeg var røykfri året rundt, men jeg er ikke perfekt uannsett. Synes det egentlig er værre med folk som spiser seg halvt ihjel. Røykere angrer nok først når dem får sykdommen, mens de som har et elendig kosthold får jo gjerne dårligere livskvalitet, mindre energi, dårligere selvtillitt og jeg tror mange spiser seg ensomme til slutt. Det er kanskje lettere å se hva man gjør med seg selv da..

Skrevet
Jeg synes det er utrolig trist å miste folk pga røyk. Verst er det når det er barn som mister foreldre. Røyk påvirker også livskvaliteten og helsen til en av mine nærmeste, som er veldig følsom for passiv røyk selv i friluft.

Huff ja kjenner til det. Jeg piper og får problemer å puste om jeg har vært i røyk. I friluft går det bra.

Jeg bare lurer på hva folk tenker når de bare damper i vei, våkner om morgenen av de verste hostekulene.

Hva de tenker når statistikken for lungekreft er så ille som den er, dårlig prognose.

Jeg ønsker ikke være frekk med de som røyker i denne tråden, jeg bare prøver å forstå hvordan dere kan dampe i vei uten å tenke dere om, eller om dere gjør det?

Er dere ikke redd for å bli syk eller dø? Eller tenker man ikke på det før den "vakre dagen kommer" som så fint er skrevet i første innlegg?

Skrevet
Ett familiemedlem av en kolega av meg fikk nettopp kreftdiagnosen. Og røyking har nok litt av skylden. Vi stod og snakket om dette i en stund. Da vi var ferdig måtte jo selvfølgelig alle røykerne ut å ta seg en blås.. Jeg gjorde mine tanker for å si det sånn.

Jeg er en litt sånn "av-og-på" røyker. Skulle gjerne ønske at jeg var røykfri året rundt, men jeg er ikke perfekt uannsett. Synes det egentlig er værre med folk som spiser seg halvt ihjel. Røykere angrer nok først når dem får sykdommen, mens de som har et elendig kosthold får jo gjerne dårligere livskvalitet, mindre energi, dårligere selvtillitt og jeg tror mange spiser seg ensomme til slutt. Det er kanskje lettere å se hva man gjør med seg selv da..

Jeg er ikke ute etter en debatt der vi går til angrep mot røykerne, men bare høre hva røykerne tenker.

Jeg er enig med deg over her, at man glemmer veldig fort. Klassen min hørte på en lege som fortalte alt som skjedde i lungene på sikt. I friminuttet gikk de ut å røyket.

Jeg er også enig om spising og fedme, dette er jo sak jeg virkelig brenner for, men ikke er tema her nå. Men riktig du det du sier, dette legger seg utenpå oss, og vi får en umiddelbar dårlig følelse av å spise oss ihjel, men røyking tar ofte lang tid før skadene kommer.

Skrevet
Huff ja kjenner til det. Jeg piper og får problemer å puste om jeg har vært i røyk. I friluft går det bra.

Jeg bare lurer på hva folk tenker når de bare damper i vei, våkner om morgenen av de verste hostekulene.

Hva de tenker når statistikken for lungekreft er så ille som den er, dårlig prognose.

Jeg ønsker ikke være frekk med de som røyker i denne tråden, jeg bare prøver å forstå hvordan dere kan dampe i vei uten å tenke dere om, eller om dere gjør det?

Er dere ikke redd for å bli syk eller dø? Eller tenker man ikke på det før den "vakre dagen kommer" som så fint er skrevet i første innlegg?

Uff, skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare deg. Men jeg blir litt provosert over hvor ensidig syn du har på røykere.

Jeg har røyket i 20 år. Har aldri våknet av "de verste hostekulene". Har ikke noe problem med røykhoste i det hele tatt.

Hvor ille er statistikken egentlig? Har du noen tall som viser hvor mange % av de som røyker som dør av lungekreft? Selv om det kanskje er f.eks 20 ganger større sannsynlighet for å dø av lungekreft hvis man røyker 20 om dagen, betyr det kanskje at det er 0,2% sjanse for å dø av det istedenfor 0,01% hvis man ikke røyker. (Bare gjetter på tallene her. Arrester meg, værsågod.)

Jeg røyker alltid utenørs, så det kan umulig plage andre. Det tror jeg også gjelder flertallet av røykere nå til dags, kanskje bortsett fra de som bor alene eller par der begge røyker og det ikke er barn i huset.

Skrevet

Jeg røyker, og jeg bryr meg døyten om hva som kan skje-en-gang pga røyken. Dø skal jeg uansett!!

Skrevet
Uff, skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare deg. Men jeg blir litt provosert over hvor ensidig syn du har på røykere.

Jeg har røyket i 20 år. Har aldri våknet av "de verste hostekulene". Har ikke noe problem med røykhoste i det hele tatt.

Hvor ille er statistikken egentlig? Har du noen tall som viser hvor mange % av de som røyker som dør av lungekreft? Selv om det kanskje er f.eks 20 ganger større sannsynlighet for å dø av lungekreft hvis man røyker 20 om dagen, betyr det kanskje at det er 0,2% sjanse for å dø av det istedenfor 0,01% hvis man ikke røyker. (Bare gjetter på tallene her. Arrester meg, værsågod.)

Jeg røyker alltid utenørs, så det kan umulig plage andre. Det tror jeg også gjelder flertallet av røykere nå til dags, kanskje bortsett fra de som bor alene eller par der begge røyker og det ikke er barn i huset.

Ensidig syn? All respekt for de som røyker på en måte at det ikke går utover andre. Mange gir døyten, røyker innendørs selv om barn lider av astma. Røyking under svangerskap kan gi flere skader til fosteret. Kjent sak at mange ikke greier stumpe røyken selv om de er gravid. Mange røyker på fester hvor man ikke vet på forhånd at det blir røyket, og de vil ikke ta hensyn fordi de har bestemt at det skal røykes innendørs. Det plager allergikere. Dette er jo reell fakta. Ikke noe om mitt syn.

Mange vet også at røyking og ppiller øker faren for både blodpropp og kreft, da plager man ikke bare seg selv, men at man faktisk kan dø i en alder av 30, man har små barn som er avhengig av deg.

Jeg prøver ikke provosere men man kan si nesten hva som helst og en røyker vil bli sint!

Generelt må man dessverre si at prognosen ved lungekreft er dårlig. Fem år etter at diagnosen er stillt, er bare 10 prosent av pasientene i live.

kilde: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/lungekreft.php

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg røyker alltid utenørs, så det kan umulig plage andre.

Jeg plages av naboen som tar seg en røyk ute hver kveld, etter jeg har lagt meg.. Kjenner røyklukten siver inn på soverommet.

Så jo man kan plage andre når man røyker ute. Men jeg gidder ikke klage. Har vært røykfri i kun 6 mnd så jeg husker hvor godt det var med en røyk.

Skrevet

Jeg er mer redd for sykdommen KOLS enn for lungekreft. Det er ikke alle som røyker som får lungekreft, men jeg har hørt ett eller annet sted (har ikke kilde, dessverre) at nesten alle til slutt får KOLS dersom de ikke slutter å røyke. Samboeren min røyker, og jeg er redd han skal ende opp slik. Men han sier han skal slutte å røyke når han blir rundt tredve. Nærmer seg! :lur:

Skrevet

Jeg synes som tentacle at det er trist å miste folk som kunne levd et langt og godt liv hadde de ikke røyket. Jeg leste et sted at over 50% av røykere vil dø av røykrelaterte sykdommer. Jeg mistet svigermor i år, hun døde av kreft, og den røykingen hun har bedrevet med siden hun var 13 hadde absolutt sitt å si. Det er helt feil å tro at det er kun lungekreft man står i fare for å få som røyker. Det er veldig mange krefttyper som påvirkes av røyking, og kreft blir bare mer og mer vanlig. Jeg skjønner at det er vanskelig å forestille seg at man skal dø av noe man kan forhindre, en røyker merker sjelden problemene her å nå, så det er lett å skyve problemene foran seg.

Men at røykere fornekter farene ved røyking er ikke noe nytt. Jeg leste flere forskningsrapporter som student som sa at røykere undervurderte de forskjellige risikoene ved røyking, undervurderte hvor mye de selv røyket og overvurderte helsen sin. Men det er ikke så rart da, hvis man røyker er man ikke interessert i å oppsøke informasjon som sier hvor farlig det er å røyke.

Skrevet

Jeg røyker 1 eller maks 2 per dag. På grunn av at jeg liker å kose meg med røyken, ikke fordi at jeg kjenner noe sug. Jeg har lest en del om røyking og kreft, og det står alltid at de skumle tallene gjelder de som er storrøykere.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor farlig det eventuelt er å røyke så lite som jeg gjør.

Og de jeg kjenner som har fått kreft har vært noen av de sunneste jeg kjenner, som trener, er måteholdne med alkohol. Det gjør at jeg tenker at jeg vil nyte livet som best jeg kan, og om den morgenrøyken min gir meg stor glede og er en slags meditasjon i begynnelsen av dagen, så vil jeg nyte den og ikke ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg er litt enig med Mina i at røykere er takknemlige å angripe. Og at man like gjerne kan angripe andre livsstilsproblemer som alle vet er skadelige, som f.eks. fedme.

Jeg tror også at alle i dag vet at røyking er skadelig. Så hvorfor røyker de likevel?

1. De klarer ikke å slutte

2. De føler at de røyker så lite at det ikke er skadelig

3. De føler røykens positive effekter veier opp for de negative konsekvensene den kan ha

etc etc.

Det er mange grunner.

Og jeg er egentlig litt fascinert av hvor fascinert ikke-røykere faktisk er av røyking.

Skrevet

Ja, det var vel sånn svigermor tenkte også. Hun hadde aldri noen problemer av noe slag før hun plutselig ble alvorlig syk. Hun rakk å røyke i hele 51 år før hun døde av kreft (ikke lungekreft, men de aller fleste krefttyper blir faktisk forverret av røyking, så det er mer enn én sykdom å bekymre seg for). Men du synes kanskje det er verdt å dø av kreft om 30 år for å røyke?

Skrevet
Og jeg er egentlig litt fascinert av hvor fascinert ikke-røykere faktisk er av røyking.

Kanskje fordi dette er noe som:

1) Plager veldig mange uskyldige i form av passiv røyking.

2) Er totalt unødvendig, ingen trenger røyk, i motsetning til mat som alle må ha, og overspising er dermed ikke så fjernt (siden fedme ble nevnt).

3) Fordi noen av oss har sett på nært hold skadene røykingen gjør og ikke kan forstå at noen ønsker seg selv så vondt.

Skrevet
Jeg synes som tentacle at det er trist å miste folk som kunne levd et langt og godt liv hadde de ikke røyket. Jeg leste et sted at over 50% av røykere vil dø av røykrelaterte sykdommer. Jeg mistet svigermor i år, hun døde av kreft, og den røykingen hun har bedrevet med siden hun var 13 hadde absolutt sitt å si. Det er helt feil å tro at det er kun lungekreft man står i fare for å få som røyker. Det er veldig mange krefttyper som påvirkes av røyking, og kreft blir bare mer og mer vanlig. Jeg skjønner at det er vanskelig å forestille seg at man skal dø av noe man kan forhindre, en røyker merker sjelden problemene her å nå, så det er lett å skyve problemene foran seg.

Men at røykere fornekter farene ved røyking er ikke noe nytt. Jeg leste flere forskningsrapporter som student som sa at røykere undervurderte de forskjellige risikoene ved røyking, undervurderte hvor mye de selv røyket og overvurderte helsen sin. Men det er ikke så rart da, hvis man røyker er man ikke interessert i å oppsøke informasjon som sier hvor farlig det er å røyke.

Jeg mener ikke at det bare er lungekreft man kan få av røyking. Jeg kan gjerne ramse opp: Lungeemfysem, Kols, Astma, Lungekreft, Hjerteinfarkt, større sjans for høyt blodtrykk, blodpropp, slag, åreforkalkning, hudbetennelser, skader og rynker i huden, dårlige tenner, dårlig kondis, tidligere overgangsalder, ødelegger nerver i hjernen og flere steder i kroppen, røykeben, munnhulekreft, tannkjøttbetennelser... kunne fortsatt i det vide og brede, men føler at dette kanskje ikke er så interessant;O)

Skrevet
Jeg mener ikke at det bare er lungekreft man kan få av røyking. Jeg kan gjerne ramse opp: Lungeemfysem, Kols, Astma, Lungekreft, Hjerteinfarkt, større sjans for høyt blodtrykk, blodpropp, slag, åreforkalkning, hudbetennelser, skader og rynker i huden, dårlige tenner, dårlig kondis, tidligere overgangsalder, ødelegger nerver i hjernen og flere steder i kroppen, røykeben, munnhulekreft, tannkjøttbetennelser... kunne fortsatt i det vide og brede, men føler at dette kanskje ikke er så interessant;O)

Hehe, joda, men jeg siktet ikke akkurat til deg, men til røykerne som kun ser på lungekreft som den eneste sykdommen de kan få av røyking og dermed ikke føler at det er så farlig. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...