Gå til innhold

Fellesgjeld og avdragsfritet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Karimari_*
Skrevet

Utpå vårparten blir jeg forhåpentligvis ferdig med lang tids studier, og har som smått begynt å tenke på hvordan det blir å komme seg inn på boligmarkedet, jeg kikker litt på annonser og drømmer meg bort.

Nå lurer jeg på om noen på en forståelig måte for en veldig grønn og lite økonomivant huskjøper kan forklare dette med fellesgjeld? Jeg er i utgangspunktet mest interessert i selveierleiligheter eller streite borettslagsleiligheter med lav fellesgjeld siden fellesgjeld ikke akkurat høres så veldig lystig ut.

Så er det bare at veldig mange av leilighetene i min prisklasse og ønsket størrelse er av typen betal inn eks. 500000, og få en 800000 i fellesgjeld med avdragsfrihet i et visst antall år. Noen så lenge som 30 år!? OG det er da jeg faller litt av lasset, for jeg har jo ikke lyst til å bo i en 30 kvadrats leilighet i et slikt tidsperspektiv, det er det vel ikke så mange som har... Hva slags konsekvenser får det om man vil selge tidligere? Føler at det ligger en masse ubehagelige overraskelser og lurer bak slike typer tilbud.

Antakelig ender jeg vel opp med å vente til en selveierleilighet kommer opp for salg, så jeg ber vel egentlig ikke så mye om råd her. Jeg blir bare litt oppgitt over at markedet pumpes fullt av en type leilighet jeg ikke har mage til å kjøpe :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så er det bare at veldig mange av leilighetene i min prisklasse og ønsket størrelse er av typen betal inn eks. 500000, og få en 800000 i fellesgjeld med avdragsfrihet i et visst antall år. Noen så lenge som 30 år!? OG det er da jeg faller litt av lasset, for jeg har jo ikke lyst til å bo i en 30 kvadrats leilighet i et slikt tidsperspektiv, det er det vel ikke så mange som har... Hva slags konsekvenser får det om man vil selge tidligere? Føler at det ligger en masse ubehagelige overraskelser og lurer bak slike typer tilbud.

Du behøver ikke å vente til fellesgjelden er betalt for å flytte. Leiligheten selges med fellesgjelden.

Men mange prosjekter med høy fellesgjeld er en potensiell tapsbombe, fordi man kan bli ansvarlig hvis naboen ikke betaler. Og det vet senere kjøpere også. Dermed risikerer du at det beløpet du får for leiligheten ikke blir særlig stort.

Jeg ville holdt meg unna nye prosjekter med fellesgjeld med avdragsfrihet. Det er for uforutsigbart. Fellesgjeld i seg selv er ikke nødvendigvis noe problem, bare den ikke er for høy. På gamle borettslag går det som regel greit.

Skrevet
Men mange prosjekter med høy fellesgjeld er en potensiell tapsbombe, fordi man kan bli ansvarlig hvis naboen ikke betaler.

De fleste nyeoppstartete prosjekter er forsikret mot dette, så

sjansen for å bli ansvarlig for andres gjeld er utrolig liten.

Jeg ville holdt meg unna nye prosjekter med fellesgjeld med avdragsfrihet. Det er for uforutsigbart.

Hvorfor er det det? Du vet jo hva du har å forholde deg til, bortsett fra med renten - men den er jo uforutsigbar enten det er fellesgjeld eller privatlån.

Skrevet

Størtse ulempen med å kjøpe leilighet med mye fellesgjeld og avdragsfrihet er at husleien kommer til å øke betraktelig den dagen avdragene begynner å forfalle.

Hvis avdrag skal begynne å betales etter 30 år er det gjerne nødvendig med andre lån for vedlikehold i tillegg.

Du kan da tape mye av ditt innskudd ved salg, siden folk ikke er så interessert i leiligheten når den begynner å bli gammel og har en stor husleie.

Skrevet
Størtse ulempen med å kjøpe leilighet med mye fellesgjeld og avdragsfrihet er at husleien kommer til å øke betraktelig den dagen avdragene begynner å forfalle.

Jo, det er jo klart, men i bunn og grunn er det ingen forskjell på en avdragsfri fellesgjeld og et vanlig avdragsfritt privatlån. Deet man må se på er sine totale månedlige utgifter, enten det er renter, husleie, avdrag osv.

Skrevet
Jo, det er jo klart, men i bunn og grunn er det ingen forskjell på en avdragsfri fellesgjeld og et vanlig avdragsfritt privatlån. Deet man må se på er sine totale månedlige utgifter, enten det er renter, husleie, avdrag osv.

Nei, det er i og for seg sant...

Men den store ulempen ved salg er jo at du selger en leilighet med et større felleslån enn det ellers ville vært, og dermed en høyere husleie...

Avdragsfriheten på ditt eget lån vil ikke påvirke salgsummen... Men den vil jo også gjøre at du sitter igjen med mindre den dagen du selger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...