Gå til innhold

Barn og aktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg holder på å forberede meg til muntlig tverrfaglig praktisk tentamen, som barne og ungdomsarbeider. Casen min er denne her:

Planlegg en utedag for barn i barnehagen i alderen 3-5 år som skal vare fra 10.00-14.00.

Dagen skal inneholde lek og et måltid.

Ta utgangspunkt i planleggingsskjemaet. Alle programfagene skal være med. Lag plan og mål og begrunn valgene dine.

Vær kreativ."

Målene jeg er nødt til å ha med er:

"Kommunikasjon og samhandling; *Gjør rede for hovedtrekk ved barns språkutvikling og gi eksempler på språkets betydning for personlighetsutviklingen.

Yrkesutøvelse; *Drøft hva lek kan bety, og gi eksempler på tiltak som kan fremme lek og kreativitet tilpasset alder, modningsnivå og funksjonsevne.

*Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi. Gjøre rede for hva (observasjon), planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge.

Helsefremmende arbeid;*Gjør rede for aktiviteter for barn og unge som kan fremme god fysisk og psykisk helse.

*Gjør rede for hva fysisk aktivitet og kosthold betyr for helsen til barn og unge, og foreslå helsefremmende tiltak."

Jeg har tenkt at det skal være 10 barn, 3 voksne som leder. De er jo i alderen 3-5 år. 6 jenter og 4 gutter. Ingen barn med spesielle behov.

Har dere noen tips til meg ang aktivitetr? Jeg tenkte på typiske vinter/høst aktiviteter, siden det passer til årstiden vi har nå.

Jeg vet i noen av barnehagene vi samarbeider med så har de hatt forskjellige emner hver uke, f.eks tidligere i høst var det eple. Da gjorde de alt mulig som hadde med epler å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann,

Jeg holder på å forberede meg til muntlig tverrfaglig praktisk tentamen, som barne og ungdomsarbeider. Casen min er denne her:

Planlegg en utedag for barn i barnehagen i alderen 3-5 år som skal vare fra 10.00-14.00.

Dagen skal inneholde lek og et måltid.

Ta utgangspunkt i planleggingsskjemaet. Alle programfagene skal være med. Lag plan og mål og begrunn valgene dine.

Vær kreativ."

Målene jeg er nødt til å ha med er:

"Kommunikasjon og samhandling; *Gjør rede for hovedtrekk ved barns språkutvikling og gi eksempler på språkets betydning for personlighetsutviklingen.

Yrkesutøvelse; *Drøft hva lek kan bety, og gi eksempler på tiltak som kan fremme lek og kreativitet tilpasset alder, modningsnivå og funksjonsevne.

*Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi. Gjøre rede for hva (observasjon), planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge.

Helsefremmende arbeid;*Gjør rede for aktiviteter for barn og unge som kan fremme god fysisk og psykisk helse.

*Gjør rede for hva fysisk aktivitet og kosthold betyr for helsen til barn og unge, og foreslå helsefremmende tiltak."

Jeg har tenkt at det skal være 10 barn, 3 voksne som leder. De er jo i alderen 3-5 år. 6 jenter og 4 gutter. Ingen barn med spesielle behov.

Har dere noen tips til meg ang aktivitetr? Jeg tenkte på typiske vinter/høst aktiviteter, siden det passer til årstiden vi har nå.

Jeg vet i noen av barnehagene vi samarbeider med så har de hatt forskjellige emner hver uke, f.eks tidligere i høst var det eple. Da gjorde de alt mulig som hadde med epler å gjøre.

Du synes ikke det er juks å spørre om hjelp til eksamensoppgaver på et internettforum?

Skrevet

For det første er det tentamen, og for det andre, nei. Vi har lov å bruke hva vi vil for å finne informasjon(vi får bruke lærebøkene våre, internett, bekjente som kan noe med dette o.l). Så når jeg spør etter hvilke leker som barna deres(til de som har barn, eller jobber kanskje med barn) så er ikke det juks.

Jeg har ikke spurt noen om de gidder å planlegge en utedag for meg, men etter leker/aktiviteter som passer til barn i alderen 3-5 år.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Tur i skogen med hele gjengen, "indianertelt" (alle utgaver fra lavvo, gamme, "hytte", stokker og presenning). Grille pinnebrød og/eller pølser, suppe på primus el lignende. Du får alle målene dine inn i en slik tur.

Skrevet

hva med å lage en skattejakt... gjemme en belønning til ungene og la dem finne veien ved hjelp av et kart.... noen voksne går sammen med dem for å holde dem på rett spor uten å blande seg for mye inn

Skrevet

Jeg har kommet frem til denne "planen" foreløpig.

Før jeg starter å fortelle om diverse aktiviteter skal jeg fortelle dem hva grunnlaget mitt for disse aktivitetene er. Da tenkte jeg å bruke casen veldig ofte.

"Jeg som barne og ungdomsarbeider skal planlegge en utedag i barnehagen hvor jeg jobber. Vi er tre ansatte som skal ta med oss 10 barn, hvor 6 av dem er jenter og 4 gutter. Alle barna er i alderen 3-5 år. Utedagen vår har vi lagt til fredagene, for da har vi hatt om dette emnet hele uken. Denne ukens tema er hvordan oppføre seg i naturen.

..bla bla bla!

Aktiviteten som vi skal fokusere på denne fredagen er at vi samler inn kvister og greiner, som alt har falt av fra trærne(vi skal ikke ødelegge naturen ved å spikke, rive og brekke greiner) til å bygge ei hytte som er stor nok for alle barna. Som tak har vi tatt med presenning. Når vi er ferdig å bygge hytta skal vi bruke restene av kvistene til å lage et bål hvor vi skal lage pinnebrød.

..Dette er bare noen få tanker, og jeg er langt ifra ferdig, men jeg må ha litt mer aktiviteter? Vet dere noen som passer til temaet hvordan vi skal oppføre oss i naturen?

"Søppelhenting" muligens?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vet dere noen som passer til temaet hvordan vi skal oppføre oss i naturen?

"Søppelhenting" muligens?

Jeg ville hatt lek og bevegelsesglede, tror det er mer egnet til å gjøre ungene glade i naturen enn søppelplukking.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Tips: husk at våte kvister ikke brenner og ikke egner seg til pinnebrødbål.

Skrevet

Jeg husker at vi laget komposthaug og sortering av søppel (med ulike søppeldunker å kaste ting i) på barnehagen. Det var kjempeinteressant. :)

Ellers kan du jo ta med barna til sjøen, (jeg elsket å leke i fjøresteinene da jeg var yngre) og grille, lære dem om diverse sjødyr, etc.

Skrevet
Jeg ville hatt lek og bevegelsesglede, tror det er mer egnet til å gjøre ungene glade i naturen enn søppelplukking.

Hva vil lek og bevegelsesglede si? Hehe.. ^^)

Når jeg skrev søppelplukking var det mer å finne ting som ikke finnes naturlig i naturen, jeg synst det var morsomt når jeg var mindre, men kan godt være jeg var skikkelig rar unge :fnise:

Skrevet
Tips: husk at våte kvister ikke brenner og ikke egner seg til pinnebrødbål.

Det var godt du sa! Da kan jeg ta med i oppgaven, at hvis det har regnet så bør vi ha en back up plan hvor vi tar med oss noe annet til å grille med.. :)

Skrevet

Hva med å gå tur og samle materialer til et stort felles høstbilde?

Så kan dere voksne male feks stammen/ grenene på et stort tre på et kjempe-ark i forkant, og barna kan lime på blader, pinner etc som de har funnet.

tingeling

Gjest Mor til 2
Skrevet

Hva med å lage en hinderløype eller ta med et tau og lage disse???

Skrevet

greitt å ha med at der er ingen barn med spesielle behov under hvilken barn du har med. Er greitt å ha med hva du må ha med på denne turen: førstehjelp skrin - er jo et must.. Kamera for å dokumentere hva dere gjør, også kan du bruke det til etterarbeid i barnehagen, ved å la barna bruke bildene og fortelle.

Ting å gjøre i barnehagen når det gjeld vinter er:

- spor i naturen - forskjellige dyrespor:) (finnes bok på biblioteket som omhandler dette)

- male på snø

- lage snøfnugg inne

- la barna fortelle hva de vet om vinteren og bygge oppgaven utover dette

- ha temaet jul - hva forbinder de med jul. diverse jule aktiviteter som baking, julegaver, advent osv.

-

Uff faktisk ganske vanskeli å komme på ting her... men kan være lurt å se på forskjellige hjemmesider til barnehager, finner mange smarte ting der=)

LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...