Gå til innhold

Hun syns alt har blitt en rutine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er begge i midten av tyveårene, har vært sammen i over 4 år og har 1 lite barn sammen. Hun sier hun har mistet mye av gnisten for meg/oss (mer enn hva 4 år skulle tilsi) og syns jeg, vi, hverdagen har blitt for mye rutine.

Dette kan ikke løses av en romantisk helg på hotell eller teaterbilletter. Hun mener selve hverdagen og forholdet vårt. Jeg må si meg noe enig selv om det for min del ikke har ført til at jeg har mistet interessen for henne, noe jeg tolker som hun har gjort for meg. Sexlivet og intimiteten har nok vært bedre for å si det slik.

Men hvordan bryter man ut av noe slikt? Hun skjønner at man etter 4 år ikke er like forelsket som etter 4 uker, det er ikke der det ligger.

Jeg frykter hun tenker veldig mye på dette og kan komme til å ville bryte hvis det ikke bedrer seg, hun virket så trist og alvorlig når hun fortalte det...

Noen tips? Hva kan jeg/vi gjøre for å tilføre mer spenning og uforutsigbarhet i forholdet/hverdagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet
Jeg og min samboer er begge i midten av tyveårene, har vært sammen i over 4 år og har 1 lite barn sammen. Hun sier hun har mistet mye av gnisten for meg/oss (mer enn hva 4 år skulle tilsi) og syns jeg, vi, hverdagen har blitt for mye rutine.

Dette kan ikke løses av en romantisk helg på hotell eller teaterbilletter. Hun mener selve hverdagen og forholdet vårt. Jeg må si meg noe enig selv om det for min del ikke har ført til at jeg har mistet interessen for henne, noe jeg tolker som hun har gjort for meg. Sexlivet og intimiteten har nok vært bedre for å si det slik.

Men hvordan bryter man ut av noe slikt? Hun skjønner at man etter 4 år ikke er like forelsket som etter 4 uker, det er ikke der det ligger.

Jeg frykter hun tenker veldig mye på dette og kan komme til å ville bryte hvis det ikke bedrer seg, hun virket så trist og alvorlig når hun fortalte det...

Noen tips? Hva kan jeg/vi gjøre for å tilføre mer spenning og uforutsigbarhet i forholdet/hverdagen?

Hmm.....å ha for mye uforutsigbarhet er vel ikke mulig når man har små barn, tror jeg. Men det er jo likevel små ting man kan gjøre. Man kan massere hverandre, passe på å kose litt hver kveld, sende hverandre søte sms, legge igjen lapper. Du kan helt overraskende gi henne blomster en ukedag bare fordi hun fortjener det. Lage en bedre middag uten noen grunn.

Det mange små ting man kan gjøre. Men jeg tror det er viktig å også slå seg til ro med at det ikke kan være den helt store spenningen i en travel hverdag med små barn, ikke engang uten små barn! Jeg synes også forholdet kan bli litt kjedelig innimellom, men det er da viktig å huske at slik blir alle forhold. Og selv om man blir flink til små drypp med oppmerksomhet, vil man kjede seg innimellom. Da får man ta et lite krafttak og anstrenge seg litt for hverandre. Lykke til:-)

Gjest =tentacle=
Skrevet

"Vi" er cluet her. Noen ganger mener kvinner at mannens oppgave er å skape spenning i livet hennes, uten at hun selv er ansvarlig for å bidra til temperaturen i samme grad. Legger hun fram problemet for at du skal bli en romantisk og spennende superelsker, eller vrir hun hjernen sin for å finne ut hvordan hun kan gjøre forholdet mer givende for deg også?

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
"Vi" er cluet her. Noen ganger mener kvinner at mannens oppgave er å skape spenning i livet hennes, uten at hun selv er ansvarlig for å bidra til temperaturen i samme grad. Legger hun fram problemet for at du skal bli en romantisk og spennende superelsker, eller vrir hun hjernen sin for å finne ut hvordan hun kan gjøre forholdet mer givende for deg også?

Neida, hun vinklet det ikke som DU er kjedelig og DU er en rutine. DU må gjøre spennende ting for meg. Hun brukte ordene "det" har blitt en rutine, "forholdet" har blitt en rutine, "vi" har blitt en rutine. Så hun kom ikke med noen krav til meg, bare frustrasjon om at det måtte bli en endring.

Skrevet

Ikke glem å være kjærester selv om dere har blitt foreldre..

Gjest =tentacle=
Skrevet
Neida, hun vinklet det ikke som DU er kjedelig og DU er en rutine. DU må gjøre spennende ting for meg. Hun brukte ordene "det" har blitt en rutine, "forholdet" har blitt en rutine, "vi" har blitt en rutine. Så hun kom ikke med noen krav til meg, bare frustrasjon om at det måtte bli en endring.

Hadde hun noen forslag? Eller er den biten ditt ansvar?

Skrevet
Hadde hun noen forslag? Eller er den biten ditt ansvar?

Nei.. Hun hadde ikke noen forslag, og det har ikke jeg heller... Eneste jeg kan komme på er å være flink til å finne på ting uten å planlegge 1 uke i forveien, vi har mine foreldre ganske nærme, så det kan lett skje at vi kan få barnevakt på minuttet. Også finne på ting som vi kan ta med barnet på.

Men dere jenter vet kanskje andre ting i hverdagen det kan være vanskelig for en "guttehjerne" å komme på?

Gjest andrassy
Skrevet

Kanskje dere bør sette av tid til å snakke sammen om begges forventninger. Utgangspunktet må vel være hvordan er situasjonen i dag, hva er bra og hva er rutine, og så se på hva en kan gjøre for å endre dette.

Personlig har jeg liten tro på romantiske hotellweekender og stearinlys og fjonge middager etc, føler at det blir veldig "utapåklistra" og egentlig ikke løser noen problemer. Dette er selvsagt hyggelige ting, men for meg kommer det osm en konsekvens av et godt forhold, og ikke som noe som skal løse problemene.

Samtidig: kanskje en hotellweekend med bare dere to, hvor dere faktisk har tid til å snakke sammen over et par dager kunne vært bra?

Skrevet

Som mange sier er det viktig at dere snakker sammen og finner ut av hva dere forventer til samlivet, og kommer med forslag til hvordan dere kan få dette. Dette kan dere se ved hva dere begge peker på som er hovedproblemet. Det er viktig at dere begge annerkjenner at dere har ansvar begge to, og at dere begge skal jobbe aktivt HVER dag for at ting skal bli bedre. Dere skal begge gi en liten ekstra ting hver dag en liten ekstra oppmerksomhet mot den andre.

Det behøver ikke å være det store. Kaste henne ned på senga å gi henne et stort kyss om morgenen bare fordi du må. Sende en enstra søt sms i ny og ne, lese sexbøker for å få litt inspirasjon, fortelle hvrandre om morgenen hva dere har lyst å gjøre med den andre i senga når kvelden kommer. Stå opp med barna tidlig, og la henne ligge og lage kaffi/frokost til henne på senga en helt vanelig lørdag. Samtidig må hun finne på tilsarende ting for deg, en liten ting hver eneste dag. Det at dere begge må legge inn tanker på dette gjør jo at det i seg selv ikke blir rutine, og at der4e tenker på hverandre litt kestra og på en annen måte enn det dere gjør til vanelig.

Ikke minst bør dere lese om sensuell masasje. Det er intimitet men ikke sex, og er ganske spennende og avslappende å gjøre sammen når man ikke har energi tl sex, men likevel har lyst på nærhet.

Ellers er det viktig å sende barna vekk ei helg i ny og ne, ha piknik på stua, lån inn masse filmer og mur dere inn sammen, dra ut å spis middag sammen erc. Dette kan dere ha et mål om å gjøre en gang i måneden for eksempel. Da har dere også noe å se frem til sammen de dagene som er kjedelige og rutinerte.

Nå beskriver jeg mye å bryte en rutine med en annen, som kan jhøres litt kejdelig ut. Men det må faktisk så drastisk til verks for å bryte uvaner. Mennesker er vanedyr og vi klarer ikke å bryte en rutine uten å erstatte den med noe annet. Poenget er bare å gjøre den nye rutinen mer innholdsrik og spennende. Lykke til.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal si til henne at du har hørt hva hun har sagt og at du gjerne tar i mot gode forslag til hvordan dere kan bryte opp rutinen.

Men det er vanskelig å foreslå for andre hva som er romantisk for det som jeg synes er fint synes kanskje en annen er helt teit.

Akkurat nå går det en tv-reklame om en fyr som sender SMS med bilde av hjerteformede ting han finner til kjæresten sin. Dette er typisk sånne hverdags dryss som kanskje kan være med å bringe litt fyr i gamle glør.

Hvis det er noe du vet hun drømmer om eller liker, kanskje du kan overraske henne med det? Dessverre er det ofte sånn at når man har små barn er det ikke alltid man har så god råd heller. Men det er jo ikke alltid at det er så dyre ting som gjelder heller?

Det er nok ofte oppmerskomhet som kvinne eller mann som mangler og ikke som rollen far eller mor. Gi henne små komplimenter, overrask med en blomst eller en eske konfekt - helt uten grunn, bare fordi ...

Skrevet

Vi har vært gjennom det du beskriver, eller følelsene ble bote på veien, alt ble bare grått og rutine.

Det som blåste liv i følelser og forhold igjen, var den viljen begge hadde til å ikke gi opp. Det er forresten ikke helt riktig, det var han som ikke ville gi opp før vi hadde prøvd SKIKKELIG. Og jeg ble med på det, om ikke helt helhjertet fra starten.

Selve årsaken til at mye ble grått og kjedelig, var at vi sluttet å gjøre koselige ting sammen. Vi sluttet å dra på turer (skiturer, fisketurer osv), vi sluttet å snakke sammen, vi bare var tilstede.

Det å ha opplevelser sammen, gjør at en får noe å snakke om og noe å leve på i de grå hverdagene (for de er der fortsatt). Det trenger ikke å være så store ting, bare å gjøre noe sammen utenom det en ellers gjør.

Det var et godt forslag å gjøre en ekstra ting hver for hverandre hver dag, som en annen nevnte.

Slike ting utløser gode følelser, og det er jo artig å planlegge hva man skal finne på også.

Når alt det er sagt, så må man bare innse at å ha små barn legger begrensninger på mye i livet, og en merker jo helt klart forskjellen fra før man fikk barn. Har man barn, blir det mye rutine for at hverdagen skal fungere, en blir mer sliten, det er flere krav. Det vil ikke endre seg uansett på noen år, enten dere fortsetter sammen eller ikke. Så det med rutiner og sånt, må en til en viss grad finne seg i.

Dere er forresten veldig heldige som kan få barnevakt på kort varsel.

Skrevet

Ta henne på alvor. Vis henne at når hun sier at hun ikke er fornøyd med noe så hører du det og prøver å bidra for å gjøre det bedre. Jeg tror de fleste kvinner som avslutter et forhold gjør det fordi de føler at de ikke blir tatt på alvor når de sier de er frustrert over noe. Mannen jatter gjerne med og lover bot og bedring, men det går inn et øre og ut det andre. Når samtalen er ferdig så tror han gjerne at alt er i orden igjen.

Mitt forslag er at du prøver å overraske henne minst en gang hver dag. Se på det som en liten konkurranse med deg selv. Hva kan du finne på som hun vil bli gledelig overrasket over.

Det kan være alt fra å smøre matpakke men en lapp med en kjærlighetserklæring, til å sende sms, eller hva med å skrape bilvinduet om morgenen men la det stå igjen et lite hjerte. Om hun irriterer seg over noe. At du aldri støvsuger f.eks... så gjør det før hun maser, og helst på eget initiativ. Sleng henne ned på senga og "klin" med henne, helt overraskende. Dans med henne på stuegolvet. Si noe fint om henne til noe andre så hun hører det. Og ikke minst, sørg for at hun får nok egentid. Kjøp henne en ansiktsmaske (et litt dyrt merke), og en kveld når hun egentlig skal legge barn så kan du tappe i badevann til henne, sett på litt musikk, og tenn lys på badet. Så sender du henne inn dit med beskjed om å bli der i minst en time. Så legger du ungen og rydder huset, mens du plystrer og er blid og glad.

Og husk små komplimenter er aldri feil. Men de må være ekte. Den kjolen der kler du så godt. Du har så vakre øyne.

Forny sexlivet. Finn på nye ting, skift stilling, ha sex et annet sted enn i senga. Gi henne beskjed om å ligge helt stille og utforsk henne, og la henne skjønne underveis at du nyter det.

Skrevet
Ta henne på alvor. Vis henne at når hun sier at hun ikke er fornøyd med noe så hører du det og prøver å bidra for å gjøre det bedre. Jeg tror de fleste kvinner som avslutter et forhold gjør det fordi de føler at de ikke blir tatt på alvor når de sier de er frustrert over noe. Mannen jatter gjerne med og lover bot og bedring, men det går inn et øre og ut det andre. Når samtalen er ferdig så tror han gjerne at alt er i orden igjen.

Her traff du nok veldig godt... Hun har tidligere sagt at hun syns jeg er en dårlig lytter, og at jeg bare venter på at hun skal bli ferdig så jeg får sagt det jeg vil si. Også at det går et par dager så er alt tilbake slik det var etter hun har tatt opp noe og jeg tror alt er i orden igjen og tenker ikke mer på det.

Jeg må vel bli litt mer bevisst på å følge opp ting jeg lover og ting hun sier. Samt virkelig lytte til det hun sier når vi snakker sammen uten å sitte "ja, ja, ja eh, men, men, ja"

Skrevet

kjæresten til mamma laa alltid igjen lapper over alt med fine smile fjes og hvor det stod "smask" osv...

tegnet på badespeilet med leppestiften hennes gjorde han å...

og mitt råd til deg er å kanskje ordne i stand en kveld ell flere der hvor du har leid yndligsfilmene hennes/deres... og koser dere med film og kos på kvelden når barnet har lagt seg...

du kan jo også komme hjem en dag med en bukket med roser hvis hun liker det...

Skrevet (endret)

Mitt forslag er at du prøver å overraske henne minst en gang hver dag. Se på det som en liten konkurranse med deg selv. Hva kan du finne på som hun vil bli gledelig overrasket over.

Det kan være alt fra å smøre matpakke men en lapp med en kjærlighetserklæring, til å sende sms, eller hva med å skrape bilvinduet om morgenen men la det stå igjen et lite hjerte. Om hun irriterer seg over noe. At du aldri støvsuger f.eks... så gjør det før hun maser, og helst på eget initiativ. Sleng henne ned på senga og "klin" med henne, helt overraskende. Dans med henne på stuegolvet. Si noe fint om henne til noe andre så hun hører det. Og ikke minst, sørg for at hun får nok egentid. Kjøp henne en ansiktsmaske (et litt dyrt merke), og en kveld når hun egentlig skal legge barn så kan du tappe i badevann til henne, sett på litt musikk, og tenn lys på badet. Så sender du henne inn dit med beskjed om å bli der i minst en time. Så legger du ungen og rydder huset, mens du plystrer og er blid og glad.

Og husk små komplimenter er aldri feil. Men de må være ekte. Den kjolen der kler du så godt. Du har så vakre øyne.

Forny sexlivet. Finn på nye ting, skift stilling, ha sex et annet sted enn i senga. Gi henne beskjed om å ligge helt stille og utforsk henne, og la henne skjønne underveis at du nyter det.

Etter å ha lest dette, kan jeg bare ønske at da dette punktet med barn og rutine kommer for oss, kunne jeg vise dette innlegget for samboeren min! Ja, ja, ja! :jepp:

Endret av mrs_bond
Skrevet

Noen som har tips til hva kvinnen kan gjøre for mannen sin?

Skrevet

hei

du skriver a dere har et lite barn sammen. Det vil nok innebære at ting må gå mye i rutiner pga barnet, og et barn er et stor ansvar og siden det er så lite er det kanskje slik at mye tid går til barnet og ikke hverandre? det er vel normalt. Er ikke sikket at du bør være redd hun skal gå fra deg fordet- prøv heller å få litt mer tid til hverandre litt hver dag. og del gledene med barnet sammen. Jeg har ikke barn selv, men hvis jeg hadde ville jeg ikke gått fra samboeren min pga at ting er for kjedelig. Siden det er et barn involvert skulle det vært mye større grunn enn det for at jeg hadde gått vartfall.

Skrevet

I en lang periode i forholdet vårt, var jobben min slik at den bød på fart, spenning og ikke et kjedelig øyeblikk. Det kunne bli vel mye i perioder, og etterhvert ble det til at jeg primært ønsket fred og ro når jeg var hjemme. Jeg glemte hennes behov.

Jeg tok en bi-jobb som egentlig var basert på en hobby, og der fikk jeg reise til eksotiske reisemål. Min kone var ikke med, og jeg kom hjem med stjerner i øynene og stort rapporteringsbehov. Men jeg skjønte at hun ikke hadde forutsetning til å forstå opplevelsene mine, da hun ikke hadde vært tilstede.

Etterhver begynte det å gå opp for meg at opplevelser er noe som må deles. Derfor sparte jeg penger i hemmelighet, og når neste tur sto for tur, overrasket jeg henne med at hun skulle være med. Dermed fikk vi oppleve ting sammen, og ettervirkningene av store opplevelser er større/ bedre når vi kan snakke sammen om det og gjennoppleve det.

Jeg måtte jo fortelle at jeg hadde kommet til at jeg ville dele de spesielle opplevelsene med henne, og jeg så da at hun ble fryktelig glad for at jeg hadde kommet til dette. Derfor har jeg følgende råd:

Sett noen litt langsiktige mål der dere f.eks. drar på en reise sammen. Involver henne i plaleggingen og begynn og spar penger. På denne måten blir dette dere begges tur, og dere har samtidig et mål dere kan se fram mot. Sammen. dere får da en fellesskapsfølelse i forhold til turen som dere gleder dere til, dere blir sammen om opplevelsene under turen, og i tillegg har dere glede av ettervirkningene der dere har felles gode minner.

Dette funket veldig godt for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...