Gå til innhold

Jeg fikk meg en god latter i dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datterens venninne kom for å gå sammen med henne til skolen i dag. Jeg hørte de snakket internt, og så nok ut som et spørsmålstegn da jeg kom ut i gangen til dem, for de begynte å forklare den interne spøken.

Det viste seg at datterens venninne hadde blitt ertet av læreren, og tabbet seg ut da hun skulle gi svar på tiltale.

Samtalen mellom dem hadde vært ca slik:

Lærer: Dette vet vel ikke du. Du er ikke smart nok til å vite svaret.

Venninne: Vet jeg vel... (og avga et svar som var gjennomtenkt og rett).

Lærer: Det var da usannsynlig smart sagt av deg.

Venninne: Det er jo det jeg alltid har sagt, jeg er usynlig smart. :ler::fnise:

Ikke helt den tilsiktede meningen kanskje?

Det er ikke så lett å holde orden på alle delene i ett ord. :fnise:

Ps: Ertingen fra læreren er godmodig og veldig uskyldig!

Venninnens mor har fotalt meg at det er en veldig god tone læreren og denne eleven har seg i mellom, og erting/ironi er en del av samspillet dem i mellom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det var noe morsomt. Jeg blir ganske provosert av skråsikre lærere og andre voksenpersoner i en naturlig dominerende rolle å nedverdige barn selv om det er ironi og spøk. Det er ikke sikkert denne jenta blir såret av dette, men andre barn i nærheten kan bli redde og engstelige for at denne læreren skal si det samme til dem.

Skrevet

Nok en lærer som mobber barn med sarkasme og ironi! Provoserende...slike skulle aldri ha blitt lærere.

Neste skritt må bli kameraovervåking i klasserommet fra foreldrene, slik at de kan følge med fra jobben!

Skrevet

Herregud, hun utdypet jo nettopp det at det var sagt i en spøkefull tone mellom to personer som har en ironisk tone.

Men det er jo ingen bombe at ironi ikke er en høydare blant mange på KG. :ler:

Jeg lo.

Gjest StockDama
Skrevet

Sensation, ro ned noen hakk. Eleven tok det ikke som alvor, læreren mente det ikke som alvor, venninna tok det ikke som alvor og moderen tok det ikke som alvor. De tullet bare, det er lov det, å tulle... og hvis noen er så ekstremt hårsåre at de ikke tåler en liten dose med ironi, så burde de skjerpe seg =p

Skrevet

Voksne mennesker skal faktisk ikke bedrive ironi overfor barn. Spesielt ikke en lærer i barneskolen...Jeg syns episoden var uheldig. :tristbla:

Skrevet
Voksne mennesker skal faktisk ikke bedrive ironi overfor barn. Spesielt ikke en lærer i barneskolen...Jeg syns episoden var uheldig. :tristbla:

Jeg kan ikke se noe sted at dette var i barneskolen. Og om så var hadde nok ikke denne læreren vart lenge om h*n hadde brukt denne formen for humor med barn som ikke forstår den....

Det finnes faktisk barn som forstår ironi bare så det er sagt....

Gjest StoreSky
Skrevet

Herreguud! Er da ikke noe og hisse seg opp over!

Ironi er vankelig, også blandt vanskelige.

ps. forøvrig var ikke det morsome ironien, men at eleven er "usynlig smart"...hehe!

Sånn som meg det igrunn! Ingen som fatter at JEG er smartest av alle faktisk! ;)

Skrevet

Greit at læreren sa det ironisk, og at jenta forstod, det vil likevel være elever som overhørte dette som ikke forstod ironien. Dette kan få uheldige konsekvenser for jenta. Jeg synes ikke dette var humor, men usmaklig....

Skrevet
Ingen som fatter at JEG er smartest av alle faktisk! ;)

Mange blir provosert av voksne som deg som får barn til å føle seg små og ubetydelige.

Det er lett for dere voksne å le rått av et barn som sier slikt. Men innerst inne kan dette barnet ha blitt ganske såret.

Skrevet

Det spørs nå voldsomt på alderen da, om et barn forstår ironi eller ei, og det hørtes nå ikke ut som det var problem for denne jenta. Snakk om å lage problemer ut av ingenting.

Skrevet
Greit at læreren sa det ironisk, og at jenta forstod, det vil likevel være elever som overhørte dette som ikke forstod ironien. Dette kan få uheldige konsekvenser for jenta. Jeg synes ikke dette var humor, men usmaklig....

Enig, dette var usmakelig av læreren - som burde vite bedre!

Helt utrolig at en lærer kan snakke til barna på den måten. Det kan få uheldige konsekvenser for jenta og de som hørte på, ja.

Gjest StockDama
Skrevet

Svært så mange overbeskyttende mennesker det var her da. Dere er vel den typen som setter hjelm og beskyttelseslapper på barna for at de skal kunne gå ned trappa =D

Helledussen...... :roll:

Skrevet

Det er jenta mi det er snakk om her, trådstarter ba meg om å se på tråden siden det som var ment å være et humoristisk innslag utviklet seg.

Historien er gjenfortalt litt feil, men poenget er riktig. :jepp:

Lærer stilte et spørsmål som ingen ville svare på, og spurte jenta direkte "det kan vel du svare på (jentas navn)"

Jenta kom med sin mening, godt formulert og gjennomtenkt.

Lærer sa da noe sånt som at hun var usannsynlig smart, og da sa jenta: "Det er jo det jeg har sagt hele tiden, jeg er usynlig smart".

Denne jenta har skjønt ironi fra hun var ganske liten, og bruker det ofte selv, også i samtale med læreren. Men ironi var ikke innblandet i denne situasjonen.

Og jeg kan garantere at ingen av elevene i hennes klasse blir negativt påvirket av tonen mellom læreren og datteren min.

Denne læreren er en fantastisk lærer på alle måter, og bare det å antyde at h*n er et maktmenneske som får barna til å føle seg små og ubetydelige er så langt fra sannheten som det kan få blitt.

Humoren ligger i at jenta sa at hun var usynlig smart.

Gjest StoreSky
Skrevet
Mange blir provosert av voksne som deg som får barn til å føle seg små og ubetydelige.

Det er lett for dere voksne å le rått av et barn som sier slikt. Men innerst inne kan dette barnet ha blitt ganske såret.

Så utfra noen få setninger som jeg skriver her i full ironi (til og med varsla ironi..) så konkluderer du dette????

Hvem har ledd rått?? (står vitterlig ingen steder i hovedinnlegget)

"dere voksne" - hvem? jeg? jeg er ikke læreren.

:fnise:

Stakkars deg, du må leve i en fattig verden.

ps. du har ikke fattet poenget engang med hovedinnlegget.

Jenta sier hun er USYNLIG smart, altså smart, men i det skjulte (i skjul-usynlig, geddit??? - det hun nok (kanskje) mente var at hun var uSANNsynlig smart...noe helt annet!)

Jeg synes jenta var smart på ordspill.

Skrevet

Er ikke snakk om å være overbeskyttende.

Barn skal ha kommet langt i utviklingen for å kunne forstå ironi.

Jeg mener det kan være skadelig å prate slik til barn, spesiellt av en voksen rollemodell i den posisjonen en lærer er.

Skrevet
Er ikke snakk om å være overbeskyttende.

Barn skal ha kommet langt i utviklingen for å kunne forstå ironi.

Jeg mener det kan være skadelig å prate slik til barn, spesiellt av en voksen rollemodell i den posisjonen en lærer er.

Det vil jeg si kommer helt ann på alder og hvem man snakker med. Jeg tviler på at de fleste lærere bruker ironi visst dem ikke skjønner at barna vil forstå det. Så visst dette barnet går i 10 klasse og ikke forstår ironi så syns jeg det er heller sent i utviklingen. For de er barn, selv i 10. klasse.

Og visst man ikke kan ha litt humor i hverdagen, fy for en verden vi hadde hatt.

Gjest en annen gjest
Skrevet

:fnise: Morsomt!

Men :overrasket: over hvor mange som ikke klarer å se historien i dette.

Ps: Ertingen fra læreren er godmodig og veldig uskyldig!

Venninnens mor har fotalt meg at det er en veldig god tone læreren og denne eleven har seg i mellom, og erting/ironi er en del av samspillet dem i mellom.

Hvor mange var det som ikke klarte å lese denne setningen?

Eller leste man dette og konkluderer likevel at

a) ALLE barn har null kompetanse (ironi og koselig erting er jenta i historien totalt blåst på) Sosialt samspill og det å ha det koselig med voksne på en likeverdig måte er helt fjernt. Barn har det bare koselig og sunt og godt når de sitter på voksnes fang og blir klappet på hodet?

b) lærere (alle voksne?) er ondskapsfulle vesen som til stadighet prøver å bryte ned ALLE barn. "Muhahahahaha! Nå trykte vi trynet til enda en elev i grusen" skratter de om på lærerrommet.

Unnskyld meg, men takk gud for at jeg ikke hadde slike lærere som hadde deres holdninger.

Skrevet

Jeg ble veldig nyskjerrig på hvorfor det var kommet 18 innlegg på denne tråden, for jeg leste det første innlegget i morges. Og jammen har vi ikke greid å lage diskusjon og drama av denne også! Gratulerer folkens. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...