Snuppa 81 Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 :love: Hei, min kjære og jeg har snakket om å gifte oss.. Han har vært gift før og vil derfor ikke gifte seg i kirken igjen.. Jeg har heller ikke behov for et stort kirkebryllup.. MEN vi har lyst til å gifte oss :rødme: I stedet for å dra til sorenskriver her hjemme; tenkte vi da på muligheten for å dra på ferie og gifte oss hos en norsk ambasade i utlandet. Er det noen som har "erfaring" med dette ?
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Har ingen erfaring men skal følge med tråden slik at jeg får noen gode argumenter for dette alternativet, har ikke lyst på kirkebryllup. Ikke kikket så mye på det enda, men tror man i allefall kan gifte seg i alle sjømannskirker. I Australia kan man bruke en hvilken som helst "celebrant" som har bevilgning og jeg tror også utenlendinger kan bruke disse om de har papirene i orden. Så kanskje det er lurt å bestemme seg for landet først for deretter å sjekke mulighetene der?
Snuppa 81 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2007 Har ingen erfaring men skal følge med tråden slik at jeg får noen gode argumenter for dette alternativet, har ikke lyst på kirkebryllup. Ikke kikket så mye på det enda, men tror man i allefall kan gifte seg i alle sjømannskirker. I Australia kan man bruke en hvilken som helst "celebrant" som har bevilgning og jeg tror også utenlendinger kan bruke disse om de har papirene i orden. Så kanskje det er lurt å bestemme seg for landet først for deretter å sjekke mulighetene der? Ja, det er nok sant det.. Men jeg har hørt at det er ofte laaang ventetid i sjømannskirker.. Håper på tips og råd her
Gjest Gjest_ebano_* Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 Samme gjest som over... Er ikke så motivert til å gå på studiene igjen rett etter eksamen så surfet litt rundt dette med bryllup i utlandet og her er noe av det jeg fant: Vigsel og registrering av partnerskap i utlandet - masse nyttig info fra UD Liste over utenriksstasjoner hvor man kan gifte seg Sjømannskirken sine sider om bryllup Info på brudepikene sine sider Håper det var litt nyttig. Jeg fant i allefall ut mye
Snuppa 81 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2007 Samme gjest som over... Er ikke så motivert til å gå på studiene igjen rett etter eksamen så surfet litt rundt dette med bryllup i utlandet og her er noe av det jeg fant: Vigsel og registrering av partnerskap i utlandet - masse nyttig info fra UD Liste over utenriksstasjoner hvor man kan gifte seg Sjømannskirken sine sider om bryllup Info på brudepikene sine sider Håper det var litt nyttig. Jeg fant i allefall ut mye Supert, takk.. Dette blir spennende
Ginen Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Jeg skal gifte meg i Skottland. Der er det mulig å gifte seg overalt, på et kjøpesenter, en strand, en fjelltopp, you name it. Det du trenger er noen til å vie deg, og da kan du enten få en borgerlig vigsler eller en vigsler fra et eller annet religiøst samfunn. Jeg skal gifte meg på et slott, det er dessverre ikke lisensiert for borgerlig vielse, men jeg har avtalt med vigsler at hun nevner minst mulig religiøst prat, da dette ikke er noe for verken meg eller min tilkommende. Poenget er at du kan gjøre så mye eller så lite ut av det du ønsker for å få din helt egen spesielle opplevelse.
Snuppa 81 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2007 Jeg skal gifte meg i Skottland. Der er det mulig å gifte seg overalt, på et kjøpesenter, en strand, en fjelltopp, you name it. Det du trenger er noen til å vie deg, og da kan du enten få en borgerlig vigsler eller en vigsler fra et eller annet religiøst samfunn. Jeg skal gifte meg på et slott, det er dessverre ikke lisensiert for borgerlig vielse, men jeg har avtalt med vigsler at hun nevner minst mulig religiøst prat, da dette ikke er noe for verken meg eller min tilkommende. Poenget er at du kan gjøre så mye eller så lite ut av det du ønsker for å få din helt egen spesielle opplevelse. Oi, det hørtes flott ut :love: Men er ekteskapet "gyldig" i Norge hvis du gifter deg utenfor sjømannskirken eller ambassaden ?
KristineT Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Hei. Jeg giftet meg for litt over en mnd siden i sjømanskirken i MIami!! Det anbefales.. Kjempe koselig prest og en utrolig flott vielse.. Vi giftet oss ute i skyggen av palmetrær. Og så dro vi rett på ei ukes cruise i karibien etterpå Vi hadde med mange venner og familie. Jeg kunna aldri tenkt meg å gjort det på noen annen måte en det vi gjord.. for oss var det helt perfekt.. Så nå er jeg lykkelig og nygift :love:
Snuppa 81 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2007 Hei. Jeg giftet meg for litt over en mnd siden i sjømanskirken i MIami!! Det anbefales.. Kjempe koselig prest og en utrolig flott vielse.. Vi giftet oss ute i skyggen av palmetrær. Og så dro vi rett på ei ukes cruise i karibien etterpå Vi hadde med mange venner og familie. Jeg kunna aldri tenkt meg å gjort det på noen annen måte en det vi gjord.. for oss var det helt perfekt.. Så nå er jeg lykkelig og nygift :love: Ååå Gratulerer Det hørtes egentlig veldig genialt ut.. Dette må "Snuppe"mannen"" få høre om..
LilleKylling Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 Vi giftet oss i sjømannskirken i København. Det er ikke så lang ventetid, hvis ikke du absolutt MÅ gifte deg på sommeren da. Fra sept-april tror jeg du får tid på et par mnds varsel. Danskene kunne forresten ikke forstå hvorfor nordmenn absolutt skal gifte seg på sommeren, virket som om det var et norskt fenomen.
Snuppa 81 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2007 Vi giftet oss i sjømannskirken i København. Det er ikke så lang ventetid, hvis ikke du absolutt MÅ gifte deg på sommeren da. Fra sept-april tror jeg du får tid på et par mnds varsel. Danskene kunne forresten ikke forstå hvorfor nordmenn absolutt skal gifte seg på sommeren, virket som om det var et norskt fenomen. Sommeren er inget must.. vi er litt sære når det gjelder været
Harlekin Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har også mest lyst til å stikke av ... ! Å gifte seg på et slott i Skottland høres kjempeflott ut - særlig fordi det er på et slott (som vi ikke akkurat er bortskjemte med her i landet). Skottland er jo et kjempefint land også! Ellers kjenner jeg et par som giftet seg i Sjømannskirken i København - det er jo en kirke det også, men blir ikke samme "styret", unnskyld uttrykket, som et tradisjonelt kirkebryllup. De hadde leid lokaler i et flott hotell til festen etterpå. Enkelt og ikke for mange folk, men det ble et kjempefint bryllup uansett. :love:
LilleKylling Skrevet 11. desember 2007 #13 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har også mest lyst til å stikke av ... ! Å gifte seg på et slott i Skottland høres kjempeflott ut - særlig fordi det er på et slott (som vi ikke akkurat er bortskjemte med her i landet). Skottland er jo et kjempefint land også! Ellers kjenner jeg et par som giftet seg i Sjømannskirken i København - det er jo en kirke det også, men blir ikke samme "styret", unnskyld uttrykket, som et tradisjonelt kirkebryllup. De hadde leid lokaler i et flott hotell til festen etterpå. Enkelt og ikke for mange folk, men det ble et kjempefint bryllup uansett. :love: Er det mitt bryllup du snakker om her?
Ginen Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 Ekteskapet er like gyldig selv om man velger å gifte seg for utenlandsk rett i stedet for ambassade eller sjømannskirke. Det forutsetter bare at vilkårenefor ekteskap er tilstede i begge land, og at alle signaturer er i orden.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #15 Skrevet 12. desember 2007 Ekteskapet er like gyldig selv om man velger å gifte seg for utenlandsk rett i stedet for ambassade eller sjømannskirke. Det forutsetter bare at vilkårenefor ekteskap er tilstede i begge land, og at alle signaturer er i orden. Dette er overhodet ikke sant!!! Et ekteskap inngått på for eksempel Maldivene som er et muslimsk land er IKKE gyldig i Norge.
Snuppa 81 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 12. desember 2007 Dette er overhodet ikke sant!!! Et ekteskap inngått på for eksempel Maldivene som er et muslimsk land er IKKE gyldig i Norge. ..Har nok uansett ikke råd til et bryllup på Maldivene Men det kommer vel an på HVEM som vier oss ?
Snuppa 81 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. desember 2007 Jeg har også mest lyst til å stikke av ... ! Å gifte seg på et slott i Skottland høres kjempeflott ut - særlig fordi det er på et slott (som vi ikke akkurat er bortskjemte med her i landet). Skottland er jo et kjempefint land også! Ellers kjenner jeg et par som giftet seg i Sjømannskirken i København - det er jo en kirke det også, men blir ikke samme "styret", unnskyld uttrykket, som et tradisjonelt kirkebryllup. De hadde leid lokaler i et flott hotell til festen etterpå. Enkelt og ikke for mange folk, men det ble et kjempefint bryllup uansett. :love: Nettopp; det er "styret" jeg vil unngå.. Ikke akkurat det at det er i en kirke..
Pastor Knut Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 Jeg skal gifte meg i Skottland. Der er det mulig å gifte seg overalt, på et kjøpesenter, en strand, en fjelltopp, you name it. Det du trenger er noen til å vie deg, og da kan du enten få en borgerlig vigsler eller en vigsler fra et eller annet religiøst samfunn. Men slik er det da her i landet også. Vi i Unitarforbundet vier der det er praktisk mulig å få til. Og du kan vies etter samme rituale som ved borgerlig vigsel eller du kan vies etter et kirkerituale. Vi har to godkjente ritualer. Vi stiller ingen krav til medlemsskap eller tro eller noe annet enn det som må være oppfylt ifølge Lov om ekteskap. Det eneste vi gjerne vil ha er dekning av reiseutgifter. Alt er gratis.
Pastor Knut Skrevet 12. desember 2007 #19 Skrevet 12. desember 2007 Dette er overhodet ikke sant!!! Et ekteskap inngått på for eksempel Maldivene som er et muslimsk land er IKKE gyldig i Norge. Hvorfor ikke?
Ginen Skrevet 12. desember 2007 #20 Skrevet 12. desember 2007 Jeg er klar over at man kan gifte seg overalt i Norge også. Jeg forstod det bare slik at trådstarter spurte om siden jeg gifter meg i Skottland, om ekteskapet faktisk blir betraktet som like gyldig andre steder i Skottland enn i sjømannskirker og ambassader. Men kan jo være jeg misforstod. Og til gjest som stilte seg totalt uforstående til at det er mulig å gifte seg overalt, så gjentar jeg at - jo, så lenge ekteskapsvilkårene i begge land er oppfyllt og gjort på rette måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå