Mona32 Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Har hatt min bærbare PC (kjøpt på Elkjøp) i omtrent 2,5 - 3 år. Den senere tid har det oppstått kontaktfeil i strøminntaket. Det er ikke feil med ledningen, men "inne i" PC. Er det noen som har noen formening om at dette er en reklamasjonsfeil, eller må jeg bare regne med å kjøpe ny PC? Å reparere den koster vel såpass mye at det nesten ikke lønne seg...
Gjest Nedfall Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Har hatt min bærbare PC (kjøpt på Elkjøp) i omtrent 2,5 - 3 år. Den senere tid har det oppstått kontaktfeil i strøminntaket. Det er ikke feil med ledningen, men "inne i" PC. Er det noen som har noen formening om at dette er en reklamasjonsfeil, eller må jeg bare regne med å kjøpe ny PC? Å reparere den koster vel såpass mye at det nesten ikke lønne seg... Det der er nok slitasjefeil, ikke noen mangel (dvs grunnlag for reklamasjon). Strøminntaket på bærbare er veldig utsatt for "knekk", og ikke så veldig billig å fikse, nei. Selv liker jeg maskiner man kan kjøre lenge på en opplading, isteden for de som må ha "mat fra nettet" omtrent konstant, nettopp pga dette. Den "ordentlige" måten å gjøre det, er vel å bytte hovedkortet, den litt mer "jallamåten" er å lodde på en løs kontakt, der den gamle kontakten var festet på hovedkortet. Either way, det går mye tid på å fixe dette, da man må montere ut alt "innholdet" i pcen, for å komme til hovedkortet. Det ligger vanligvis underst i "kassa".
Kaffegjesten Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Gjett om jeg skulle hatt dette som reklamasjon på fabrikkfeil! Hvis pc'en/laptopen er forventet å vare mer enn i 2 år og kanskje 5 år er dette en fabrikkfeil og skal rettes av leverandøren. Dette betyr at hvis laptopen er forventet å vare mer enn 2 år så skal ALLE komponenter vare så lenge hvis ikke annet er angitt. Finn frem kjøpsloven, les og gå tilbake i butikken der du kjøpte laptopen - men undersøk på forhånd lovens tekst slik at de ikke bare avviser deg med en gang. Du må vite dine rettigheter FØR du kommer i butikken. Lykke til - (en drømmesituasjon for å frem en kundes rettigheter!)
Mona32 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2007 Gjett om jeg skulle hatt dette som reklamasjon på fabrikkfeil! Hvis pc'en/laptopen er forventet å vare mer enn i 2 år og kanskje 5 år er dette en fabrikkfeil og skal rettes av leverandøren. Dette betyr at hvis laptopen er forventet å vare mer enn 2 år så skal ALLE komponenter vare så lenge hvis ikke annet er angitt. Finn frem kjøpsloven, les og gå tilbake i butikken der du kjøpte laptopen - men undersøk på forhånd lovens tekst slik at de ikke bare avviser deg med en gang. Du må vite dine rettigheter FØR du kommer i butikken. Lykke til - (en drømmesituasjon for å frem en kundes rettigheter!) Skulle ikke tilfeldigvis være noen her inne som kjenner til kjøpsloven som kan svare på dette??? Eller muligens at innlegget er lagt inn på feil plass, og bør flyttes... Noen som kan gjøre det?
Rosalie Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Gjett om jeg skulle hatt dette som reklamasjon på fabrikkfeil! Hvis pc'en/laptopen er forventet å vare mer enn i 2 år og kanskje 5 år er dette en fabrikkfeil og skal rettes av leverandøren. Dette betyr at hvis laptopen er forventet å vare mer enn 2 år så skal ALLE komponenter vare så lenge hvis ikke annet er angitt. Finn frem kjøpsloven, les og gå tilbake i butikken der du kjøpte laptopen - men undersøk på forhånd lovens tekst slik at de ikke bare avviser deg med en gang. Du må vite dine rettigheter FØR du kommer i butikken. Lykke til - (en drømmesituasjon for å frem en kundes rettigheter!) Neineineinei... Selv om en vare har f.eks. 3 års forventet levetid, betyr ikke det at alle komponenter i gjenstanden nødvendigvis har like lang forventet levetid. For øvrig er det forbrukerkjøpsloven som gjelder når det er en privatperson og ikke profesjonell aktør som gjør kjøpet, ikke kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven finner man her. EDIT: Ufullstendig setning. Endret 11. desember 2007 av Wadjet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå