Gå til innhold

Da gjorde kroppen min det igjen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og hva spiste du resten av dagen? Hadde du brukt spesielt mye energi? Har du sterke blødninger under mensen? Er du veldig stresset for tiden (eksamens nerver, mye ekstra på jobb)? Sov du godt i natt?

I tenårene svimte jeg i en periode av hver første dag av mens - jeg hadde også da jernverdier helt i kjelleren.

Fryser du mye - vanskelig å holde varmen? Klør du på beina? Er du også veldig trøtt? Dette er også symptomer på jernmangel.

Jeg spiser litt dårlig for tiden (mangel på matlyst), men har jo ikke alltid gjort det..

Ikke mer stresset enn resten av året :(

Sov veldig godt i natt :)

Ikke så sterke mensblødninger lenger (p-piller) selv om den varer i en hel uke :(

Tror ikke jeg fryser mer enn vanlig, eller jo, kanskje på fingrene, føttene og på nesa, men ikke resten av kroppen :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis legen ikke sjekket jernlager så hadde det vært en idé å få sjekket ja? Nevnte du forresten besvimelsene for legen eller ba du bare om å få sjekket for evt. "mangler" i blodprøvene. Har selv hatt perioder med svimmelhet og nestenbesvimelse om morgenen når jeg har hatt lave jernlager, men det med magesmerter er ukjent i den sammenhengen. Jeg har imidlertid opplevd å bli litt kvalm før kaldsvetten og svimmelheten kommer.

Besviming var direkte grunnen til at legen tok blodprøver, så det var nevnt ja ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg spiser litt dårlig for tiden (mangel på matlyst), men har jo ikke alltid gjort det..

Ikke mer stresset enn resten av året :(

Sov veldig godt i natt :)

Ikke så sterke mensblødninger lenger (p-piller) selv om den varer i en hel uke :(

Tror ikke jeg fryser mer enn vanlig, eller jo, kanskje på fingrene, føttene og på nesa, men ikke resten av kroppen :klø:

Dette ligger i spisingen din. Og mest sannsynlig i jernmangel. Jernmangel måler man ved et lite risp/stikk i fingeren hos lege.

Hvis du ikke gidder turen til lege men har lyst å anta at det er jernmangel: spis grønne grønnsaker til ALLE måltider. Agurk og salatblader på skiven, leverpostei med rødbeter på. Spis storfekjøtt og makrell til middag. Hvalbiff og lever er også svært gode jernkilder. Og spinat.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ikke ta jerntabletter uten å ha fått fastslått jernmangel hos lege.

Skrevet
Dette ligger i spisingen din. Og mest sannsynlig i jernmangel. Jernmangel måler man ved et lite risp/stikk i fingeren hos lege.

Men skal man måle jernlager må det litt kraftigere kost til. Da tas blodprøvene fra armen.

Skrevet

det er ikke alt i verden som kan måles med blodprøver, alle her er veldig opphengt i det ser jeg. og mat. får anta at du spiser greit da, ellers hadde du kanskje skjønt selv at dette var problemet?

noe som kan være aktuelt er epilepsi? man trenger ikke å ha anfall med risting og være borte i mange timer, men det du beskriver med å bare bli borte kan godt være epileptisk..ikke alle leger tenker på alt hver gang, spør han eller hun om det kan være akurat det?

Skrevet
det er ikke alt i verden som kan måles med blodprøver, alle her er veldig opphengt i det ser jeg. og mat. får anta at du spiser greit da, ellers hadde du kanskje skjønt selv at dette var problemet?

noe som kan være aktuelt er epilepsi? man trenger ikke å ha anfall med risting og være borte i mange timer, men det du beskriver med å bare bli borte kan godt være epileptisk..ikke alle leger tenker på alt hver gang, spør han eller hun om det kan være akurat det?

Har en mor som har gått videreutdanning innen epilepsi, så ikke for å utelukke det, men kanskje hun ville "skjønt" det? Eller? Og er det vanlig å bare ha epilepsianfall på et tidspunkt på dagen da? Tror ikke det er det.. Stoler på Milkyway sin (ufarlige) forklaing, mangel på energi, siden det er lenge siden jeg har spist mat :tunge1:

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg var slik når jeg manglet jern.

Fikk volsom kvalme, med svette og svimte av. Spesielt om morgenen. Etter en jern-kur på en måned avtok det.

• 4 måneder senere...
Skrevet

For meg høres dette ut som diabetes 2. Det kan være du har lavt blodsukker og dermed får hypoglykemi, altså føling. Siden moren din har det er det også større sjanser for at du kan få det, fordi det er arvelig. Men hvis hun målte blodsukkert ditt og det var normalt er det nok liten sjanse for diabetes. Det kan være mye forskjellig. F.eks. en type epilepsi, eller rett og slett stress. Så lenge du er ærlig med deg selv om at du spiser godt, så skal det ikke være matmangel, men jeg ville anbefalt en tur til til legen og snakket med han/hun om dette og forklart situasjonen godt og bedt om flere prøver. Hvis ikke kunne du jo forsøkt noe alternativt.

Håper du finner ut av det. Lykke til!

Gjest Sativa
Skrevet

Det som skjer helt fysiologisk i kroppen din, er at hjernen din oppdager at den av ulike årsaker får for lite oksygen. Evt tror den bare den får for lite.Den enkleste måten å få blod til hodet på, er å legge seg ned, dermed prøver hjerne å få deg til å flate ut ved å la deg besvime. Kvalmen og magesmertene er der av samme årsak, for å få deg ned i vannrett stilling. Jeg opplever fra tid til annen det samme, men hos meg skyldes det anfall av panikkangst. Det kan det jo gjøres hos deg også så klart, det kan skje alle.

Skrevet

Jernmangel kanskje??

Skrevet

Uff, kjenner meg igjen ja...

Hos meg er det plutselige fall i blodtrykket som gjør det. Oppstår gjerne i perioder med lite/dårlig mat, stress, lite søvn osv. Føler ikke ta jeg har fått så voldsomt mye hjelp av legen min med det...

Havnet på sykehus da jeg var på ferie en gang. Da hadde jeg så lavt blodtrykk at hotellegen ikke kunne finne pulsen min. Ble hentet i ambulanse og greier.. Fikk beskjed om at jeg hadde svært lavt blodtrykk. Da jeg kom hjem til Norge igjen, dro jeg til kvakksalverlegen min og fortalte hva som hadde skjedd. Han brukte 30 sek på meg ved å måle blodtrykket mitt, og fortalte meg at det var helt normalt...

Den var den nye legen min som fortalte meg at det kom av plutselige fall, og at det derfor ikke kan måles som svært lavt hele tiden. Beste måten å unngå det på er å spise godt og regelessig, sove godt og regelmessig, trene godt og regelmessig og stresse så absolutt lite som mulig. For meg funker det i perioder, men så havner jeg inn i dårlige perioder hvor alt går i vasken. Da svimler det raskt for meg, men jeg klarer stort sett å ta meg i mot i bord/stoler når det svartner for meg, så det er lenge siden jeg har besvimt skikkelig. Desverre, må jeg nesten si, for jeg driver nok litt rovdrift på meg selv...

Vanskelig når man ikke får klare beskjeder hos legen, synes det er vanskelig å vite hva man skal ta seg til/ hvordan man skal forholde seg til det.. Pga et hav av andre helseplager også, er jeg vel heller ikke overbevist om at plutselige fall i blodtrykket er den primære årsaken her...

Uansett, spis etter klokka dersom det er vanskelig for deg å huske på å spise.

Feks:

Frokost

Mellommåltid

Lunsj

Mellommåltid

Middag

Melommåltid

Kveldsmat

Når du trenger det: frukt/nøtter/knekkebrød/brød

Spis mat som varer lenge, som feks havregryn, skikkelig grovt brød, egg, tunfisk, avocado etc

Personlig MÅ jeg ha mat hver 2-3 time. Utrolig slitsomt, spesielt når man er sammen med folk som kun klarer å se seg selv, og har null forståelse for at noen trenger mat såpass regelmessig..

Du kan jo evt snakke med en ernæringsfysiolog?

Klarer du å slappe av når du skal slappe av, eller stresser du da også?

Holder du deg fysisk aktiv? Innenfor dine rammer?

Jeg merker at jeg blir dårlig når jeg pusher meg selv for lite, og når jeg pusher meg selv for mye. I løpet av snart 30 år har jeg enda ikke kalrt å finne en balanse, så finner noen hemmeligheten, PLEASE SHARE!

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...