Gå til innhold

norgesglass eller lignende

Gjest Gjest_melina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_melina_*

Noen som vet om steder hvor de selger glass som ligner på norgesglass? IKEA har jo, men de er utsolgt og regner ikke med å få de inn før på nyåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruktbutikker har ofte norgesglass. Jeg har vært å kjøpt der, og eventuelt visst du kjenner noen gamle mennesker som er flinke til å ta vare på alt har de helt sikkert norgesglass stående. Jeg har samla meg opp mange opp gjennom tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesglass i forskjellige varianter (Med unntak av noen få som er sjeldne) får du nærmest "slengt etter deg" hos brukthandlere. De selger visst ikke særlig godt og hvis de ikke har dem stående fremme, kan du spøree siden de ofte har noen kasser stående som de ikke riktig vet hva de skal gjøre med.

Gummien (Også kalt syltestrikk) er som regel råtten, men det er fremdeles vanlig handelsvare.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg så noe lignende de som er på IKEA på Pytt i panne.. Hvor like de er norgesglass kan jeg ikke akkuratt si noe om, siden jeg har liten peiling på norgesglass samt ikke gikk bort for å se på dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Leo: Hvilke varianter er sjeldne?

Jeg har f.eks. noen fra Drammen glassverk som visstnok ble produsert i en kortere periode og som er langt mer dekorative enn vanlige Norgesglass som ble produsert i hopetall og på forskjellige glassverk gjennom flere tiår. Desverre finner jeg ikke noe bilde, men de er i grønt glass og har en stilisert løve på siden og på lokket. Voldsomt verdifulle er ikke disse heller, men de koster gjerne 40 - 50 kroner for et glass og det er sjelden jeg finner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på Løveglass?

Linken din viser ikke til noe bilde, men jeg finner et løveglass der.

150,- uten lokk er forresten langt over hva jeg har betalt for mine.

Endret av Vilya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_manja_*

Åhlens har noen fine glasskrukker som er noe lignende norgesglass. De finnes i forskjellige størrelser, men er mer firkantet enn runde men såpass fine at jeg skal kjøpe og ha kaker i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Løveglass?

Linken din viser ikke til noe bilde, men jeg finner et løveglass der.

150,- uten lokk er forresten langt over hva jeg har betalt for mine.

Det er nok en variant av løveglass, ja! (Her er forresten bildet jeg forsøkte å linke til). Og med sjeldne så mener jeg ikke sjeldne som i svært uvanlige, men de ble laget i langt færre eksemplarer enn de vanlige Norgesglassene som man regner med ble laget i 75.000.000 eksemplarer. De er som nevnt også mer dekorative enn vanlige Norgesglass og sikkert derfor også mer ettertraktet.

Jeg hadde for øvrig heller ikke betalt 150 kroner for ett av disse glassene og spesielt ikke uten lokk. Mine har jeg stort sett 40 - 50 kroner for, men da har de hatt lokk, metallbøyle og strikk intakt.

De fleste butikker som selger glass og kjøkkenutstyr har rimelige glasskrukker i forskjellige varianter. Nille, Europris og diverse andre butikker som selger "ymse" kan også være steder det kan være verdt å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...