evilla Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Har noen "fotgraf" bilder som en bekjent av oss har tatt i et hjemmelaget "studio". Målet var å få helt lys bakgrunn. Men siden vi bare hadde en blitz fikk vi kun lys bakgrunn rundt hodene våre, noe som jo var det viktigste. Men noen av disse bildene vil vi ha i hel-figur, og rundt beina ser vi tøyet som vi stod på. Kunne tenkt oss å ha lys bakgrunn her også, samme som rundt hodene... Nå er jeg ikke veldig kjent i photoshop. Men jeg har klart å lage hvit bakgrunn overalt. Men da ser det jo ut som vi står i løse lufta...da er det nok finere om en hadde en skygge nederst, eller at det bare er litt mørkere her. Noen som vet hvordan en kan få til dette i photoshop? Det må være noe litt enkelt, da jeg ikke har noe særlig peiling i ps.
Ponine Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Nå er ikke jeg noen ekspert, men kan jo prøve =) Hva med å lage en litt mørkere lysfarge enn den du allerede har, som gulv? Så trekker du dette gulvet ca opp til midt på leggene? (bruk "feather" for å unngå for skarp og unaturlig kant) Men jeg tror det kan bli litt vanskelig, iallefall med tanke på blitzen. Dere burde nok heller ikke brukt blitz i det hele tatt, dette hadde nok blitt et bedre utgangspunkt for photoshop. Da hadde iallefall hele figuren deres hatt samme lysnyanse.
evilla Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2007 Takk for gode tips. Nå har ikke jeg noe peiling på blitzer, jeg er bare den som er på bildet Men hvis jeg ikke har forstått helt feil så tror jeg vi måtte ha blitzen for å få en lys og fin bakgrunn. Og det har vi fått også, rundt hodene våre er det en veldig fin bakgrunn. Men jeg har prøvd som du sa å lagt på en litt mørkere nyanse nederst på bildet. Men det er den kanten som ikke blir fin ja, så feather, hvor finner jeg den? Den skal jeg prøve!
evilla Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2007 Jeg har prøvd brusher med lav opacity, men det blir ikke bra uansett hvor mye jeg prøver..
Annie Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Har du picasa? Der er det en del funksjoner du kanskje kan bruke. Last ned HER
Nausicaä Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Om du har mulighet for å legge ut en kopi av bildet. www.bildr.no er et greit sted å gjøre det på. (Tegn gjerne over ansiktene på de i bildet). Så kan det kanskje være lettere å hjelpe deg.
evilla Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2007 http://bildr.no/view/129768 http://bildr.no/view/129765 Her er to av bildene. På det bildet med brud og brudgom så har jeg klart å lage det hvitt rundt hele bildet. Men sliter med å få det litt mørkere nederst. På det med bare bruden så sliter jeg litt med å klippe/farge rundt kjolen, da sløret gjør det litt vanskelig...
Ponine Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Hvis du markerer det du skal klippe ut, så høyreklipper du før du trykker delete, da skal det komme opp en meny hvor feather er et av valgene. Trykk da feks 2px, da vil ikke utklippinga se så skarp ut =) Jeg trodde det var ansiktene/overkroppene deres det var blitz på jeg, men det ser jo ut som det kun er på bakgrunnen og da skal det nok ikke være noe vanskelig. Skulle gjerne hjulpet deg, men har ikke photoshop tilgjengelig akkurat nå..
Annie Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Ta en kopi av bilde først, sånn at du ikke ødelegger det..
evilla Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2007 Ta en kopi av bilde først, sånn at du ikke ødelegger det.. Jeg har lagret originalfilene flere plasser ja. Så jeg har mange backup'er
evilla Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2007 Hvis du markerer det du skal klippe ut, så høyreklipper du før du trykker delete, da skal det komme opp en meny hvor feather er et av valgene. Trykk da feks 2px, da vil ikke utklippinga se så skarp ut =) Jeg trodde det var ansiktene/overkroppene deres det var blitz på jeg, men det ser jo ut som det kun er på bakgrunnen og da skal det nok ikke være noe vanskelig. Skulle gjerne hjulpet deg, men har ikke photoshop tilgjengelig akkurat nå.. Mulig det bare er blitz på bakgrunnen ja, ikke vet jeg, men jeg vet det var for å få lys bakgrunn. Så kan nok stemme det. Skal prøve å klippe ut og bruke feather funksjonen. Men den bruker jeg vel når jeg klipper ut selve bakgrunnen. Og lager den lys overalt. Men når jeg da skal legge på litt mørkere nederst, må en ikke da bruke malerkosten og male det litt mørkere? Det er da jeg ikke klarer å få en fin overgang..
Ponine Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Mulig det bare er blitz på bakgrunnen ja, ikke vet jeg, men jeg vet det var for å få lys bakgrunn. Så kan nok stemme det. Skal prøve å klippe ut og bruke feather funksjonen. Men den bruker jeg vel når jeg klipper ut selve bakgrunnen. Og lager den lys overalt. Men når jeg da skal legge på litt mørkere nederst, må en ikke da bruke malerkosten og male det litt mørkere? Det er da jeg ikke klarer å få en fin overgang.. Hvis du trykker på malerkosten, for å så høyreklikke på bildet skal det komme opp en slags meny der du endrer størrelsen osv på kosten. Denne menyen ligger vel oppe i margen til venstre også hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis du trykker deg litt nedover på lista der så skal det være flere koster som ikke er så "skarpe" i kantene. Prøv å bruk en av de! Men ikke ta helt av med uskarpheten da, da ser det unaturlig ut igjen Nå klør det litt in fingrene her kjenner jeg, kanskje jeg skal logge på den andre pcen som har photoshop
Annie Skrevet 11. desember 2007 #13 Skrevet 11. desember 2007 Hvorfor prøver du ikke Picasa og lager et uklart omriss?
Annie Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 Eksempelbilder: Før Etter Her er det brukt Picasa.
RedFox81 Skrevet 13. desember 2007 #15 Skrevet 13. desember 2007 Hei, nå vet jeg ikke om du enda har det problemet, og hva er det du prøver å få til. Men hvis du vil bare ha gradvis mørkere bakgrunn og /eller en skygge nederst, så her er svaret: http://www.oman3d.com/tutorials/photoshop/..._background.php Håper det hjelper! også en tips om å gjøre det hvitere rundt: når du kommer nærmere deg selv/kjolen på bildene, og bruker Eraser tool, sett ned Opacity fra 100 til noe mindre, og bruk Air Brush som source (alle de valgene er oppe over bildet), da får du ikke så skarpe kanter rundt deg selv. Lykke til! Personlig syns jeg at photoshop er kjempegøy! :rødme:
evilla Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 13. desember 2007 Hvorfor prøver du ikke Picasa og lager et uklart omriss? Takk for tips. Men jeg ønsker å bruke photoshop da det er det programmet jeg har og det jeg liker best. Syns photoshop er helt genialt og ønsker å lære MYE mer i det programmet. Og sånne diffuse kanster syns jeg ikke ble så fint på et brudebilde, jeg har prøvd med sånne diffuse kanter i photoshop også, men syns ikke det ble så bra. Dette er et brudebilde som skal rammes inn og henges på veggen. Vil helst at det skal se ut sånn som det er, bare med lik bakgrunn (og litt mørkere nederst).
evilla Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 13. desember 2007 Hei, nå vet jeg ikke om du enda har det problemet, og hva er det du prøver å få til. Men hvis du vil bare ha gradvis mørkere bakgrunn og /eller en skygge nederst, så her er svaret: http://www.oman3d.com/tutorials/photoshop/..._background.php Håper det hjelper! også en tips om å gjøre det hvitere rundt: når du kommer nærmere deg selv/kjolen på bildene, og bruker Eraser tool, sett ned Opacity fra 100 til noe mindre, og bruk Air Brush som source (alle de valgene er oppe over bildet), da får du ikke så skarpe kanter rundt deg selv. Lykke til! Personlig syns jeg at photoshop er kjempegøy! :rødme: Åh, genialt!! Akkuratt det jeg trengte hjelp til. Denne tutorial'en var helt fantastisk. Tusen takk for tipset! Ja det er det jeg har gjort, jeg har zoomet veldig godt inn. Og hatt en lavere opacity for å få en fin kant. Men det jeg gjorde først var ikke med eraser tool, men jeg brukte brush med rett farge og farget bakgrunnen hvit. Det funket også ganske bra. Men da fikk jeg ikke til å legge på skygge nederst i bildet. Så jeg ser jo at måten å få det til på er å klippe ut oss, og fjerne all bakgrunn, for så å legge på ny bakgrunn med skygge nederst. Sånn som på denne tutorial'en. Men det er veldig vanskelig å klippe oss ut syns jeg. Veldig vanskelig å få fin kant når en klipper ut. Men det går jo an å rette litt på i ettertid. Skal hvertfall fylle denne tutorial'en nå å se om jeg får det til Elsker også photoshop!! Og syns det er fantastisk morro å lære noe nytt :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå