Gå til innhold

Er katten min alvorlig syk? =(

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Katten min er syk igjen,IGJEN!!! :gråte: Syns så synd på lille ulykkes-pusen min,så håper noen kan svare meg på dette; gutten min (på 2 år og ca 8 måneder) ble kastrert i september (igjen,etter at de ikke gjorde det ordentlig første gangen,noe vi ikke fant ut før i sommer). Han har aldri vært en stor katt og veide 4 kilo,frem til vi fikk en ny liten pus. Da gikk han opp nesten en kilo i løpet av 3 uker (FØR han ble kastrert,fordi han var syk og kunne bare være inne de ukene. Dermed spiste han opp maten til lillepus da vi var på jobb). Nå veier han omtrent det samme,kanskje 5,5 kilo,men ikke noe mer enn det. Ganske uvant i grunn,for jeg syns han ser så stor ut (vet ikke helt hva en katt SKAL veie i den alderen?!?). Men saken er,den siste uken har han vært så tett. Han puster litt dårlig,som om han er tett i nesen,og det virker som om han puster med brystkassa og ikke magen. Syns det har blitt værre for hver dag,så nå begynner jeg å bli redd for han. Kan det være at han bare er forkjøla og tett i nesa? Eller kan det være noe annet -isåfall,hva? Har han rett og slett blitt for tjukk? (jeg har blitt flink til å gi pusene riktig mat hver for seg,så storepus ikke spiser hele tiden) Håper noen kan hjelpe meg...

Endret av SynneMarie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring med en gang til dyrlege akutten på veterinærhøyskolen i oslo :) Spesielt siden han puster rart..

Tlf 820 90 102, så får du svar på hva det kanskje kan være med en gang! :) De har "nattåpent" Det koster litt å ringe dit, men det er verdt det for at pusen din kan få hjelp fortest mulig :)

Skrevet

Hvis du ringer og får svar, skriv hvordan det gikk da :) Eller hva svar du fikk...Lykke til, håper de kan hjelpe pusen din og deg!:)

Skrevet

Dyrlegen hadde en akutt-pasient og kunne ikke prate lenge. Men ho sa ihvertfall at hvis han ikke hev etter pusten og var veldig slapp,så skulle jeg se an. Så da får jeg gjøre det. Pus ville ut nå,og virker ikke slapp,så det er jo bra. Han er bare så tett i nesa,så det piper når han puster. Men kanskje han bare er forkjøla,katter kan vel bli det,eller? (er forresten 5-5,5 kilo mye for en katt på 2,8 år? bare litt nysgjerrig :sjenert: ). Tusen takk for svar,skytte :klemmer:

Skrevet

Ja, tror nok katter også kan bli forkjølet. Har hatt mest hunder jeg da, og de blir alltid forkjølet på denne tiden av året faktisk :forkjola:

Godt og holde et øye med de, så det ikke utvikler seg videre til lungebetennelse osv. Men for sikkerhets skyld kan du jo bestille en time hos din dyrlege?:) Så er du på den sikre siden :) vet ikke så mye om vekt på katt, men kanskje noen på canis forumet kan hjelpe deg med det? :)

Gi en stoor kos til pusen fra meg :)

Skrevet
Ja, tror nok katter også kan bli forkjølet. Har hatt mest hunder jeg da, og de blir alltid forkjølet på denne tiden av året faktisk :forkjola:

Godt og holde et øye med de, så det ikke utvikler seg videre til lungebetennelse osv. Men for sikkerhets skyld kan du jo bestille en time hos din dyrlege?:) Så er du på den sikre siden :) vet ikke så mye om vekt på katt, men kanskje noen på canis forumet kan hjelpe deg med det? :)

Gi en stoor kos til pusen fra meg :)

Det skal jeg gjøre,tusen takk :klemmer: jeg skal til dyrlegen med lille-pus for å ta vaksine denne uka,så da tar jeg med storepus også. Har allerede ordnet det,men fikk så vondt av han i dag,så jeg måtte bare spørre her på forumet :)

Skrevet

Er det ikke noe som heter katteinfluensa som er veldig farlig for katter?

Skrevet
Er det ikke noe som heter katteinfluensa som er veldig farlig for katter?

Katteinfluensa eller fugleinfluensa tenker du på?

Skrevet
Katteinfluensa eller fugleinfluensa tenker du på?

Eh..jeg tenker på katteinfluensa - det er vel ikke ei papegøye du har? :klø:

Jeg hadde iallefall ikke sluppet den ut før den hadde blitt frisk eller vært hos dyrlegen.

Skrevet
Eh..jeg tenker på katteinfluensa - det er vel ikke ei papegøye du har? :klø:

Jeg hadde iallefall ikke sluppet den ut før den hadde blitt frisk eller vært hos dyrlegen.

neida,han var katt sist jeg sjekka :fnise: men en katt kan få fugleinfluensa (har jeg fått beskjed om ihvertfall). Sjekka opp katteinfluensa på goggle nå,men ingen av symptonene stemmer. Han nyser ikke,han er ikke slapp,han har ikke feber,han har ikke gugg eller lignene som renner fra nese eller øyne. Det er "bare" at han er tett i pusten. Mulig jeg er pinglete altså,men det høres jo så ubehagelig ut :sjenert::tristbla:

Skrevet
neida,han var katt sist jeg sjekka :fnise: men en katt kan få fugleinfluensa (har jeg fått beskjed om ihvertfall). Sjekka opp katteinfluensa på goggle nå,men ingen av symptonene stemmer. Han nyser ikke,han er ikke slapp,han har ikke feber,han har ikke gugg eller lignene som renner fra nese eller øyne. Det er "bare" at han er tett i pusten. Mulig jeg er pinglete altså,men det høres jo så ubehagelig ut :sjenert::tristbla:

Jamen vi har ikke fugleinfluensa her i Norge skjønner du.

Jeg hadde uansett ikke sluppet den ut før den var frisk. Ikke tale om heller.

Skrevet

Du er ikke pinglete, ingenting er verre enn og se/høre at alt ikke er som det skal med dyret sitt!:) Godt dyrlegen kunen svare da, så får du ta med begge når du har timen :)

Good luck :blomst:

Skrevet

Stemmer,vi har ikke fugleinfluensa her vi :rodme: nå følte jeg meg ikke akkurat smart her :sjenert::fnise: men jeg slapp han ut i stad...nå kommer jeg ikke til å få sove før han kommer inn vet jeg :tristbla:

Skrevet
Du er ikke pinglete, ingenting er verre enn og se/høre at alt ikke er som det skal med dyret sitt!:) Godt dyrlegen kunen svare da, så får du ta med begge når du har timen :)

Good luck :blomst:

Takk for det :)

Skrevet
Stemmer,vi har ikke fugleinfluensa her vi :rodme: nå følte jeg meg ikke akkurat smart her :sjenert::fnise: men jeg slapp han ut i stad...nå kommer jeg ikke til å få sove før han kommer inn vet jeg :tristbla:

Kan du ikke gå ut og finne den da?

Skrevet
Kan du ikke gå ut og finne den da?

Har vært og ropt etter han,men vi bor rett ved skogen,så det er ikke bare bare å løpe rundt etter han. Men heldigvis pleier han ikke være ute så veldig lenge av gangen lenger,så det er bare å vente til han kommer og banker på stuevinduet (ja,han gjør faktisk det-banker,ikke skraper :fnise: )

Skrevet
Har vært og ropt etter han,men vi bor rett ved skogen,så det er ikke bare bare å løpe rundt etter han. Men heldigvis pleier han ikke være ute så veldig lenge av gangen lenger,så det er bare å vente til han kommer og banker på stuevinduet (ja,han gjør faktisk det-banker,ikke skraper :fnise: )

Fine pusen. :)

Skrevet
Fine pusen. :)

Det er det ingen tvil om at han er nei :)

Skrevet

Da var han inne igjen... flinke pusen :):) Det var jammen godt. Da blir det dyrlegen i morra tidlig :)

Skrevet

Håper du får god hjelp hos dyrlegen da.

Jeg hadde forresten ikke sluppet ut pusen hvis han var så synlig forkjøla som du beskriver her. Det er som med oss mennesker - vi bruker lenger tid på å bli friske hvis vi blir våte og kalde i mellomtida.

Vekta hans er det umulilg å si noe om, siden katter er forskjellige akkurat som hunder (om ikke så mye). Spør dyrlegen hva de rekner som riktig vekt på pusen din. Du skal kunne kjenne litt ribbein, og han skal ikke ha hengemage. Kroppen skal være fast og fin. Faktisk er det sunnere med litt for lite enn litt for mye. Men 5,5 kg er ikke mye helt generelt. Mange hanner veier mye mer enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...