Gjest Grymarie Skrevet 16. april 2003 #1 Skrevet 16. april 2003 Hva gjør du når du skal bestille noe på polet (vanlig pol ikke de med selvbetjening)? Jeg pleier ALLTID å ha med meg en prisliste og peke på det navnet jeg vil ha og sier f.eks jeg vil ha to slike, takk.... Hva gjør dere? Jeg peker i prislista fordi mange ting i katalogen har vanskelige utlandske navn og de bak kassa vet kanskje ikke om alt de har? Hva gjør dere?
Labella Skrevet 16. april 2003 #2 Skrevet 16. april 2003 Nå handler jeg som oftest på selvbetjent pol, men før, og hvis jeg en sjelden gang er på et "gammeldags" pol bruker jeg litt forskjelige strategier. Skal jeg kjøpe noe jeg ikke vet hvordan uttales peker jeg i prislista, men ofte ber jeg betjeningen om råd. Sier jeg skal ha en vin i spesifisert prisklasse(som oftest billig :blunke: ) som passer til det den skal brukes til. På den måten får jeg mulighet til å prøve noe jeg ikke har smakt før, blir sjelden skuffet - de som jobber på polet har god greie på vin :D
Bertha Skrevet 16. april 2003 #3 Skrevet 16. april 2003 Hvis jeg vet hva jeg skal ha og ikke aner hvordan det uttales, så peker jeg i prislista. Gir blaffen i om noen synes det er morsomt eller ikke. Det viktigste er at jeg får den vinen jeg vil ha. Hvis du er litt observant i polkøen, så ser du at "alle" andre også gjør det. Ikke fullt så flaut da Dessuten er det ikke flaut å spørre betjeningen om råd. Det er jo en av grunnene til at de er der, fordi at menigmann ikke kan alt om vin. Lærerikt er det også, å høre råd fra de som kan det. Men jeg foretrekker selvbetjeningspol, hvor jeg kan vandre rundt og se på egenhånd.
Gjest Liten Skrevet 16. april 2003 #4 Skrevet 16. april 2003 he he.... kjenner meg litt igjen her, ettersom jeg ikke snakker et kløyva ord fransk og det står mer enn rimelig skralt til med kunnskapene i andre vinspråk som spansk og italiensk også.... Noen ganger peker jeg i lista, mens andre ganger havner jeg i lengre diskusjoner med den hyggelige mannen bak disken. Han har det nemlig med å spørre hva jeg skal bruke vinen til og kommer med forslag i hytt og pine samtidig med at han gjerne spør litt om hvordan jeg lager ting og tang på matfronten og noterer seg nye kombinasjoner - med andre ord et gjensidig nytteforhold!
Gjest ButtHead Skrevet 17. april 2003 #5 Skrevet 17. april 2003 Jeg har bare handla på selvbetjeningspol, heldigvis Men hvis jeg en gang må handle på et såkalt vanlig pol, tror jeg nok jeg kommer til å prøve å lese opp fra prislista det jeg skal ha. Er ikke sikkert jeg uttaler riktig, men :D
Mrs. K Skrevet 17. april 2003 #6 Skrevet 17. april 2003 Det er sandelig heller ikke alle som jobber på Polet som kan fransk, spansk eller italiensk :blunke: Hilsen Trille som vet at h'en er stum på fransk
Gjest Kinga Skrevet 17. april 2003 #7 Skrevet 17. april 2003 Har selv jobbet på Polet før tiden med selvbetjeningspol kom. Det at kunden finner fram hva h*n vil ha i pollisten, er utrolig praktisk og tidsbesparende! (Polet er jo kjent for lange køer til tider). Det er så mye lettere å finne fram til riktig vare med en gang; man slipper å bla i listen for å forvisse seg om at man har forstått hverandre, man kan kjapt sjekke vha varenummeret om varen er inne o.l. Hvis du lurer på hvordan et navn uttales, er det bare å spørre, selv om du har funnet fram til vinen i listen allerede. Å ikke vite hvordan ting uttales er slett ikke flaut! Vibeke
Gjest Lea Skrevet 17. april 2003 #8 Skrevet 17. april 2003 Jeg er flink til å beskrive flasker jeg . Min ynglingsvin har nemlig en ganske spesiell flaske og et navn som er umulig for meg å huske. Ellers kjøper jeg stort sett kjente og billige hvitviner (synes at de er best). Reiler er jo lett å si.. det samme med Blue Nun og Happy Cat. Har pekt en god del i prislista også jeg.. synes ikke at det er flaut i det hele tatt. Gir blaffen i om andre ler av meg jeg.
monja Skrevet 17. april 2003 #9 Skrevet 17. april 2003 Skal jeg ha bare en vin med merksnodig navn peker jeg i prislista, men skal jegha mange ulike viner hender det at jeg skriver det ned på en lapp. Det er så lett atte..... Har aldri vært flau over det....
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. april 2003 #10 Skrevet 17. april 2003 Hvis jeg skal til ett pol som ikke er selvbetjent pleier jeg å ha det litt gøy med de som jobber der- særlig "de eldste" som liker å tro at de kan alt, samt de "hippe kule gutta". Jeg uttaler navnet på det jeg skal ha på perfekt frank/spansk/italiensk og får skjekket både språkkunnskap og reaksjonsevne samtidig og når jeg får det jeg skal ha er jeg vennligheten selv. Minnie
Gunilla Skrevet 17. april 2003 #11 Skrevet 17. april 2003 Det er ingen grunn til å være flau over at en ikke kan tre-fire språk flytende. Det er en ærlig sak å si hva man kan og hva man ikke kan! Kan du uttale navnet på fransk - flott - gjør det! Kan du det ikke, vel, i stedet for å late som, pek i lista/katalogen, betjeninga går raskt og enkelt, og alle er fornøyde. Ingen er eksperter på alt! (heldigvis). Fortsett å peke i lista, du! Det gjorde jeg også før vi fikk selvbetjeningspol her i byen.
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2003 #12 Skrevet 17. april 2003 Innlegget slettet. Fordi om du ikke noe å si, Gjest, så trenger du ikke komme med nedlatende innlegg av den grunn. Tusenfryd - moderator
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. april 2003 #13 Skrevet 17. april 2003 Det er jo ikke grunn til å beholde svaret på det innlegget jeg slettet heller, Minnie. Slettet. Tusenfryd - moderator
Gjest Gjesta Skrevet 17. april 2003 #14 Skrevet 17. april 2003 Når jeg handler på pol som ikke er selvbetjent, sier jeg rett og slett til h*n bak disken at jeg ikke helt vet hvordan det jeg skal ha uttales, men prøver likevel å si det sånn som jeg tror det skal sies. Man blir forstått! De som jobber på polet har hørt "ørten" varianter av uttale, og kjenner nok de fleste... Men et lite spørsmål til noen som vet: Hvordan uttales PASSOÃ?
Gjest Poirot Skrevet 17. april 2003 #15 Skrevet 17. april 2003 Men et lite spørsmål til noen som vet: Hvordan uttales PASSOÃ? Trodde det het passOa (med trykk på O'en)? Det sier iallefall jeg! Er forøvrig av den oppfattelsen at flere burde benytte pol-folka til fagkunnskap. Da får amn vin som passer bra til maten, og gjerne noe man ikke har smakt før. Voerspielvinen min går imidlertid på gammel vane!
MarianneE Skrevet 17. april 2003 #16 Skrevet 17. april 2003 Om ikke jeg uttaler navnet korrekt, så blåser jeg i det! Det viktigste er at jeg får det jeg skal ha!! Nå har vi selvbetjent pol her i byen, men ulempen der er at man kjøper gjerne litt mer enn planlagt..... :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2003 #17 Skrevet 17. april 2003 Kan dere ikke bestille drikkevarene på orginalspråket kan dere vel for faen bare holde dere til ØL
Gjest Diva Skrevet 17. april 2003 #18 Skrevet 17. april 2003 Hehe gjest. Godt humør kommer godt med MarianneE : Helt enig der,- jeg klarer ikke å holde meg unna å kjøpe "litt mer" enn det jeg opprinnelig skulle ha... Merkelig greie det der,- blir en sånn taxfreefølelse av å gå på selvbetjent pol. Vi drar omtrent alltid til Porsgrunn vi,- møe morsommære :D Jeg prøver å uttale navnet (etter to spinkle år med fransk på ungdomsskolen, kan jeg i allefall uttale noe...), og går det til hælv###, så gir jeg beng og bare flirer,- og hele situasjonen blir bare litt artig, faktisk. Er det helt gresk, peker jeg gjerne Ikke redd for det jeg
Gjest Virvel Skrevet 17. april 2003 #19 Skrevet 17. april 2003 Pol uten selvbetjening var før min tid, så jeg har aldri hatt det problemet. Men min mor har fått slite litt... Mormor sendte visstnok mamma på polet etter "saginakk" en gang - som viste seg å være Concorde. Stakkars mamma'n min...
Atmi Skrevet 18. april 2003 #20 Skrevet 18. april 2003 Jeg sier somregel. En rødvin med den skjeve toppen og en med boble flaska. Slår aldri feil, de vet akkurat hva jeg mener. Ellers spør jeg somregel dem bak disken. Eller beskriver flaska og fargen på etiketten så godt jeg kan dersom jeg ikke kan navnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå