Gjest Utlogget Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Selger en bolig uten å ha bodd der 12 av de siste 24 månedene må en skatte av fortjenesten. Spørsmålet mitt blir dermed hva en kan gjøre for at skatten blir minst mulig. Dette gjelder en leilighet som mine foreldre eier. De har aldri bodd i den, og har heller ikke noe ønske om å gjøre det. De ønsker å selge leiligheten om 1-3 år. Leiligheten har en markedsverdi på ca 2,4 mill, noe som gjør at de må skatte knappe 350.000,- (leiligheten har over dobbel verdi idag enn da de kjøpte den) For å minimere avgiftene så har de slik jeg ser det to muligheter: 1. flytte dit. Aller helst fysisk, men i hvertfall på papiret. Hvis de kun flytter på papiret vil de vel gjerne få spørsmål om hva de har gjort med huset de bor i og muligens bli gjennomskuet. 2. selge leilighet til meg for en sum som er lavere enn markedsverdi (de må da skatte noe av fortjeneste, men ikke like mye som om de skulle skattet i forhold til reell markedsverdi). Så bor jeg der ett år og selger, og slipper da å skatte av en evt. fortjeneste. Spørsmålet her er hvor mye under takst de kan selge til meg uten at det blir ansett som ett gavesalg. Da vil arveloven komme inn, og en ender opp omtrent like langt. Jeg har prøvd å finne svar rundt dette, men ser ingen klar løsning. Vi må nok ta kontakt med advokat når det nærmer seg uansett for å få det helt klart, men i og med at de ikke vet helt hvor lenge de vil sitte på leiligheten så tenkte jeg å forhøre meg litt her. Er det noen som har peilig på hva en kan gjøre? Hvor mye under takst kan en selge en bolig til nærmeste familie uten at det regnes som et gavesalg? Og er det evt. noen andre løsninger på problemet vi ikke har sett?
Frk Johansen Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Hva om de "separerer" seg, ikke på papiret engang men at en av de melder flytting til denne leiligheten mens den andre blir boende i huset? Alternativt faktisk ta ut separasjon, det er vel noe med hvor mange dager pr mnd man bør være i boligen også, jeg er usikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå