Tabris Skrevet 16. desember 2007 #21 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg setter min helse foran jobben. Jeg var selv sykemeldt i to uker pga utbrenthet. Ja, det fører til ekstra belastning på de som er igjen, men de må da ta ansvar for egen helse. Så lenge alle presser seg til det ytterste og vel så det, og lar privatliv og helse fare for at jobben skal bli gjort, så kan arbeidsgivere fortsette å med korte frister og høyt stressnivå for å tjene enda mer penger. Etter å ha jobbet fem år i oljebransen og sett kynismen på nært hold så har jeg ikke lenger noe til overs for å presse meg selv til jeg stuper bare for at de på topp skal tjene enda mer. Jeg gjør selvsagt en god innsats, og tar overtid når det trengs - men overtid skal være unntaksvis, ikke noe man kalkulerer med fordi man ikke vil ha utgiften med å ansette en til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. desember 2007 #22 Del Skrevet 16. desember 2007 En ting er ihvertfall helt sikkert - om dere hadde drevet for dere selv så hadde dere aldri i livet tatt ut sånne "pleie-meg-selv-dager-itilfelle-jeg-blir-altfor-stressa"-dager. Å si at arbeidsgiverne foretrekker at medarbeiderne gjør sånn stemmer ihvertfall langt ifra med min arbeidsplass. Der er jobb-betinget sykefravær noe som blir tatt svært alvorlig og som de prøver å unngå for enhver pris. Dersom jobben er så strevsom at man ikke holder ut uten slike "plei-meg-selv-dager" så bør man først og fremst ta kontakt med ledelsen og si ifra. Dersom dette ikke hjelper så bør man skifte arbeidsplass - det er helt sikkert ikke likt overalt. Og hvis det ikke hjelper å skifte arbeidsplass så bør man selvsagt seriøst vurdere å omskolere seg eller begynne med noe helt annet. På de fleste arbeidsplasser så blir det en stor merbelastning på andre når man er borte. Jobben må gjøres uansett og får man ikke vikar så må de andre på jobb trø til. På den måten så vil man da være en aktiv bidragsyter til at den onde sirkelen bare blir større og større - istedet for å ta et oppgjør med en gang man ser hvor det bærer hen. Så å ta sånne egenmeldingsdager for å hente seg inn kan mest sammenlignes med å tisse på seg for å bli varm .. det hjelper akkurat der og da - men vil bare være med på å gjøre alt mye verre i ettertid. Hvorfor siterte du innlegget mitt når du ikke var uenig? Ikke noe stress, vil bare forsikre meg om at jeg ikke ble misforstått. Jeg synes ikke det er greit å ta seg en sykedag fordi det er stress på jobb. På små avdelinger blir det veldig mye ekstra jobb på de som er igjen hvis en eller to blir borte. F.eks en avdeling på 3, hvor en er syk. Er ikke alltid man får tak i vikar, dessuten er bruk av vikarer dyrt. Tabris: Arbeidsgivere kalkulerer ikke med overtid fordi de ikke vil ansette en til. Overtidsbetaling er dyrere enn å ansette noen hvis man baserer seg på dette som en fast ordning. Har man en lederstilling derimot må man regne med masse overtid uten ekstra betalt, men til gjengjeld er jo disse stillingene mye bedre betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #23 Del Skrevet 16. desember 2007 I vår avdeling var vi tre stykker hvorav hun ene jobbet 1,5 overtid hver dag (frivillig) og både jeg og sjefen også jobbet overtid hver måned. Likevel gikk det et par år før vi fikk innvilget en deltidsstilling til i vår avdeling - og da hadde også arbeidsmengden økt, slik at det likevel ble omtrent den samme arbeidsmengden på alle likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. desember 2007 #24 Del Skrevet 16. desember 2007 Stress er ikke noe som inntrer akutt, men noe man gradvis blir verre av. Ergo har man tid til å gjøre noe med saken. Dialog med ledere, skifte beite, endre livsstil. Ergo er ikke stress egenmeldingsgrunnlag. Og ja - jeg jobber mye selv. Men jeg lar det ikke gå så langt at jeg blir syk av det - overtid jeg opparbeider meg tar jeg også ut i fridager, stort sett. Gjør flere det på den måten, synliggjør man bemanningsmangelen overfor ledelsen, og de får ut fingeren utrolig mye kjappere enn dersom man dekker over underbemanning med å jobbe til man stuper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå