Gjest Paaske Skrevet 16. april 2003 #1 Del Skrevet 16. april 2003 Rent bortsett fra i forplantningsmessig øyemed... ...er det slik at vi skal la oss styre av begjæret og la området nedenfor navlen være retningsgivende fremfor sunn fornuft? Dyrene følger sine instinkter og sanser til enhver tid. Som mennesker er vi utstyrt med intelligens og evne til å ta forholdsvis fornuftige valg. Hvorfor opptrår vi da som dyrene, og lar vårt kroppslige begjær råde over vår fornuft, klarsyn og dømmekraft? Nytelse og tilfredsstillelse av våre behov er blitt livets mål og mening. Åndselite og store tenkere gjennom alle tider, både i Østen og Vesten har oppfordret til - og selv stått for - avholdenhet. For å oppnå et snev karakter og ryggrad som menneske, bør en ha viljestyrke nok til å avstå fra en av de mest primale adferder naturen kan by på. Måtehold og disiplin er en dyd, og en forusetning for en høyere bevissthetsutvikling Hvorfor skal vi, som dyrene, følge våre primale instinkter og gi oss hen til kjødets lyster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 16. april 2003 #2 Del Skrevet 16. april 2003 Du MÅ jo ikke ha sex!!!! Men sex er jo den PERFEKTE måten å vise din kjære at du ar glad i ham/henne!!!!! OG det er jo "tørr-trening" i forhold til ev. barn!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zita Skrevet 16. april 2003 #3 Del Skrevet 16. april 2003 Fatter ikke hvordan du kan sette likhetstegn mellom sex og mangel på måtehold og disiplin? Sex = uten mulighet til å nå uante høyder på bevissthetsskalaen? Det får da være måte på. Tror sex er med på å utvikle et menneskes bevissthet i aller høyeste grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 17. april 2003 #4 Del Skrevet 17. april 2003 Sex er en måte å uttrykke kjærlighet på. Det er i hvertfall slik jeg ser på det. Det er nok noen som ikke er så nøye på hvem de hopper til sengs med, men de gjør det de mener er riktig og har ikke nødvendigvis noe med viljestyrke og karakter å gjøre. De fleste ser for eksempel på paven som en som bør være en stor tenker, ha fornuft etc, for ikke å snakke om å leve i sølibat. Sannheten er at veldig mange av pavene opp i gjennom tida har hatt elskere, både kvinnelige og mannlige, og masser av barn i tillegg. Så det er en viss forskjell mellom hva man ser på utsiden og hva som er virkeligheten. Jeg synes ikke en persons seksualitet skal ha noe med om en person blir vurdert som måteholden og disiplinert, det er alt for mange andre faktorer som burde ha større betydning enn om man har sex eller ikke, om man må også trekke inn det faktum at mennesker skjuler så mye og man misforstår så mangt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 17. april 2003 #5 Del Skrevet 17. april 2003 Sex er: * å vise kjærlighet til hverandre * å gi og å motta fysisk kjærlighet * å styrke samhørigheten mellom to kjærester, "lim" i forholdet * avkobling fra stress * nytelse * energigivende * helsebringende * nødvendig for å få barn * bra for å bygge opp sin selvtillit og selvrespekt * kilde til trygghet og glede * livsforlengende Sex er bra! (vel å merke god, trygg sex hvor de involverte ønsker det..) Det gir oss noe godt. Synes alt som jeg har listet opp er grunner til å ha sex. Jeg er ikke enig i at sex bare er rein egoistisk tilfredsstillelse av egne behov og mangel på måtehold. Men kanskje kan det føles sånn hvis man har hatt noen dårlige erfaringer og ikke fått oppleve dette positive? Så lenge sex skjer frivillig og ønsket, og begge (evt. alle...) har lyst og føler seg trygge, så er det bare positivt! (Hvis du spør meg!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mere Te Skrevet 17. april 2003 #6 Del Skrevet 17. april 2003 Ikke analysere sex vel! Seksualdrift er noe alle dyr/menensker besitter, det har med hormoner å gjøre, vi har forplantningstrang også er det fryktelig godt og vi føler oss herrrlige etterpå :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 18. april 2003 #7 Del Skrevet 18. april 2003 Skjønte ikke helt hva disiplin hadde med saken å gjøre ... Skammer du deg over din egen legning eller noe? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2003 #8 Del Skrevet 18. april 2003 Jeg er enig i mye av det Paaske skrev, jeg. Har inntrykk av at sex i mange tilfeller, særlig blant de unge kanskje, dreier seg om sex for sex'ens skyld...For å sette det litt på spissen, virker det nesten som om det har gått inflasjon i sex de senere årene... For meg betyr sex intimitet med min kjære, det å vise hverandre hengivenhet og kjærlighet...Det å kunne dele så fine opplevelser sammen gjør forholdet vårt enda mer spesielt og dyrebart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2003 #9 Del Skrevet 19. april 2003 Hvorfor må sex være så alvorlig? hvorfor skal lyster være noe man på død og liv må kjempe imot? Jeg mener, HVORFOR DET? På samme måten som hun i vannreklamen spør; hvorfor det? - etter å ha spurt servitøren om de har vann tappet fra breene på Nordpolen.... Hvorfor det? Sex er sex - og med en partner du fungerer godt sammen med er det ikke annet enn nytelse, og det frigjør hormoner som gir deg velvære etterpå også. Det er en rekke andre positive ting også som følger med sex, det er god mosjon, det frigjør endorfiner, det gjør at du ser yngre ut.......Så hvorfor lage styr om hvorfor og hva som er hensikten?? Fatter ikke hvor du vil jeg..... Sex er en deilig måte å vise partneren din hva du føler for ham/henne - men kan også godt være en herlig lek mellom to mennesker som rett og slett bare tenner på hverandre..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 21. april 2003 #10 Del Skrevet 21. april 2003 Vitsen med sex.... Å bli forenet med en kraft større enn seg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2003 #11 Del Skrevet 22. april 2003 jøss, sexysadie - er det såååå :o stort og alvorlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 22. april 2003 #12 Del Skrevet 22. april 2003 Ja, sex er Guds kraft på jorden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2003 #13 Del Skrevet 22. april 2003 okei ..... hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. april 2003 #14 Del Skrevet 23. april 2003 Ja, sex er Guds kraft på jorden Hehe...Var ikke klar over at jeg var SÅ religiøs.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 23. april 2003 #15 Del Skrevet 23. april 2003 .. og jeg får vel kanskje vurdere mitt livssyn.... - har inntill nå sett på meg selv som humanetiker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2003 #16 Del Skrevet 23. april 2003 Nå ble jeg brått betydelig mer positiv til gladkristne - i det minste skjønner jeg hvorfor de er glade... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine 80 Skrevet 24. april 2003 #17 Del Skrevet 24. april 2003 Ja, sex er Guds kraft på jorden Vell vell.. jesus come to mama!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå