Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest jauda
Skrevet
Jeg ønsker å jobbe i USA: Sier du at dette ikke mulig så fremt man ikke jobber som noe en amerikaner ikke kan gjøre selv?!

Du sier at det ikek er gitt at man får Green Card etter mange års arbeids i USA: Greit nok, men en annen her i tråden sa at man ikke kan jobbe uten arbeidstillatelse.

Det betyr altså at "arbeidstillatelse" ikke er det samme som "Green Card"?

Helt riktig:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestfrid
Skrevet
Hvem er disse menneskene som ukritisk går med på å gifte seg for at andre skal få bo der? Jeg mener, what's in it for them?

"Gleden ved å hjelpe en ukjent" er vel ikke nok her...?

Jeg kunne godt funnet på å gjøre det, dersom lønna er god nok:)

Det aller meste kan (dessverre) kjøpes for penger!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvis jeg har forstått det riktig, er det også en annen måte å få Green Card på.

Og det er om du har familie i USA.

Har forsøkt å finne info vedr dette, men er fortsatt ganske uklart.

Er det noen som kjenner til detaljene på dette alternativet? Hvor langt bak i slekten kan det være?

Noen nevnte at familen da må stille opp med en økonomisk garanti, nesten som kausjonist, for deg i USA. Dette er da for å hindre at folk kommer til USA, bare for å "drive dank".

Har funnet ut at min stefar har en niese og nevø der borte, og lurte på om det kunne være innenfor dette alternativet... Min mor og stefar har vært gift i 20 år, om det skulle ha noe å si.

Håper noen kanskje har noe info på dette :o)

Mvh

Erik

Skrevet

Jeg vet av tre som har dratt til USA for å jobbe i en kortere periode. Den ene var min onkel, som har en doktorgrad i elektronikk og ble headhuntet dit for å jobbe der i et år. Min tante var med, de gadd i en gang å prøve å søke om arbeidstillatelse til henne.

De to andre er et svensk par, hvor hun jobber i den svenske handelsbanken, som har avdelinger i USA, han jobber i et stort datafirma som også har avdelinger der borte. De skal jobbe der i to år, og de var altså allerede ansatt i disse firmaene i god tid før de dro til USA. Jeg vil anta at det blir enklere på denne måten, da firmaene kan søke om at noen de allerede har ansatt skal gjøre en spesifikk oppgave der borte, og deretter dra hjem igjen.

Skrevet
Hvis jeg har forstått det riktig, er det også en annen måte å få Green Card på.

Og det er om du har familie i USA.

Har forsøkt å finne info vedr dette, men er fortsatt ganske uklart.

Er det noen som kjenner til detaljene på dette alternativet? Hvor langt bak i slekten kan det være?

Noen nevnte at familen da må stille opp med en økonomisk garanti, nesten som kausjonist, for deg i USA. Dette er da for å hindre at folk kommer til USA, bare for å "drive dank".

Har funnet ut at min stefar har en niese og nevø der borte, og lurte på om det kunne være innenfor dette alternativet... Min mor og stefar har vært gift i 20 år, om det skulle ha noe å si.

Håper noen kanskje har noe info på dette :o)

Mvh

Erik

Det gjelder bare familiegjenforening med den du er gift med, eventuelt dine barn/foreldre.

Skrevet

Det var da som svarte... :sur:

Voldsomt vanskelig dette skulle være!

Noen som kjenner ei søt og gifteklar amerikansk jente??? :bryllup:

Hehe...

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har fått et løslig tilbud om en jobb som en form for Au-pair noen få uker fra en famile jeg kjenner til. Forutsetningen er at de får ordnet med lønn via forsikringsselskapet osv (det er snakk om et handicappet barn og ferieavlastning), og at jeg føler meg trygg på at jeg kan håndtere denne jobben. Jeg har lyst, og leker med tanken.

Men papirmessig sett, er dette et så håpløst prosjekt som det kan se ut som i denne tråden? Hadde jeg hatt bedre økonomi så kunne jeg gjort dette som en vennetjeneste, men slik det er nå så må jeg ha en viss kompensasjon for at det skal gå rundt. Familien har ikke mulighet til å lønne meg privat, så her må alt gjøres på "normalt"vis.

Skrevet
Jeg har fått et løslig tilbud om en jobb som en form for Au-pair noen få uker fra en famile jeg kjenner til. Forutsetningen er at de får ordnet med lønn via forsikringsselskapet osv (det er snakk om et handicappet barn og ferieavlastning), og at jeg føler meg trygg på at jeg kan håndtere denne jobben. Jeg har lyst, og leker med tanken.

Men papirmessig sett, er dette et så håpløst prosjekt som det kan se ut som i denne tråden? Hadde jeg hatt bedre økonomi så kunne jeg gjort dette som en vennetjeneste, men slik det er nå så må jeg ha en viss kompensasjon for at det skal gå rundt. Familien har ikke mulighet til å lønne meg privat, så her må alt gjøres på "normalt"vis.

det prosjektet der høres håpløst ut ja. Hvis du søker som aupair gjennom et selskap, så kan du få 1årig visum, fordi det er støttet av Department of State.

Du kan lese litt om det på STS-education, EF eller http://aupaircare.com/

Skal vel ikke være helt umulig å ha funnet familie selv, men både du og familien må være gjennom programmet og firmaet.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Skrev nettop mail til den amerikanske ambasade og spurte.

Det jeg fikk i svar var; at jeg må først få meg jobb, og så må den bedriften som har annsatt deg overbevise den amerikanske stat at du er den eneste som kan gjøre denne jobben og at de må bruke en "utlending" til jobben.

• 5 måneder senere...
Gjest Greencardholder
Skrevet
Du får ikke arbeidstillatelse i USA uten videre. Det må i så fall kunne dokumenteres at du har helt spesielle kvalifikasjoner og at jobben ikke kan utføres av en amerikaner. En vanlig mastergrad utgjør normalt ikke en slik kvalifikasjon. De jeg kjenner som har fått arbeidstillatelse er folk med doktorgrader innenfor "sære" felt som har blitt ansatt som forskere/forelesere og folk som har jobbet innenfor områder hvor norsk/skandinavisk språk og tilknytning har vært relevant. Selv om man har bodd og arbeidet i USA i flere år er det ikke gitt man får "Green Card".

Dette stemmer ikke. Jeg kjenner både snekkere, rørleggere og kokker som har søkt om greencard, fått det og så flyttet over for å finne jobb.

Men søknaden tar tid, det er ca 3mnd behandlingstid.

Gjest Ansjoni
Skrevet
Denne traaden er jo eld-gammel!

Men reglene er dessverre ikke blitt noe slappere ;)

Gjest Gjest
Skrevet
det prosjektet der høres håpløst ut ja. Hvis du søker som aupair gjennom et selskap, så kan du få 1årig visum, fordi det er støttet av Department of State.

Du kan lese litt om det på STS-education, EF eller http://aupaircare.com/

Skal vel ikke være helt umulig å ha funnet familie selv, men både du og familien må være gjennom programmet og firmaet.

Artig å se igjen denne tråden :)

Det hele endte med økonomien min løste seg nok til at jeg reiste bort der et par uker og hjalp til i en halvakutt situasjon, og var der mot kost og losji. Altså vanlig vennebesøk, hvor det var underforstått at jeg tok i det jeg kunne som voksenperson. Sønnen havner trolig i avlastningshjem (så sant ikke forsikringsselskapet, og diverse kontorer begynner tulle, igjen...), så tilbudet er ikke lengre aktuelt over lengre sikt. Så jeg kommer neppe til å undersøke dette noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...