Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Green Card - hva er det? Hvor søker man om det, hvem kan søke og hvor lang tid tar det?

Visum - greit nok, det får vel de fleste som ikke har sittet i fengsel eller begått andre ulovligheter, har HIV eller andre skumle ting.

Hvis man søker jobber i USA fra Norge, deltar i telefonintervju, og til slutt får napp på jobb: kan man da bare reise over og starte i jobben?

Hvor lenge kan man jobbe i USA uten arbeids- og oppholdstillatelse?

Hvor/hvordan søker man om slikt?

Takker for svar...

Videoannonse
Annonse
Gjest Jenna88
Skrevet
Green Card - hva er det? Hvor søker man om det, hvem kan søke og hvor lang tid tar det?

Visum - greit nok, det får vel de fleste som ikke har sittet i fengsel eller begått andre ulovligheter, har HIV eller andre skumle ting.

Hvis man søker jobber i USA fra Norge, deltar i telefonintervju, og til slutt får napp på jobb: kan man da bare reise over og starte i jobben?

Takker for svar...

Tror en kan være i USA med visum inntil 3 mnd. En kamerat av meg jobbet i USA ett år, han søkte arbeidstillatelse flere måneder i forveien. Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg har inntrykk av at prosessen tar litt tid.

Skrevet
Tror en kan være i USA med visum inntil 3 mnd. En kamerat av meg jobbet i USA ett år, han søkte arbeidstillatelse flere måneder i forveien. Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg har inntrykk av at prosessen tar litt tid.

Det er da noe merkelig å måte søke om arbeidstilltalese før man i det hele tatt har fått jobb?

Hvor søker man om arbeidstillatelse i USA? Hvor lenge er den gyldig?

Er "Green Card" det samme som en arbeidstillatelse?

Skrevet
Det er da noe merkelig å måte søke om arbeidstilltalese før man i det hele tatt har fått jobb?

Hvor søker man om arbeidstillatelse i USA? Hvor lenge er den gyldig?

Er "Green Card" det samme som en arbeidstillatelse?

Her kan du lese om Green Card United States Permanent Resident Card. Dette er ikke det samme som en arbeidstillatelse.

Det er ikke merkelig å skaffe seg en arbeidstillatelse før man faktisk får jobb, siden man ikke vil få noen jobb uten en slik tillatelse.

Skrevet

Green Card er arbeids- og oppholdstillatelse i USA. Veldig vanskelig å få, krever høyere utdanning (og vanligvis jobb på forhånd), eller ekteskap med amerikaner. Det finnes også et Green Card Lottery, men det er nåla i høystakken.

Besøksvisum for business eller pleasure i tre måneder ja (for norske statsborgere Visa Waiver Program), men ikke arbeidstillatelse.

Nei, du må ha arbeids- og oppholdstillatelse.

Ikke i det hele tatt.

Kontakt ambassaden.

Takker for svar...

Skrevet

Jeg har en Mastergrad og søker jobber i USA. Jeg kan ikke reise noe særlig på jobbintervjuer...men det kan bli å sende bilder via e-mail og bli telefonintervjuet.

Dersom jeg får tilslag på jobb, og skaffer et sted å bo, kan jeg søke om visum slik at jeg kan jobbe og bo i landet i 3 måneder/90 dager? ("Business/Pleasure")?

Eller må jeg søke om arbeidstillatelse etter å ha fått tilbud om jobb, og bare vente på dette "Green Card" i mange måneder - selv om jeg har et jobbtilbud?

I såfall kan jeg risikere at arbeidsgiver i USA sier "nei, dette tar for lang tid, vi kan ikke vente i så mange mpneder for at du skal begynne hos oss"...

:sjenert: Erfaringer?

Skrevet
Jeg har en Mastergrad og søker jobber i USA. Jeg kan ikke reise noe særlig på jobbintervjuer...men det kan bli å sende bilder via e-mail og bli telefonintervjuet.

Dersom jeg får tilslag på jobb, og skaffer et sted å bo, kan jeg søke om visum slik at jeg kan jobbe og bo i landet i 3 måneder/90 dager? ("Business/Pleasure")?

Eller må jeg søke om arbeidstillatelse etter å ha fått tilbud om jobb, og bare vente på dette "Green Card" i mange måneder - selv om jeg har et jobbtilbud?

I såfall kan jeg risikere at arbeidsgiver i USA sier "nei, dette tar for lang tid, vi kan ikke vente i så mange mpneder for at du skal begynne hos oss"...

:sjenert: Erfaringer?

Business/pleasure vil si akkurat det. Altså business/pleasure. Med andre ord kan du ikke ta en jobb i USA, business er å dra på møter der borte for norsk (eller annen) arbeidsgiver. Som Glitnir skrev er det heller ikke snakk om visum for norske statsborgere, men Visa Waiver Program. Men effekten er den samme.

Vet ikke hvor lang tid søknadsprosessen tar da, dersom arbeidsgiver pusher på er det mulig det kan gå fortere igjennom. Men du kan absolutt ikke jobbe der uten å ha arbeidstillatelsen klar, og denne får du ikke uten å først ha jobb.

Skrevet

Du får ikke arbeidstillatelse i USA uten videre. Det må i så fall kunne dokumenteres at du har helt spesielle kvalifikasjoner og at jobben ikke kan utføres av en amerikaner. En vanlig mastergrad utgjør normalt ikke en slik kvalifikasjon. De jeg kjenner som har fått arbeidstillatelse er folk med doktorgrader innenfor "sære" felt som har blitt ansatt som forskere/forelesere og folk som har jobbet innenfor områder hvor norsk/skandinavisk språk og tilknytning har vært relevant. Selv om man har bodd og arbeidet i USA i flere år er det ikke gitt man får "Green Card".

Reiser du under VWP eller på turistvisum har du ikke lov til å ta deg arbeid i USA.

Skrevet
Du får ikke arbeidstillatelse i USA uten videre. Det må i så fall kunne dokumenteres at du har helt spesielle kvalifikasjoner og at jobben ikke kan utføres av en amerikaner. En vanlig mastergrad utgjør normalt ikke en slik kvalifikasjon. De jeg kjenner som har fått arbeidstillatelse er folk med doktorgrader innenfor "sære" felt som har blitt ansatt som forskere/forelesere og folk som har jobbet innenfor områder hvor norsk/skandinavisk språk og tilknytning har vært relevant. Selv om man har bodd og arbeidet i USA i flere år er det ikke gitt man får "Green Card".

Reiser du under VWP eller på turistvisum har du ikke lov til å ta deg arbeid i USA.

Jeg ønsker å jobbe i USA: Sier du at dette ikke mulig så fremt man ikke jobber som noe en amerikaner ikke kan gjøre selv?!

Du sier at det ikek er gitt at man får Green Card etter mange års arbeids i USA: Greit nok, men en annen her i tråden sa at man ikke kan jobbe uten arbeidstillatelse.

Det betyr altså at "arbeidstillatelse" ikke er det samme som "Green Card"?

Skrevet
Jeg ønsker å jobbe i USA: Sier du at dette ikke mulig så fremt man ikke jobber som noe en amerikaner ikke kan gjøre selv?!

Normalt ikke, men du kan jo evt. undersøke om det finnes relevante stillinger i Verdensbanken, FN etc. hvor nasjonalitet kan være en kvalifikasjon i seg selv. En annen mulighet er å ta videreutdanning ved et amerikansk universitet og deretter f.eks. søke stipendiatstillinger etc. Stillinger i amerikanske bedrifter med datterselskaper i Norge som gir mulighet for utveksling og hvor du formelt sett er ansatt i den norske virksomheten er også en mulighet.

Du sier at det ikek er gitt at man får Green Card etter mange års arbeids i USA: Greit nok, men en annen her i tråden sa at man ikke kan jobbe uten arbeidstillatelse.

Nei du kan ikke jobbe uten arbeidstillatelse, men selv om du f.eks. har vært ansatt på et universitet i to år, så får du ikke nødvendigvis "Green Card" selv om du søker. En jeg kjenner har f.eks. bodd og jobbet i USA i snart ti år, men han har fremdeles ikke "Green Card".

Det betyr altså at "arbeidstillatelse" ikke er det samme som "Green Card"?

Nei, det er ikke det samme. Du kan få arbeidstillatelse og visum for en spesifikk jobb, vanligvis for ett år av gangen. "Green Card" er en generell arbeids- og oppholdstillatelse.

Skrevet

Å få arbeidstillatelse i USA er veldig vanskelig ja.

Jeg kjenner en som tok deler av doktorgraden ved et amerikansk universitet. Han fikk tilbud om jobb ved universitetet etterpå. Men kona hans får IKKE jobb i USA, selv om hun har god utdannelse.

Skrevet

I Norge får jo alle som vil jobbe...omtrent alle får arbeidstillatelse og hvis arbeidsgiver behøver arbeidstakere ansetter den hvem som ønskes uavhengig av land arbeidssøker kommer fra.

Hva er det med USA som gjør at de ikke lar en norsk person med Mastergrad få søke på "vanlige jobber", bli intervjuet, få tilbud om jobb for så å begynne å jobbe?

Hva er problemet?

Når man søker om arbeidstillatelse i USA må det jo være et klart sett av regler som sier hvem som kan få og hvem som ikke kan få? Reglene sier vel ikke at kun forskere, doktorgradsstipendiater, professorer og vitenskapelige søkere kan få arbeidstillatelse?

Hvorfor kan ikke jeg få jobbe på en stilling jeg søker i amerikansk næringsliv hvis de vil ha meg og jeg vil ha dem?

Skrevet

Problemet er at realitetene ikke er slik som du ønsker de var.

USA mangler ikke arbeidskraft, derfor er det vanskelig å få jobb der.

Men det er klart, du kan alltids søke :) Men da må ha arbeidstillatelse først, og det får du som regel ikke uten at arbeidsgiver går god for deg.

Skrevet
I Norge får jo alle som vil jobbe...omtrent alle får arbeidstillatelse og hvis arbeidsgiver behøver arbeidstakere ansetter den hvem som ønskes uavhengig av land arbeidssøker kommer fra.

Sånn er det ikke engang i Norge selv om det ikke er ofte at arbeidstillatelse nektes en utlending som har fått jobb. Jeg vet om flere utlendinger i Norge som har måttet få arbeidsgiver til å skrive et vedlegg til søknaden om hvorfor akkurat denne personen er den beste kandidaten. Faktisk er det helt vanlig i veldig mange land at landets stastsborgere har førsteprioritet på jobbmarkedet og at utlendinger kan få problemer.

Skrevet
Når man søker om arbeidstillatelse i USA må det jo være et klart sett av regler som sier hvem som kan få og hvem som ikke kan få? Reglene sier vel ikke at kun forskere, doktorgradsstipendiater, professorer og vitenskapelige søkere kan få arbeidstillatelse?

Det er et klart regelverk og det sier at kun personer som innehar spesiell kompetanse kan få arbeidstillatelse. Naturlig nok finnes det flest stillinger av denne typen innen de områdene du nevner.

Hvorfor kan ikke jeg få jobbe på en stilling jeg søker i amerikansk næringsliv hvis de vil ha meg og jeg vil ha dem?

Det må du nesten spørre amerikanererne om, men USA er fremdeles drømmen for mange og jeg ser ikke på det som merkelig at de ønsker å gi de som allerede bor der et fortrinn på arbeidsmarkedet.

Du kan imidlertid gjøre som en bekjent av meg. Han bestemte seg for å flytte til USA og la ut profil på diverse amerikanske datingtjenester på nettet. Det tok vel ca. to måneder før han fant en dame som var villig til å gifte seg med ham "usett" og vips så var han "inne". Jeg tror ikke det er en metode jeg vil anbefale, men den kan jo virke...

Skrevet
Det er et klart regelverk og det sier at kun personer som innehar spesiell kompetanse kan få arbeidstillatelse. Naturlig nok finnes det flest stillinger av denne typen innen de områdene du nevner.

Du kan imidlertid gjøre som en bekjent av meg. Han bestemte seg for å flytte til USA og la ut profil på diverse amerikanske datingtjenester på nettet. Det tok vel ca. to måneder før han fant en dame som var villig til å gifte seg med ham "usett" og vips så var han "inne".

Hvem er disse menneskene som ukritisk går med på å gifte seg for at andre skal få bo der? Jeg mener, what's in it for them?

"Gleden ved å hjelpe en ukjent" er vel ikke nok her...?

"Kun personer som innehar spesiell kompetanse" kan jo tolkes svært vidt: Har man en Master innen International Relations og er norsk, kan man faktisk da argumentere for at dette gir et analytisk fortrinn i forhold til "innfødte" i måten å håndtere situasjoner og utofrdringer på...

Skrevet
"Kun personer som innehar spesiell kompetanse" kan jo tolkes svært vidt: Har man en Master innen International Relations og er norsk, kan man faktisk da argumentere for at dette gir et analytisk fortrinn i forhold til "innfødte" i måten å håndtere situasjoner og utofrdringer på...

Men det er jo bare å argumentere i vei ovenfor amerikanske myndigheter det. Hjelper ikke å kjefte her på forumet. Don't shoot the messenger...

Det er flere kategorier arbeidstillatelse. Noen krever phd's og "outstanding abilities", andre er ikke fullt så voldsomme. Men da må du nok uansett ha god utdanning og en arbeidsgiver som går god for deg (og som har tålmodighet til å vente på behandlingen av søknaden), du får ingen tillatelse på forhånd.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest som vil til USA
Skrevet
Nei du kan ikke jobbe uten arbeidstillatelse, men selv om du f.eks. har vært ansatt på et universitet i to år, så får du ikke nødvendigvis "Green Card" selv om du søker. En jeg kjenner har f.eks. bodd og jobbet i USA i snart ti år, men han har fremdeles ikke "Green Card".

Hvordan kan han ha jobbet i USA i snart ti år UTEN Green Card?? Må du ikke ha Green Card for å få lov til å jobbe i USA?

Gjest Naria
Skrevet
Hvordan kan han ha jobbet i USA i snart ti år UTEN Green Card?? Må du ikke ha Green Card for å få lov til å jobbe i USA?

Hvis du leser tråden har Leo forklart hva forskjellen på Green Card og arbeidstillatelse er.

Nei, det er ikke det samme. Du kan få arbeidstillatelse og visum for en spesifikk jobb, vanligvis for ett år av gangen. "Green Card" er en generell arbeids- og oppholdstillatelse.
Gjest LilBlossom
Skrevet

Gift deg med en Amerikaner! Det gjorde jeg, og det er den letteste måten å få seg en arbeidstillatelse OG Green Card. Men fra spøk til alvor...

Selv om du skulle fått en arbeidstillatelse, så er det vanskelig å få seg en jobb i USA, hvis du ikke er utdannet i USA. Det fikk jeg merke, da jeg søkte på jobb etter jobb innenfor mitt yrke. De ser ikke ut til å "stole" på ikke Amerikanske utdannelser. På grunn av mye forfalskinger av diploma'er og slikt, forlanger de nå såkallte "transcripts" fra skolene og universitetene. Papirene vi har fått fra vå skole her i Norge, er null og niks verdt. Og hvis skolen din ikke er forberedt på å sende slike "transcripts" til USA (min var ikke det), da blir det enda vanskeligere...

Ikke for å være helt negativ her da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...