Gjest =tentacle= Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Jeg skal kjøpe en kokkekniv, den kommer i lengder på 15, 19, 22 og 25 cm. Når de lager kniver med bare to cm forskjell på, regner jeg med at size matters, men hva velger man ut fra?
Gjest lillebøll Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 men hva velger man ut fra? Hva den skal brukes til, samt smak og behag.
Leo Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Jeg har to, en på 15 cm. og en på 25 cm. Den minste er for liten til å hakke større mengder av noe, skjære i større ting etc., men fungerer utmerket til jobber som krever stor nøyaktiget. Den store er ubrukelig til pirkearbeid, men er selvfølgelig genial når jeg skal hakke grønsaker etc. Skulle jeg hatt bare en tror jeg at jeg ville ha valgt en på 19 cm. siden jeg har ganske små hender og har bedre kontroll på en mindre kniv.
Vilya Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Først og fremst din egen størrelse, faktisk. For store kniver er ikke gode å bruke. Hvis du skal kjøpe kniv til deg sjøl tar du en tur i butikken, finner ut hvilken kniv som ligger best i hånda, om den balanserer og er god å holde i. Be også om å få prøve kniven slik at du kjenner om kuttebevegelsen er god. Er du i tvil om hvilken størrelse som passer deg, så gå ned en størrelse heller enn opp. Da er du sikrest på å få det rette verktøyet for deg. For kvinner er 19 - 22 cm nok i massevis, 25 er sannsynligvis for stort, men 15 kan også være passe, særlig om du er lita.
Gjest Phytia Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Hvis du skal kjøpe kniv til deg sjøl tar du en tur i butikken, finner ut hvilken kniv som ligger best i hånda, om den balanserer og er god å holde i. Be også om å få prøve kniven slik at du kjenner om kuttebevegelsen er god. Er du i tvil om hvilken størrelse som passer deg, så gå ned en størrelse heller enn opp. Da er du sikrest på å få det rette verktøyet for deg. Det var akkurat det jeg tenkte å svare. Når det gjelder kvalitetskniver er det en smakssak, og de bør alltid prøves. Min Victorinox er 19 cm, perfekt størrelse for meg.
Gjest =tentacle= Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Skal jeg ta med en løk i butikken?
Gjest Phytia Skrevet 9. desember 2007 #7 Skrevet 9. desember 2007 Skal jeg ta med en løk i butikken? Heller en tomat, de lukter mindre og gir kun tapt for gode kniver. Og det er en glimrede måte å teste ut butikkpersonalet på.
Supramundane Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Finnes det noen link til bilder av denne knivtypen? Forhandlere?
pulverheksa Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Vi har den på 19 cm og den på 25, vi bruker kun den på 19 cm. Kniven er i daglig bruk og har vært det i 20 år i år faktisk.
Gjest hyggelig Skrevet 13. desember 2007 #11 Skrevet 13. desember 2007 jeg har en på 22cm. den passer bra til oppkutting av hel kylling, stek, hodekål, kålrabi og andre litt store ting.. samtidig funkerer den utmerket til alt annet også, forsåvidt tror 25cm hadde blitt litt i største laget for meg.
Gjest Asti Skrevet 13. desember 2007 #12 Skrevet 13. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Nilma Skrevet 13. desember 2007 #13 Skrevet 13. desember 2007 Til en "liten damehånd" hadde jeg nok valgt 19 cm, men 22 cm går også fint an.Nå har ikke alle damer små hender, da. Jeg liker best kniver med litt størrelse, ikke bare ligger de bedre i hånden min, det er også mye lettere å hakke/skjære ting når det er litt tyngde i kniven.
Gjest Asti Skrevet 13. desember 2007 #14 Skrevet 13. desember 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Vilya Skrevet 13. desember 2007 #15 Skrevet 13. desember 2007 Armlengden er like viktig. Hold kniven "motsatt vei", altså pek mot kroppen med den. Støtt enden på skaftet med pekefingerens ytre ledd. Hvis kniven når helt opp til albukroken er den for lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå