Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Er elendig med tall og matte. Kan noen hjelpe? Hvis jeg leier ut en leilighet til 6000 kroner og må visstnok skatte 28 ? prosent av dette hvor mye må jeg betale inn i skatt??? hvor mye sitter jeg igjen med til å dekke løpende utgifter??
*Mina* Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Du får jo fratrekk for alle utgifter også, har du 5500 i utgifter og tar 6000 i leie skal du betale 28 % skatt av 500 kr. Om jeg ikke har forstått dette helt feil
Trillrund Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Du får jo fratrekk for alle utgifter også, har du 5500 i utgifter og tar 6000 i leie skal du betale 28 % skatt av 500 kr. Om jeg ikke har forstått dette helt feil Men utgifter til betaling av lån gir ikke fradrag. Som fradrag regnes renovasjon, forsikring, evt strøm i felles arealer, vedlikehold o.l.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Leieinntekt - vedlikeholdsutgifter = netto inntekt. Netto inntekt * 0,28 = skatt
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Men utgifter til betaling av lån gir ikke fradrag. Det gjør de vel. Rentefradrag. Avdragene er sparing, hvorfor skulle man få fradrag for det?
Gjest Blondie65 Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Er elendig med tall og matte. Kan noen hjelpe? Hvis jeg leier ut en leilighet til 6000 kroner og må visstnok skatte 28 ? prosent av dette hvor mye må jeg betale inn i skatt??? hvor mye sitter jeg igjen med til å dekke løpende utgifter?? For å svare DIREKTE på det du spør om: 6.000 x 28% = 1.680,- Eller 6.000 x 0,28 (for å gjøre regnestykket enklere for fremtidige utregninger). Ellers er det rett det de andre sier om fradrag for vedlikeholdsutgifter.
Trillrund Skrevet 9. desember 2007 #8 Skrevet 9. desember 2007 Det gjør de vel. Rentefradrag. Avdragene er sparing, hvorfor skulle man få fradrag for det? Tenkte da på fradrag i selve leieinntekten. Selvsagt får man fradrag for rentene. Mange tror at renter og avdrag er godkjente utgifter i et utleieforhold....
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #9 Skrevet 9. desember 2007 Tenkte da på fradrag i selve leieinntekten. Selvsagt får man fradrag for rentene. Mange tror at renter og avdrag er godkjente utgifter i et utleieforhold.... Men man kan jo ikke forvente å trekke fra de samme pengene to ganger...
Trillrund Skrevet 10. desember 2007 #10 Skrevet 10. desember 2007 Men man kan jo ikke forvente å trekke fra de samme pengene to ganger... Men mange tror det... Jeg hadde hus med utleie og klaget over arbeidet med dette, og flere mente da at det måtte være lukrativt. De trodde at jeg fikk direkte/fullt fradrag for alle avdrag og renter som jeg betalte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå