Corine Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Nå er jeg virkelig fortvilt her, og vet ikke min arme råd. I dag tidlig våknet jeg av noen rare lyder og katteskrik. Det var katten min som slepte bakbeina etter seg opp trappa til soverommet. Og jeg skjønte fort at nå skjedde det igjen. Han har en gang tidligere hatt samme problemet, men veterinæren fant ingenting feil etter grunding undersøkelse. Og nå skjedde det igjen. Problemet er altså at venstre bakbein er helt "lammet", og han sleper det etter seg. Katten har tydelig vondt. Har akkurat kommet hjem fra veterinæren (annen dyreklinikk og veterinær denne gangen), som brukte en time på å undersøke stakkars pusen. Undersøkelsen og røntgenbildene fant ingen avvik, eller årsaker til lammelsen av beinet. Det eneste veterinæren stusset på var masse avføring i tarmen. Men ingen synlige skader. Og vi måtte dra hjem uten å få hjelp. Kun med bedøvelse og smertestillende. (Og flere tusen kroner fattigere på grunn av at det er søndag....) Jeg mistenker at skaden kan være nevreologisk av en eller annen form, slik at det ikke synes på røntgen. Håper det går over igjen (forrige gang gikk det over etter ca 2 dager). Men det er så fælt å se katten lide. Har noen lignende erfaringer? Setter veldig stor pris på svar!
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Utfra det du beskriver kan det virke som det er nevrologisk. Da er det ingenting annet å gjøre enn å vente å se om det normaliserer seg. Hvis katten har smerter burde han fått smertestillende? Nevnte veterinæren noe om det?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Det kan være en blodpropp i den blodåren som forsyner bakbeina, det er ikke en uvanlig lidelse hos katt
la Flaca Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Det kan være en blodpropp i den blodåren som forsyner bakbeina, det er ikke en uvanlig lidelse hos katt Det stemmer, og det er som regel en følge av HCM. Er HCM utelukket? (Hjertefeil) Stor klem. Jeg hadde ikke gitt meg før jeg visste hva som feilte pus. Prøv å søke på nettet og sett deg inn i hva dette kan være. Håper dere finner ut av det.
Corine Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2007 Takk for tips. Jeg skal lese meg opp litt på nettet, og så kontakte veterinær igjen. Så kjedelig når de ikke finner ut hva som er galt. Vakthavende vet fra i går ringte tilbake i dag, etter å ha delt røntgenbildene med sine kolleger i dag, og ingen så noe feil. I mellomtiden prøver jeg å ta vare på pus som best jeg kan med smertestillende og omsorg.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Huff, sånt er så ekkelt. En katt i min familie kom hjem hylende med begge bakbena lamme. de dro til veterinæren, og de ga han smertestillende og antibiotika. de antar at det er noen nerver som ligger i klem. 24 timer etter ble det ene benet raskt bedre. dette er nå ca 2 uker siden. det ene benet sleper han fortsatt etter seg, og "krøller" poten. han drikker nesten ikke vann, så det må gis med en sprøyte. stakkar, syntes så syndt på han. han hadde også litt blod i urinen til å begynne med. veterinæren sa det ikke var noe vits å ta røntgen. vi lurer litt på om han kan ha blitt påkjørt, men han har jo ikke brukket noe.
Corine Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2007 Huff, det høres omtrent ut som katten min:( Har vært hos min faste veterinær med han i dag: Etter nok en grundig undersøkelse, mistenkte han blodpropp. Og har gitt han frist til fredag for å bli bedre, dvs begynne og spise og drikke igjen. Jeg må si at jeg har ikke de beste forhåpninger om at dette skal gåra. Etter hva jeg forstår er slike diagnoser vankelig å behandle...?
la Flaca Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Huff, sånt er så ekkelt. En katt i min familie kom hjem hylende med begge bakbena lamme. de dro til veterinæren, og de ga han smertestillende og antibiotika. de antar at det er noen nerver som ligger i klem. 24 timer etter ble det ene benet raskt bedre. dette er nå ca 2 uker siden. det ene benet sleper han fortsatt etter seg, og "krøller" poten. han drikker nesten ikke vann, så det må gis med en sprøyte. stakkar, syntes så syndt på han. han hadde også litt blod i urinen til å begynne med. veterinæren sa det ikke var noe vits å ta røntgen. vi lurer litt på om han kan ha blitt påkjørt, men han har jo ikke brukket noe. Skremmende hvor mange slappe vetrinærer som finnes. Uten røntgen vet man heller faktisk ikke om noe er brukket. Antibiotika og smertestillende hjelper veldig lite hvis katten egentlig trenger operasjon gitt.
la Flaca Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Huff, det høres omtrent ut som katten min:( Har vært hos min faste veterinær med han i dag: Etter nok en grundig undersøkelse, mistenkte han blodpropp. Og har gitt han frist til fredag for å bli bedre, dvs begynne og spise og drikke igjen. Jeg må si at jeg har ikke de beste forhåpninger om at dette skal gåra. Etter hva jeg forstår er slike diagnoser vankelig å behandle...? Huff. Hvis katten han har hcm kan blodfortynnende hjelpe. Og en rolig og stressfri tilværelse. At dette har skjedd før tyder jo på en kronisk lidelse. Men får dere greie på hva dette er kan dere ta de riktige hensynene, og da er det sannsynlig at pus kan få det bra.
Corine Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2007 Huff. Hvis katten han har hcm kan blodfortynnende hjelpe. Og en rolig og stressfri tilværelse. At dette har skjedd før tyder jo på en kronisk lidelse. Men får dere greie på hva dette er kan dere ta de riktige hensynene, og da er det sannsynlig at pus kan få det bra. Takk for svar! I følge veterinæren har katten ikke HCM, iallfall konkluderte han med det etter å ha lyttet til hjertet hans grundig.
la Flaca Skrevet 11. desember 2007 #11 Skrevet 11. desember 2007 Takk for svar! I følge veterinæren har katten ikke HCM, iallfall konkluderte han med det etter å ha lyttet til hjertet hans grundig. Det er jo kjempepositivt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Huff, dette høres ikke bra ut. Gamle katten vår hadde fikk i perioder lammelser i bakbena, disse ble bedre igjen, for så å bli værre igjen. Til slutt fant vi henne en morgen foran ovnen med totale lammelser i bakbeina. Vi valgte å ikke la henne gå gjennom andre undersøkelser enn de som kunne utføres hjemme hos oss, dette var først og fremst fordi katten var gammel og ikke vant til å transporteres. Vi ønsket ikke å utsette henne for mer stress enn nødvendig siden hun var så gammel. Savner fortsatt pusen min, men synes det er godt å tenke på at vi ikke lot henne lide mer enn nødvendig. Håper selvfølgelig at det går bra med pusen din, vil bare minne om at vi som dyreeiere av og til må ta vanskelige valg. Og da er det viktig at vi først og fremst tenker på dyret, ikke på oss selv. Lykke til!
Corine Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. desember 2007 Huff, dette høres ikke bra ut. Gamle katten vår hadde fikk i perioder lammelser i bakbena, disse ble bedre igjen, for så å bli værre igjen. Til slutt fant vi henne en morgen foran ovnen med totale lammelser i bakbeina. Vi valgte å ikke la henne gå gjennom andre undersøkelser enn de som kunne utføres hjemme hos oss, dette var først og fremst fordi katten var gammel og ikke vant til å transporteres. Vi ønsket ikke å utsette henne for mer stress enn nødvendig siden hun var så gammel. Savner fortsatt pusen min, men synes det er godt å tenke på at vi ikke lot henne lide mer enn nødvendig. Håper selvfølgelig at det går bra med pusen din, vil bare minne om at vi som dyreeiere av og til må ta vanskelige valg. Og da er det viktig at vi først og fremst tenker på dyret, ikke på oss selv. Lykke til! Enig i det. Har hatt flere dyr jeg har blitt nødt til å avlive. Men denne katten er bare 4 år, og er ellers frisk og rask. Han fortjener at vi prøver å finne ut hva som feiler han og gjør han frisk...
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 Enig i det. Har hatt flere dyr jeg har blitt nødt til å avlive. Men denne katten er bare 4 år, og er ellers frisk og rask. Han fortjener at vi prøver å finne ut hva som feiler han og gjør han frisk... Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Det viktigste er bare at man ikke lar det gå for langt for sin egen del!
Gjest Silmarill Skrevet 11. desember 2007 #15 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Nå er jeg virkelig fortvilt her, og vet ikke min arme råd. I dag tidlig våknet jeg av noen rare lyder og katteskrik. Det var katten min som slepte bakbeina etter seg opp trappa til soverommet. Og jeg skjønte fort at nå skjedde det igjen. Han har en gang tidligere hatt samme problemet, men veterinæren fant ingenting feil etter grunding undersøkelse. Og nå skjedde det igjen. Problemet er altså at venstre bakbein er helt "lammet", og han sleper det etter seg. Katten har tydelig vondt. Har akkurat kommet hjem fra veterinæren (annen dyreklinikk og veterinær denne gangen), som brukte en time på å undersøke stakkars pusen. Undersøkelsen og røntgenbildene fant ingen avvik, eller årsaker til lammelsen av beinet. Det eneste veterinæren stusset på var masse avføring i tarmen. Men ingen synlige skader. Og vi måtte dra hjem uten å få hjelp. Kun med bedøvelse og smertestillende. (Og flere tusen kroner fattigere på grunn av at det er søndag....) Jeg mistenker at skaden kan være nevreologisk av en eller annen form, slik at det ikke synes på røntgen. Håper det går over igjen (forrige gang gikk det over etter ca 2 dager). Men det er så fælt å se katten lide. Har noen lignende erfaringer? Setter veldig stor pris på svar! Hei, så leit dette må føles Uanset, da er det utelukket med benbrudd og HCM og det er jo veldig bra! Det som er mye vanligere i slike tilfeller du beskriver er infeksjoner. Det kommer jo også litt ann på hvor på foten problemet/skaden ligger, en skade i bekkenbeinet kan gi halthet, men det kan også skader andre steder på kroppen, bare at når de da går på benet kan det gjøre veeeeldig vondt. (din katt sleper det etter seg, eller tråkker den såvidt på det?) Håper dyrlegen undersøkte dette som jeg skriver nå: (det gjorde h*n sikkert) Som regel kommer dette (infeksjon) av et bitt fra en annen katt eller at den har stukket seg på noe evt.klemt benet. Da gjør det mest vondt i begynnelsen, deretter vil det bli en bakteriell betennelse i området. Det vil ikke gå over av seg selv så det beste vil være at katten får antibiotika for å ta knekken på bakterier som forårsaker infeksjonen. Husk at skaden kan ha oppstått en stund før katten begynte å halte, fordi om selve skaden ikke er så vond med en gang så danner det seg gjerne store lommer under huden med verk. Dette er selvfølgelig smertefullt, og veterinæren må åpne såret/lommen for å få ut puss/verk og blod. Ble dette undersøkt? Infeksjoner rundt leddene er spesielt kritiske. Dersom stikket eller bittet går inn i leddet kan infeksjonen over litt tid føre til at leddet blir veldig skadet. Har dyrlegen utelukket slitasje på et leddbånd, at foten kanskje er forstuet/vrikket o.l.? Hva mente dyrlegen om masse avføring i tarmen? Hva gjorde h*n med det? Var det kanskje at katten din har problemer med avføringen fordi den er for hard eller fordi den er for løs? Har vært hos min faste veterinær med han i dag: Etter nok en grundig undersøkelse, mistenkte han blodpropp. Og har gitt han frist til fredag for å bli bedre, dvs begynne og spise og drikke igjen. Jeg må si at jeg har ikke de beste forhåpninger om at dette skal gåra. Etter hva jeg forstår er slike diagnoser vankelig å behandle...? Ikk ta sorgene på forskudd. Blodpropp hos katt er dessverre noe som kan forekomme. MEN, faktisk så er det mest vanlig at eldre hannkatter får blodpropp, men ikke engang de får dette ofte. Din er jo bare 4 år :klø: Rart! De fleste tilfellene av blodpropp oppstår sekundært på grunn av en hjertefeil som kan føre til en stillstand av blodet og forandring i blodets evne til å koagulere. Dette kan etter hvert føre til en blodpropp(trombose) som kan vandre i blodårer og til slutt sette seg fast. Dette skjer ofte i enden av hovedpulsåra som ligger langs ryggraden og resulterer i lammelse av bakbeina og vanvittige smerter. Har dyrlegen din tatt dette for god fisk" at det er derfor h*n nevner blodpropp(?) Det som ofte kjennetegner katter som får blodpropp (bortsett fra alderdom og hjertefeil) er at det skjer brått, generell dårlig almentilstand og at potene ofte er kalde og en kjenner ingen puls. Hva slags behandlingsmetode har din dyrlege foreslått? Det er riktig at det kan være vanskelig å behandle blodpropp, men dere fikk vel med blodfotynnende som heparin eller aspirin? (så lenge mistanken var der mener jeg) Om pus ikke spiser så forsøk å få i den næring ved help av å "sprøyte" inn væske i munnen dens! (oppkriften på morsmelkerstatning som jeg la inn en annen tråd er næringsrik - selvom katten er 4 år, så er litt næring bedre enn ingen nærng-dette vet du jo selv såklart ) Jeg tror ikke at det er blodpropp, som nevnt så er det sjeldent på så unge katter og dessuten ble jo HCM avkreftet! Jeg har mer tro på betennelse, slitasje eller forstuelse! Dette er min personlige mening! Lykke til med pusekatten Edit: La til noen Dèr, D tasten min er litt "herpet" Endret 11. desember 2007 av Silmarill
la Flaca Skrevet 11. desember 2007 #16 Skrevet 11. desember 2007 Flink du er Silmarill! Håper innlegget gav deg instpirasjon og hjelp til å komme til bunns i dette Corine.
Corine Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 11. desember 2007 Det kommer jo også litt ann på hvor på foten problemet/skaden ligger, en skade i bekkenbeinet kan gi halthet, men det kan også skader andre steder på kroppen, bare at når de da går på benet kan det gjøre veeeeldig vondt. (din katt sleper det etter seg, eller tråkker den såvidt på det?) Husk at skaden kan ha oppstått en stund før katten begynte å halte, fordi om selve skaden ikke er så vond med en gang så danner det seg gjerne store lommer under huden med verk. Dette er selvfølgelig smertefullt, og veterinæren må åpne såret/lommen for å få ut puss/verk og blod. Ble dette undersøkt? Har dyrlegen utelukket slitasje på et leddbånd, at foten kanskje er forstuet/vrikket o.l.? Hva mente dyrlegen om masse avføring i tarmen? Hva gjorde h*n med det? Var det kanskje at katten din har problemer med avføringen fordi den er for hard eller fordi den er for løs? Det som ofte kjennetegner katter som får blodpropp (bortsett fra alderdom og hjertefeil) er at det skjer brått, generell dårlig almentilstand og at potene ofte er kalde og en kjenner ingen puls. Hva slags behandlingsmetode har din dyrlege foreslått? Det er riktig at det kan være vanskelig å behandle blodpropp, men dere fikk vel med blodfotynnende som heparin eller aspirin? (så lenge mistanken var der mener jeg) Edit: La til noen Dèr, D tasten min er litt "herpet" TUSEN TAKK for utrolig informativt svar Jeg blir helt rørt over at du tar deg tid til å skrive et slikt langt og hjelpsomt svar. Det betyr utrolig mye for meg. Jeg har lest det du skriver flere ganger, og skal ringe veterinæren i morgen og diskutere det nærmere med han. Jeg vet at katten har vært i slåsskamp med en hjemløs katt som streifer forbi her noen ganger den siste tiden (selv om katten min er kastrert). Du spør meg noen spørsmål i innlegget ditt, og skal prøve å svare på disse her: 1) Han sleper beinet etter seg, men noen ganger blir det til at han tråkker litt på det- og da knekker det fremste leddet og han brekker det bakover og han går på tåballene (om du forstår hva jeg mener..) 2) Veterinæren fant et bittelite sår på beinet, men det var helt ubetydelig. Han barberte stedet og undersøkte det nøye, men tror ikke han mistenkte verkbyller innvendig (infeksjon). For sikkerhets skyld har jeg begynt å gi han antibiotika. 3) Tror også at han undersøkte leddbånd osv, han sa iallfall noe om at korsbåndene virket fine. 4) Det ble satt klyster, og han hadde masse avføring. Han var nok litt forstoppet. 5) Veterinæren ga ikke noe blodfortynnende nå. Avtalen var at jeg ringer han på fredag (uansett om han har blitt bedre eller ikke), og at vi avtaler videre behandling da. Igjen, tusen takk for svar. Jeg skal oppdatere dere når jeg vet noe mere. Corine
Gjest Silmarill Skrevet 11. desember 2007 #18 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Flink du er Silmarill! Håper innlegget gav deg instpirasjon og hjelp til å komme til bunns i dette Corine. Takk, men du er jo så flink, inlevningsrik og en følsom person. Det er en fin egenskap å kunne sette seg inn andres situasjon på både godt og vondt TUSEN TAKK for utrolig informativt svar Jeg blir helt rørt over at du tar deg tid til å skrive et slikt langt og hjelpsomt svar. Det betyr utrolig mye for meg. Jeg har lest det du skriver flere ganger, og skal ringe veterinæren i morgen og diskutere det nærmere med han. Jeg vet at katten har vært i slåsskamp med en hjemløs katt som streifer forbi her noen ganger den siste tiden (selv om katten min er kastrert). Du spør meg noen spørsmål i innlegget ditt, og skal prøve å svare på disse her: 1) Han sleper beinet etter seg, men noen ganger blir det til at han tråkker litt på det- og da knekker det fremste leddet og han brekker det bakover og han går på tåballene (om du forstår hva jeg mener..) 2) Veterinæren fant et bittelite sår på beinet, men det var helt ubetydelig. Han barberte stedet og undersøkte det nøye, men tror ikke han mistenkte verkbyller innvendig (infeksjon). For sikkerhets skyld har jeg begynt å gi han antibiotika. 3) Tror også at han undersøkte leddbånd osv, han sa iallfall noe om at korsbåndene virket fine. 4) Det ble satt klyster, og han hadde masse avføring. Han var nok litt forstoppet. 5) Veterinæren ga ikke noe blodfortynnende nå. Avtalen var at jeg ringer han på fredag (uansett om han har blitt bedre eller ikke), og at vi avtaler videre behandling da. Igjen, tusen takk for svar. Jeg skal oppdatere dere når jeg vet noe mere. Corine :rosasmil: Ble veldig glad for at jeg var til hjelp og gjorde deg litt gladere ihvertfall Bare hyggelig å være til hjelp - min kunnskap blir din kunnskap....... Har 3 katter selv og er jo så utrolig glad i dem, så bare tanken på at de blir skadet gjør meg vondt! Klart jeg tar meg tid til å skrive om sånn ting (er dyrepleier, så jeg har erfaring og følte et "behov" for å utveksle min erfaring ) Så pusen din/deres hadde forstoppelse - det er vondt for en katt (for alle selvsagt) og bare det gjør at katten mister matlysten! Vet du at da tror jeg at dyrlegen også mest sannsynlig også mener at det er en infeksjon ettersom h*n gav pus antibiotika! (mest for forebyggende kanskje, men endog) Håper virkelig jeg har rett! Hadde dyrlegen virkelig trodd at det var blodpropp hadde pus fått blodfortynnende med seg på resept, det hadde vært det mest riktige ihvertfall Kanskje dyrlegen bare garderte seg Ja, ta en telefon til dyrlegen med div spørsmål (spesielt om blodfortynnende medisiner) Fortell om hvordan det går da Corine :katt: (sørg for at ktten får i seg væske ) Denne linken er veldig fin for katteeiere: Førstehjelp for katter Igjen lykke til Edit: missa noen Dér igjen, dumme D tast Endret 12. desember 2007 av Silmarill
NovaFlare Skrevet 12. desember 2007 #19 Skrevet 12. desember 2007 (endret) Akkurat det samme skjedde min mors katt, bare at begge beina var lammet, og hun slepte seg med forbeina, hun var slik i to uker. Fant ingenting på røntgen eller andre tester. Så fikk hun antibiotika, for det kunne hende at hun hadde en infeksjon innvendig som kunne forårsake en hevelse, som igjen kunne trykke på en nerve. Det hjalp! Hun ble helt bra igjen! Vi trodde jo først at hun kunne ha blitt sparket i hodet eller at hun hadde fått slag. Endret 12. desember 2007 av NovaFlare
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #20 Skrevet 12. desember 2007 Håper dette går bra.Jeg tror det gjør det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå