Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Vet noen hvordan man lager den deilige bulguren på Habibi? Det kan se ut som om det er tomatpure og kjøttkraft i den, kanskje kardemommefrø også? Eller kjenner noen til noen andre beduinske matoppskrifter, som kyllinggryte, persillesalaten eller noen gode risretter?
lille_lam Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 (endret) Vet noen hvordan man lager den deilige bulguren på Habibi? Det kan se ut som om det er tomatpure og kjøttkraft i den, kanskje kardemommefrø også? Eller kjenner noen til noen andre beduinske matoppskrifter, som kyllinggryte, persillesalaten eller noen gode risretter? Jeg også lurer på bulgur oppskriften Jeg kjøpte bulgur på en helsekostforretning, trodde at det var den samme typen som man får på resturantene (dvs. med hele korn), men de var malt og det var ikke helt det samme synes jeg da.. Endret 10. desember 2007 av lille_lam
Gjest Eurydike Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Jeg kjøpte bulgur på en helsekostforretning, trodde at det var den samme typen som man får på resturantene (dvs. med hele korn), men de var malt og det var ikke helt det samme synes jeg da.. Det finnes fin og grov bulgur (ofte betegnet som "coarse" på pakken) - den fine varianten brukes til tabbouleh. Når det gjelder bulgur i tomat, pleier jeg å lage noe tilsvarende dette, men med en boks gode hermetiske tomater i stedet for friske. Jeg synes ikke kjøttbuljong er nødvendig, bulguren smaker jo mye i seg selv. Har også lest liknende oppskrifter i kokebøker med tyrkisk mat, ingen inneholdt buljong/kraft, mens kanel og allehånde er krydder som går igjen.
Frk. Stella Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 For "Habibi-mat" vil jeg få anbefale denne boken - helt fantastiske oppskrifter!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 Jeg pleier å surre tomatpure i olje før jeg tilsetter krydder og surrer det med en stund. Så fortsetter jeg litt som om jeg skulle lage risotto. Har i bulgur, sper med vann+buljong og rører og putrer til den er passe kokt. Denne fremgangsmåten har jeg hørt fra en som har hørt den fra en tyrkisk kokk. Det blir nesten riktig, men jeg er ikke helt sikker på krydderne ennå. Den boka skal jeg bestille for jeg elsker midtøsteninspirert mat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå