Gå til innhold

Hvilke kaker lager dere til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke kaker lager du til jul? Hvor mange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er noen sorter som går igjen hvert år, mens andre veksler vi på etter hva vi har lyst. De sortene vi alltid har er pepperkaker (+ pepperkakehus), kokosmakroner, kongelige nøttekaker, brune pinner, fyrstekake og kransekake/kransekakestenger.

I år skal vi i tillegg ha shortbread, havreflarn og berlinerkranser + en type appelsinkonfekt. Vi lager relativt store porsjoner av det meste, selv om vi bare er 4-5 stykker. Vi liker julekaker, selv om det egentlig er den andre maten vi er mest interessert i. ;)

Andre sorter vi har hatt/har med jevne mellomrom er hvite kakemenn, marengs, prikken over i'en,, sveitsisk konfekt (en type ustekt småkake med likør i), biscotti, shrewsbury biscuits, bûche de noël, engelsk julekake og diverse konfekt, karameller o.l.

Endret av Arkana
Skrevet

Vi har bakt: pepperkaker, kakemenn, sandnøtter, serinakaker, kransekakestenger og berlinerkranser. I år var det ekstra kos å bake fordi jeg bakte sammen med mor og søster her hjemme. :nisseblunk:

Skrevet
Det er noen sorter som går igjen hvert år, mens andre veksler vi på etter hva vi har lyst. De sortene vi alltid har er pepperkaker (+ pepperkakehus), kokosmakroner, kongelige nøttekaker, brune pinner, fyrstekake og kransekake/kransekakestenger.

I år skal vi i tillegg ha shortbread, havreflarn og berlinerkranser + en type appelsinkonfekt. Vi lager relativt store porsjoner av det meste, selv om vi bare er 4-5 stykker. Vi liker julekaker, selv om det egentlig er den andre maten vi er mest interessert i. ;)

Andre sorter vi har hatt/har med jevne mellomrom er hvite kakemenn, marengs, prikken over i'en,, sveitsisk konfekt (en type ustekt småkake med likør i), biscotti, shrewsbury biscuits, bûche de noël, engelsk julekake og diverse konfekt, karameller o.l.

Hva er shortbread?

Skrevet

... og hva er "prikken over i-en?" Og den sveitsiske konfekten?

Høres spennende ut begge deler!

Skrevet

Noen som har oppskrift på sånne kaker med syltetøy i midten? Tenker ikke på "halvmåner" men sånne tørre, men litt syltetøy i midten på kaken.

Skrevet

Prikken over i'en er noen mørdeigs(?)kaker med syltetøy i midten. Shortbread er en skotsk kjeks, minner litt om serinakaker. Sveitsisk konfekt har jeg dessverre ikke oppskrift på akkurat nå, den er hjemme hos Mamma, men det er en type ustekt småkake med, så vidt jeg kan huske, blandt annet finhakkede mandler, kakao, melis, en eller annen form for likør. Deigen kjevles ut, og så stikker man ut former. Tror vi fant oppskriften i et ukeblad eller oppskriftshefte for mange år siden.

Shortbread

125 g smør

70 g sukker

180 g hvetemel

Rør smør og sukker hvitt og porøst. Sikt inn melet og kjevle forsiktig til en 1 cm tykk leiv. Skjær/stikk ut sirkler og dryss med litt ekstra sukker. Legg på stekebrett og sett kaldt 20 minutter. Stek ved 190 grader i 15-20 minutter, avkjøl på rist.

Skrevet (endret)

Vi lager ikke så mye kaker lengre, det er ingen av oss som er så veldig glad i småkaker så det ble bare til at vi hadde store mengder igjen etter jul. Det blir til at vi lager hjortebakkels og kransekake. I tillegg kanskje pepperkaker, men da nesten mest fordi det er koselig å lage og lukter godt. Ellers har vi alltid marsipankake som spises på julaften.

Endret av Titta
Skrevet

Jeg lager:

Kokosmakroner

Pepperkaker

Kakemenn

Sjokoladecookies

Kransekakestenger

I tillegg lager jeg marsipan, men det kvalifiserer vel ikke ;)

Skrevet

Det blir ikke mange sortene hos oss i år. Blir ikke spist så mye småkaker synes jeg ,så i år blir det bare pepperkaker og cookies(kanskje ikke så veldig julekaker akkurat det da men..) :)

Mulig at jeg også lager sandkaker eller sjakkruter :)

Skrevet

Det blir ikke så mye her heller. Kolakaker, shortbread (svigermor baker alltid disse til gubben, for han elsker dem og har spist dem siden han var liten), kransekake 18 ringer, kransekakestenger, nøttekaker, pepperkaker og hus og sjakkruter. I tlllegg får vi krumkaker.

Skrevet

I år har vi laga pepperkaker, krumkaker og havreflarn, og har tenkt å lage kokosmakroner. Min favoritt er berlinerkranser, men de baker mamma masse av og gir oss. I tillegg har vi laga marsipan og peppermynte.

Monja: hva er sjakkruter og kolakaker?

Skrevet
Prikken over i'en er noen mørdeigs(?)kaker med syltetøy i midten. Shortbread er en skotsk kjeks, minner litt om serinakaker. Sveitsisk konfekt har jeg dessverre ikke oppskrift på akkurat nå, den er hjemme hos Mamma, men det er en type ustekt småkake med, så vidt jeg kan huske, blandt annet finhakkede mandler, kakao, melis, en eller annen form for likør. Deigen kjevles ut, og så stikker man ut former. Tror vi fant oppskriften i et ukeblad eller oppskriftshefte for mange år siden.

Shortbread

125 g smør

70 g sukker

180 g hvetemel

Rør smør og sukker hvitt og porøst. Sikt inn melet og kjevle forsiktig til en 1 cm tykk leiv. Skjær/stikk ut sirkler og dryss med litt ekstra sukker. Legg på stekebrett og sett kaldt 20 minutter. Stek ved 190 grader i 15-20 minutter, avkjøl på rist.

:sikle: :sikle: :sikle:

Skrevet
Monja: hva er sjakkruter og kolakaker?

Kolakaker (kjeks)

200 g sukker

200 g smør

300 g mel

4 – 5 ss sirup

2 ts natron

2 ts vaniljesukker

Rør sukker og smør hvitt.

Tilsett mel blandet med natron og vaniljesukker. Rør til slutt inn sirup. Arbeid deigen godt, slik at den blir smidig.

Settes kaldt i 30 – 60 min.

Trill ut til en fingertykk pølse (1 cm tykk), del inn i ca 8 cm lange deler.

Trykkes flat (max 0,5 cm tykk og 1,5 cm bred). Kolakakene siger litt ut når de kommer i ovnen.

Stekes midt i ovnen på 170°C i 10 – 15 min.

Ferdig stekte kolakaker har en fin brunfarge. Når de er avkjølt er de som kjeks, litt harde

Sjakkruter.

200 g smør

100 g sukker

3 ts vaniljesukker

4 ts kakao

300 g hvetemel.

Elt sammen smør, sukker og mel.

Del deigen i 2.

Bland den ene delen med vaniljesukker og den andre med kakao.

Trill ut deigen i 4 lengder som legges oppå hverandre, slik at det dannes ruter.

Legges kaldt for å stivne og skjæres opp i skiver.

Stekes på smurt plate i middels varm ovn.

http://www.msl.no/rutekake.JPG

Skrevet
Kolakaker (kjeks)

200 g sukker

200 g smør

300 g mel

4 – 5 ss sirup

2 ts natron

2 ts vaniljesukker

Rør sukker og smør hvitt.

Tilsett mel blandet med natron og vaniljesukker. Rør til slutt inn sirup. Arbeid deigen godt, slik at den blir smidig.

Settes kaldt i 30 – 60 min.

Trill ut til en fingertykk pølse (1 cm tykk), del inn i ca 8 cm lange deler.

Trykkes flat (max 0,5 cm tykk og 1,5 cm bred). Kolakakene siger litt ut når de kommer i ovnen.

Stekes midt i ovnen på 170°C i 10 – 15 min.

Ferdig stekte kolakaker har en fin brunfarge. Når de er avkjølt er de som kjeks, litt harde

Sjakkruter.

200 g smør

100 g sukker

3 ts vaniljesukker

4 ts kakao

300 g hvetemel.

Elt sammen smør, sukker og mel.

Del deigen i 2.

Bland den ene delen med vaniljesukker og den andre med kakao.

Trill ut deigen i 4 lengder som legges oppå hverandre, slik at det dannes ruter.

Legges kaldt for å stivne og skjæres opp i skiver.

Stekes på smurt plate i middels varm ovn.

http://www.msl.no/rutekake.JPG

Den skal jeg lage nå!

Skrevet

Jeg lager pepperkaker (peppekakedeig fra IKEA) og marsipankuler/marsipanbrød (marsipan fra odense marsipan). Ikke den store kakebakeren akkurat :)

Skrevet

Veldig lite iår .. tenker det blir kun krumkaker og noen store pepperkakehjerter som jeg pynter med på kjøkkenet.

Har bestilt en stor kransekake og skal lage en dajmkake selv .. det får holde for denne julen. Småkakene smaker best før jul - og jeg er allerede mettet av kjøpepepperkaker :ler:

Skrevet

Kokosmakroner

Sjokolade kjeks/chips

Kransekake stenger

Risboller

Kromkaker(mamma)

Delfiakake (mamma)

En jeg ikke husker navnet på, men er to kjeks fylt med en tykk melis aktig masse med farge. (mamma)

Dia-smultringer (mamma)

Noen ganger har disse dukket opp:

Nøttekaker

sandkaker

Pepperkaker

Kakemenn

Serinakaker

Skrevet

Åja, julekaker. Er ikke det kos? Jeg glemmer aldri spenningen fra da jeg var liten med å vente på presanger og på julekaffien, og ønsker at alle barn skal oppleve den. Å bake setter en virkelig i julestemning. Vi lager:

kakemenn

pepperkaker

havremakroner med rosiner og uten rosiner

kokosmakroner med bare eggehviten

sjakkruter

serinakaker

sandnøtter

smultringer

delfiakaker

suksesskake

tropisk aroma

julekaker (sånne brød)

vørterbrød

Skrevet
Åja, julekaker. Er ikke det kos? Jeg glemmer aldri spenningen fra da jeg var liten med å vente på presanger og på julekaffien, og ønsker at alle barn skal oppleve den. Å bake setter en virkelig i julestemning. Vi lager:

kakemenn

pepperkaker

havremakroner med rosiner og uten rosiner

kokosmakroner med bare eggehviten

sjakkruter

serinakaker

sandnøtter

smultringer

delfiakaker

suksesskake

tropisk aroma

julekaker (sånne brød)

vørterbrød

jøss så mange :nissevink::klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...