Gå til innhold

Skikkelig mørkbrent kaffe til trakter?

Anbefalte innlegg

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg drikker helst espresso, men av og til er det greit å trakte litt kaffe så man kan ha en kopp i hånden litt lenger. Men jeg liker ikke så godt tradisjonell norsk kaffe, og lurer på om det er noen som vet om en god mørkbrent (ala italiensk/fransk) kaffe som faktisk smaker litt. Friele, Evergood og co har skuffet stort med fraværende smak.

Finnes det noe brukbart i dagligvarebutikkene, eller skal jeg stikke til kaffebutikk først som sist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ikke Evergood i en mørkere type? Dark etellerannet??

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Finnes ikke Evergood i en mørkere type? Dark etellerannet??

Joda, men den smaker ingen verdens ting. Det er kanskje litt fordi jeg drikker espresso 95% av tiden.

Skrevet

Det går vel fint an å få espressobrent kaffe i malningsgrad som passer til trakter? Om smaken blir ok aner jeg ikke. Jeg ville nok satset på kaffesjapper uansett, skal noe til å få noe ordentlig i matbutikker.

Skrevet

Meny pleier å ha godt utvalg i bønner som du maler selv. Der kan du jo faktisk blande til du får den smaken du er ute etter, hvis du gidder det?

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Hadde jeg bare hatt en Meny-butikk i nærheten...

Nei, det blir nok å gå til en kaffebutikk, legge fram problematikken, og se hva de foreslår. Jeg går nok uansett fort lei.

Skrevet (endret)

I kaffebutikken kan de male all slags kaffe slik at den kan brukes i kaffetrakter, også italiensk- og franskbrent som vanligvis brukes til espresso. Av kaffe som selges i vanlig dagligvare er ikke Ali mørkbrent så verst, og så er svenske Löfbergs veldig god. De har mange brenningsgrader av vanlig traktekaffe.

Ellers vil jeg anbefale presskanne fremfor kaffetrakter, gir mye bedre kaffe. Her i huset har vi nesten alltid espresso, men hvis jeg skal lage til mange bruker jeg presskannen. Traktekaffe smaker jo blæh nesten uansett hva slags kaffe du putter i ...

Endret av Elze
Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Jeg tror også at presskanne er best hvis man skal ha større kaffemengder. Trakteren brukes egentlig bare hvis vi har besøk, men jeg tenkte at hvis jeg faktisk fikk tak i brukbar kaffe, kunne den være et mindre grisete alternativ. Men kanskje det er like greit å holde seg til espressoen og mokkakannen, så unngår man koffeinoverdose. :)

Endret av Morgan le Fay
Skrevet (endret)
Det går vel fint an å få espressobrent kaffe i malningsgrad som passer til trakter?
:jepp: Jeg bruker i hvert fall å gjøre det til presskanne - gir nydelig kaffe, så jeg kan ikke skjønne annet enn at det kan funke til trakter også. For tiden er Malabar-espresso favoritten. Endret av Nilma
Gjest Eurydike
Skrevet
For tiden er Malabar-espresso favoritten.

*signerer denne med skrekkelig store bokstaver* :juhu:

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg kjøpte 250 gram Blue Java i dag, som jeg fikk dem til å male for meg. Nå tester jeg den, og det smaker egentlig helt OK. Men jeg tror ikke traktekaffe blir min ting uansett, jeg har jo både espressomaskin, mokkakanne og presskanner, men tenkte at dette ble mindre grisete. :fnise:

• 3 måneder senere...
Gjest kaffedarra
Skrevet

jeg har det samme problemet... norske kaffehus strør om seg med ord som "mørkbrent" og "kontinental", men gud vet hvorfor.

Det nærmeste jeg kommer mørkbrent kaffe i matbutikker, er svenske Zoega. Den får du faktisk på Rema 1000 av alle steder.

Gjest Gjest_fiffi_*
Skrevet

Hadde også tenkt å si Zoegas. Den svarte typen er den "mest mørkbrente" hvis man kan si det slik. Synes faktisk Zoegas er veldig god til å kun koste 30kr.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg bruker Zoegas pasión colombia. Den er ikke den aller mørkeste av Zoegas kaffeblandinger, men jeg synes den er god. Jeg har pleid å kjøpe den i Sverige, men nå selger de den på Rema.

Zoegas har mange andre spennende kaffeblandinger som kan være verdt å prøve.

Jeg er enig med deg i at det kan være greit med trakter av og til. Det er så mye enklere enn å rengjøre presskannen.

Skrevet

Jeg synes Coops mørkbrente er desidert best av dagligvaretypene. Det er den eneste som smaker litt, og uten den sure smaken som preger norsk kaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...