Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Jeg har mistet kvitteringen på et kontantkjøp (matvarebutikk, beløp under 100,-), gjort på driftskonto. Hva kan brukes som bilag?
Frey Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Ingen kvittering, ikke noe bilag. Det eneste du kan prøve er å gå tilbake til butikken med en kontoutskrift som viser at du handlet der for det beløpet og be de skrive ut en for hånd som de stempler.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Tenkte på å gå tilbake til butikken, ja. En kontoutskrift skal jo være gyldig bilag, så det må jo kunne gå an å bruke den som siste utvei. Forøvrig er kjøpet en kantinekostnad, så den skal ikke inn i mva.. TS.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Ingen kvittering, ikke noe bilag. Men hvordan fører du dette i regnskapet om du ikke har bilag?
Rosalie Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Men hvordan fører du dette i regnskapet om du ikke har bilag? Det får du ikke gjort. Sett pengene tilbake inn på konto fra din konto, så vil de fleste revisorer se mellom fingrene på det.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Fra bokføringsforskriften: Kassakvittering skal oppbevares sammen med eventuell annen dokumentasjon, herunder dokumentasjon som nevnt i foregående ledd. Dersom mottatt salgsdokumentasjon er uriktig eller på annen måte ikke tilfredsstiller kravene i § 5-1 (§§ 5-1-1 – 5-1-9), må kjøper kreve ny salgsdokumentasjon. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må kjøper kunne sannsynliggjøre at kjøpet er en reell utgift for kjøpers virksomhet.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Det får du ikke gjort. Sett pengene tilbake inn på konto fra din konto, så vil de fleste revisorer se mellom fingrene på det. Fra bokføringsforskriften: Kassakvittering skal oppbevares sammen med eventuell annen dokumentasjon, herunder dokumentasjon som nevnt i foregående ledd. Dersom mottatt salgsdokumentasjon er uriktig eller på annen måte ikke tilfredsstiller kravene i § 5-1 (§§ 5-1-1 – 5-1-9), må kjøper kreve ny salgsdokumentasjon. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må kjøper kunne sannsynliggjøre at kjøpet er en reell utgift for kjøpers virksomhet. Takk for svar, begge to. Jeg håper butikken kan skrive meg en kvittering slik at jeg får gjort dette på vanlig vis. Er ikke greit å være nyansatt og gjøre slike blemmer...
Usikker Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Jeg har mistet kvitteringen på et kontantkjøp (matvarebutikk, beløp under 100,-), gjort på driftskonto. Hva kan brukes som bilag? Ingen kvittering, ikke noe bilag. Det eneste du kan prøve er å gå tilbake til butikken med en kontoutskrift som viser at du handlet der for det beløpet og be de skrive ut en for hånd som de stempler. Vel, i og med at det er snakk om et kontantkjøp så finnes vel ikke det på kontoutskriften :klø: Bruk kort - ikke kontanter når man skal betale noe man skal ha refundert/bokført. Ellers er det for tap å regne om man ikke har bilag. Dessverre.............
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Vel, i og med at det er snakk om et kontantkjøp så finnes vel ikke det på kontoutskriften :klø: Bruk kort - ikke kontanter når man skal betale noe man skal ha refundert/bokført. Ellers er det for tap å regne om man ikke har bilag. Dessverre............. Jeg kunne spesifisert klarere i første innlegg at kjøpet er gjort med bankkort (i regnskapsprogrammet vårt regnes dette som kontantkjøp). Så kjøpet er på bankutskriften, og dokumentert på den måten at det har funnet sted.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 ...og det er altså ikke mulig å bruke bankutskriften som et bilag? Det står jo hvilken butikk og beløpet på handelen.
Usikker Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er blitt nektet refusjon for utlegg jeg. Selv om jeg kunne redegjøre for hvert øre - så godtok hverken regnskapsavdeling eller revisor det.
Eføy Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 De fleste dagligvarebutikker har nye kasser, og dermed er alt loggført. Så lenge du finner den samme kassereren, og husker ca beløp og tidspunkt du handlet, kan kassereren gå inn på loggen og finne den, og dermed skrive den ut på nytt til deg. Det er egentlig temmelig tungvint, for alle kvitteringer/summer man har slått står på denne lista, men hvis det er stille i kassa og kassereren gidder, så kan han/hun altså finne det til deg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er blitt nektet refusjon for utlegg jeg. Selv om jeg kunne redegjøre for hvert øre - så godtok hverken regnskapsavdeling eller revisor det. Dette er ikke et utlegg, det er trukket av driftskontoen til bedriften. Hadde det vært en refusjon hadde jeg gitt blaffen i alt, men nå er jo handelen registrert på bedriftskontoen mens jeg ikke har noe bilag for å føre dette i regnskapet. De fleste dagligvarebutikker har nye kasser, og dermed er alt loggført. Så lenge du finner den samme kassereren, og husker ca beløp og tidspunkt du handlet, kan kassereren gå inn på loggen og finne den, og dermed skrive den ut på nytt til deg. Det er egentlig temmelig tungvint, for alle kvitteringer/summer man har slått står på denne lista, men hvis det er stille i kassa og kassereren gidder, så kan han/hun altså finne det til deg. Åh, håper det kan gå! Jeg vet ganske nøyaktig hvilket klokkeslett jeg handlet på, og kan gi en god beskrivelse av kassereren. Takk for svar!
Frey Skrevet 8. desember 2007 #14 Skrevet 8. desember 2007 (endret) ...og det er altså ikke mulig å bruke bankutskriften som et bilag? Det står jo hvilken butikk og beløpet på handelen. Bankutskrift regnes ikke som bilag nei. Som min regnskapsfører sier til meg: har du ikke gyldig kvittering regnes det som personlig uttak og går ikke inn i regnskapet som noe annet. En gyldig kvittering skal ha butikkens organisasjonsnr på, stemples (om den er skrevet for hånd) og beløp med mva spesifisert dersom selger er momsregistrert. Endret 8. desember 2007 av Frey
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2007 #15 Skrevet 8. desember 2007 Bankutskrift regnes ikke som bilag nei. Som min regnskapsfører sier til meg: har du ikke gyldig kvittering regnes det som personlig uttak og går ikke inn i regnskapet som noe annet. En gyldig kvittering skal ha butikkens organisasjonsnr på, stemples (om den er skrevet for hånd) og beløp med mva spesifisert dersom selger er momsregistrert. Ok, takk for svar! Satser på at jeg kan få en kvittering på mandag. Uansett må jeg klarere i firmaet hvilken prosedyre som skal kjøres dersom man mister en kvittering - det er jo ganske fort gjort, og neppe verken første eller siste gang det skjer. Nå er jeg så heldig at jeg vet såpass nøyaktig (med maks fem min differanse) hvilket klslett jeg handlet på, så jeg håper butikken kan hjelpe meg med å ordne ny kvittering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå