Gå til innhold

Dataspill til 10-åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest1_*
Skrevet

Hei

Han er 10,5 år og ønsker seg veldig dataspillet Sims 2 til jul. Ser at det har 12-årsgrense. Er egentlig veldig skeptisk til å ikke følge slike anbefalte grenser, men ifølge gutten er dette KUN fordi det er et vanskelig strategispill..og har ingenting med vold å gjøre... Jeg har ikke peiling på dette spillet, så lurte på om noen kunne hjelpe meg litt. Er det et ok spill, og passer det for en 5.klassing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen vold i spillet, det jeg kan huske, men det går an å få barn ... Det innebærer altså at man må få mann og kvinne til å bli forelsket og hoppe til sengs sammen. Så ingen vold, men litt sex. Du kan lese om spillet her.

Skrevet
Det er ingen vold i spillet, det jeg kan huske, men det går an å få barn ... Det innebærer altså at man må få mann og kvinne til å bli forelsket og hoppe til sengs sammen. Så ingen vold, men litt sex.

Den sexen er så uskyldig at det knappest kan kalles sex. Du kan fint kjøpte dette spillet til en 10-åring.

Skrevet

Sant nok. Dessuten er det jo ikke sikkert en 10-åring gidder å styre med å få til dette - det er nokså innviklet og jeg vet jeg ble ganske lei av å prøve etter hvert, og det er MANGE andre ting man kan fokusere på i dette spillet enn å få barn!

Skrevet
Den sexen er så uskyldig at det knappest kan kalles sex. Du kan fint kjøpte dette spillet til en 10-åring.

enig

Skrevet
Så ingen vold, men litt sex.

Og hva er det i så tilfelle som er så problematisk med at unger blir eksponert for seksualitet? Skal det blir amerikanske tilstander på absolutt alle områder, eller?

10 åringen til TS har helt rett i sin argumentasjon. Den anbefalte aldersgrensen skyldes i all hovedsak at det er strategispill som krever enn viss modenhet for å få glede av. Altså er det ingen problemer med å gi ham det når han selv har uttrykt et sterkt ønske om å få det.

Skrevet
Og hva er det i så tilfelle som er så problematisk med at unger blir eksponert for seksualitet? Skal det blir amerikanske tilstander på absolutt alle områder, eller?

10 åringen til TS har helt rett i sin argumentasjon. Den anbefalte aldersgrensen skyldes i all hovedsak at det er strategispill som krever enn viss modenhet for å få glede av.

Det er sant, ofte er disse aldersgrensene en veiledning for å vise hvilke aldersgrupper som vil ha glede av spillet. Egentlig synes jeg det er en uting, nettopp fordi det kan oppstå misforståelser som dette.

Jeg tror nok ikke du trenger å bekymre deg med mindre det er 18-årsgrense på et spill.

Skrevet (endret)

De aldersgrensene må man synse litt på innimellom.. Har opplevd flere ganger at folk rett og slett kutter tvert av på grensene..

En av eksemplene er f.eks turtles.. Tegneserien går på tv og jeg regner med at barn ned til ganske liten alder har sett det. Foreldre kommer for å kjøpe spillet og nekter når de ser tolv års grense, men sannheten er at spillet inneholder ikke mer vold enn tegneserien. Kan barne se på tegneserien kan de spille spillet som hører til.

Derimot har jeg vanskelig for å tro at sims 2 har tolvs års grense pga vanskelighetsgraden. Dette er nemlig ikke det de setter grensene etter, men etter innholdet.

TS kan lese mere her inne.. http://www.pegi.info/no/

Etter å ha jobbet i butikk har jeg vel egentlig fått mer inntrykk av at spillene opp til tolv års grense egentlig passer for alle. Tolv års grensen passer nok ikke for små barn (skyting med fantasivåpen, skummelt o.s.v). Derimot 16 og 18 års grensen burde nogenlunde overholdes. Det er faktisk en grunn til at de to grensene er strengest.. 16 år inneholder skyting, vold o.s.v i den grad at det er virkelig.. Krigsspill o.s.v er gjerne på denne kategorien, noe blod o.l. Men kan de se en krigsfilm/skytefilm med lite blod kan de spille disse. 18 års grense er veldig voldelige/skumle spill. Gjerne masse skyting/blod. Gjerne kun skyting/blod hehe..

Og må bare nevne en ting til som jeg kom på nå senere.. Aldersmerkinga har absolutt ingenting med vanskelighetgrad og gjøre. Se bilspill til ps2. flere av disse syntes tilogmed jeg er utrolig vanskelig, men alikevel er aldersgrensen 3+ ettersom det ikke er vold, skyting, blod eller noe sånt.

Endret av Gjest
Gjest Gjest_gjest1_*
Skrevet

Tusen takk for gode svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...