Gjest hyggelig Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 i morgen skal jeg prøve meg på min første lapskaus med ekte kjøtt! i den forbindelse trenger jeg en god oppskrift, og håper noen her kan hjelpe meg:) jeg har kjøpt inn: poteter gulrøtter purre hodekål oksesmåstek buljongterning løk salt,pepper (+har stort sett alslags krydder+ en pose laurbærblader) ser for meg at hvis jeg koker sammen dette bør det jo bli en slags lapskaus. men hvor lenge skal kjøttet koke, skal d saltes osv osv.hvor mye av hver ingrediens? jeg aner ikke, og derfor ser jeg for meg at d blir lettere å ha en oppskrift.
Arkana Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Brun lapskaus (altså med oksekjøtt) lager jeg slik: bruner terninger av oksekjøtt i panne og drysser over mel. Tilsetter hakket løk, gulrot og selleri, litt tomatpuré, worcestershiresaus, salt, pepper, paprikapulver, timian og kraft. Lar alt koke ca 45 minutter. Tilsetter poteter i terninger og lar koke 30 minutter til.
Gjest vimselot Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 Jeg bruker aldri oppskrift, lager som regel lys lapskaus, men er avhengig av sellerirot... Har kjøttet i litt vann (ca 5 dl, vet ikke helt sikkert, kommer an på) skummer av blodet, har i 1 stor løk, og lar det koke til kjøttet er nesten mørt. Har også i halvparten av sellerirota sammen med løken, slik at smaken får kokt seg inn i krafta... Hakker opp grønnsakene i forskjellige størrelser, dvs noen vanlige biter og noen mindre (de mindre blir en del av "sausen")... På slutten har jeg gjerne i litt purre. Har bare i pepper og salt. Smaken består av alle grønnsakene, og når jeg hakker de i forskjellige størrelser, blir lapskausen like god som når man varmer den opp dagen etter...
Gjest Tulipa Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 (endret) Vi har ofte lys lapskaus nå på vinteren - den inneholder: Oksekjøtt m/bein Kjøttpølser Poteter Kålrot Gulrøtter Purre Salt og pepper Vi koker kjøttet først og siler av kraften etterpå. Denne kraften bruker vi til å koke poteter, kålrot og gulrøtter skåret i små biter - helt på toppen legger vi det ferdigkokte kjøttet oppskåret i passe biter, pølsebiter og purre ... Smaker det til med salt og pepper, og serverer lapskausen med flatbrød. Vi bruker en diger gryte til dette - da har vi middag i to dager. (ps: sellerirot setter også en nydelig smak på lapskausen) Endret 9. desember 2007 av Tulipa
Gjest hyggelig Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 tusen takk for svar! skal begynne å lage lapskausen nå. har til og med innvitert broren min på søndagsmiddag, så håper jeg lykkes, hehe!
mamma mia Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 Jeg tar vare på skyen av pinnekjøttet og fettet.Dette fryser jeg i passelige prosjoner. Når jeg da utover året får lyst på lapskaus,køper jeg lapskaus blandig ferdig oppskåret fra frysedisken (her er vi sluttet med alt det arbeide det er med kuttingen,kr.10-12 pr pose) og pølse helst vossakorg. ! pose lap.blanding 1 vossakorg (oppskåret i biter) 1pr. kraft og vann Dette er mer enn nok til 2 personer og gjort på 15 min. Dette er blitt laget til natt mat i store selskaper da regner jeg 3 pers. pr prosjon og her kan du selvfølgelig ha i rester også. Dette er nam nam i min fam.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 jeg bruner oksekjøtt godt i en stor kjele, har i poteter i biter, hodekål i skiver, 3 gulrot i tynne skiver og masse purre, evt 2 poser lappskausblanding, har over vann til det dekker og salt og pepper samt en buljongterning, dette kokes i ca 1-1,5 t. har over litt ekstra purre, 10 min før den er ferdig. Jeg mener at lapskaus skal være tykk og potetene skal være kokt istykker, ergo koker den så lenge, bare pass på at den ikke svir seg i bunnen. blir den for tynn, kan man ha i en pose potetmospulverpå slutten.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå