Gå til innhold

Bryllupsgave

Fremhevede innlegg

Skrevet

En gammel regel sier at gaven skal være dyrere enn kuvertprisen. Dvs viss kuvertprisen koster 400, kan dere gi 800 osv. Veldig ofte koster kuverten mer i dag, i tillegg kommer alkohol mm. Så, ja, jeg tror jeg hadde gått for 1000. Du kan si det er dyrt for samboeren din å betale 500,- siden han ikke kjenner dem så godt. Men det er jo dyrt for brudeparet også å betale 500 kr + for han, da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
En gammel regel sier at gaven skal være dyrere enn kuvertprisen. Dvs viss kuvertprisen koster 400, kan dere gi 800 osv. Veldig ofte koster kuverten mer i dag, i tillegg kommer alkohol mm. Så, ja, jeg tror jeg hadde gått for 1000. Du kan si det er dyrt for samboeren din å betale 500,- siden han ikke kjenner dem så godt. Men det er jo dyrt for brudeparet også å betale 500 kr + for han, da.

Hvordan får du vite kuvertprisen da? Spør du?

Ser for meg: Gosj 1100 pr kuvert, beklager da har ikke jeg råd til å komme i ditt bryllup.

Jeg har ALDRI hørt slike regler som dette før jeg ble aktiv på KG.

Skrevet

Den regelen var helt ukjent for meg også..

Og som du sier, hvordan skal man finne ut hvor mye kuvertprisen er? Nei, det blir ikke så greit.

Skrevet

Det er bare her på KG slike regler finnes, for i alle de bryllupene vi har vært i har det aldri vært snakk om en slik skikk. Har også snakket med andre om dette, som heller ikke har hørt om en lsik regel. Men der i mot hadde de en slik regel i finere selskap før i tiden, og da spesielt i den finere krets.

I vår vennekrets ligger gaven på ca 250 for singel og ca 500 for par. Og dette er tydeligvis vanlig blant venners venner osv. Så det er her på KG at prisen er det dobbelte om ikke høyere, men i det virkelige liv er nok ikke summen like høy.

Nå har jeg snakket med alle mine kollegaer også, og de og deres venner har samme oppfatning som det jeg har. Og det samme er det på arbeidsplassen til min mann. Og alle var helt enig i at man gir etter evne, og forventer brudeparet mer burde de tenke seg godt om før de inviterte i bryllup.

Brudeparet bør rett og slett tenke på hva som er viktigst, gaven eller menneskene.

Gjest Gjesten over igjen
Skrevet

"Regelen" om kuvertprisen var nok vanligere før. Min mor og bestemor pleier komme med den viss det blir snakk om gaver. Er selv naturligvis enig med Mina at man gir etter evne, hva skulle an ellers gjøre? Tror ingen reagerer på at en heltidsstudent gir mindre enn en som er i full jobb.

Ellers tror jeg det varierer veldig fra krets til krets både når det gjelder geografisk og sosialt. Men har selv mange ganger følt at jeg gravde vel dypt i lommeboka for å ikke være gnien.

Skrevet

Det som er problemet er at bryllup ofte er en overstadig greie. Brudeparet lager en fest over evne, gjestene vet så at det koster mye for paret å ha de i selskapet.... Så må en gjøre opp for seg ved å gi en gave over evne.

På toppen av dette kommer "nymotens" måte å avvikle utdrikningslaget på. Ofte råflotte greier der aktivitetene skal være spektakulære. Jeg har erfart at en må betale opp til 1000 til aktivitetene brud/ brudgom skal gjøre. Så kommer kanskje reiseutgifter m.mer i tillegg.

Det er ikke bare paret det er dyrt for! Og gjestene velger ikke standarden på bryllupet m.t.p kostnadsnivå.

Skrevet

Jeg må bare påpeke at jeg syns det er fryktelig stive priser også!

Lokalene og ikke minst alt som heter brude- bukett, kjole, sko, frisyre, suitte o.l.

Skrevet
Mitt inntrykk er at dersom man ikke har råd til dyr nok gave så bør man la være siden det er så dyrt for brudeparene å sende ut takkekort. Det var i allefall det klare inntrykket jeg fikk av en tidligere diskusjon her.

Ingenting er vel frekke enn å ikke sende takkekort når brudepartet har fått en gave av noen. Det er uansett tanken som teller - om gaven kostet 100 kr eller 1000 kr.

Skrevet

Det er ikke gnient, nei.

Syns også at 500,- bør holde, som du sier er det nok av utgifter også ellers i denne tiden.

Skrevet

Jeg synes ikke du er gnien. Da broren til samboeren min giftet seg ga vi en gave til verdi av 700kt og det synes jeg var nok. Man må gi etter økonomi.

Skrevet

Jeg var med på å kjøpe bryllupsreise i gave til et vennepar. Da gjorde vi det sånn at vi spurte folk som skulle i bryllupet om de ville være med, og de valgte selv hvor mye de ønsket å gi. Gjestene ga 400 - 500 kr pr pers.

Vi fikk ikke nok penger gjennom å bare spørre de som var invitert, og derfor valgte vi å høre på studiestedet til brudeparret om noen der var skulle gi gave og om de da ville være med på vår. Det var mange som ønsket å være med. Vi satte ikke noe minimums beløp på hvor mye man måtte gi, folk ga alt fra 30 - 100 kr, alle fikk navnet sitt på kortet, alle fikk takkekort og brudeparret gråt av glede!

Poenget er at man må gi det man føler er riktig. Dersom det er slik at du da ikke får være med på fellesgave må du vurdere om det er viktig å være med på akkurat den gaven og derfor velger å strekke det lenger økonomisk enn du kanskje ville gjort ellers, eller om dere skal kjøpe egen gave...

Skrevet
Skal i bryllup om en mnds tid og vennegjengen vurderer å kjøpe reisegavekort da brudeparet er veldig glade i å reise. Men da vi diskuterte prisen pr par/pers ville de betale 1000 og sa også at dette var vanlig å gi. Men jeg har ikke all verdens med råd da jeg er fulltidstudent,og i tilegg brukes alt jeg har av penger til overs denne mnd på gaver til familie og antrekk til brylluppet. Synes 1000kr er mye.

Er det gnient av meg(og samboer) å ville gi 600-800kr? Og er det "vanlig" å bruke 1000kr i gave?

Jeg synes at dere er ginene dersom dere bare gir 600-800 kr, 1000 kr er vanlig.

Men er sikker på at det viktigste for brudeparet er at dere kan dele dagen med dem.

Gjest nettopp gift
Skrevet

Til bryllupet vårt fikk vi ikke gaver til 1000,- av vennene våre.

Vi fikk den summen eller mer av noen av de godt voksne gjestene, men ikke vennepar, hverken de som studerer eller jobber :)

Skrevet (endret)
Jeg synes at dere er ginene dersom dere bare gir 600-800 kr, 1000 kr er vanlig.

Men er sikker på at det viktigste for brudeparet er at dere kan dele dagen med dem.

Hva er egentlig vanlig? Er det vanlig det som gjelder der du kommer fra, eller kan det være at det som er vanlig her hos oss også kan gjelde? Her hos oss er det vanlig at par gir for 500kr og single gir for ca 250. Men dette er tydeligvis ikke vanlig hos deg, men selv om du ikke ønsker å tro det så er det det som er vanlig her vi bor.

Så hvem skal egentlig TS høre på? Jeg syns TS skal styre dette selv, for hva som er vanlig et sted behøver ikke være vanlig et annet sted. Men 600-800 ville vært mye her vi bor, siden det er vanlig å gi for 500 kr.

Og av en eller annen merkelig grunn, så er det bare her på KG at jeg noen gang har hørt at noen er gnien fordi de ikke bruker 1000 kr på en gave. Men så er tydeligvis enkelte kg-mennesker noe for seg selv, for gaven er visst mer viktig enn at gjestene ønsker å dele dagen med en. Og det sier jeg selv om du sier at det viktigste er sikkert at de deler dagen med brudeparet. For bare det å bruke ordet gnien på noen som ønsker å kjøpe en gave for 600-800 kr, blir for dumt i min lille verden.

Endret av *Mina*
Skrevet

Det er godt å vite at jeg ikke er den eneste som synes at 1000 kr kan være litt i overkant å gi i bryllupsgave. Jeg kan være enig med dere som skriver at det kanskje blir litt dumt hvis vi spleiser, at vi gir mindre enn de andre. Kanskje vi burde kjøpe en egen gave, men da til et annet problemt. Brudeparet har nemlig ikke og skal heller ikke ha noen ønskelister. Alle som spør får som svar at de ønsker seg sølvtøy og penger. Men denne sølvtøy serien er jammen dyr. Én gaffel koster 650 kr! (litt stusselig å gi bare en gaffel i gave)

Har noen tips til hva som kan gis i gave til et par på 22år, men som ikke overskrider 800kr?

Skrevet
Det er godt å vite at jeg ikke er den eneste som synes at 1000 kr kan være litt i overkant å gi i bryllupsgave. Jeg kan være enig med dere som skriver at det kanskje blir litt dumt hvis vi spleiser, at vi gir mindre enn de andre. Kanskje vi burde kjøpe en egen gave, men da til et annet problemt. Brudeparet har nemlig ikke og skal heller ikke ha noen ønskelister. Alle som spør får som svar at de ønsker seg sølvtøy og penger. Men denne sølvtøy serien er jammen dyr. Én gaffel koster 650 kr! (litt stusselig å gi bare en gaffel i gave)

Har noen tips til hva som kan gis i gave til et par på 22år, men som ikke overskrider 800kr?

vin glass vær og en flaske vin

Skrevet

En venninne fikk selbuvotter spesielt beregnet på brudepar. Det besto av en stor vott med to "innganger" så man skulle holde hender inni den votten, og to i vanlig størrelse som man skal ha på andre hånda. Den var kjempestilig syntes jeg hvertfall :)

Har prøvd å lete etter bilde/sted å bestille de på nettet, men finner det ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke du skal gi noe de ikke ønsker seg. Hvis alle kjøper gavekort i samme reisebyrå og man kjøper hvert sitt gavekort så er vel nettopp poenget at man kan gi med de evnene man har?

Jeg er så takknemlig for de vennene jeg har som faktisk forstår at det er de med dårligst råd som bestemmer prisen når det skal kjøpes inn slike fellesgaver.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg hadde heller ikke spurt om å få være med på en fellesgave hvis jeg kunne betalt mindre enn de andre, men jeg synes de som har ordnet med gaven er hensynsløse som ikke sier at alle får bidra med det de har. Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle kan bidra med det de har, er det fordi det er viktig at man viser hvem som gir mest og minst? Hvis jeg er med på spleisegave gir jeg det jeg hadde gitt uansett, og blåser i om andre gir mer eller mindre. Poenget er ikke å vise hvem som gir hva, men å kunne gi bort en fin gave som er dyrere enn man kunne gitt bort på alene :)

Skrevet
Så hvem skal egentlig TS høre på? Jeg syns TS skal styre dette selv, for hva som er vanlig et sted behøver ikke være vanlig et annet sted. Men 600-800 ville vært mye her vi bor, siden det er vanlig å gi for 500 kr.

Men hvorfor i hele verden spørre på KG hvis man uansett ikke ute etter å høre hva andre mener er vanlig og ikke vil ta dette i betraktning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...