Gå til innhold

Bryllupsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i bryllup om en mnds tid og vennegjengen vurderer å kjøpe reisegavekort da brudeparet er veldig glade i å reise. Men da vi diskuterte prisen pr par/pers ville de betale 1000 og sa også at dette var vanlig å gi. Men jeg har ikke all verdens med råd da jeg er fulltidstudent,og i tilegg brukes alt jeg har av penger til overs denne mnd på gaver til familie og antrekk til brylluppet. Synes 1000kr er mye.

Er det gnient av meg(og samboer) å ville gi 600-800kr? Og er det "vanlig" å bruke 1000kr i gave?

Videoannonse
Annonse
Gjest Audrey Horne
Skrevet

Rundt 1000 kr pr. par er visst vanlig, men jeg synes ikke dere er gniene om dere gir 600-800 kr. Økonomien er vel ganske stram for de fleste av oss i desember, og siden du studerer i tillegg synes jeg du har funnet en fornuftig sum.

Skrevet
Skal i bryllup om en mnds tid og vennegjengen vurderer å kjøpe reisegavekort da brudeparet er veldig glade i å reise. Men da vi diskuterte prisen pr par/pers ville de betale 1000 og sa også at dette var vanlig å gi. Men jeg har ikke all verdens med råd da jeg er fulltidstudent,og i tilegg brukes alt jeg har av penger til overs denne mnd på gaver til familie og antrekk til brylluppet. Synes 1000kr er mye.

Er det gnient av meg(og samboer) å ville gi 600-800kr? Og er det "vanlig" å bruke 1000kr i gave?

Nei det syns jeg ikke.Når vi giftes oss i aug,så fikk vi gaver av familien og venner ,noen brukte 3000kr til 300kr.Ikke noe galt med det,det er jo tanken som teller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skal par betale 1000 og du betale 1000 hvis de har hver sin inntekt? Denne diskusjonen har jeg vært med på før og da har man blitt enig i at man betaler pr person (dvs at par må ut med dobbelt så mye som en person alene). Jeg synes f.eks. ikke 500 er gnient heller jeg.

Skrevet
Hvorfor skal par betale 1000 og du betale 1000 hvis de har hver sin inntekt? Denne diskusjonen har jeg vært med på før og da har man blitt enig i at man betaler pr person (dvs at par må ut med dobbelt så mye som en person alene). Jeg synes f.eks. ikke 500 er gnient heller jeg.

Helt ennig!

Gjest Audrey Horne
Skrevet

Jeg forsto det slik at de skulle gi for 600-800 kr tilsammen. Ellers er jeg helt enig med deg, Blondie.

Skrevet

Det er samboer og jeg som sammen skal betale 600-800kr. En annen grunn enn dårlig råd, er at samboer er kun bekjent med brudeparet og det er på en måte jeg som er invitert med partner. Så derfor vil jeg ikke forvente at samboer skal betale 500 kr. For det er jo det det blir pr pers hvis vi skal betale 1000kr.

Men det ser ut til at hvis det vanlig med alt fra 300-3000 så er jeg kanskje ikke så gnien... :sjenert:

Skrevet

Jeg har "lært" her på KG at man gir veldig mye mere enn det jeg har opplevd IRL.

Da vi var i bryllup i høst syns vi at vi var ganske gniene da vi kjøpte gave som par for 850kr (ifølge KG reglene). Jeg lurte på om det var dumt men det var det vi fant på listen som passet.

Sambo er venn m bruden og vi var tilstede i hele bryllupet.

Snakket m ei venninde- som er nær venninde av bruden....hun og samboern skulle gi 500kr totalt og hun syns vi hadde kjøpt VELDIG dyr gave. (De kjenner brudeparet da altså mye bedre enn oss.) Det var visst vanlig i den gjengen sa hun, at de brukte 250 pr singel person eller 500 pr par. Jeg syns kanskje det var litt lite....

Så jeg vet jammen ikke....

Skrevet

Jeg tror det varierer veldig på vennekretsen.. Noen omgangsgjenger har jo bedre økonomi enn andre!

Man kan jo ikke ruinere seg helt på dette heller. Til syvende og sist er det jo tanken som teller. Jeg var i bryllup i sommer, og der var det en selvlaget (og ikke så veldig dyr) gave som ble satt mest pris på - fordi den kom fra hjertet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg synes 1000 kr pr par er mye, og ville ikke hatt råd til det selv. Jeg synes du skal foreslå for vennene dine at alle betaler det de har lyst til/råd til, og tar den summen det blir å kjøper gavekort for. Da får alle gitt det de vil, og brudeparet får reisegavekort :)

Skrevet

Jeg syns det er så synd at bryllup er så dyrt, både for brudepar og gjester....

Jeg er ikke i flotte selskaper så ofte, så mine penkjoler er ofte utdaterte når jeg skal i bryllup. Dvs at jeg må handle antrekk. Ofte er det store kostnader i forbindelse med utdrikningslaget, og kanskje får en dyr reise til selskapet, enten i form av drosje eller hotellopphold. Det er selvsagt noe en får glede av selv også og ikke bare noe en gir vekk, men det er penger som må brukes og som ikke alle har, men som en må ta seg råd til på mer eller mindre ufornuftig måte.

Jeg ønsker derfor et mer nedstrippa bryllup, der hverken vi eller gjestene blir ruinerte. Vurderer å skrive " tilstedeværelse, ikke gave" på invitasjonen.

Men når dette er sagt må jeg også si at jeg setter pris på avbrekk fra hverdagen der folk kan feste og pynte seg. Det trenger man... Bare synd det koster sånn!

Skrevet

Jeg synes ikke det er gnient i det hele tatt, man gir etter lyst og evne og jeg synes ikke det skal være noen "konkurranse" om å være den vennen som gir dyrest gave. I vårt bryllup fikk vi gaver i alle prisklasser, alt fra et par hundre kroner til mange tusen og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri sittet og vurdert hvem som har gitt hvor mye og hvorfor eller tenkt at noen er mer gnitne enn andre. Jeg tviler også sterkt på at andre gjør dette, og hvis det mot formodning finnes noen som regner på slikt så sier det i grunnen mer om dem enn om deg. Så bare gi den gaven du har lyst og råd til. :)

Skrevet

Gjesten i nest siste innlegg glemte å skrive at jeg ikke syns du er gnien! :jepp:

Enig med Arkana.

Skrevet
Jeg synes ikke det er gnient i det hele tatt, man gir etter lyst og evne og jeg synes ikke det skal være noen "konkurranse" om å være den vennen som gir dyrest gave. I vårt bryllup fikk vi gaver i alle prisklasser, alt fra et par hundre kroner til mange tusen og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri sittet og vurdert hvem som har gitt hvor mye og hvorfor eller tenkt at noen er mer gnitne enn andre. Jeg tviler også sterkt på at andre gjør dette, og hvis det mot formodning finnes noen som regner på slikt så sier det i grunnen mer om dem enn om deg. Så bare gi den gaven du har lyst og råd til. :)

Hvis noen faktisk skulle sittet og vurdert gavene opp mot hverandre, prismessig.. så ville det vært utrolig utakknemlig!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men jeg trodde 500,- per par til vanlige venner, var helt normalt jeg?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe noe som står på ønskelisten jeg. Synes ikke det er gnient om et par bestemmer seg for 500 totalt.

Men jeg har jo også lært her på KG at takke kort er så dyre at dersom man ikke gir dyr nok gave så kan man spare paret for utgiften til takkekort.

Skrevet
Men jeg har jo også lært her på KG at takke kort er så dyre at dersom man ikke gir dyr nok gave så kan man spare paret for utgiften til takkekort.

Jøss! Man gir da vel takkekort uansett? Et takkekort trenger da ikke være noe fancy stort bilde på kostbart papir?

Forøvrig er jeg av den oppfatning at man gir etter størrelsen på egen pengepung og etter hvor nær man er brudeparet.

Gjest Eline80
Skrevet

Jeg syntes ikke det er gnient, men du kan ikke regne med å være med på en felles gave (felles gavekort) hvis dere ikke gir like mye som de andre. Vil også se litt rart ut (syntes jeg hvertfall) hvis alle vennene kommer med hvert sitt gavekort på 1000 kr. og dere kommer med ett på 600. Da ville jeg heller kjøpt en annen gave til dem hvor prisen ikke er så avslørende, altså kjøpe noe til dem, ikke gi gavekort hvor summen står trykket på.

Gjest Gjest_sandra82_*
Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg bryr meg ikke om prisen på ting. Bryllup er veldig dyrt både for de som gifter seg og dem som er invitert... Har man ikke råd til å gi 1000 kroner, så kan dere finne noe på listen som ligger i riktig prisklasse... jeg forventer virkelig ikke å få så dyre gaver fra venner og sånt... folk har da regninger å betale?!? og noen har jo råd til det, klart, men synes jo liksom ikke at det er pakken som teller her...

MEN, jeg kan forstå at skal man spleise på no så vil man at alle skal gi likt... så mitt råd er at dere kjøper noe annet.. kanskje dere kan kjøpe no ordentlig fine reisebøker som ett supplement til gavekortet?!?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jøss! Man gir da vel takkekort uansett? Et takkekort trenger da ikke være noe fancy stort bilde på kostbart papir?

Forøvrig er jeg av den oppfatning at man gir etter størrelsen på egen pengepung og etter hvor nær man er brudeparet.

Mitt inntrykk er at dersom man ikke har råd til dyr nok gave så bør man la være siden det er så dyrt for brudeparene å sende ut takkekort. Det var i allefall det klare inntrykket jeg fikk av en tidligere diskusjon her.

Ingenting ved et bryllup behøver å være dyrt. Ei heller gaven. Jeg har alltid ment at man gir etter evne og det viktigste er tanken bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...