Gå til innhold

Dere som IKKE feirer jul

Gjest miff

Anbefalte innlegg

Så hvis man ferier jul med kristne tradisjoner uten å være kristen så er man ikke bevisst??? Det å være bevisst handler vel i grunn mer om å være sikker på at man har tatt det rette valget og gjør det om føles rett for en.

Nå handlet vel denne tråden mer om de som ikke feiret jul, og hvorfor de eventuelt ikke gjorde dette. Det finnes vel to andre tråder hvor det blir diskutert dette med bevisstgjøring rundt julefeiring og feiring av jul om man er kristen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss
Nå handlet vel denne tråden mer om de som ikke feiret jul, og hvorfor de eventuelt ikke gjorde dette. Det finnes vel to andre tråder hvor det blir diskutert dette med bevisstgjøring rundt julefeiring og feiring av jul om man er kristen eller ikke.

Ja, det er sant, men er ikke forum til for å kunne diskutere? Tror ikke jeg tar helt feil når jeg antar at du svarte på tråden som handlet om hvorfor man feirer jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjorde jeg, så vi kan heller fortsette diskusjonen der hvis du vil, så blir ikke denne tråden enda mer off-topic enn den allerede er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Jo, det gjorde jeg, så vi kan heller fortsette diskusjonen der hvis du vil, så blir ikke denne tråden enda mer off-topic enn den allerede er. :)

Det er ikke sånn at jeg mener å være kranglete, men synes det er trist at flere og flere tar avstand fra jula. Det er jo den høytiden man alltid har lagt med sjel i her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet, hva gjør dere om dere får barn?

Jeg vil anta at vi da har innarbeidet vintersolhvervfeiringen såpass at den er blitt vår tradisjon, slik at vi kan overføre den videre til våre barn.

Det er flott å være idealistisk. Men min erfaring er at idealismen ikke lenger er så gjennomførbar i praksis når man får barn. Å feire solverv er jo greit. Men å være fra det eneste hjemmet i omgangskretsen som unnlater julefeiring er ikke like greit for barn. Det eneste hjemmet hvor det ikke eksisterer adventskalender, julekaker eller julepynt.

Å mene noe er fint, men jeg synes man bør være forsiktig med å skyve barna foran seg i sin jakt på den perfekte verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott å være idealistisk. Men min erfaring er at idealismen ikke lenger er så gjennomførbar i praksis når man får barn. Å feire solverv er jo greit. Men å være fra det eneste hjemmet i omgangskretsen som unnlater julefeiring er ikke like greit for barn. Det eneste hjemmet hvor det ikke eksisterer adventskalender, julekaker eller julepynt.

Å mene noe er fint, men jeg synes man bør være forsiktig med å skyve barna foran seg i sin jakt på den perfekte verden.

Vel, det er det som er faren med å svare på slike spørsmål. Det er lett å få argumenter tilbake om "bare vent til du får barn selv". Damned if you, damned if you don't. Derfor vil jeg ikke gå mer innpå akkurat denne delen av det, siden det antagelig bare er snakk om tid før jeg får en slik tilbakemelding hvis jeg gjør det - om ikke fra deg så fra noen andre. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg synes meninger er verdiløse, dersom man ikke kan fortsette å stå for dem den dagen man får barn.

Har ikke barn selv, men kjenner mange paganister og andre særinger som gir barna sine en litt annerledes oppvekst, og jeg ser at det går helt greit. Så lenge man har gode grunner for sine valg, og formidler disse til ungene, så forstår de dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er det som er faren med å svare på slike spørsmål. Det er lett å få argumenter tilbake om "bare vent til du får barn selv". Damned if you, damned if you don't. Derfor vil jeg ikke gå mer innpå akkurat denne delen av det, siden det antagelig bare er snakk om tid før jeg får en slik tilbakemelding hvis jeg gjør det - om ikke fra deg så fra noen andre. ;)

Mitt innlegg var ikke ment som et vent-til-du-får-barn-selv-innlegg.

Det er faktisk viktig å ta stilling til akkurat dette. Eller i det minste tørre å tenke tanken. For de framtidige barnas skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes meninger er verdiløse, dersom man ikke kan fortsette å stå for dem den dagen man får barn.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er sånn sett det som er den virkelige prøven, hvor mye meningene man har faktisk er verd, og om man er villig og i stand til å stå for de verdier man innerst inne har.

Så, ja, Emera, slik jeg ser det nå så vil vi overføre de verdier vi har nå videre til våre barn. Hva er vitsen med dem hvis ikke? Da blir det jo bare leking.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men kjenner mange paganister og andre særinger som gir barna sine en litt annerledes oppvekst, og jeg ser at det går helt greit. Så lenge man har gode grunner for sine valg, og formidler disse til ungene, så forstår de dette.

Nei, det er slett ikke så sikkert at de forstår det. Selv om det ser sånn ut. Barn lever i nået, og eventuelle konsekvenser av det de har måttet leve med viser seg ofte ikke før de er store. Da kan det gå opp for dem hva de har mistet, ved å måtte være annerledes.

En mening er da ikke verdiløs selv om man må justere litt på hvordan den leves ut..?

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er sånn sett det som er den virkelige prøven, hvor mye meningene man har faktisk er verd, og om man er villig og i stand til å stå for de verdier man innerst inne har.

Så, ja, Emera, slik jeg ser det nå så vil vi overføre de verdier vi har nå videre til våre barn. Hva er vitsen med dem hvis ikke? Da blir det jo bare leking.

Kjempe flott om man klarer dette, men en bør også være veldig bevisst på barnets følelser rundt dette. For det er kanskje ikke alltid greit å være den eneste som ikke gjør si og så, selv om meningen bak det er bra.

Om barnet tror på jesus, finnes de som gjør det selv om ikke foreldrene gjør det, skal barnet få lov til å bestemme at det vil feire jul selv om det går i mot mening og tro? Når skal dere høre på barnet, og når skal barnet få lov til å bestemme hva det vil gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Dere som ikke feirer jul hva gjør dere med nyttårsaften? Årstallet vi er i sier jo nettopp noe om hvor lenge det er siden jesus ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok heller bli et spørsmål om hva man er villig til å ofre på sine barns vegne for å stå for sine verdier, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke feirer jul hva gjør dere med nyttårsaften? Årstallet vi er i sier jo nettopp noe om hvor lenge det er siden jesus ble født.

Nå begynner det å gå over i et "hvordan kan du la være å spise kjøtt når du tråkker på insekter hver dag"-nivå. Jeg har ingen problemer med å markere nyttår (selv om jeg ikke har gjort det de siste årene siden jeg har en hund som er livredd raketter og vi holder oss derfor hjemme og i ro). Da måtte jeg jo også forkaste tidsregningen og nekte å skrive årstallet, nekte å møte opp på et gitt tidspunkt da datoen er satt etter Jesu fødsel osv. Da blir det trukket ut i det absurde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok heller bli et spørsmål om hva man er villig til å ofre på sine barns vegne for å stå for sine verdier, er jeg redd.

Eventuelt hvilke verdier man vil gi videre til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Nå begynner det å gå over i et "hvordan kan du la være å spise kjøtt når du tråkker på insekter hver dag"-nivå. Jeg har ingen problemer med å markere nyttår (selv om jeg ikke har gjort det de siste årene siden jeg har en hund som er livredd raketter og vi holder oss derfor hjemme og i ro). Da måtte jeg jo også forkaste tidsregningen og nekte å skrive årstallet, nekte å møte opp på et gitt tidspunkt da datoen er satt etter Jesu fødsel osv. Da blir det trukket ut i det absurde.

Ja, men jeg syntes det var verdt å bemerke fordi det finnes andre folkeslag i andre deler av verden som feiren en helt annen nyttårsaften enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Om barnet tror på jesus, finnes de som gjør det selv om ikke foreldrene gjør det, skal barnet få lov til å bestemme at det vil feire jul selv om det går i mot mening og tro? Når skal dere høre på barnet, og når skal barnet få lov til å bestemme hva det vil gjøre?

Slike spørsmål blir umulig å svare på nå, siden vi tross alt ikke har barn. Det kommer helt an på alder, situasjon, oppriktighet osv.

Vil dere som feirer jul la være hvis barnet et år ikke har lyst? Vil åtte-åringen få lov til å bli vegetarianer hvis han/hun ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Har dette med julefeiring eller ikke egentlig noe med verdier å gjøre? Verdiene sånn jeg ser det består av hygge, stemning, medmenneskelighet, familie, hjemmekos, og å ta vare på hverandre. Om man kaller dette for jul eller vintersolverv, spiller heller liten rolle, og det er jo ikke pynten som er verdiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt hvilke verdier man vil gi videre til sine barn.

Eller eventuelt ikke.

Det er faktisk ikke alltid så enkelt.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger feiret både julaften, nyttårsaften og 17. mai langt inni skogen med utsikt over byen. Det gir fred i sjelen. Jeg tar avstand fra materialisme og overfladisk mas. Men i mitt indre er det julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...