Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Må man det? Jeg har fått lønningen min nå for november. Jeg hadde ikke lyst til å trekke halv skatt, men skrev allikevel under for det. Er det sånn at man MÅ trekke halv skatt? I november eller januar? Huff, jeg vet ingenting om dette...
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Må man det? Jeg har fått lønningen min nå for november. Jeg hadde ikke lyst til å trekke halv skatt, men skrev allikevel under for det. Er det sånn at man MÅ trekke halv skatt? I november eller januar? Huff, jeg vet ingenting om dette... Det er vanlig at man trekker halv skatt på siste lønning for året. Skattetabellene er utregnet slik at det man trekker resten av året gir rom for "julegratiale" på siste lønning. Men det er og skal være en frivillig ordning, så det er rart at bedriften sier at du skal signere for halv skatt, det vanlige er at man signerer for at man vil ha fullt trekk. Halv skatt i januar er ikke vanlig og ikke noe jeg vil anbefale noen heller da det jo kan være at man skifter bedrift og risikerer å få to halve trekk fordi den nye bedriften og du selv ikke får med seg at man allerede har hatt det halve trekket. I bedrifter der man har spesielt mye overtid i november eller desember skal man KUN trekke halv skatt av den normale lønnen fordi skattekortet ikke er beregnet for overtiden. Overtiden skal man trekke full prosentsats av - hvis det skal gjøres rett. Hvis ikke risikerer man restskatt neste år pga for lite innbetalt skatt. Så konklusjon: Hvis du har arbeidet hele året og betalt skatten slik du skal får du ikke restskatt av halv skatt i november/desember. Men du er ikke lovpålagt å finne deg i halv skatt så neste år kan du si nei til dette.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Så det har ingenting å si at jeg ikke ble trukket for halv skatt nå? Jeg har hatt betalt all skatten jeg skal i forhold til inntekt, og har jobbet på det samme stedet i hele år. Så det skjer ingenting fordi jeg ikke betalte halv skatt?
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Så det har ingenting å si at jeg ikke ble trukket for halv skatt nå? Jeg har hatt betalt all skatten jeg skal i forhold til inntekt, og har jobbet på det samme stedet i hele år. Så det skjer ingenting fordi jeg ikke betalte halv skatt? Hva skulle skje da mener du? Hvis du har betalt full skatt hele året betyr det bare at du får mer igjen på skatten. Og at du får mindre å rutte med i desember måned.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Jeg fikk bare høre at jeg MÅTTE betale halv skatt til desemberlønninga. Har jo ikke lyst til det. Og da måtte jeg kanskje gjøre det i januar... Så det er ikke obligatorisk å måtte betale halv skatt? Føler meg dum jeg nå....
Rosalie Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Altså, tror du har misforstått... Enten trekker du halv skatt, ellers trekker du full skatt. Ingen skatt er ikke et alternativ. Og nei - arbeidsgivere vil neppe la deg trekke halv skatt i januar, da det er et nytt skatteår.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Så jeg kan trekke det jeg har gjort hele tiden, så lenge jeg betaler nok skatt i forhold til inntekt? Den halve skatten er bare for at folk skal få mer penger til jul?
Usikker Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Dette er nok ikke noe bedriften "finner på" altså - det er etter reglementet, skattereglementet. Sjekk denne linken: http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/halv_skatt/
Gjest allium Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Så jeg kan trekke det jeg har gjort hele tiden, så lenge jeg betaler nok skatt i forhold til inntekt? Den halve skatten er bare for at folk skal få mer penger til jul? Ja, og de "skattefrie" feriepengene er bare for at folk skal få penger til ferien. Snille onkel stat tror nemlig ikke at vi klarer å spare selv, så derfor pålegger de oss tvangssparing gjennom høyere skattetrekk resten av året. Feriepenger og desemberlønn er akkurat like skattepliktig som annen lønn.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Okay, så da slipper jeg å bekymre meg. Hele greia er altså frivillig.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 Vil bare presisere for ts at det at det trekkes halv skatt betyr ikke at halve lønna går med til skatt. Det betyr at du betaler bare halvparten av det vanlige skattetrekket denne måneden. Så det er bare positive ting med det. Det er altså halve av det normale sakttetrekket, ikke av totale lønnen. Fikk litt inntrykk av at det var misforstått... tilgi meg om jeg tar feil...
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Dette er nok ikke noe bedriften "finner på" altså - det er etter reglementet, skattereglementet. Sjekk denne linken: http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/halv_skatt/ Men det er ingen forpliktelse. Hvis du insisterer på å betale full skatt siste lønnen i året har du lov til det. I vår bedrift kom det oppslag om at de som ønsket fullt skattetrekk i desember måtte si fra.
LukaFrost Skrevet 9. desember 2007 #13 Skrevet 9. desember 2007 Hvorfor i allverden vil du ikke batale halv skatt?
Gjest allium Skrevet 9. desember 2007 #14 Skrevet 9. desember 2007 Hvorfor i allverden vil du ikke batale halv skatt? Kanskje hun vet at hun har trukket for lite og vil unngå baksmell? Eller at hun bare vil ha litt ekstra igjen i juni. Trekker man ekstra i desember, får man en meget bra rente på pengene.
Gjest morthal Skrevet 9. desember 2007 #15 Skrevet 9. desember 2007 Hvorfor i allverden vil du ikke batale halv skatt? Det samme lurer jeg også på. Jeg synes det er perfekt å betale halv skatt.
Gjest Niina Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 Jeg sto i fare for å få litt restskatt neste år så jeg tenkte at det ville være lurest å ha full skatt i desember. Tok kontakt med arbeidsgiver og det var ikke noe problem. De måtte riktignok doble det jeg betaler i skatt (fra 22% til 44%, siden systemet trakk halv skatt uansett), for at det skulle bli riktig, men det var helt i orden.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #17 Skrevet 9. desember 2007 Hvorfor i allverden vil du ikke batale halv skatt? Fordi jeg vil unngå baksmell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå