Gjest Chrizzy Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Når det står A/D, G/D, A/E osv. hva er det man skal spille for slags grep da? Jeg har alltid bare silt A der det står f. eks. A/D, er det feil? Takker for svar
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Når det står A/D, G/D, A/E osv. hva er det man skal spille for slags grep da? Jeg har alltid bare silt A der det står f. eks. A/D, er det feil? Takker for svar Jeg tror at de mener at du kan velge mellom hvilken dur den skal gå. Da må du være konsekvent altså. Enten alle foran "/" eller de etter.
Gjest Chrizzy Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Ja, ok. Jeg hører jo selv at det ikke høres galt ut, jeg har alltid valgt den første konsekvent, bra at jeg ikke har vært helt på trynet da takk
Gjest Emera Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Det betyr at du skal spille en A med en D i bassen!
Gjest Chrizzy Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Det betyr at du skal spille en A med en D i bassen! Hva betyr det?
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Hva betyr det? Hvis du spiller fingerspill, bruker du grunntonen til D, men grepet til A. Er det ikke sånn da? Jeg klimprer selv, men er ikke helt stødig på teorien merker jeg.
Gjest Emera Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Hm, vanskelig for meg å forklare, jeg spiller kun til hjemmebruk. Og nå i mange år har jeg ikke eid en gitar, men heller spilt piano etter besifring. Og der er det jo lettere å forklare. Men altså, bassanslaget skal være en A, selv om grepet er en D. Se og hør på denne siden. Et stykke ned på siden er grepene vist. Det er altså et vanlig D-grep, mens du slår med tommelen på A-strengen, den som pilen peker på. Dette gjelder altså for fingerspill. Ble dette til å begripe, tro..? Endret 8. desember 2007 av Emera
tuji Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Sa du ikke omvendt nå, Emera? Dette ble vel D/A. Jeg spiller ikke gitar, så jeg aner ikke hvordan du gjør det, men på piano legger jeg en A-akkord og legger til en D i bassen. Alle tonene som er med, er altså A, C#, E og D.
Gjest Emera Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Hehe, ja, jeg byttet om underveis... Eksempelet i linken min er nemlig en D/A... Grepet skal altså være en A, ja, men med et D-anslag i bassen.
Gjest Chrizzy Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Hm, vanskelig for meg å forklare, jeg spiller kun til hjemmebruk. Og nå i mange år har jeg ikke eid en gitar, men heller spilt piano etter besifring. Og der er det jo lettere å forklare. Men altså, bassanslaget skal være en A, selv om grepet er en D. Se og hør på denne siden. Et stykke ned på siden er grepene vist. Det er altså et vanlig D-grep, mens du slår med tommelen på A-strengen, den som pilen peker på. Dette gjelder altså for fingerspill. Ble dette til å begripe, tro..? Jeg tror jeg skjønner, f. eks. D/A så slår jeg altså med tommelen en streng lenger opp en jeg gjør ved en vanlig D? Blir det riktig tenkt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå