Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Noen som har god økonomisk sans og kan råde meg? Er alene om ALLE utgifter, har ett barn på 4 år. Har huslån på en mill, studielån på 200 tusen, utgifter til sfo, strøm, fritid, mat
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Det som er mest interessant i denne sammenhengen er jo hva du tjener for å evt få dette til å gå rundt.
Gjest StoreSky Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Prioriteringer. Sett opp liste over alle regninger, tenk over hva du ellers bruker penger på. (klær, sko, frisør, gaver, kafè-besøk, mat,etc etc.) Strekker pengene til så er det jo greit, hvis ikke, så må du velge bort noe. Jeg velger bort frisør (farger hår hjemme), kjøper lite klær/sko/sminke, velger bort kafè og restauranter, dessuten er jeg bevisst i matveien. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Prioriteringer. Sett opp liste over alle regninger, tenk over hva du ellers bruker penger på. (klær, sko, frisør, gaver, kafè-besøk, mat,etc etc.) Strekker pengene til så er det jo greit, hvis ikke, så må du velge bort noe. Jeg velger bort frisør (farger hår hjemme), kjøper lite klær/sko/sminke, velger bort kafè og restauranter, dessuten er jeg bevisst i matveien. Lykke til! Er jeg egoistisk når jeg tenker som jeg gjør? - Har lite sosialt liv og en "tøff hverdag" med en krevende jobb og ett barn som skal følges opp, nå må jeg også kutte ut ev kler/kafe / frisør etc for at det skal gå rundt... Hvordan skal jeg klare å leve ett slik ulykkelig liv? er lei meg i tilegg lager eks mye bråk
Rosalie Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 For å være realistisk, så må du det, ja, dersom utgiftene overskrider inntektene. Life can be a bitch, men husk at i motbakke går det oppover. Jeg aner ikke hvor du bor, men har du noen mulighet til å selge og kjøpe et billigere sted å bo? 1.2 mill. i lån på en person er ganske mye og spiser antagelig veldig mye av inntektene dine. Eller har du mulighet til å få avdragsfrihet på boliglånet ei stund, evt. forlenge nedbetalingstiden? Jeg har selv vokst opp i et hjem hvor kontoen var skrapa tom hver måned, og jeg beundrer foreldrene mine som fikk det til å gå rundt på et vis. Var dårlig med ferier og "noe ekstra" i noen år, men jeg kan ikke si at jeg led noen nød av den grunn. Selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt litt mer nye klær i stedet for bare å arve...
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Jeg har ikke så mye mindre gjeld, og to barn. Synes det går kjempefint, jeg. Det henger selvfølgelig litt på hva slags lønn man har, men jeg er ikke mer enn midt på treet.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Som flere nevner er det jo inntekten din som avgjør hvor trangt du har det, "dårlig råd" er erfaringsmessig et ganske relativt begrep (min venninne som tjener 550000 i året og bor gratis sammen med kjæresten klager innimellom på dårlig råd, da blir jeg som alenemor med kun OS som inntekt litt....gretten ). Det kommer jo litt an på hva du regner at du MÅ ha for å ha et bra liv, om du f.eks er opptatt av statussymboler, eller om det er vanskelig å få ting til å gå rundt selv om du kjøper det billigste av alt og du kutter ut alt unødvendig. Nå vet jeg ikke hva du betaler for frisør, og hva du får gjort der, men det går jo an å begrense det til en klipp 3-4 ganger i året, i stede for klipp, farge, kur, produkter osv.osv. Det er ikke alltid man må kutte ut ting helt, bare endre litt på kostnaden. Jeg har f.eks ikke kuttet ut å gå på cafe, men nå drikker jeg vann, og vi deler en vaffel, mot at jeg før brukte 100-150 kr hver gang. Litt kjipt kanskje, men bedre enn ingen café overhode. Alternativt kan du jo be de du vanligvis treffer på café hjem til dere på vaffler og kaffe. Jeg foreslår at du først stripper ned utgiftene dine for å se hva du absolutt MÅ ha penger til (lån, strøm, mat klær til barnet etc.), se så på om det er noe du kan endre/kutte ut/ned på uten at det vesentlig påvirker levestandarden deres (forlenge lån, bytte bolig, spare strøm, kjøpe billigere mat/klær, kutte unødvendige abonnementer, slutte å røyke om du gjør det, sjekke bank, forsikring, strømabo, telefon om du har det billigste alternativet ), hvis det fortsatt ikke er igjen penger til "luksus" har du et problem. Har du sjekket at du mottar alle stønader du har krav på? Har du mulighet til å få bedre lønn, enten ved å be om lønnsøkning der du er, evt bytte jobb på litt sikt?
Supramundane Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Et godt tips for å finne ut hvor man kan spare osv, er å lage seg et detaljert budsjett. Jeg slet litt med økonomien når jeg først flyttet hjemmefra, men lagde meg et veldig oversiktig budsjett, med påfølgende regnskap. Det trenger ikke være så veldig oversiktig, men da ser man hva man trenger å bruke penger på, og hvor det er rom for å spare. Det skader i alle fall ikke å prøve!
Gjest =tentacle= Skrevet 9. desember 2007 #9 Skrevet 9. desember 2007 Hvordan har du fått plass i sfo til en 4-åring? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #10 Skrevet 9. desember 2007 Inntekt fra arbeid etter skatt: 16000 ( ca) 1940 -dobbel barnetrygd 1200 - barnebidrag 1000- sfo utgifter: 2400- husleie 1000- strøm 1800- sfo 2000- studielån 4500- boliglån 1000- annet lån ( heldigvis snart ferdig) 2000- studielån pluss mat, fritid, klær ol Bor trangt, kan ikke bo her for evig..
lulle Skrevet 10. desember 2007 #11 Skrevet 10. desember 2007 Inntekt fra arbeid etter skatt: 16000 ( ca) 1940 -dobbel barnetrygd 1200 - barnebidrag 1000- sfo utgifter: 2400- husleie 1000- strøm 1800- sfo 2000- studielån 4500- boliglån 1000- annet lån ( heldigvis snart ferdig) 2000- studielån pluss mat, fritid, klær ol Bor trangt, kan ikke bo her for evig.. Får du inntekt fra SFO, er dette en bijobb?? - og betaler du 2 x 2000 i studielån hver mnd? I tillegg har du vell utgifter som tlf , evt. bil, forsikringer, nrk ... Skjønner jo litt at du sliter med økonimien hvis dette er måten du setter opp den økonomiske oversikten din på. DU må sette opp et skikkelig budsjett. Ta alle utgifter du har i løpet av året og dele dem på ant. mnd. Sett av et fast beløp hver mnd. Det er da du ser hva som er igjen.... og hva du kan spare inn på.
tingeling Skrevet 10. desember 2007 #12 Skrevet 10. desember 2007 Kjempe viktig: Finn ut hvor mye regninger du har totalt - de kommer gjerne samtidig og er høye. Så deler du beløpet på 12 og setter av like mye hver måned. På den måten slipper du å sulte den måneden du skal betale forsikringene eller lignende. Dessuten kan det være lurt å finne ut hvor mye penger du kan bruke på mat, div hver uke. Ta så ut pengene for en uke av gangen. På den måten fristes du ikke til å bruke mye i begynnelsen av måneden og måtte leve på havregrøt på slutten. Gå igjennom alle forsikringer, bankavtaler, abonnement etc som du har og sjekk om du kan finne noe billigere. Mange er feks overforsikret. tingeling
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #13 Skrevet 10. desember 2007 Du har vel barnehage til en 4 åring, ikke SFO? Er SFO-oppføringen under inntekter det samme som stønad til barnetilsyn? Hvis ikke har du vel muligens krav på dette? Hvis jeg ikke har regnet helt feil har du 20140 i inntekt i mnd og 12700 i faste utgifter (eller har du 2 studielån?). Da har du 7700 igjen til andre utgifter, 8700 hvis du snart er ferdig med lånet på 100 i mnd. Det burde jo holde, selv om dere ikke lever direkte fett. For å ta utgangspunkt i mitt eget budsjett (er også en liten og en stor): Inntekt: OS+stønad barnetilsyn 9576 Bostøtte 242 Barnetrygd 1940 Bidrag 1270 Dagpenger 5500 Total 18528 (etter skatt) Utgifter faste Husleie 3571 Lån 2700 St.lån 1400 Barneh. 2530 Sparing 200 Forsikring 600 Telefon 150 Internett 330 Ugifter variable (budsjett, snitt av siste års forbruk) Mat 2600 (alt som kjøpes i dagligvare, inkl. bleier) Klær 1000 Strøm 500 (fyring er inkl i husleie) Diverse 500 Uttak 200 Sosialt 150 Reise 200 (går mye, har ikke bil) Helse/lege 200 Totalt 16830 Det går alltid mer penger enn budsjettert, spesielt til klær, men ved å ha ett stramt grunnbudsjett er det lettere å ikke bruke alt for mye over dette beløpet. Jeg går sjelden til frisøren, men koster det gjerne på meg hvis jeg får litt penger i gave, skattepenger tilbake etc. Går lite ut på byen, 150 kr blir vel snittbeløpet. Dette var bare et eksempel på hvordan du kan sette opp et budsjett, etterpå fører du regnskap på hvor pengene faktisk går. Jeg har gebyrfritt kort og bruker det så mye som mulig for å se hvor jeg har brukt pengene mine (andre synes det er lettest å holde kontroll med kontanter, da tar du vare på kvitteringene).
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #14 Skrevet 10. desember 2007 Hvis du har studielån på rundt 200 000 er det vel ikke nødvendig å betale så mye som 2000 i måneden på dette? Samboern min har ca 200 000 i studielån, og vi har bare betalt ned lånene i ca tre år, og han betale rett over en tusenlapp i måneden. Og har du full, relevant jobb?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. desember 2007 #15 Skrevet 10. desember 2007 Steder å spare inn på: Har du den billigste strømleverandøren? Norges Energi er best i test for n'te året på rad. Har du flust med gebyrer på bankkontoen din? Bytt hovedbank til en gebyrfri en. Skandiabanken, Landkreditt, bare for å nevne to. Abonnerer du på en del tidskrifter - kutt ned på dette. Har du oversikt over husholdningsbudsjettet ditt? Vet du hvor pengene går? Du kan spare MYE hvis du planlegger mat ut fra en ukesmeny om gangen. Kjøp storpakker med kyllingfilet, laksefilet, koteletter og ha i fryseren. For å holde en halvlang frisyre trenger du ikke gå til frisøren mer enn 3-4 ganger pr år. Farg håret hjemme og sjekk forskjellige frisører, det kan ofte være flere hundre kroners forskjell i forskjellige salonger. Jeg bruker L'oreal sine farger og de gir pent resultat. Jeg har konto i Skandiabanken. Jeg har endret det sånn at alle mine inntekter går direkte inn på en regningskonto som jeg ikke har kort til. Hver uke har jeg et automatisk trekk fra regningskonto til kortkontoen, det er nøyaktig det beløpet jeg har råd til å bruke hver uke. Det er utrolig hvor mye lettere det er å holde seg til budsjettet på denne måten. Da jeg skiftet bank sparte jeg over 100/mnd i gebyrer. Denne trange økonomien er noe som varer en periode. Det er ikke for resten av livet. Det blir bedre. Spesielt hvis du får oversikt over forbruket ditt. Hvor har du forsikringene dine? Har du sjekket at du ikke betaler for mye? www.dinside.no har gode kalkulatorer for å regne ut de billigste alternativene. Har du både fasttelefon og mobil? Trenger du begge deler? Jeg kuttet ut fasttelefonen da bredbåndet ble alminnelig. Har ALDRI savnet den. Har du det billigste mobilabonnementet som passer til ditt forbruk?
Gjest Gjest_snufsa_* Skrevet 11. desember 2007 #16 Skrevet 11. desember 2007 Jeg skjønner godt at du er frustrert og lei! Det er slitsomt å ha dårlig råd og måtte tenke seg om hver gang man handler Du har fått mange gode råd her, håper du følger noen av dem og får det litt lettere økonomisk!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #17 Skrevet 12. desember 2007 Dersom du betaler ned 2000 kr pr måned på et studielån på 200 000 kr så betaler du for mye. Studielånet er et meget gunstig lån, derfor vil de fleste ikke anbefale at man betaler for mye/fortere på dette. Nå er det dessverre ikke slik at man kan forvente å sitte meg hus/leilighet med kun 1 inntekt i Norge. Jeg er alene, har høyere utdannelse med på følgende mye studielån, jobber i det offentlige og må dette de neste 8-10 årene, ikke mye mer enn deg i lønn. Jeg klarer ikke å sitte med leilighet/hus alene og må fortsette å kaste husleie pengene ut av vinduet. Mitt aller beste sparetips er å gjøre all dagligvare handling (minus melk og ting man går uforutsett tomt for) en gang i måneden. Kan høres litt rart ut før man har prøvd, men sett deg ned og finn ut hva dere faktisk bruker i løpet av en måned og vær streng! Jeg sparer mellom 500-1000kr pr måned på å handle inn alt på en gang, så får heller folk glo når jeg kommer helt alene med vogna full av mat.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #18 Skrevet 13. desember 2007 så utrolig kjipt at det er så dyrt å bo i norge, vil jo så gjerne ha ett ekstra soverom til barnet sitt...men men takk for svar alle sammen,skal nok klare dette også;0
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #19 Skrevet 14. desember 2007 så utrolig kjipt at det er så dyrt å bo i norge, vil jo så gjerne ha ett ekstra soverom til barnet sitt...men men Hvis du først skal begynne å sammenligne Norge med andre land, bør du huske på at det er ikke særlig mange andre land der barn har egne soverom. Derimot er det veldig mange andre land der barn ikke en gang får nok mat. Vi har det veldig godt her. Også uten eget rom.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Hvis du først skal begynne å sammenligne Norge med andre land, bør du huske på at det er ikke særlig mange andre land der barn har egne soverom. Derimot er det veldig mange andre land der barn ikke en gang får nok mat. Vi har det veldig godt her. Også uten eget rom. Jeg vet det, men kan ikke sammenligne på den måten, Alle foreldre ønsker stort sett vanlige og gode oppvekstvillkår for sine barn- synes jeg skal få lov til å sette meg mål, ha drømmer- uten at noen skal fortelle meg at det er feil fordi noen har det værre;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå