Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 I forbindelse med krigen som var og alle tyskerne som okkurperte Norge, oppsto det en del kjærlighetsforhold mellom tyske soldater og nordmenn. Det ble mange barn av det og populært på folkemunn ble de kalt tyskerbarna. Er det mange tyskerbarn igjen i dag? Er det mange jøder i Norge i dag? Hvorav kanskje mange jøder er tyskerbarn? Bor det flest i Tromsø/Nord-Norge? Skader all stillheten om jødedommen og tyskerhetsen nordmenn den dag i dag, at det er litt skam, mest i nord? Finnes det typsike jødenavn, som f.eks. Levin, Biermann og andre?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Tyskerbarna har høyere dødelighetsforekomst enn nordmenn: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=245583 Jødebarna hadde det ikke bra i Norge: http://64.233.183.104/search?q=cache:DzOum...;cd=1&gl=no Både Biermann og Levin er jødiske navn.
Gjest vel Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Er det mange tyskerbarn igjen i dag? Det vet jeg ikke. Er det mange jøder i Norge i dag? Vet ikke. Hvorav kanskje mange jøder er tyskerbarn? Tviler på noen av dem er det. Kjærlighetsforhold med tyske soldater og jødiske kvinner er vel svært urealistisk. I og med at de var sendt hit for å hjelpe oss nordmenn med å rydde ut jødene. Bor det flest i Tromsø/Nord-Norge? Jøder eller tyskerbarn? Men nei, jeg kan ikke tro noen av disse gruppene older til på ett sted. Skader all stillheten om jødedommen og tyskerhetsen nordmenn den dag i dag, at det er litt skam, mest i nord? Synes ikke det har vært stillhet om hverken jødedom eller tyskerhets (mener du hets mot tyskere etter krigen eller hets mot tyskerbarna?), men så vokste jeg jo opp på 70-tallet. Hva er skam? Jødedom eller tyskerhets? Eller mente du at det er skam å være jøde eller tyskerbarn? Hetser du noen så vil jeg si at det er skambelagt, men ikke å være jøde eller tyskerbarn. Nå aner jeg ikke hvordan skam er i Nord-Norge, er ingen forsker på det, men genrelt så sier jeg nei, jeg tror ikke det er mer skam å være jøde eller tyskerbarn i nord. Finnes det typsike jødenavn, som f.eks. Levin, Biermann og andre? Ja, det finnes typiske jødenavn - også i Norge. Ingen som har meninger om dette? Vel, du spør om en del fakta jeg tror svært få vet. I tillegg så er det veldig utydelig hva du mener, hva du spør etter eller hva du prøver å sette i gang en debatt om. Som man spør får man svar.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Sikker på at dere ikke blander kortene her med samer og tyskerbarn?
Mann 42 Skrevet 9. desember 2007 #6 Skrevet 9. desember 2007 I forbindelse med krigen som var og alle tyskerne som okkurperte Norge, oppsto det en del kjærlighetsforhold mellom tyske soldater og nordmenn. Det ble mange barn av det og populært på folkemunn ble de kalt tyskerbarna. Er det mange tyskerbarn igjen i dag? Det er sikkert en god del, men jeg tror ikke vi har så god oversikt over dem. I utgangspkt ble barn av norske kvinner og tyske soldater behandlet meget dårlig, mange av barna havnet på barnehjem og vokste opp under forferdelige forhold. Man tok sinnet mot tyskerne ut på de barna de etterlot da de ble kastet ut av landet. Er det mange jøder i Norge i dag? Hvorav kanskje mange jøder er tyskerbarn? Bor det flest i Tromsø/Nord-Norge? Kan ikke tenke meg at det finnes så mye som en eneste en. Eller at det noen gang har vært et forhold mellom en jødisk kvinne og en nazistisk soldat. Skader all stillheten om jødedommen og tyskerhetsen nordmenn den dag i dag, at det er litt skam, mest i nord? Det er vel ikke noe større skam å være tyskerbarn i nord enn i noen annen del av landet. Kollaboratører og tyskertøser ble nok behandlet like ille over alt. Og det samme gjaldt nok for barna deres. Finnes det typsike jødenavn, som f.eks. Levin, Biermann og andre? Levin er iallfall et jødisk navn. Men veldig mange sk jødiske navn, er egentlig neologismer oppfunnet av myndighetene i diverse europeiske land, som jødiske immigranter ble påtvunget. Man ville av en eller annen grunn at de hebraiske navnene skulle erstattes med mer lokale varianter. Det var nok ikke så mange Rubinstein eller Neuman, eller Stein, i Jerusalem på tempelets tid, vil jeg tro.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 IKan ikke tenke meg at det finnes så mye som en eneste en. Eller at det noen gang har vært et forhold mellom en jødisk kvinne og en nazistisk soldat. Jo, det var faktisk noen forhold mellom jødiske kvinner og tyske soldater. Men det var skam over det.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Finnes det typsike jødenavn, som f.eks. Levin, Biermann og andre? Mange. Bare se på navn fra film- og TV-bransjen i USA. De jeg kommer på i farta, er: Cohen, Solomon (Salomon), Epstein, Feldman, Zucker, Bronstein, Schwartz, Weiss (Weisz), Goldberg, Goldstein, Horowitz, Pearlman, Rosenberg, Stern, Springer
Mann 42 Skrevet 10. desember 2007 #9 Skrevet 10. desember 2007 Jo, det var faktisk noen forhold mellom jødiske kvinner og tyske soldater. Men det var skam over det. Mener du at et år etter krystallnatten, og 3 år etter Nürnberglovene var det jøder som var villige til å se gjennom fingrene med en naziuniform? Her i landet, altså.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #10 Skrevet 10. desember 2007 Er det mange jøder i Norge i dag? Hvorav kanskje mange jøder er tyskerbarn? Det var 2200 jøder i Norge under krigen. 767 ble sendt til Tyskland og ca. 1000 flyktet til Sverige. Da var det altså ca. 450 igjen. La oss anslå at 150 av dem var jødiske kvinner i passende alder for tyske soldater. I en dansk undersøkelse ble det født ett barn for omtrent hvert tiende forhold mellom danske kvinner og tyske soldater (Warring, 1994). Så selv hvis hele 7% av alle jødiske kvinner i passende alder hadde et forhold til tyske soldater, ville det statistisk sett ikke lede til flere enn ett barn. Med høy utflyttingsrate og høy dødelighet blant tyskerbarna, er det ikke usannsynlig at eventuelle barn av jødiske kvinner og tyske soldater er utflyttet eller døde nå. Jeg tipper følgelig at det ikke finnes et eneste menneske i Norge som er etterkommer av en jødisk kvinne og en tysk soldat.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #11 Skrevet 10. desember 2007 Jeg tipper følgelig at det ikke finnes et eneste menneske i Norge som er etterkommer av en jødisk kvinne og en tysk soldat. Bra sannsynlighetsregnestykke du presenterte! Men jeg kan nok fortelle deg at jo, det finnes. I Norge i dag.
Mann 42 Skrevet 10. desember 2007 #12 Skrevet 10. desember 2007 Bra sannsynlighetsregnestykke du presenterte! Men jeg kan nok fortelle deg at jo, det finnes. I Norge i dag. Nå er jeg virkelig spent. Har du noe belegg for den påstanden? En verifiserbar kilde, en historiker, et dokument, hva som helst?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #13 Skrevet 10. desember 2007 Nå er jeg virkelig spent. Har du noe belegg for den påstanden? En verifiserbar kilde, en historiker, et dokument, hva som helst? Ikke annet enn at jeg kjenner de. Det ville være feigt og kanskje også ulovlig å oppgi navn offentlig.
Mann 42 Skrevet 10. desember 2007 #14 Skrevet 10. desember 2007 Ikke annet enn at jeg kjenner de. Det ville være feigt og kanskje også ulovlig å oppgi navn offentlig. Du kjenner altså noen som er barn av en jødisk kvinne og en tysk soldat. Og ikke bare en, men flere?
venus* Skrevet 11. desember 2007 #15 Skrevet 11. desember 2007 Du kjenner altså noen som er barn av en jødisk kvinne og en tysk soldat. Og ikke bare en, men flere? Jeg ser ikke helt grunnen til at du skal automatisk tvile på dette. Selv om det statistisk er veldig liten sannsynlighet for at det finnes mange barn som har både jødisk og tyske foreldre, så er det ingen tvil om at det kan finnes noen. Det er jo ikke akkurat slik at alle tyske soldater hadde et personlig hat som alle jødiske mennesker. Jeg selv har møtt på en person som er både var jødisk og som hadde søkt erstatning pga dårlig behandling etter krigen som såkalt tyskerbarn. Statistikk beskriver bare generelle tendenser. På individnivå så er ikke statistikk like brukbart
Mann 42 Skrevet 11. desember 2007 #16 Skrevet 11. desember 2007 Jeg selv har møtt på en person som er både var jødisk og som hadde søkt erstatning pga dårlig behandling etter krigen som såkalt tyskerbarn. Og denne personen var altså barn av en norsk jødisk kvinne og en tysk soldat?
venus* Skrevet 11. desember 2007 #17 Skrevet 11. desember 2007 Og denne personen var altså barn av en norsk jødisk kvinne og en tysk soldat? Vel, jeg synes det er litt upassende å grave om ukjente folks bakgrunn, men ja, det regner jeg med.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #18 Skrevet 11. desember 2007 Bra sannsynlighetsregnestykke du presenterte! Men jeg kan nok fortelle deg at jo, det finnes. I Norge i dag. Ja, det er absolutt mulig. En stor svakhet ved mitt regnestykke er bl. a. at jødene ikke ble deportert før et par år inn i krigen. Dessuten må man anta at det var mye kontakt mellom jøder og tyskere. Selv om kontakten var av en særdeles spesiell art, er det ikke uvanlig at kvinner blir sammen med overgripere. Det kan selvfølgelig være voldtekt eller sex som gjenytelse mot at en selv eller familiemedlemmer slipper unna. Men det kan også være naturlige kjærlighetsforhold som oppstår. Regnestykket må nok tolkes som at det neppe dreier seg om særlig mange.
Mann 42 Skrevet 11. desember 2007 #19 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Det var 2200 jøder i Norge under krigen. 767 ble sendt til Tyskland og ca. 1000 flyktet til Sverige. Da var det altså ca. 450 igjen. La oss anslå at 150 av dem var jødiske kvinner i passende alder for tyske soldater. I en dansk undersøkelse ble det født ett barn for omtrent hvert tiende forhold mellom danske kvinner og tyske soldater (Warring, 1994). Så selv hvis hele 7% av alle jødiske kvinner i passende alder hadde et forhold til tyske soldater, ville det statistisk sett ikke lede til flere enn ett barn. For det første, så syns jeg at vi skal anta at det ville vært langt færre kvinner i "passende alder". Både pga demografi og pga at det ikke var så mange som 450 jøder som ble igjen i Norge. ca 100 var i leirer i Norge, og et lite antall mennesker levde i skjul. Videre, så kan neppe formelen anvendes på norske forhold, siden den gjald Danmark, som hadde en ganske fredelig okkupasjon gjennom hele krigen frem til den tyske kapitulasjonen. Danskene overgav seg ganske enkelt. Det gjør at den tiden som var til rådighet, blir så mye kortere i Norge, selv om det skulle ha funnet sted noen forbindelser mellom tyske soldater og jødiske jenter i Norge. Dessuten så er det usannsynlig at noe anseelig antall av en forfulgt jødisk befolkning skulle innlede forhold til soldatene. De visste jo godt hva tyskerne stod for i fht antisemittisme. La oss huske at allerede fra sommeren 1940, begynte tyskerne og den norkse hirden å trakassere den jødiske befolkningen, selv om ikke arrestasjonene og deportasjonen begynte før i 1942. Og den jødiske befolkningen på opprinnelig 2200 sank dessuten jevnt og trutt gjennom flukt til Sverige, hvor ca 1000 klarte å flykte i krigens tidlige år. Så: En meget liten teoretisk populasjon av trakasserte og forfulgte jøder skulle altså i løpet av to år ha innledet et tilstrekkelig antall forbindelser med okkupasjonsmaktens soldater og blitt gravide? Det mener jeg er så usannsynlig, at finnes det en eneste i den kategorien, så er det nærmest sensasjonelt. Endret 11. desember 2007 av Mann 42
Gjest Eir Skrevet 11. desember 2007 #20 Skrevet 11. desember 2007 Mener du at et år etter krystallnatten, og 3 år etter Nürnberglovene var det jøder som var villige til å se gjennom fingrene med en naziuniform? Her i landet, altså. Det handler da bare om å være i stand til å se mennesker osm indivder, og ikke respresentanter for en gruppe, og det er det da heldigvis mange som greier. Også greit å ha i bakhodet at de fleste tyske soldater som var her i Norge ikke var spesielt engasjert i nazismen som ideologi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå