Gå til innhold

Får slike som meg kjøpe leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 35, har over 300 000 i studielån, har ikke hatt BSU, har lang og god utdanning (master) og tjener i dag 370 000 men regner med å tjene 500 000 snart da jeg vil bytte jobb til privat sektor (utsiktene er hvertfall gode).

Jeg har bil men vil selge denne snart da jeg ønsker å bo i by der jeg kan klare meg uten bil.

Jeg har ingen barn eller forsørgeransvar.

Jeg har ingen egenkapital og ønsker ingen kausjonister.

Kan personer i min situasjon få tatt opp fullt lån til å kjøpe en liten leilighet i en større by til ca. 1,8 mill.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.8 mill høres mye ut i og med at du skal låne hele beløpet, og har 300 000 i lån fra før. Det blir jo et totalt lån på 2.1 mill som du skal betjene alene. Jeg tjener litt mindre enn deg (330 000), men jeg hadde ikke noe studielån og dessuten egenkapital på 600 000 ("oi så heldig du er" som venninnen min sa da bestemoren min døde...). Jeg holder på med en doktograd, og kommer også til å få høyere lønn når jeg er ferdig. Jeg fikk tilbud om 1.1 mill i lån fra to banker (førstehjemslån), mens Gjensidige ikke ville gi meg lån i det hele tatt uten kausjonist.

Så jeg tviler på om du får så mye i lån. En annen ting er at jeg aldri hadde turt ta så mye lån.. Har du regnet på det og sett om du faktisk har råd til det? Tatt med i betraktningen at renten kan stige?

Å snakke med bankene og få et tilbud på lån er helt uforpliktende og gratis.

Skrevet

Skal du låne hele kjøpesummen må du nok belage deg på å stille med ekstra sikkerhet. Eier du ikke noe banken kan ta pant i (f.eks hytte) må du nok stille med kausjonist eller kjøpe leilighet sammen med noen.

!,8 mill med den lønna du har nå, høyt studielån og ingen egenkapital, blir nok vanskelig å få. En ting er å få innvilget et lån, noe annet at du faktisk skal ha litt å leve av også. Det finnes mange lånekalkulatorer på nettet som du kan regne ut hva et så stort lån vil koste deg. Husk å ta høyde for at renta kan gå opp 2-3 %. Med 30 års nedbetalingstid blir det fort 11-12000,- pr. mnd. For å se om du kan klare dette ville jeg gått ut fra det beløpet og trukket fra det du betaler i husleie hver mnd. nå. Differansen setter du på sparekonto. Går dette greit så kan du kan du nok klare å betjene lånet.

Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med banken. De kan gi deg en oversikt over hvor mye du kan låne. I tillegg bør du starte sparing så fort som mulig.

Skrevet

Takker for svar.

Det ikke helt kan forstå er følgende:

Dersom jeg likevel må belage meg på å leie til en husleie pålydende kr 6.500 - 7.000,- hva er da problemet?

Kunne ikke denne leien like gjerne ha gått til et huslån? Har ejg råd til å leie, har jeg råd til å kjøpe?

Skrevet
Takker for svar.

Dersom jeg likevel må belage meg på å leie til en husleie pålydende kr 6.500 - 7.000,- hva er da problemet?

Kunne ikke denne leien like gjerne ha gått til et huslån? Har ejg råd til å leie, har jeg råd til å kjøpe?

Du betaler ikke 6500 -7000 i måneden hvis du har lån på 2.1 mill... Jeg har lån på 1 mill, førstehjemslån til bankens beste rente, 25 års nedbetalingstid, og jeg betaler 6400 kr på lånet i måneden (i tillegg kommer fellesutgifter i borettslaget). Du kommer til å ha dobbelt så mye lån, og må dermed betale en god del mer...

Jeg tror nok du må regne litt på det. Bruk lånekalkulatorene på nettet, så ser du hva du må betale i måneden.

Skrevet
Takker for svar.

Du må gjøre regning med å måtte ut med minst 5000,- til pr. mnd. for å klare et så stort lån som du ønsker. Sett av 5000,- til sparing hver mnd. framover for å se om du har mulighet til å klare dette. Siden du sier at du ikke har egenkapital i det hele tatt, virker det ikke som du har så mye til overs etter faste utgifter er betalt i dag. Har du tenkt noe over hvordan du skal klare å betale flere tusen ekstra i faste utgifter hver mnd.?

For å være realistisk vil jeg tro at du ikke har mulighet til å låne mer enn max. 1 mill.

Skrevet

Og disse svarene gjelder selv om min lønn hadde vært 500 000,-? :snø:

Skrevet (endret)
Og disse svarene gjelder selv om min lønn hadde vært 500 000,-? :snø:

Vi må nesten gå ut fra det du tjener nå. Hvis du går opp til 500000,- vil det selvfølgelig gjøre det litt lettere for deg. En grei regel å gå ut fra er at du kan låne 3 x inntekt. Da kan du ut fra ny lønn låne 1,5 mill -studielån= 1,2 mill.

Uansett kan ingen her si nøyaktig hva bankene er villig til å gi deg. Du kan jo bare ringe bankene og spørre. Mine banker har rådgivere på jobb helt til kl. 23 på kvelden og ved å snakke med en lånerådgiver vil du få svar på hva du kan låne. Dette er helt uforpliktende og du vil få svar på det du måtte lure på omkring boliglån. Du kan også få ordnet med finansieringsbevis hvis du trenger det.

Endret av Alison
Skrevet

At det er like dyrt å leie, er ikke relevant for banken. Det er ikke deres problem hvis du ikke klarer husleia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...