Gå til innhold

enkeltpersonforetak og bidragsgjeld

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gunda_*
Skrevet

Barnefar har aldri betalt bidrag, kun fått forskudd fra nav.

Nå har han startet enkeltpersonforetak. Med firmabil og planer om huskjøp stusser jeg over at han virkelig har mulighet til å gjøre dette. Han har flere hundre tusen i gjeld(deriblant bidrag).

Trodde det var ved AS at pengene var "låst". Noen som kan forklare meg?

Og om en mottar dagpenger mens en har eget firma og ikke kan se barnet pga jobb... ???? Er det en logikk der jeg ikke ser?

:kjefte::kjefte::kjefte:

Teit spm, men hvor ulovlig er det å motta dagpenger urettsmessig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har lov til å motta dagpenger i oppstartfasen av eget foretak, hvis man ikke tjener nok til at overskuddet blir over en viss sum. Er ganske sikker på det. Man kan også starte enkeltpersonforetak selv om man har dårlig økonomi, og ting som firmabil etc blir utgiftsført og trukket fra inntekten. Samtidig risikerer man selvsagt å gå personlig konkurs - ved en slik selskapsform er det ikke noe skille mellom privat- og firmaøkonomi. Det høres ut som en egoistisk tankegang å ikke betale bidrag, men han har antagelig lov til dette.

Gjest Blondie65
Skrevet

I motsetning til aksjeselskap (AS) er det ikke noe innskudd for å starte et enkeltpersonsforetak. Det betyr bare at alle utgifter han har som kan relateres til jobb (kontor, bil, telefon, etc) bokføres som utgifter i selskapet slik at overskuddet blir mindre og det blir mindre skatt.

Hans plikt til å betale bidrag er uendret.

Han kan motta dagpenger i oppstartsfasen, men ikke en dag lengre enn det er lovlig å gjøre det.

Faren for å gå personlig konkurs er relativt stor dersom han ikke betaler inn skatt og avgift i tide og for å gjøre det må han føre regnskap eller få noen til å gjøre det for seg. Nesten alt som utføres i dag er mva-pliktig og det er streng straff (bot) og stor vilje fra myndighetene til å spore opp mva-syndere. Så jeg håper han vet hva han gjør.

Skrevet
I motsetning til aksjeselskap (AS) er det ikke noe innskudd for å starte et enkeltpersonsforetak. Det betyr bare at alle utgifter han har som kan relateres til jobb (kontor, bil, telefon, etc) bokføres som utgifter i selskapet slik at overskuddet blir mindre og det blir mindre skatt.

Han kan motta dagpenger i oppstartsfasen, men ikke en dag lengre enn det er lovlig å gjøre det.

Faren for å gå personlig konkurs er relativt stor dersom han ikke betaler inn skatt og avgift i tide og for å gjøre det må han føre regnskap eller få noen til å gjøre det for seg. Nesten alt som utføres i dag er mva-pliktig og det er streng straff (bot) og stor vilje fra myndighetene til å spore opp mva-syndere. Så jeg håper han vet hva han gjør.

Han har mottatt dagpenger i 5 mnd.

Nav har akkurat begynt trekke litt av utbetalingene hans til å dekke gjeld. Reagerer på at dagpenger som han kanskje urettmessig mottar skal gå til å edbetale gjeld.

Skrevet

Nav har akkurat begynt trekke litt av utbetalingene hans til å dekke gjeld. Reagerer på at dagpenger som han kanskje urettmessig mottar skal gå til å edbetale gjeld.

Som nevnt har han antagelig rett til å motta dagpenger, og da ser jeg ikke noe galt i at gjelda blir nedbetalt av disse pengene - hvis ikke får han jo bare større betalingsproblemer. Om han derimot mottar dagpenger uten å ha rett på dem, så vil han få krav om å betale dem tilbake, og da øker jo gjelda hans. Men jeg vil anbefale deg å lese om oppstart av firma både hos NAV og f eks www.bedin.no, så vil du nok se at det er lov å få dagpenger i starten. Det har ikke med antall arbeidstimer å gjøre når man er selvstendig, men overskudd.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror det er 6 mnd han kan motta dagpenger mens han har enkeltpersonsforetak.

Faren for deg er at han lager det til slik at hans skattbare inntekt blir så lav at han ikke er i stand til å betale bidrag. I så fall må du jo fortsatt få det fra NAV.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Firmaet er akkurat registrert på br.reg, men han har brukt jobben som unnskyldning siden mai. Er ikke begynt med overnatting enda og siste mnd så han barnet kun 2 ganger på 1,5 time tilsammen. Er vel bidraget som plager meg minst for tiden, men ville bare sjekke at han ikke drev med ulovligheter på toppen av det.

Skrevet

Hans plikt til å betale er uendret, men man kan slippe unna bidrag i inntil ett par år, ved å drive ett enkeltmannsforetak man kjører i minus/null.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...