Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 jeg bare stter her. hva skal jeg gjøre? swkal fly etterpå, vurderer å drikke men vil ikke bli drita heller. åh jeg gruer meg sånn. det er så ekkelt.
Mann 42 Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 jeg bare stter her. hva skal jeg gjøre? swkal fly etterpå, vurderer å drikke men vil ikke bli drita heller. åh jeg gruer meg sånn. det er så ekkelt. Reis sammen med noen som ikke er redd. Det hjelper ofte å være sammen med en rolig person som kan ta vare på deg. Litt alkohol kan sikkert fungere bra i fht å roe nervene. Men bli ikke full. På lengre sikt, kan du jo melde deg på et av de kursene som stadig holdes for å hjelpe personer med flyskrekk til å komme over den. Det er veldig mange som har fått hjelp gjennom disse kursene. Evt kan legen foreskrive medisiner som virker beroligende, men da vil du jo være påvirket når du kommer av flyet.
Gjest kurert Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har hatt det sånn som deg. Men nå gleder jeg meg til hver flytur, og nyter det.- Hva har skjedd? -ikke noe spesielt, har ikke gått på kurs heller. Men har jobbet med meg selv, og nervøsiteten har forsvunnet, litt og litt. Har tro på å snu tankegangen, men vet at det er ikke lett. Prøv å stille deg selv noen enkle og for noen kanskje teite spørsmål, som feks: - tror du virkelig at flyene har SÅ lite margin å gå på? - tror du at det er såvidt de greier hver tur? - tror du virkelig at de plutselig og uventet oppdager at de har for lite drivstoff igjen? - og så videre...... Still deg selv noen spørsmål, uansett hvor dumt det kan høres, så hjelper det å sette ord på skrekken. Det hjalp meg hvertfall. Ellers har jeg hørt mye positivt om kursene for flyskrekk. Prøv å glede deg til flyturen istedet!!! Heldig du er som skal ut å fly. ps. ikke drikk noe særlig, blir bare så dumt når man kommer fram.....men en ørliten er lov.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Tankefeltterapi har god dokumentert effekt mot fobier. Hypnose virker også ganske ofte bra. Meditasjon hjelper veldig bra på litt lengre sikt mot all angst. Uansett oprøv å vær oppmerksom på pusten og puste rolig.
:-) anna Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 For meg var den store aha-opplevelsen da jeg skjønte at problemet strengt tatt var min egen frykt. Jeg visste jo innerst inne at flyet faktisk ikke kom til å dette ned. Fordi fly veldig sjelden detter ned o.s.v. Men når jeg satt i flyet så trodde jeg faktisk at flyet kom til å dette ned. Det jeg måtte gjøre var dermed å finne måter å håndtere min egen frykt. Jeg er veldig glad i å lese bøker, så nå er jeg alltid veldig godt utstyrt med lesestoff før jeg skal fly. Dermed holder jeg meg selv "opptatt". Og hver gang jeg kjenner at frykten er i ferd med å komme så hiver jeg meg over boka. (Det¨må være en skikkelig page-turner) Jeg har også hatt med meg tetris-spill på flyet, slik at jeg har noe å holde på med. Så jeg sitter rett og slett på flyet og "holder meg selv opptatt" hver gang jeg føler at frykten kommer snikende.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har også flyskrekk. Har bare tatt kortere flyturer i de to siste årene, men jeg skal snart på en lang flytur som blir på 9 timer. Hvordan jeg skal overleve min nervøsitet det lurer jeg på. Har tenkt å gå til legen for å få noen beroligende, men jeg har aldrig tatt det før så er skeptisk til det også. Kan heller ikke drikke alkohol siden vi skal ha barn med. Er mest redd for turbolens, rare motor lyder, uventet dårlig vær, lynnedslag i flyet, bare litt vind slik at flyet beveger seg litt mye gjør meg stiv av skrekk. Gruer meg, men må reise for ungene sin del synes jeg, har seriøst vurdert å droppe turen, men blir vel å angre veldig da.
Indine Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Har vel egentlig ikke flyskrekk, men jeg liker meg dårlig når turbulens eller andre for meg uventede ting skjer. Finner stor trøst i å se på de flyverter og flyvertinner. Hvis de er helt rolige, så føler jeg at det ikke er noen grunn for meg å være urolig. De er jo sikkert like glad i livet sitt som jeg er, og kroppsspråket deres vil avsløre om de er redde eller ikke. Dette fungerer fint bortsett fra en gang. Satt ganske langt fremme da vi fikk en del turbulens på vei inn for landing. Jeg satt å så på flyvertinnen som satt på setet sitt vendt mot kabinen. Plutselig ser jeg at hun er urolig og at det tydelig er et eller annet som ikke stemmer. Jeg ble selvsagt redd og tviholdt meg i armlenene på setet (som om det skulle hjelpe). Plutselig spenner hun av seg beltet, reiser seg og begynner å rette på gardinen som henger mellom kabinen og pantryet. Det hang tydeligvis ikke som det skulle, og det var det som plaget henne. Så her satt altså jeg og trodde at min siste time var kommet, men for henne var situasjonen så triviell at hun lot seg irritere over en gardin som hang feil. Var så vidt jeg ikke lo høyt av lettelse Endret 8. desember 2007 av Indine
Cata Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Fly mer! Det høres tåpelig ut og betinger selvsagt at du har behov for å reise med fly ganske jevnlig. Men rutine demper skrekken. Har selv hatt flyskrekk i noen år, men etter å ha blitt "tvangssendt" til Japan i forbindelse med jobb, så virker liksom ikke vanlige flyturer på 1-3 timer så fælt lenger. Så nå i dag tar jeg fly med største selvfølgelighet. Jeg kommer vel aldri til å synes det er topp, men det er OK.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #10 Skrevet 9. desember 2007 Har opplevd flyvertinner som ikke helt taklet misfornøyde passasjerer en gang det ble nødlanding. "Vil dere heller dø?!" skrek de ut. Da har man kan kanskje grunn til å få litt flyskrekk.
amles Skrevet 10. desember 2007 #11 Skrevet 10. desember 2007 Fly mer! Det høres tåpelig ut og betinger selvsagt at du har behov for å reise med fly ganske jevnlig. Men rutine demper skrekken. Har selv hatt flyskrekk i noen år, men etter å ha blitt "tvangssendt" til Japan i forbindelse med jobb, så virker liksom ikke vanlige flyturer på 1-3 timer så fælt lenger. Så nå i dag tar jeg fly med største selvfølgelighet. Jeg kommer vel aldri til å synes det er topp, men det er OK. Dette hjelper ikke på meg.. Har alltid hatt flyskrekk, men de siste årene har det blitt verre. De tre siste årene har jeg fløyet mer en jeg pleier, ca 1-3 x mnd, og det har blitt mye verre. Klarer ikke gi slipp på de grusomme tankene om hva som kan skje, ser alt fra avisartikler om flystyrter til min egen begravelse i hodet gjennom hele flyturen. Siden jeg har blitt vant til å fly kjenner jeg nå hver eneste liten lyd i flyet, er det noe unormalt merker jeg det med en gang.. hehe! Nesten å jeg reiser meg opp og roper, "HVA VAR DET????" Det som har hjulpet meg er å si ifra til personalet ombord at jeg har flyskrekk, da føler jeg meg ikke så alene, og hvis det er mye turbulens så kommer de bort å forklarer hva grunnen er.. Prøv det, si ifra og de er utrolig flinke til å støtte!
Supraspinatus Skrevet 10. desember 2007 #12 Skrevet 10. desember 2007 Flyselskapene arrangerer flyskrekk-kurs. Vet det hjelper veldig lite at jeg sier dette, men jeg gjør det likevel. Under en flytur kan det komme mange lyder, som du kanskje vil kalle unormale, saken er at de svært sjelden er unormale. De er svært vanlige. Som oftest er det at motoren skifter turtall eller det hydrauliske systemet som beveger flyets bevegelige flater(ror). Det kan også være flyets av-isnings-system. Turbulens kan også være ubehagelig, og den kan komme uventet. Men somoftest er den varslet, og i de fleste tilfeller i forbindelse med annet vær. Dette vet meteorologer og flygere, derfor flyr de ikke inn i kraftig turbulens eller ising. En annen ting jeg vet mange synes er ubehagelige er når det kjennes ut som flyet faller for et lite øyeblikk. Flyet faller ikke ukontrollert, som oftest skyldes dette at flyet jevner seg ut på en høyde som pilotene har stilt inn. Å sette seg inn i flyverden er ikke så dumt. Da lærer du hva de forskjellige tingene er og hva som skjer under en flytur. Og kanskje innser du at du ikke har noe å være redd for. Kom gjerne med flere spesifikke spørsmål, så skal jeg svare hvis jeg kan.
Gjest Elfrida Skrevet 10. desember 2007 #13 Skrevet 10. desember 2007 http://www.fearofflyinghelp.com/ Denne siden er ikke så dum. Den går gjennom alt som har med å fly å gjøre, fra intervjuer med bakkemannskap og piloter, til lyder man hører og ting som skjer underveis, og har også enkle øvelser som kan hjelpe en til å finne roen underveis. Veldig mye er innlysende ting, og kan virke litt vel enkelt, men det hjelper litt å tenke at det er tusenvis av mennesker som ønsker å bli pilot for eksempel. Det er et høystatusyrke, og de aller fleste piloter opplever å bli pensjonister uten å ha vært i nærheten av noe som i det hele tatt kan ligne på en nestenulykke. En annen ting som tas opp er humping, og når det kommer litt turbulens for eksempel, så sammenligner jeg det med en litt humpete landevei, og kommer alltid fram til å kjøre på en humpete landevei faktisk er verre! Du må et stykke ned på siden for å finne innlogging, så kan du gå gjennom kurset i ditt eget tempo. Det består for det meste av tekst, videosnutter og bilder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå