Gå til innhold

3 mnd oppsigelse

Anbefalte innlegg

Gjest Leietager
Skrevet

Jeg leier en bolig som er i svært dårlig stand. Jeg har bodd der i flere år, mest fordi det ikke har vært noe alternativ.

Huseieren har siden jeg flyttet inn ikke gjort noe som helst med boligen. Han sa bla at den skulle males første året.

Nå har jeg fått en veldig uventet mulighet om å overta en annen bolig. MEN, jeg har tre mnd oppsigelse....er det noen vei utenom denne?

Hva må til for at jeg kan be om å få slippe pga boligen er ubeboelig?

Må legge til at huseier selv mente den var for dårlig for å leie ut da jeg flyttet inn for 5 år siden, men siden jeg ikke hadde noe aternativ ba jeg om å få leie likevel.

Eieren er IKKE økonomisk avhenning av leie inntekten, bare så det er sagt. boligen hadde stått tom i maaange år før jeg flyttet nn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg leier en bolig som er i svært dårlig stand. Jeg har bodd der i flere år, mest fordi det ikke har vært noe alternativ.

Huseieren har siden jeg flyttet inn ikke gjort noe som helst med boligen. Han sa bla at den skulle males første året.

Nå har jeg fått en veldig uventet mulighet om å overta en annen bolig. MEN, jeg har tre mnd oppsigelse....er det noen vei utenom denne?

Hva må til for at jeg kan be om å få slippe pga boligen er ubeboelig?

Må legge til at huseier selv mente den var for dårlig for å leie ut da jeg flyttet inn for 5 år siden, men siden jeg ikke hadde noe aternativ ba jeg om å få leie likevel.

Eieren er IKKE økonomisk avhenning av leie inntekten, bare så det er sagt. boligen hadde stått tom i maaange år før jeg flyttet nn.

Du kommer deg ikke unna. Din eneste sjanse er å ta kontakt med utleier og tilby deg å finne en ny leier for ham i mellomtiden.

For øvrig må jeg si jeg synes det er ganske frekt å spørre om råd på et forum for å snyte utleier.

Skrevet

Han skal ikke leie ut etter meg, da ifølge egne ord er ubeboelig.... Dessuten synes jeg ikke at jeg snyter han akkurat. Jeg har brukt mange tusen på ting som opplagt er eiers ansvar. Feks...eletriker, rørlegger osv

Skrevet

Hvis du greier å finne noen som kan overta leiligheten for deg, så må det da være helt kurant for huseier?

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis huseier er en person det går an å snakke med kan du jo forklare situasjonen som den er og spørre om du kan få kortere oppsigelsestid?

Hvis leiligheten ikke skal leies ut igjen og han ikke er avhengig av leieinntektene er det ikke sikkert han bryr seg om at han mister et par måneders leie.

Skrevet
Han skal ikke leie ut etter meg, da ifølge egne ord er ubeboelig.... Dessuten synes jeg ikke at jeg snyter han akkurat. Jeg har brukt mange tusen på ting som opplagt er eiers ansvar. Feks...eletriker, rørlegger osv

Du kan jo f.eks snakke med huseier og legge det fram nettopp slik.

At du har hatt ganske store utlegg opp gjennom leieforholdet som naturlig skulle falt inn under huseiers ansvar.

Og så kan du be om at istedenfor at du avkrever han disse pengene, så slipper du å betale husleie i de 3 mnd du har oppsigelsestid.

Det bør jo være en grei avtale.

Tror alle avtaler der du slipper unna med kortere oppsigelsestid forutsetter at du har en god tone med huseier, og kan bli enig med han om en avtale som "bryter med" kontrakten.

Gjest _Leela_
Skrevet

Snakk med utleier og forklar situasjonen. Jeg har fått forkortet oppsigelsestiden da jeg leide et sted med mye fukt og det var etter min mening noe annet enn det vi fikk forespeilet på visning. Men dette var etter noen måneders leie, her er det jo snakk om noe både du og husleier var klar over. Vet ikke om det er lovpålagt, vi fikk til en avtale med huseier uten å blande inn andre.

Har også fått forkortet oppsigelsestiden ved å finne ny leieboer, men det er kanskje ikke aktuelt i dette tilfellet.

Alt avhenger egentlig av hvor grei utleier du har, så det greieste er sikkert å snakke med han.

Skrevet
For øvrig må jeg si jeg synes det er ganske frekt å spørre om råd på et forum for å snyte utleier.

Du er tydeligvis en utleier selv..

Det er da pokker meg ikke frekt å spørre om noe slikt på et forum.

Du får lese innlegget før du tenner på alle pluggene da vet du ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...