onyx Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Holder på å argumentere litt for og mot her om lyse eller mørke katter er mest utsatt i trafikken. Vi vurderer nemlig å skaffe en katt til og min samboer ønsker egentlig en til hvit katt for han tror de synes bedre og er mindre sjanse for å bli påkjørt nfor eksempel. Mulig han har rett, den katten vi har nærmest lyser i mørket. MEN jeg har allerede lagt min elsk på en mørk katteunge, så nå trenger jeg noen argumenter for at fargen ikke gjør noen forskjell. Finnes det statestikk på slik?
Gjest Silmarill Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Det finns ingen statistikk på det som jeg vet om, men vil tro at en lys katt er mer synlig enn en mørk katt sånn logisk tenkt mener jeg! Ellers er det øynene på katten som er "refleksene" da, og dette har jo både lyse såvel som mørke katter. Ha på et halsbånd med refleksbrikker på så har dere gjort deres med tanke på det å synes bedre i mørket! (Halsbånd av strikk, eller et sånt dem kan klare å få av seg om dem skulle hekte seg fast)
Gjest StockDama Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 tips: sett et reflekshalsbånd på katta. =D
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 tips: sett et reflekshalsbånd på katta. =D Det ble nevnt i svaret over deg. En god ting kan ikke nevnes for ofte
NovaFlare Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Det har nok ingenting å si, så lenge katten har på seg refleksbånd. Men ikke kjøp sånn med strikk, den er ikke bra nok hvis katten henger fast i en grein, kjøp heller med sikkerhetslås, som smekker opp ved motstand Du bør dessuten microchippe katten din, for hvis katten blir påkjørt og noen evt. frakter den til dyrlegen, så har ikke dyrlegen lov til å avlive dyret uten å lyse over microchippen, dermed vil du få beskjed Endret 7. desember 2007 av NovaFlare
onyx Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har selvfølgelig tenkt på refleksbånd, det er bare det at det dette er NFOer og med tykk vinterpels vet jeg av erfaring at refleksene ikke synes spesielt godt. Nåja, jeg får håpe katten lærer trafikkvett...
Arkana Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Vel, i store deler av Norge er det sne mange måneder av året, vet ikke om det er en fordel med hvit katt da. Jeg tror uansett ikke at fargen på katten har nevneverdig mye å si, tror det er viktigere å tenke på hvor dere bor. Vi har hatt katt i alle år (alle mørke forøvrig) og ingen har blitt påkjørt.
minienthe Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Det har nok ingenting å si, så lenge katten har på seg refleksbånd. Men ikke kjøp sånn med strikk, den er ikke bra nok hvis katten henger fast i en grein, kjøp heller med sikkerhetslås, som smekker opp ved motstand jeg vil si akkurat motsatt, har selv sett et "klips" bånd som ikke løste seg ut som det skulle men derimot strikkbånd har jeg hatt null problemer med. dog... jeg bruker veldig løse halsbånd, innberegner heller at katta mister et par i løpet av året.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Jeg har hittil (siden august) nesten kjørt på tre hvite katter, ingen svarte og en med annen farge.. Traff ingen av de, men så de ikke før de enten kom i lys eller kikka på meg. Så for meg har det veldig lite å si.. Katter som blir påkjørt pleier som oftest å komme løpende ut i veien, de sitter ikke i veien akkurat.. Endret 7. desember 2007 av Gjest
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 tips: sett et reflekshalsbånd på katta. =D Dette tipset virker ikke om katten er langhåret som vår.... Han har halsbånd fordi jeg er så redd for han, men ingen ville sett at han har på halsbånd uansett hvilken farge det har siden han er så langhåret.... Synd, men sant... Ps, han har refleksbånd
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 jeg vil si akkurat motsatt, har selv sett et "klips" bånd som ikke løste seg ut som det skulle men derimot strikkbånd har jeg hatt null problemer med. dog... jeg bruker veldig løse halsbånd, innberegner heller at katta mister et par i løpet av året. Kunne ikke vært mer enig enn dette... De klipsbåndene jeg har sett, og testet ved å rive i dem har enten løst seg ut for fort, eller for tregt. Dvs at katten min enten måtte hatt nye halsbånd hver hang han kom inn, eller at han ikke ville kommet hjem. Jeg bruker strikk, og tester størrelsen ved å dra det over hodet hans.... Han har kommet hjem uten et par ganger, men en gang fant vi det igjen faktirk... Katten vår ferdes mye under busker og kratt så det er viktig at han har et funksjonellt halsbånd for å kalle det for noe..
spezitas Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 En hvit katt vises definitivt bedre igjen i trafikken enn en mørk katt! Men det er andre ulemper med hvite katter: * Den krever mer pelsstell enn en mørk katt, dvs. bading og rengjøring av pelsen. Den vil se mer møkkete ut enn en mørk katt. (Gule poter, smuss i nesen/ øynene, mat i kragen om den er langhåret osv.) *Katter røyter, men man vil se hårene mye tydeligere med en lys katt. Krever kanskje mer rengjøring/ støvsuging hjemme? * Katter som også har hvite ører bør smøres inn med solkrem på ørene om sommeren for ikke å bli solbrente. Faren for dette er stor. *Det kan være en viss sjanse for at helt hvite katter kan være døve. Uansett- mørk eller lys katt- Katter er verdens deiligste skapninger!!! (Hilsen meg som har 4 lyse katter + en mørk, og jeg elsker dem alle!!!)
venus* Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Jeg kjøpte en rull med refleksstrikk som jeg lager halsbånd av. Kjempekjekt! Da gjør det ingenting om katten mister et halsbånd i ny og ne.
minienthe Skrevet 8. desember 2007 #14 Skrevet 8. desember 2007 Jeg kjøpte en rull med refleksstrikk som jeg lager halsbånd av. Kjempekjekt! Da gjør det ingenting om katten mister et halsbånd i ny og ne. hvor fikk du tak i det ?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #15 Skrevet 8. desember 2007 For kattens skyld: Hold den innendørs!
Tabris Skrevet 8. desember 2007 #16 Skrevet 8. desember 2007 For kattens skyld: Hold den innendørs! Plasser den i et gullbur med puter så slipper den å bli skadet på noe vis, eller å oppleve noe som helst negativt. Den er jo først og fremst en levende kosebamse, ikke et tamt rovdyr.
Tabris Skrevet 8. desember 2007 #18 Skrevet 8. desember 2007 I en sybutikk Og den klarer katten å få av seg også?
venus* Skrevet 8. desember 2007 #19 Skrevet 8. desember 2007 Og den klarer katten å få av seg også? Selvfølgelig...det er jo en strikk.
Tabris Skrevet 8. desember 2007 #20 Skrevet 8. desember 2007 Ja, jeg trodde forsåvidt det - måtte bare være sikker. Bra løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå