Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Alle som mener de følger eBibelens ord på en bokstavtro måte kan ta en titt på denne:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/05/520263.html

Jeg går ut fra at dere holder dere unna kona i 7 dager etter at hun har hatt mensen etc.

Det var en pussig link. Og sikkert en pussig bok, som jeg helt sikkert ikke kommer til å lese. Med mindre noen gir meg den som julegave og jeg kjeder meg intenst. Men det kommer antakelig ikke til å skje siden jeg ikke kjenner noen som kan tenkes å kjøpe boke, og jeg dessuten planlegger å gi meg selv en X-box til jul. Fordi jeg fortjener det.

Men det var nå litt OT.

JEg merket meg at han mente at han både ble bedre og dårligere som menneske av å leve 100% bibeltro. På den ene siden ble han mer oppmerksom på hvordan han omgikk andre, og på en del leveregler som sikkert ikke er så dumme. Det er visstnok mye bra på det praktiske planet i gammeltestamentet.

På den annen side, han ble også mer opptatt av ritualer og regler, enn av mennesker. Et eks var dette med menstruasjon og urenhet:

En kvinne som menstruerer er uren, og skal være uren i 7 dager. Alle klær, og alt hun sitter på, er urent, og den som setter seg et sted der en uren kvinne har sittet, blir uren.

Problem på bussen og trikken, og andre offentlige steder. Han løste dette med å ha med seg en liten sammenleggbar krakk over alt.

Men den kunne han liksom ikke dele med f.eks en svakbeint dame. Hvem vet om hun menstruerte? Han ble altså mer opptatt av sin egen renhet enn av andre menneskers velferd. Lite sympatisk.

Skrevet
Alle som mener de følger eBibelens ord på en bokstavtro måte kan ta en titt på denne:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/05/520263.html

Jeg går ut fra at dere holder dere unna kona i 7 dager etter at hun har hatt mensen etc.

Er dette rettet til jøder eller kristne? For om det er rettet til kristne så kan jeg opplyse om at den loven ble opphevet for ca 2000 år siden.

Skrevet
Er dette rettet til jøder eller kristne? For om det er rettet til kristne så kan jeg opplyse om at den loven ble opphevet for ca 2000 år siden.

Gjelder det bare denne regelen, eller er det hele det gamle testamentet som ikke gjelder lenger? Eller er det bare deler av det gamle testamentet man skal se bort fra? Er det opp til hver enkelt å avgjøre hva som gjelder eller ikke gjelder?

Skrevet

Jesus kom ikke for å avskaffe loven, men for å vise hvordan den virker. Det står i Bibelen, Matteus 5,17. ”Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.” Lovene i GT ble altså ikke "opphevet". De 10 bud står i GT, med den logikken må jo de også være opphevet, da. Grunnen til at kristne ikke følger alle mulige slags ikke-klær-av-to-stoffer-regler er at det er ubeleilig, og at reglene "sikkert ble laget fordi det var det som var kulturen da".

Skrevet
Jesus kom ikke for å avskaffe loven, men for å vise hvordan den virker. Det står i Bibelen, Matteus 5,17. ”Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.” Lovene i GT ble altså ikke "opphevet". De 10 bud står i GT, med den logikken må jo de også være opphevet, da. Grunnen til at kristne ikke følger alle mulige slags ikke-klær-av-to-stoffer-regler er at det er ubeleilig, og at reglene "sikkert ble laget fordi det var det som var kulturen da".

Så du mener at den teknisk sett gjelder enda? Vi kommer til å ende i helvete, alle som en.

Er det verre å begjære sin nestes asen enn å stjele?

Skrevet
Så du mener at den teknisk sett gjelder enda? Vi kommer til å ende i helvete, alle som en.

Er det verre å begjære sin nestes asen enn å stjele?

Jeg er ikke kristen, jeg bare påpeker at det i NT står at lovene i GT ikke er opphevet. Så teknisk sett gjelder lovene ennnå. Jesus kom for at folkene som ikke overholdt reglene skulle slippe å ende i helvete, siden det nå er nok å be om tilgivelse og poof, værsågod, en harpe til deg. Siden jødene ikke tror på Jesus så sliter de litt mer. En venninne av meg var på besøk hos noen jøder i Israel, og det ble ramaskrik da hun slo av lyset på do etter seg på sabbaten. Og så måtte alle andre deretter gå på do i mørke, for det var ikke lov å slå på igjen lyset før sabbaten var over.

Skrevet
Jeg er ikke kristen, jeg bare påpeker at det i NT står at lovene i GT ikke er opphevet. Så teknisk sett gjelder lovene ennnå. Jesus kom for at folkene som ikke overholdt reglene skulle slippe å ende i helvete, siden det nå er nok å be om tilgivelse og poof, værsågod, en harpe til deg. Siden jødene ikke tror på Jesus så sliter de litt mer. En venninne av meg var på besøk hos noen jøder i Israel, og det ble ramaskrik da hun slo av lyset på do etter seg på sabbaten. Og så måtte alle andre deretter gå på do i mørke, for det var ikke lov å slå på igjen lyset før sabbaten var over.

Hmm, jeg husker jeg leste for mange år siden om noen ganske kronglete religiøse diskusjoner om hvorvidt det var mulig å ta heis på sabatten. Du skal ikke bruke redskaper eller maskiner av noe slag, og kan ikke trykke på knappen for å kalle heisen til din etasje. I Israel ble det visst løst ved at på sabatten kjøres heisene av fotosensorer i nærheten av heisen, slik at de går til alle etasjer med folk på. Men dette var visst ikke helt uproblematisk, det heller. Det lar seg argumentere for at man på sett og vis bruker maskinen dersom man går inn i feltet for en fotosensor, selv om man ikke fysisk manipulerer maskineri.

Skrevet

å oppfylle noe betyr ikke å vise hvordan det virker, han kom or å oppfylle loven slik at vi skulle slippe å leve etter den.

han sa: en lov gir jeg dere, dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere

Skrevet

Akkurat dette eksemplet praktiseres faktisk av enkelte kristne grupper, men nok mest innenfor deler av jødedommen. Det er en del av renhetslovene som lever videre i forskjellige religiøse miljø. Det gjelder ikke bare for jødedom og kristendom, men også for mange andre religioner i dag. Men sant nok, størsteparten av kristedommen har et meget avslappet forhold til dette. Årsaken til det har noe med Jesus å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...