Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, lurer litt på hva dere andre som leier ut gjør mht til husleie.

Jeg har lest at man kan sette opp husleien i tråd med konsumprisindeksen i området, eller noe slikt. Fant noen tabeller og sånt en gang også, men skjønte ikke helt noe av det...

Hvor ofte setter dere opp husleien?

Hvor mye øker dere leien med hver gang?

Endret av iss
Videoannonse
Annonse
Skrevet

en kan sette opp leien inntil en gang i året og da etter indexreguleringen. Mulig det står noe på huseierene.no men den siden er nede akkurat nå

Skrevet

leieboerforeningen har også mye nyttig lesning. Der kan du lese alt av lover og restriksjoner. Tror adressen deres er: www.lbf.no

• Liker 1
Skrevet

Ja, kom ikke inn på huseiernes landsforbund se!

Takk for tips, den siden skal sjekkes ut. nettvenninnen !

Fant ut at den konsumprisreguleringen finnes på ssb, men ikke lett å regne ut :klø:

• Liker 1
Skrevet

send meg mattestykke så skal jeg prøve meg ;)

Skrevet

Jeg kan informere dere om at kpi har vært negativ i år, det er meget sjelden så om du har i kontrakten at den SKAL reguleres etter kpi skal den settes ned med 0,2 prosentpoeng. Det mest vanlige er vel å la leiene gå sin gang uforandret for 2008 og håpe på en positiv kpi igjen for neste år.

• Liker 1
Skrevet

Stemmer som Frk Johansen sier. Den har gått ned.

De fleste utleiere tar utgangspunkt i kpi fra oktober hvert år når de skal regulere fra 01.01. Varselet må sendes ut minst en måned før (dvs. i november hvis leien skal økes fra 01.01) og novemeber kpi'en publiseres ikke før ca. midten av desember.

http://www.ssb.no/emner/08/02/10/kpi/tab-01.html

Som du ser på linken ovenfor har kpi blitt -0,2 fra oktober 2006 til oktober 2007. Tror det er slik utregnigen er - ikke noe hokus pokus med andre ord :)

Dette gjelder for de leieforholdene som reguleres etter husleieloven.

• Liker 1
Gjest Utleier
Skrevet

Bruk konsumprisindekskalkulatoren:

http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

Leien kan antageligvis bare settes opp så lite at det ikke er noe vits i bry seg med det.

Det du bør gjøre, er å sette opp husleien til "gjengs" pris, dvs. dagens markedspris. Det forutsetter at:

- du har leid ut leiligheten i minst tre år

- det har gått minst ett år siden forrige indeksregulering av leien

- det har gått minst tre år siden forrige regulering av leien som ikke var indeksregulert

- du sender skriftlig varsel seks måneder i forveien

Du kan altså sende varsel etter at du har leid ut i minst to og et halvt år, det har gått minst et halvt år siden forrige indeksregulering av leien og det har gått minst to og et halvt år siden forrige annen regulering av leien.

• Liker 1
Gjest utleiemergleren
Skrevet

Så lenge kontrakten har med at leien kan reguleres, kan man gjøre det. Det mest vanlige er at leien skal reguleres etter KPI (men man står fritt til å avtale en annen index, eller bare at den skal reguleres så og så mange prosent av KPI), og at den ikke kan reguleres nedover. Dvs at med negativ KPI så blir leien uforandret det året.

Første gang man øker regner man KPI fra inflytting til november (det normale er å bruke november, ikke oktober som en annen påstod), for så å bruke fra november hvert år.

KPI finner man på ssb(dot)no

Den oppgis i poeng, så må du bare omregne til prosent

Skrevet

Til utleiemegleren, du rekker ikke bruke kpi for november når leietaker skal ha varsel en måned før. Det er nok oktober som er det vanlige. Man kan også måtte regulere leien ned dersom man ikke har det i en klausul i kontrakten om at leien ikke reguleres ned. Jeg sitter i disse dager og går igjennom omtrent hundre kontrakter fordi noen leieforhold er overtatt og har litt diverse formuleringer hva regulering gjelder.

Gjest utleiemegleren
Skrevet

NÅ kjenner jeg ikke dine kontrakter Frk Johansen, men i alle de årene jeg har jobbet med dette har november vært standarend, okke som.

Det står nemelig i alle kontrakter ett avsnitt om hvordan og når det skal reguleres (som man står helt fritt til å avtale akkuratt som det passer). Der står det også ett punkt som sier følgende: Leietaker er med dette gitt varsel om at årlig leieregulering vil finne sted. Og ergo kan man bruke november indexen.

Du sier jo akkuratt det samme som meg ang regulering av leien nedover, det jeg mente å si var iallefall at de aller fleste kontrakter har en klausul om at leien ikke kan reguleres nedover.

Skrevet

Vår situasjon:

Leietager betalte første husleie 1. september 2005

Husleien er på kr. 5 000,- pr mnd

I kontrakten står det: "Husleien kan reguleres 1 gang i året, i takt med konsumprisindeksen. Første gang ett år etter avtaleinngåelsen, og den nye leiesummen gjelder da fra første innbetaling etter denne datoen. Leiejusteringen tar utgangspunkt i indeksen for den første hele måneden, da leieforholdet begynte. Leietageren har krav på minimum en måneds varsel før leieøkning"

Vi har ikke endret husleien siden leieboer flyttet inn. Kan man da justere for det foregående året også??? Leieboer har altså bodd her i 2 år og 3 mnd.

Skrevet

Om du går inn på ssb.no og velger "Beregn prisveksten" under kalkulator til høyre så kan du legge inn 5000,- og beregne gjennomsnittsveksten fra oktober 2005 til oktober 2007. Du vil da få ca 5100,- Det er altså ikke så mye du kan sette den opp men noe.

Skrevet
Der står det også ett punkt som sier følgende: Leietaker er med dette gitt varsel om at årlig leieregulering vil finne sted. Og ergo kan man bruke november indexen.

Det punktet du henviser til er ikke standard i "alle" leiekontakter, som jeg får inntrykk av at du mener, men noe man evt. har lagt til selv.

Meg bekjent opererer f.eks. ikke standard leiekontraktmalen til Huseiernes Landsforbund med en slik formulering. Det "vanligste" blir derfor i mine øyne å bruke kpi for oktober.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...