Gå til innhold

Hvor nøye er NAV på 6 mnd fristen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har enda ikke somlet meg til å få frikort, og så til min store forskrekkelse at jeg har overskredet fristen for å fremme krav om tilbakebetaling for utlegg (overskredet med 3 uker). Spurte en ansatt på apoteket som trodde at det går greit likevel og at jeg vil få tilbakebetalt det jeg har betalt for mye. Men lurer på hvor rigide NAV er på denne fristen. Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan sikkert variere fra sted til sted. Jeg fikk telefon fra NAV om at de ikke var sikre på om de godtok et par av kvitteringene mine og de ville ringe sykehuset og få dem bekreftet for snart ville 6 mndsfristen gå ut så jeg tok det som et tegn på at den fristen var rimelig streng. De godtok forøvrig kvitteringene, særlig etter at jeg sa at i Oslo hadde dette aldri vært noe problem (flyttet tidligere i år) så det er tydelig at det er ulik praksis på både det ene og det andre. Uansett har du vel ingenting å tape på å sende dem inn. Det verste som kan skje er bare at de sier nei. Men husk fristen neste gang da. :)

Gjest rikkerikke
Skrevet

Mulig jeg svarer på noe du ikke lurer på nå, men fristen på 6 måneder gjelder etter at året er omme. Altså, alle utgifter du har i 2007 samles i egenandelskort eller med kvitteringer, og må leveres til NAV innen utgangen av juni 2008. Slik har det fungert for meg i alle år i alle fall.

Skrevet

Da varierer det tydelgvis veldig, for der jeg bor, er det 6 mnd fra kvitteringens dato - punktum...

Skrevet

Både her og i Oslo har det også vært 6 mnd etter dato på kvitteringen.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Ser at jeg nok har misforstått litt her. Fant dette på sidene til NAV

Levér kvitteringene i tide

Det er viktig at du ikke venter for lenge med å henvende deg til NAV lokalt for å få frikort. Etter at du har nådd egenandelstaket, har du en frist på 6 måneder til å sette frem krav dersom du skal ha penger igjen. Fristen regnes fra det tidspunktet behandlingen eller tjenesten som utløste egenandelen, ble gitt.

Skrevet

Tusen takk for svar, dere! Er litt dumt hvis jeg ikke får dem godkjent, i og med at det dreier seg om nesten 2000 kr. Dumme meg som har vært så treig.. Hehe. Men jeg kan jo kanskje ta en telefon til NAV lokalt og spørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...