flickan Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 (endret) Jeg har i den senere tid fått lyst på bunad men har problemer med hvilken jeg skal velge.. Har flyttet så mange ganger i løpet av livet at jeg ikke føler spesiell tilhørighet noe sted, men hvis jeg skulle valgt fra det kriteriet ville jeg valgt Røykendrakten, fordi det er det stedet jeg har bodd lengst. Men dette er vel ikke "ordentlig" bunad? Jeg har dessuten snart bodd like lenge på studiestedet mitt..det begynner dessuten å bli så lenge siden jeg bodde der at jeg mister mer og mer tilhørigheten derfra.. Hele mamma sin slekt bruker Målselvbunaden da hun er derfra. Jeg synes den er litt kjedelig og føler ikke spesiell tilknytning til området selv om jeg har bodd der i 3 år.. Pappa er fra Bærum, men ingen i familien hans bruker bunad, så jeg er usikker på om det i det hele tatt finnes bunad derfra.. Den vil trolig uansett ikke være så aktuell ettersom jeg ikke har noe forhold til den. Jeg har også bodd i Bærum noen år.. Mannen min er fra Vestfold og jeg traff ham da jeg bodde ett år i Sandefjord. Jeg føler meg veldig hjemme der og ønsker å flytte til Vestfold etter endte studier.. det er der vi ser for oss å bo i fremtiden..Er det greit å velge bunad etter mannens tilhørighet? Har fått med meg at man helst skal velge etter tilhørighet, samtidig har jeg inntrykk av at mange "bunadsshopper" etter hvilken de synes er finest, men samtidig forsvarer det med familietilhørighet. Hvis man går langt nok tilbake i slekta finner man en bunad som man synes er fin.. Så dette tilhørighetsbegrepet er noe vannet ut etter min mening. Dersom jeg skulle trekke inn oldeforeldre (som jeg knapt møtte) hadde jeg altså hatt flere alternativer.. Kanskje kommer jeg litt i forsvar fordi jeg har mest lyst på vestfoldbunaden og egentlig ikke har noen annen tilknytning til stedet annet enn at mannen min er herfra og at jeg selv har bodd der ett år.. Men jeg synes det er like tynt å velge ut fra besteforeldres hjemsted dersom en ikke har noe forhold til det.. Så hvordan velger man egentlig? Er klar over at de fleste vil ha lettere for å definere tilhørighet enn meg selv og at de ikke har det samme dilemmaet.. Legger med link av de forskjellige for de som måtte være interessert.. røykendrakta målselvbunad vestfoldbunad bærumsbunad (fant ut at det fantes) Endret 6. desember 2007 av Bare Bea
Småsmurf Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Jeg har norlandsbunad siden pappa er derfra... Det jeg ikke liker er de som velger i "hytt og gevær". Åh den var fin, så da tar jeg den liksom...
_tulla_ Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Du vet at leikaringen i Tønsberg har komponert egne bunader? Følgende står på sidene til leikaringen: "Som de fleste andre distrikter her i landet har også Vestfold hatt flere bunader. Dette er dokumentert av Borghild Tranum Røer. Ved granskning av gamle draktdeler, fotografier og gamle skjøter, bl.a. i riksarkivet, har hun kommet fram til, og kopiert to bunader. Livet til bunaden med brokadeliv ble funnet på gården Vaggestad i Sandar, og livet til bunaden med fløyelsliv ble funnet i Kjose. Flere av draktfunnene er oppbevart på Vestfold Fylkes-museum. Draktdelene og fotografiene er fra perioden 1800-1870. Bunadnemdna i Tunsberg Leikarring har stadfestet de funnene hun gjorde, og arbeidet videre for å gjøre hennes arbeid kjent." Du kan se de på http://tunsberg-leikaring.no/gallery.asp?f...unader&id=3 Lykke til i valget
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Jeg syns vestfoldbunaden er kjedelig-og jeg er derfra! Syns både Røyken og Målselv var flotte jeg da :-)
Aurela Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Pappa er fra Bærum, men ingen i familien hans bruker bunad, så jeg er usikker på om det i det hele tatt finnes bunad derfra.. Den vil trolig uansett ikke være så aktuell ettersom jeg ikke har noe forhold til den. Jeg har også bodd i Bærum noen år.. Bor selv i bærum, og kjenner folk som har den, men er ganske sikker på at det er en drakt, men nå stod det jo bunad på siden til husfliden :klø: Syntes den er fiiin, men om du ikke føler tilhørighet, ville jeg heller valgt en annen Mannen min er fra Vestfold og jeg traff ham da jeg bodde ett år i Sandefjord. Jeg føler meg veldig hjemme der og ønsker å flytte til Vestfold etter endte studier.. det er der vi ser for oss å bo i fremtiden..Er det greit å velge bunad etter mannens tilhørighet? Syntes det virker som om du har tilhørighet der jeg.. Det er det stedet du selv sier du har tilhørighet til, mannen din er derifra og derfor også hans (og dermed "din") familie. Du har bodd der, du ønsker å kanskje igjen bosette deg der.. Jeg ville valgt den, det virker som om det er den du vil ha Har fått med meg at man helst skal velge etter tilhørighet, samtidig har jeg inntrykk av at mange "bunadsshopper" etter hvilken de synes er finest, men samtidig forsvarer det med familietilhørighet. Hvis man går langt nok tilbake i slekta finner man en bunad som man synes er fin.. Så dette tilhørighetsbegrepet er noe vannet ut etter min mening. Dersom jeg skulle trekke inn oldeforeldre (som jeg knapt møtte) hadde jeg altså hatt flere alternativer.. Kanskje kommer jeg litt i forsvar fordi jeg har mest lyst på vestfoldbunaden og egentlig ikke har noen annen tilknytning til stedet annet enn at mannen min er herfra og at jeg selv har bodd der ett år.. Men jeg synes det er like tynt å velge ut fra besteforeldres hjemsted dersom en ikke har noe forhold til det.. "Bunadshopping" som du kaller det syntes jeg er helt idiotisk. Bunaden skal representere deg (på en måte). Men, føler ikke (vet ikke hvorfor) at du "shopper" vestfoldsbunaden, siden ja, argumentene dine var bra.. Litt off-topic, men huske en gang en nabo av meg begynte å spørre om bunaden min, fordi hun skulle ha seg ny bunad.. Denne bunaden er sterkt knyttet til slekten min, og hun har ganske sikkert ikke noen tilknyttninger der, hun syntes bare den var fin.. Det gjorde meg irritert.. Bunad skal man ikke bare velge ut fra utseende..!!! (Syntes nå jeg) Håper noe av det jeg sa var til noen slags hjelp Føler jeg bare rotet
flickan Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2007 Jeg har norlandsbunad siden pappa er derfra... Det jeg ikke liker er de som velger i "hytt og gevær". Åh den var fin, så da tar jeg den liksom... Jeg er enig i det, og føler ikke at jeg selv faller i den kategorien.. Samtidig er det vanskelig for oss "tilhøringhetsløse" å velge.. Du vet at leikaringen i Tønsberg har komponert egne bunader? Følgende står på sidene til leikaringen: (...) Du kan se de på http://tunsberg-leikaring.no/gallery.asp?f...unader&id=3 Lykke til i valget Det visste jeg ikke nei, de var veldig fine.. Tror likevel om jeg velger vestfold så blir det den tradisjonelle da det er den svigerfamilien min har. Jeg syns vestfoldbunaden er kjedelig-og jeg er derfra! Syns både Røyken og Målselv var flotte jeg da :-) Hehe.. Ja det er vel gjerne sånn.. Av en eller annen grunn er jeg ikke så glad i Målselvbunaden selv om hele mammas slekt har den.. Kanskje fordi jeg ikke likte at familien flyttet dit (over 180 mil fra der vi bodde) for en periode, og jeg overhodet ikke identifiserer seg meg med den plassen.. Røykendrakta synes jeg er fin, men jeg tror jeg vil føle mindre og mindre tilknytning til det stedet ettersom tida går.. Bodde der fra jeg var 7 til 15 men det begynner jo å bli en stund siden og har ingenting som knytter meg til stedet lenger.. Men det er et veldig aktuelt alternativ.. Hva tenker dere om at det er drakt og ikke bunad? Veninnen min er veldig negativ til drakter og mener det ikke er ekte.. jeg trodde det var en litt avlegs holdning egentlig. Den er jo like dyr som en bunad og ser jo ut som en.. Bor selv i bærum, og kjenner folk som har den, men er ganske sikker på at det er en drakt, men nå stod det jo bunad på siden til husfliden :klø: Syntes den er fiiin, men om du ikke føler tilhørighet, ville jeg heller valgt en annen Syntes det virker som om du har tilhørighet der jeg.. Det er det stedet du selv sier du har tilhørighet til, mannen din er derifra og derfor også hans (og dermed "din") familie. Du har bodd der, du ønsker å kanskje igjen bosette deg der.. Jeg ville valgt den, det virker som om det er den du vil ha "Bunadshopping" som du kaller det syntes jeg er helt idiotisk. Bunaden skal representere deg (på en måte). Men, føler ikke (vet ikke hvorfor) at du "shopper" vestfoldsbunaden, siden ja, argumentene dine var bra.. Litt off-topic, men huske en gang en nabo av meg begynte å spørre om bunaden min, fordi hun skulle ha seg ny bunad.. Denne bunaden er sterkt knyttet til slekten min, og hun har ganske sikkert ikke noen tilknyttninger der, hun syntes bare den var fin.. Det gjorde meg irritert.. Bunad skal man ikke bare velge ut fra utseende..!!! (Syntes nå jeg) Håper noe av det jeg sa var til noen slags hjelp Føler jeg bare rotet Hehe. ja, det er til litt hjelp. Tror jeg har lyst på vestold eller røykendrakta. Men siden jeg uansett må spare ca 20 000 før jeg kan gjøre noe, har jeg fortsatt litt tid å tenke på. Fint at dere ikke synes det gjør noe om jeg velger den hvor mannen er fra.
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Synes du har lagt fram gode argumenter for tilknytningen din jeg. Trodde ikke det var så stor forskjell på bunad og drakt jeg. Har selv bunad, men husker valget sto mellom bunad og drakt for mitt vedkommende. Begge deler har stedstilknytning til der jeg kommer fra, og begge var fine. At valget falt på bunaden var mer en tilfeldighet.
Mona Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Tror likevel om jeg velger vestfold så blir det den tradisjonelle da det er den svigerfamilien min har. Jeg tenker helt motsatt jeg, jeg også føler god tilhøringhet til stedet jeg bor (mannens hjemsted), men vil ikke ha den bunaden alle andre går med her - synes det ville vært fint med en som skiller seg litt ut, så lenge jeg har mulighet til det. Men da har jeg problemer med å velge, har bodd lengst i Vestfold, men synes ikke så godt om den.. Har lyst på en som er fra Lillehammerområdet, (pappa er derfra, og jeg bodde der da jeg var liten) men har problemer med å finne en jeg liker. Kan også ha fra Kristiansund, men heller ingen der som frister.. Men helt enig med deg at du kan ha bunad fra alle disse områdene, bare du eller foreldrene dine har tilknytning til stedet - også det som blir ditt fremtidige hjemsted . Persnonlig synes jeg Røykendrakta så søt ut.
Gjest nextlife Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Jeg ønsker meg tilhørighet til Hardanger, da de har den desidert fineste bunaden, men finner absolutt ingen "unnskyldning" for å få meg en sånn
Gjest Frysepulver Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av Frysepulver
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #11 Skrevet 6. desember 2007 Som "natounge" er jeg ikke spesielt knyttet til en plass. Da jeg ble konfirmert, fikk jeg Bardu og Målselvbunaden i gave, noe jeg ikke var spesielt fornøyd med. (Mamma er defra og jeg bodde der da jeg ble konfirmert) Faktisk solgte jeg bunaden etter et par år. Da jeg for et par år siden ønsket å ha bunad likevel, så jeg på alle som jeg hadde tilknytning til. Faktisk så endte jeg opp med ny fra Bardu og Målselv, denne gang i mellomblå. (Må innrømme at bildet du har lagt med ikke yter den rettferdighet) Synes nå at den er utrolig fin og faktisk vedig stolt av den. Det er vanskelig å velge bunad når en har flyttet mye rundt, som du ser, brukte jeg 15 år.....
Gjest *Mim* Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Jeg ønsker meg tilhørighet til Hardanger, da de har den desidert fineste bunaden, men finner absolutt ingen "unnskyldning" for å få meg en sånn Er han eplebonden fra fjorårets Bonderomantikk ledig nå...?
Jaxx Skrevet 6. desember 2007 #13 Skrevet 6. desember 2007 Mannen min er fra Vestfold og jeg traff ham da jeg bodde ett år i Sandefjord. Jeg føler meg veldig hjemme der og ønsker å flytte til Vestfold etter endte studier.. det er der vi ser for oss å bo i fremtiden..Er det greit å velge bunad etter mannens tilhørighet? Jeg synes det er en helt OK begrunnelse, ihvertfall når du skal flytte dit senere.
flickan Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 7. desember 2007 Må innrømme at bildet du har lagt med ikke yter den rettferdighet) Veldig enig, men orket ikke lete etter et annet bilde.. Den er mye finere enn det bildet jeg fant fram..
flickan Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 7. desember 2007 (endret) glemte å takke for flere innspill. Ser at det er flere som tenker som meg og at jeg ikke er helt fjern i mine tanker.. Snakket litt med mannen om det og han fikk også lyst på bunad (vestfold). Synes dere det er nok et argument for å velge vestfoldbunad, eller er det teit å "matche"? Kjenner jeg er helt grønn på bunads-skikker, har aldri brydd meg om det før og ønsket meg absolutt ikke bunad da jeg var yngre, men jeg vet at "bunadsfolk" har ganske sterke meninger rundt det ofte.. Jeg har lyst å vise folkedrakta respekt og velge "riktig".. Etter å ha vært på konsert påStudentersamfundet hvert år i flere år nå på 17.mai og sett 70 bunadskledde kvinner synge er jeg frelst. det er et fantastisk skue! Vestfold_Herremodell vestfold_ herremodell_borre Endret 7. desember 2007 av Bare Bea
Aurela Skrevet 7. desember 2007 #16 Skrevet 7. desember 2007 Snakket litt med mannen om det og han fikk også lyst på bunad (vestfold). Synes dere det er nok et argument for å velge vestfoldbunad, eller er det teit å "matche"? Hihi, der kom du jo med enda et bra argument jo
Fam Skrevet 7. desember 2007 #17 Skrevet 7. desember 2007 "Alt man måtte lure på men ikke turde/kom på/husket å spørre om" ang Bunad
Transe Skrevet 9. desember 2007 #18 Skrevet 9. desember 2007 Jeg arvet min mors bunad som er sunnmørsbunad, og det var klart at det var den bunaden som hørte meg til. Om jeg skulle velge ut i fra hva jeg liker, ville det bli hardangerbunad, men det ville jo vert feil.
Matty Skrevet 9. desember 2007 #19 Skrevet 9. desember 2007 Må gi deg ros for å tenke så grundig og gjøre så mye research. Tror det gjør at du får enda mer glede av bunaden din. Det første jeg ville gjort var å ta en kikk på Norsk Bunadleksikon, veldig bra og nydelige bilder. Da får du se forskjellige varianter av bunaden, historie, kategori, regler og lister med produsenter.... Tror bare du må føle litt på magefølelsen jeg, men personlig kunne ikke jeg tenke meg en slik type drakt. Tilknytning er bra, men det betyr ikke at du må bo ett sted og ha slekta de derfra i 3 ledd. Jeg bruker løkendrakten jeg har fra bestemor, selv om jeg bare har vert der så vidt, men jeg føler tilknytning likevel. LYKKE TIL, du kommer til å få fantastisk mye glede av bunaden din:)
flickan Skrevet 9. desember 2007 Forfatter #20 Skrevet 9. desember 2007 Takker for mange fine svar:) Skal høre litt med mamma hva hun synes også. Dersom jeg kan arve litt bunadssølv fra bestemor f eks, så vil jeg kanksje velge målselvbunaden likevel. Både fordi jeg vil føle litt større tilhørighet og den vil få større affeksjonsverdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå